Toon posts:

Mesh sneller dan ZONDER Mesh

Pagina: 1
Acties:

• Dweomir
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-02 00:18
Beste,

In verband met een gare router van Ziggo een nieuwe gekregen. Op de oude router had ik tp-link Deco M5 aangesloten tot volle tevredenheid (op alle verdiepingen 20-25 mb/s). Na “installatie” van de nieuwe router (Deco’s nog niet gedaan) waren de snelheden ineens 5 mb/s). Ik heb de Deco’s nog niet aangesloten, dus kan nog niet zeggen of ik dan mijn oude snelheden weer behaal. Vraag: hoe kan het dat mijn snelheid hoger ligt mét Deco/Mesh dan zónder. Dit is voor mij voor het volgende interessant:
Ik ga binnenkort verhuizen en daar is de op iedere verdieping de mogelijkheid tot een bedrade aansluiting. Ik had geleden dat het dan veel slimmer is om de Deco’s als AP in te stellen dan als Mesh. Ik vermoed dan dat ik de lagere snelheden zal behalen dan als ik ze in als Mesh instel (kan het zijn dat de router van Ziggo om een of andere reden wordt afgeknepen?). Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,

Michiel

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:06
Misschoen ook even vertellen wat voor abbo je hebt, ik zouecht diep teleurgesteld zijn als ik door mij huis maar 20-25Mbps zou halen, ik ga meer voor minimaal het 10 voudige van dat getal.

Tevens even vertellen wat voor modem je hebt gehad en wat voor een je nu hebt gekregen.

Dikke kans dat je van docsis 3 maar 3.1 bent gegaan en daar worden andere banden voor gebruikt. Op dit moment wordt er met name voor OFDMA upstream wordt er een best voor ruis gevoelige band gevruikt waardoor de eisen aan installatie en ruis op het kabel net wat kritischer is dan voorheen.

Als dat het geval is kun je betere een topic aanmaken op het ziggo forum, waar ook ziggo Mod's tickets kunnen aanmaken als er iets moet gebeuren.

[Voor 58% gewijzigd door mash_man02 op 29-01-2023 09:44]

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• Marnix1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:46
Het heeft allemaal met positionering te maken, mesh is gemaakt om meerdere punten te hebben waardoor je altijd dichter bij de bron zit. Als een Ziggo router in de meterkast staat ingebouwd tussen allemaal ander apparatuur zal de snelheid niet top zijn. Als je een Deco centraal ergens in je woning op de begaande grond/1e/evt. 2e kan zetten en al deze deco's bij voorkeur bekabeld aansluit dan haal je met de mesh sowieso hoger. Hoe meer muren/deuren/elektrische apparaten tussen jouw en het draadloze apparaat zit hoe lager de snelheid. Het ene obstakel heeft meer impact dan de ander.

Hou rekening mee dat wifi vanaf je router rechtstreeks verbinding zoekt met je mobiel/tablet/PC, het gaat niet de hoek om, of langs een bank om je te bereiken, zelfs als je zelf tussen de router en je device zit heeft de impact. Kijk dus altijd voor een zo direct mogelijke verbinding en dan zijn mesh punten zowel draadloos als bekabeld vaak een goede oplossing in vele huishoudens.

En nee, Ziggo knijpt geen wifi snelheden en andere providers ook niet, ze zijn er bij gebaat om je zo goed mogelijke diensten te bieden zodat je geneigd bent bij ze te blijven.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:08
Dat is inderdaad erg laag. Het laagste abonnement van Ziggo heeft tegenwoordig toch 100mbit?

Kan je met een pc bedraad aangesloten op het Ziggo modem een speedtest op speedtest.net doen? Wat haal je dan, dan heb je issues met de wifi in ieder geval uitgesloten.

• Dweomir
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-02 00:18
Dank allen voor de snelle reacties! Even een correctie: ik heb mijn snelheden in mb/s neergezet, terwijl Mbps de juiste manier is. Ik behaal 150-200 mbps op iedere verdieping (als ik via de Deco's op het netwerk zit). Zonder de Deco's haal ik dan 48 mbps. Ik heb net de Deco's weer ingeplugged -> ouwe vertrouwde snelheid terug. Ik heb een 200/20 mbps bij Ziggo.
@ mash_man: abbo is 200/20 mbps. Oude router(Cisco EPC3925) en nieuwe router is Arris TG2492LG

@Marnix: hoofd Deco staat in het souterrain zonder andere apparatuur er omheen. Deco's (3 stuks) heb ik zo goed mogelijk centraal per verdieping en zo goed mogelijk onder elkaar proberen te zetten. Lees ik nu goed dat ik ook de Deco's bekabeld als MEsh kan instellen en niet als AP?

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:08
Okay, nou dan werk alles prima lijkt me, snelheid zonder Mesh zou ik me niet druk om maken aangezien je wel Mesh gebruikt. Op een 200Mbit abonnement zou je 25 MegaByte/s maximaal kunnen halen, de juiste afkorting is MB/s. (Beide hoofdletters)

Deco’s bedraad aansluiten en dan als Mesh gebruiken heeft altijd de voorkeur lijkt me, ben verder niet bekend met het systeem, maar daar is het wel voor bedoeld. Bij bedraad sowieso meer snelheid en stabiliteit.

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Lekker langs elkaar heen lullen en niet in de gaten hebben dat MB/s niet hetzelfde is als Mbps?
Het niveau is laag vandaag }:O

• Marnix1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:46
Dweomir schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:06:
Dank allen voor de snelle reacties! Even een correctie: ik heb mijn snelheden in mb/s neergezet, terwijl Mbps de juiste manier is. Ik behaal 150-200 mbps op iedere verdieping (als ik via de Deco's op het netwerk zit). Zonder de Deco's haal ik dan 48 mbps. Ik heb net de Deco's weer ingeplugged -> ouwe vertrouwde snelheid terug. Ik heb een 200/20 mbps bij Ziggo.
@ mash_man: abbo is 200/20 mbps. Oude router(Cisco EPC3925) en nieuwe router is Arris TG2492LG

@Marnix: hoofd Deco staat in het souterrain zonder andere apparatuur er omheen. Deco's (3 stuks) heb ik zo goed mogelijk centraal per verdieping en zo goed mogelijk onder elkaar proberen te zetten. Lees ik nu goed dat ik ook de Deco's bekabeld als MEsh kan instellen en niet als AP?
Correct: Alleen weet ik niet zeker of dit direct verbonden met het modem kan. De situatie bij mij thuis = Modem -> Switch 1: Daar zit hoofd deco op aangesloten en een kabel naar Switch 2 en daar zit Deco 2,3,4 op aangesloten. Het gaat om een bepaald protocol waarover ze kunnen communiceren met elkaar, ik weet dat de switch van TP link dit hebben(bijv. SG105E). Mijn situatie is met de Deco M4 overigens, maar volgens mij kan dit ook gewoon met de deco M5.

Ik haal nu overal mijn maximale draadloze snelheid a 400/450~Mbps

edit: Het gaat om dit protocol wat aanwezig moet zijn: IEEE 1905.1. Dit zit sowieso op TP link switches

Edit 2: Ik heb overigens het modem als router en de deco's als Accesspoint in MESH. Je kan het ook andersom doen dus Modem in Bridge en deco's in router modus, dat is vooral wat je zelf prettig vind.

[Voor 20% gewijzigd door Marnix1988 op 29-01-2023 10:56]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als je alleen je router als wifipunt hebt dan is de kans groot dat je mrt 2.4 ghz verbonden bent op plekken ver weg. Dan haal je vaak 50mbit

Met mesh maken de nodes onderling een 5ghz link waarvandaan je hem oppikt. De m5 is nog een trage variant omdat dir slecht dual band is maar 250 mbit is best mooie score voor mesh :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-03 22:05
Het blijft hardnekkige issue hier op het forum:
Marnix1988 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:46:
Het heeft allemaal met positionering te maken, mesh is gemaakt om meerdere punten te hebben waardoor je altijd dichter bij de bron zit. Als een Ziggo router in de meterkast staat ingebouwd tussen allemaal ander apparatuur zal de snelheid niet top zijn. Als je een Deco centraal ergens in je woning op de begaande grond/1e/evt. 2e kan zetten en al deze deco's bij voorkeur bekabeld aansluit dan haal je met de mesh sowieso hoger.
Stokertje schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:22:
Okay, nou dan werk alles prima lijkt me, snelheid zonder Mesh zou ik me niet druk om maken aangezien je wel Mesh gebruikt. Op een 200Mbit abonnement zou je 25 MegaByte/s maximaal kunnen halen, de juiste afkorting is MB/s. (Beide hoofdletters)

Deco’s bedraad aansluiten en dan als Mesh gebruiken heeft altijd de voorkeur lijkt me, ben verder niet bekend met het systeem, maar daar is het wel voor bedoeld. Bij bedraad sowieso meer snelheid en stabiliteit.
Verwar geen MeshSET met Mesh dat wifi protocol IEEE_802.11s is.

Mesh is niet meer dan een draadloze verbinding tussen 2 netwerk apparaten en sluit je apparaten bedraad aan, dan heb je niks meer te maken met Mesh.
Sluit je MeshSET bedraad aan zal je de beste snelheid resultaten kunnen behalen.

Dus voor TS gewoon je Meshset bedraad aansluiten en dan ff uitzoeken wat beste positie voor de nodes/AP's in huis zijn.
TIP: als je problemen hebt met overschakeling met clienten naar de juiste AP's is dit gerelateerd aan roaming en niet aan Mesh en dan kan zijn dat je AP's niet op de juiste locaties zijn gezet door overlapping issues.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee