Nee, de meesten hebben slechts een simpel scherm, en zijn nog niet overtuigd van wat ze zien als ze bij mij komen, terwijl ik dus wel die CV27F heb in combinatie met een 2070.
1 vriend is ondertussen wel overtuigd, en die gaat binnenkort een samsung oddysey g7 halen, welke natuurlijk hdr600 ondersteunt. En ik zit er ook over te denken om binnenkort dit scherm weer van de hand te doen, en dan een g7 of wellicht zelfs een g9 te halen.
Maar wat betreft de rest van je settings @
roelzxr zitten zowel mijn vrienden als ik redelijk op 1 lijn.
Alleen je bios tweaks hebben we niet aan, omdat de spellen die we spelen gewoon draaien zoals het hoort, en goed speelbaar zijn.
Verder wat betreft windows, hebben we allemaal home (pro niet nodig gevonden) en geinstalleerd op een m.2 of ssd, zoals het hoort. Ik heb hem op een ssd (kingston SUVNOW 400) omdat ik mijn m.2 graag volledig voor games wil gebruiken, maar mijn vrienden hebben hem voor zover ik weet wel gewoon op de m.2 staan.
downtime schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:40:
[...]
Mijn mening is dat je die discussie niet gaat winnen. Er zullen altijd mensen die een beter product afserveren met “ik zie/hoor/proef het verschil niet”. Dit is altijd hetzelfde met mensen die niet om kwaliteit geven. Wees gewoon blij met je eigen spullen en probeer niet om anderen te overtuigen hoe goed het is. Want dat willen ze niet zien.
Klopt inderdaad, en dat is toch wel jammer. Want sinds ik zelf een hdr scherm heb en g-sync, ben ik helemaal omgeturnd.
stin00 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:59:
VRR is een heerlijke uitvinding, HDR alleen op echt capabele panelen.
Maar voor mijn zijn er veel belangrijkere aspecten die voorrang krijgen. Ik wil geen edge-lit backlight met overal bleeding, spotlighting, clouding en alle andere gebreken. Ook miniled schiet hier nog tekort in. IPS heeft een veel te laag contrast & IPS glow, en VA heeft altijd een mate van black smearing waar ik erg allergisch voor ben.
Vooraan staan bij mij:
(QD-)OLED (of microled)
Refreshrate
Responstijd
Resolutie
Formaat
De beeldkwaliteit basis moet goed zijn, pas daarna komen zaken als prijs, VRR, HDR, design, aansluitingen en andere zaken.
Klopt inderdaad wat je vooraan hebt staan, en ik ga daar ook zeker op letten als ik mijn scherm ga vervangen. Maar zoals je later in dit topic al aangeeft, is dat qled of oled eigenlijk niet op kleinere formaten te krijgen is. Dus wat dat betreft denk ik toch dat ik gewoon voor een goed scherm ga dat wel op mijn formaat is, want ik hou absoluut niet van echt enorme schermen terwijl ik er zo dicht op zit.
Heel eerlijk, mijn 27" scherm is net groot genoeg, en het zou eventueel nog 32" kunnen zijn, maar heel veel groter dan dat, weet ik bijna zeker dat mijn ogen dat niet leuk gaan vinden.
Overseer10 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 23:41:
Ik heb ooit eens een 144hz freesync monitor gehad. Eerlijk is eerlijk, het was om van te smullen. Maar sommige games, zoals MSFS 2020, hadden als bijeffect hele subtiele maar wel merkbare flikkeringen. Een bekend euvel van dit soort technologie. M’n ogen kregen er op den duur last van en heb het dus maar uitgezet. Ik ga nu weer door het leven met V-sync.
HDR daarin tegen… heb een tijdje terug een LG C2 aangeschaft en daarop the Witcher 3 weer gespeeld in HDR. Het springt van het scherm af, had geen idee dat games er zo goed uit konden zien. Ik zet die HDR slider in Windows nooit meer uit!
En ook @
White Feather:
Mijn scherm ondersteunt blijkbaar vanaf 48hz tot 165hz, en het ondersteunt dus ook g-sync onofficieel en freesync premium pro. En dat merk je dat die dat ondersteunt! Echt heerlijk, en wat dat betreft super dat men de VRR heeft uitgevonden
Wat betreft HDR ben ik het ook met je eens. Ondanks dat mijn scherm officieel slechts 400 nits aan kan, heb ik ook al wel reviews van dit scherm gelezen dat die rond de 450/500 nits aan kan, en inderdaad, hoe meer nits, hoe meer de kleuren van het scherm springen.
Wat dat betreft is in mijn ogen, voor de huidige generatie games, hdr, ook al is het maar 400, echt een meerwaarde.
Vooral op de playstation 4, met god of war ragnarok, en ook met god of war 2018 (zowel op de ps4, als de pc) viel HDR echt enorm op doordat de kleuren echt van het scherm sprongen.
Ook in far cry 6 valt dit enorm op bij de vegetatie. Dus hdr600 of hoger kan alleen maar beter zijn dan dit, en dat zou voor mij echt een reden zijn om een scherm met dus 600 of hoger aan te schaffen, in combinatie met een variable refresh rate uiteraard.
GaHard schreef op maandag 30 januari 2023 @ 02:04:
VRR is een must wat mij betreft als je een scherm neemt met een hogere refresh rate, voor 60hz gaming heeft het weinig meerwaarde.
Mijn monitor is 1440p 144hz met freesync. Mijn TV is 2160p 120hz met freesync. Beide met HDR. Als je niet weet wat je mist mis je het ook niet maar zou niet meer zonder VRR of HDR willen nu.
Dit klopt inderdaad. Bij de games waar ik meer dan 60fps kan halen, en dan pas vaak als ik 100 of meer kan halen, en ik activeer het dan, dan is het echt een genot. Super fijn, geen lag, en in combinatie met hdr echt geweldig.
Ik heb voor de grap ook even mijn oude 60hz philips scherm even aangesloten, en geprobeerd VRR te activeren. En dat maakte inderdaad geen enkel verschil haha.
DaWaN schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:39:
Ik heb vrij snel last van bewegingsziekte bij inconsistente frame times en in dat geval is Gsync/Freesync echt enorm prettig. Ook het totaal ontbreken van tearing zonder latency is geweldig.
Volledig mee eens! Echt super dat dit ooit is uitgevonden!
White Feather schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:51:
[...]
Dat flikkeren komt door LFC (Low Framerate Compensation), daarbij wordt bij een framerate die lager is dan het Freesync minimum, de refreshrate verdubbeld door ieder beeld 2x te tonen. Dus stel dat Freesync werkt vanaf 48 Hz, dan geeft 47 Hz dus een verdubbeling naar 94 Hz. Het probleem daarbij is echter dat de monitor soms zijn helderheid af laat hangen van het aantal Hz waar deze op draait. Nu is van 48 naar 49 Hz gaan een kleine aanpassing, maar van 48 naar 94 niet. Daardoor wordt je beeld opeens helderder of minder helder en dat is dat flikkeren.
Maar dit gebeurt dus alleen bij games die de minimum Freesync frequentie niet halen, zoals…. veel flightsimulators.
Bovendien komt het dus alleen voor op high refresh rate monitoren, want je moet uiteraard die verdubbeling van de refreshrate wel kunnen tonen.
Het is dus maar een relatief kleine groep die hier last van heeft.
Bovendien zou je kunnen kijken, voordat je zo’n monitor aanschaft, wat de ervaringen ermee zijn bij LFC.
[...]
Echte HDR heb je natuurlijk pas bij de hogere HDR-klassen. HDR-400 stelt weinig voor. Maar die C2 kan volgens de tests bijna 800 nits laten zien, dus dat is aanzienlijk beter. Bovendien is het OLED en dan is uit ook uit, dus het contrast is oneindig.
Jammer dat ze geen 8K OLED TV’s maken op 42/48 inch. Dan zou ik mijn huidige monitoren daarvoor wel inwisselen.
Mm, toch maar eens mijn 32” 4K HDR600-monitor via Displayport aansluiten, draait nu via HDMI 2.0 (ivm werklaptop, 2 monitoren en een dock) en daarom staat HDR uit.
Vandaar dus dat in microsoft flight simulator dus zoveel flikkeringen bij naar boven komen. Maar wat je zegt klinkt logisch wat dat betreft. Dus bedankt voor die opheldering.
Wat betreft - nogmaals - hdr400 ten opzichte van de hogere varianten, ben ik het inderdaad mee eens.
En wat ik hier ook uit opmaak, is dat er dus toch OLED schermen zijn die kleiner zijn dan de gemiddelde TV?
Zo ja, dan moet ik dat serieus maar eens in overweging nemen.
Al in al heel erg bedankt voor de info tot nog toe in dit topic. Wellicht dat ik ooit meerdere vrienden zover krijg om toch over te gaan naar de betere schermen. Want zelfs met mijn huidige scherm, die slechts hdr400 ondersteunt, en slechts onofficieel g-sync ondersteunt, is het al echt een flinke stap voorwaarts wat betreft van wat er op het beeld verschijnt.