Toon posts:

Home Assistant Energy dashboard meerdere bronnen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• TtheGreat
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-03 20:56
Hoi,

ik gebruik al enkele maanden het energy dashboard van HA, waarvan amper een maand met integratie van de thuisbatterij gegevens.

Nu valt het me op dat de optelsom van de ingevoerde sensoren in het energy dashboard verkeerd is. Ik weet ook hoe dat komt: ik heb sensoren uit verschillende bronnen (entities).
  • P1 Meter met als sensoren: Dagtarief verbruik, Dagtarief levering, Nachttarief verbruik, Nachttarief levering
  • Omvormer solaredge PV installatie met als sensor: Opgewekte zonne energie
  • Andere Omvormer Goodwe batterijinstallatie met als sensor: Opgeslagen en afgegeven energie
Indien alle sensoren uit de zelfde bron zouden komen, zou het er geen "optelsom probleem" zijn.

Ik heb wat zitten duckduckgo'en en ik denk dat deze oplossing van AviadorLP dichtst bij een oplossing voor mijn probleem is. Maar hij heeft geen dag- en nachttarief en ik begrijp niet wat zijn "house" entity is.

Iemand die me op het goede (of een beter) spoor kan zetten?

tx,

Theo

Alle reacties

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:50

Illusion

(the art of)

Dat zou gewoon moeten kunnen&kloppen.

Welke versie van hone assistant gebruik je? (De batterij integratie zit er nog niet zo heel lang in)

Heb je een screenshot van de config van je energie dashboard

Heb je een screenshot van het energy dashboard?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-03 08:03
Het kan ook zijn dat je je state_class van bepaalde sensoren moet aanpassen naar total_increasing. Het kan zijn dat bepaalde sensoren niet goed geregistreerd worden.

Maar in het overzicht van de drie mis je natuurlijk je realtime verbruik, dat is ook een component natuurlijk in deze som.

• TtheGreat
Hallo,

vooreest de gevraagde HA specs: Home Assistant 2023.1.6 Supervisor 2023.01.1 Operating System 9.4 Frontend 20230110.0 - latest

Ik denk dat er niets mis is met de registratie ; neem nu onderstaand voorbeeld van 27 januari.

Ik heb dit afgescheckt bij de DRIE online portalen van mijn leveranciers/installateurs:
- electriciteitsleverancier: 18 kWh verbruik (dag en nacht samen)
- zonnepanelen: 1,7 kWh opgebracht
- batterij zegt dat deze een output gegenereerd heeft van 0 kWh. Ze heeft die dag dus geen energie opgeslaan of afgegeven. Alle zonne-energie werd onmiddellijk verbruikt.

Er zit voor deze dag een kleine delta, maar de meeste dagen is dat "spot on" (bijv: 26 Jan: grid: 12,8 Kwh and leaving the battery 12,6)
Zoals jullie zien, is de groene balk quasi altijd gelijk aan de licht blauwe ; hij telt dus de gegevens dubbel.

Aan de invertor van de batterij hangt een zekering die de verdeling doet tussen huis, net, batterij ; zo heeft de installateur me het althans uitgelegd. Ik vermoed dat ik bij de HA instelling voor batterij een andere waarde moet instellen ; maar zie niet onmiddellijk welke:

Ik zou "energy coming out the battery" eigenlijk moeten kunnen uitschakelen ; maar dan wil ie niet saven. Op het batterij-portaal zie ik het dagelijkse "load (van het net)" , maar ook de battery-discharge waarde in Watt (per 5 min). Een battery-discharge waarde in Kwh is nergens terug te vinden (ook niet bij de goodwe entities in HA). Ik vermoed dat ik deze nodig heb.

alvast bedankt,

T

[Voor 5% gewijzigd door TtheGreat op 29-01-2023 21:12]

• TtheGreat
All,

ik sta verbluft, maar sinds enkele dagen klopt de rekening wel. Het viel mij plots op. Ik ben teruggegaan naar 27 Jan en zie hier:

Ik heb echt niets gedaan: behalve het "configure battery system" venster open gedaan en gesloten.

Toch een bug lijkt me ; touch wood for now...

grtz

Theo

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee