Toon posts:

netwerk op zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• leopard888
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-02 10:58
Hallo allemaal,

Ik zit in een huurhuis waar ik momenteel op de eerste verdieping zit, maar ik ga binnenkort deels verhuizen naar de zolder.
Momenteel heb ik op in de woonkamer op de 1e verdieping mijn pc staan die rechtstreeks met een kabel op de router zit. Maar de wifi is al niet heel best hier.
Nu heb ik geluk dat we veel overlengte aan de kabel hebben gehouden dus de kabel kan door naar de zolder en daar kan ik dus iig mijn pc wel op de kabel krijgen.
Maar de wifi zal daar dus zo goed als non existent zijn.

Mijn vraag is dus hoe ik daar het best een wifi netwerkje kan maken.
Aangezien de wifi van de router beneden niet heel best is en ik niet zo'n geweldige ervaring heb met wifi versterkers leek het mij het handigst om gewoon de kabel te gebruiken die op zolder uitkomt en die daar via een switch op te splitsen zodat ik mijn pc via de switch gewoon aan de kabel heb zitten en dan vanuit de switch een andere kabel naar een of ander wifi kastje te doen.
Wat voor soort wifi apparaat heb ik nodig om een wifi netwerk daar te maken?

En hebben jullie eventueel een beter idee?

Alvast bedankt :D

Alle reacties

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:38

Umbrah

The Incredible MapMan

Je hebt een accesspoint nodig. Dat accesspoint kan je hetzelfde SSID + beveiliging geven van je bestaande accesspoint (ik gok als ik het zo lees dat deze bij je ingebouwd zit in de modem/router/switch/nat/dhcpserver/firewall/bridge/accesspoint combo van je provider), en de meeste apparaten zullen vanzelf gaan roamen. WiFi kent namelijk 802.11r en daar zijn de meeste moderne dingen wel compatible mee*.

Het is heel slim dat je een kabel trekt naar de ruimte waar je ook internet wil, en apparaten die je niet constant versjouwt aan een kabel hangt dmv. een switch - een kabel is altijd beter dan wifi, zeker 2,4GHz (wat door muren heen komt) is rampzalig op veel plekken omdat alles (ook niet WiFi er op werkt). 5GHz komt amper door muren heen, en kent ook steeds meer stoorzenders.

Asterisk. Roaming gaat niet altijd even goed bij elk apparaat. Een ander SSID + authenticatie voor die ruimte kán nuttig zijn, alleen gaan roamende apparaten dan al helemaal niet wisselen.

Het meest elegante, maar ook meest dure zou een oplossing van de alles in één soort. Persoonlijk heb ik mezelf het Ubiquity ecosysteem gedaan, wat voor mij logisch was vanwege camera's, en een deurbel (en de wens alles cloud-vrij te hebben). Ubiquity heeft een lange historie van 'zuigen en dan ineens goed zijn' en is zeker niet leek-vriendelijk, maar het heeft een gigantisch goed controller - apparaat ecosysteem waarbij je aan de kant van de controller roaming kan configureren, zodat zelfs domme apparaten dat nog kunnen IPV voor altijd en eeuwig aan dat ene gare signaal vast te blijven kleven terwijl ze praktisch naast een betere staan. Ubiqiuty heeft echter een stevig prijskaartje, de AP's gebruiken Power over Ethernet (wat ik dan weer ideaal vindt voor het mooi wegwerken), en je hebt voor het configureren een 'servertje' nodig. Dit kan op je PC voor de configuratie, je kan het van Ubiquity kopen, of je kan een Raspberry Pi gebruiken (en gelijk Pihole installeren).

Er zijn eenvoudigere ecosystemen, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

De kabel is echter veruit het slimste.

• leopard888
Die ubiquity klinkt opzich wel interessant voor in een toekomstig huis, maar voor nu misschien wat te duur inderdaad.

Maar ik heb dus een accespoint nodig. Aan wat voor soort accespoint moet ik dan denken in mijn geval?
En bestaat er niet een soort switch/accespoint combi apparaat of is dat echt een op zichzelf staand apparaat?
Asterisk. Roaming gaat niet altijd even goed bij elk apparaat. Een ander SSID + authenticatie voor die ruimte kán nuttig zijn, alleen gaan roamende apparaten dan al helemaal niet wisselen.
Dit begrijp ik niet helemaal (sorry ik ben nog niet heel goed bekend met netwerken). Kun je dit iets nader toelichten?
Wat de voor- en nadelen van een verschillend SSID en een gedeeld SSID zijn?

bedankt voor je reactie!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:12
Maar, als je een accespoint gebruikt, heeft deze vaak meerdere netwerkpoorten waardoor een switch misschien geeneens nodig is.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:16

Zenix

BOE!

ruftman schreef op zondag 29 januari 2023 @ 02:24:
Maar, als je een accespoint gebruikt, heeft deze vaak meerdere netwerkpoorten waardoor een switch misschien geeneens nodig is.
De in-wall versies inderdaad. Overigens komt vaak Ubiquiti naar voren, maar TP-link is ook goed en goedkoper.
uitvoering: TP-Link EAP615-WALL

Heb je vier poort switch en access point in één. Heb je alleen wel een PoE injector nodig.

Of een router kopen en die instellen als AP. uitvoering: TP-Link Archer AX55

[Voor 35% gewijzigd door Zenix op 29-01-2023 02:32]

• leopard888
Heb je vier poort switch en access point in één. Heb je alleen wel een PoE injector nodig.
Vraagje, waarom heb je dan perse ene PoE injector nodig? Kunnen die kastje niet gewoon in het stopcontact aangesloten worden om hun power vandaan te halen?
Ik heb namelijk gewoon stopcontacten overal boven.
Dus is er niet een acces point incl switch die je bijv gewoon in het stopcontact doet voor de stroom en dan de ethernet kabel erin die vandaaruit ook naar mijn pc kan?

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:33
leopard888 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Vraagje, waarom heb je dan perse ene PoE injector nodig? Kunnen die kastje niet gewoon in het stopcontact aangesloten worden om hun power vandaan te halen?
Ik heb namelijk gewoon stopcontacten overal boven.
Dus is er niet een acces point incl switch die je bijv gewoon in het stopcontact doet voor de stroom en dan de ethernet kabel erin die vandaaruit ook naar mijn pc kan?
Vrijwel elke moderne router kan je gewoon in Access Point mode zetten en gebruiken zoals jij voor ogen hebt.
Willekeurig voorbeeld:
uitvoering: TP-Link Archer AX55

PoE is leuk en aardig, maar behoorlijk overbodig als je 1 extra apparaat wil neerzetten en daar gewoon een stopcontact tot je beschikking hebt.

[Voor 9% gewijzigd door Wekko306 op 29-01-2023 16:45]

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb persoonlijk heel goede ervaring met een Fritzbox in AP modus ik heb 7390 en dan heb je ook meteen 5 ethernet poorten. Momenteel zelfs met een repeater in de slaapkamer omdat net bij mijn dochter er geen wifi zat. Werkt gewoon goed dik tevreden snel wifi en goed te managen. 2e hands zijn ze prima te vinden.
Grootste voordeel je hebt maar 1 apparaat nodig wat stroom verbruikt.

[Voor 10% gewijzigd door Frogmen op 30-01-2023 09:11]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee