• t4600c
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:17
Ik heb onlangs een aantal Super 8-camera's gekocht en wilde er een aantal testen met één cartridge door deze te verwisselen. Ik denk dat de film 200T of 500T was, ik weet het niet meer zeker.

De meeste camera's waren ingesteld op automatische belichting, maar het was behoorlijk donker buiten en de zon zakt tijdens de tests, dus het is niet echt een goede test om te zien hoe de belichtingsmeters consistent zijn met elkaar. Vooral als de meeste van de geteste camera's niet verder dan 160 kunnen voelen/meten. Hoe dan ook, dacht dat sommigen het misschien toch leuk zouden vinden om het te zien.

In chronologische volgorde:

Beaulieu 6008 S, Canon 1014 XL-S, Nizo 156 Macro, Nizo 481, Baurer S209 XL, Canon 1014 Electronic Auto Zoom (1) met DIY Max 8 Gate, Canon 1014 Electronic Auto Zoom (2) met Super 8 gate, Nizo 156 Macro, Beaulieu 6008 S.

Ik heb geen oculair van de Baurer S209 XL dus er doorheen te kijken is lastig. En het lijkt erop dat ik de dioptrie van de zoeker moet aanpassen.

Verder lijken ze allemaal goed te werken en lijken ze redelijk stabiel.

Ik wist dat de eerste Canon 1014 Electronic Auto Zoom werkte omdat ik hem eerder voor een project had gebruikt, maar daarna deed ik de DIY Max 8 gate. Misschien moet ik daar wat meer vijlwerk aan doen, maar ik merk dat de onderkant een te grote snee heeft, oeps! Ik heb wel een derde gate van een donorcamera, dus ik kan het op een gegeven moment opnieuw proberen.

Al met al ben ik blij.

Ondersteun mijn projecten op:Patreon

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
Wat ga je er mee doen?

Mijn eerste reactie zou zijn dat ze allemaal even slecht zijn.
Zet ze ook eens op een statief en gebruik een testkaart om scherpte en onderscheidend vermogen te vergelijken.

Soms ben ik bijna gelukkig

• t4600c
JukeboxBill schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:17:
Wat ga je er mee doen?

Mijn eerste reactie zou zijn dat ze allemaal even slecht zijn.
Zet ze ook eens op een statief en gebruik een testkaart om scherpte en onderscheidend vermogen te vergelijken.
Nu weet ik in ieder geval dat de geteste camera's werken en voor super 8 een redelijk stabiel "frame" geven. Als marges te veel uitlopen in de camera komt de film niet eens verder in de cartridge. Denk je 3 minuten gefilmd te hebben...

De Beaulieu 6008 S hapert soms dus die heeft een nakijk en CLA beurt nodig maar dan zou dat een prima Super 8 camera zijn met C-mount.

De beste film om scherpte, focus, vertekening en kleuren te vergelijken zou Vision3 50D zijn, en zoals jij zegt een testkaart om dit allemaal objectief vast te leggen.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:31

DirtyBird

Praktiserend denker

Leuk om te zien. Geen idee wat je ermee wilt, maar ziet eruit als een leuke hobbie. Ik neem aan dat je op film opneemt. Kom je hier makkelijk aan? En ontwikkel je dan zelf?

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• t4600c
DirtyBird schreef op zondag 29 januari 2023 @ 00:36:
Leuk om te zien. Geen idee wat je ermee wilt, maar ziet eruit als een leuke hobbie. Ik neem aan dat je op film opneemt. Kom je hier makkelijk aan? En ontwikkel je dan zelf?
Het idee was om te controleren of de meeste van mijn Super 8 camera's goed werkten, vooral de automatische belichting, het diafragma, de film verder trekken enzovoorts. Dat licht allemaal erg gevoelig en na +30/40 jaar gaan marges uitlopen en slijten componenten.

De film heb ik zelf opgenomen en vervolgens laten ontwikkelen en scannen bij Super8 Reversal Lab

Van de eerste Canon 1014 Electronic wist ik dat die werkte, maar ik had de gate uit geveild van Super 8 naar Max 8 en wilde zien hoe ik dat had gedaan en of de film zou worden bekrast. Voor wie het niet weet, hier wat smalfilm formaten:

[Voor 18% gewijzigd door t4600c op 29-01-2023 13:05]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee