Toon posts:

Kan dit: single-board computer met Thunderbolt dock?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PugaPyga
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-03 09:02
Alle randapparatuur (dual monitor, keyboard, muis, ethernet aansluiting, webcam en headset) op mijn thuiswerkplek werkt via een HP Thunderbolt G2 docking station. Behalve voor mijn werklaptop wil ik dezelfde setup ook kunnen gebruiken met een bootable usb-stick (Ubuntu) die toegang geeft tot een remote desktop. Dat kan niet via voornoemde laptop omdat die beveiligd is. Zou dit kunnen met een single-board computer of iets vergelijkbaars?

Relevante software en hardware die ik gebruik
HP Thunderbolt G2 docking station

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Raspberry pi lijkt usb-c alleen voor power in te gebruiken

Alle reacties

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

ETAprime (YouTube) heeft een paar keer mini-PC's laten zien die via een "single cable setup" te gebruiken zijn; zo noemt hij dat als je een computer kunt gebruiken met alleen een USB-C kabel. Afgelopen week bijvoorbeeld nog de GMKtec Nuc Box 10 met AMD Ryzen 5800U (8 core / 16 thread), maar er zijn er meer.

De meeste SBC's ondersteunen geen DP Alt mode (= video output via USB-C) en ze ondersteunen ook geen PD (PowerDelivery) uit een dock maar alleen een niet-slimme voeding. De CPU van de NanoPi R6S ondersteunt in elk geval wel DP Alt, maar bij de USB-C poort staat dat die voor PD/power is.

Eerlijk gezegd denk ik dat het gemakkelijker/goedkoper is om een Chromebook of een tweedehands laptop te kopen, die werkt op je dock. Die kan je dichtgeklapt laten en dat is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing.

[Voor 6% gewijzigd door aawe mwan op 28-01-2023 20:47]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik ben het eigenlijk wel eens met @aawe mwan op zijn conclusie na dan.. het klopt volgens mij wel dat er niet heel veel singleboard computers zijn (in ieder geval geen in de raspberry pi fam), die usb-c altmode of TB3 ondersteunen.

en zelfs als ze er wel zijn wordt het vermoedelijk al snel wat duurder dan je moet willen, ik zou daarom eens kijken naar de chromeBOX dan betaal je namelijk niet voor de accu en het scherm en heb je bovendien een redelijk compact kastje... een ander voordeel van die dingen is dat er een hoop van zijn waarbij de bootloader te unlokken is naar een reguliere uefi-compatible bios en je er dus linux (of als je van traag houdt) windows op kunt booten.

probleem is dat je bij lang niet allemaal usb-c modi hebt en dan is een hdmi of displayport switch tussen je usb-c dock en je monitor misschien een handigere optie. - of je komt inderdaad bij USB-c based chromebookjes..

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik betwijfel dat een Single Board computer de beste oplossing is voor je probleem, maar daarmee kan het wel:
  • De NanoPi R6S schijnt het niet te kunnen, het staat in elk geval niet in de specs;
  • De RockPi 5B kan het wel en deze heeft ook de 40-pin I/O connector die je misschien zoekt;
  • De Khadas Edge 2 kan het ook: die heeft zelfs 2 USB-C poorten; eentje met alleen PD en eentje met USB+PD+DP-alt.

• PugaPyga
Bedankt voor jullie behulpzaamheid. Hier kan ik wel wat mee 🙏

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Deze heb ik, daar kan ik wel een OS voor je op proberen om te zien of de USB-C meer is dan alleen power.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wat je verder nog kunt proberen is of de tablet of telefoon die je al hebt misschien beeld geven via het USB-C dock, zo ja dan kan je daar gewoon "Microsoft Remote Desktop" op installeren vanuit de playstore.

• PugaPyga
Na het laatste antwoord realiseer ik me dat ik in mijn vraag duidelijker had moeten zeggen dat de specifieke remote desktop waar ik op wil kunnen inloggen beveiligd is en alleen via de Ubuntu usb-stick benaderd kan worden. Dus niet een generieke remote desktop.

Ik ben in ieder geval alweer een stuk verder geholpen zo, dank!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Aha, dan zoek je waarschijnlijk een single-board computer die x86 code kan draaien. Dat is dan de Latte Panda 3 Delta, want die heeft een Intel N5105 processor en een USB-C poort met PD, DP en data.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee