Beste,
Ik heb een computer geupgrade naar onder andere een AMD Ryzen 5 5600G en AsRock B450 Steel Legend.
De build heb ik met succes kunnen maken waarna de computer naar behoren werkte op windows 10.
Om de PC voor te bereiden op windows 11 ben ik de secure boot proberen aan te zetten in de BIOS.
Hier is iets misgegaan.
Na deze aanpassing, waarbij ik EUFI ingeschakeld heb en met de fastboot gespeeld heb, wilde de computer niet meer starten.
Ik kon niet meer in de bios komen en liep vast.
Nu heb ik op advies van de internet community een CMOS reset uitgevoerd: de BIOS gereset.
Dit heb ik gedaan door:
- Stroom en kabels uit de computer te trekken
- De jumper pinnen te verbinden
- De aan-knop 30 seconden ingedrukt
- De batterij van het mobo eruit gehaald
- 4 uur gewacht
- Batterij terug
- Jumper weg
- Kabels terug.
Vanaf dat moment merk ik dat de computer na 30 seconden (precies 28 seconden) opnieuw opstart.
Er komt geen signaal naar de display, en er komt geen geluid uit de debug speaker. Deze geluiden krijg ik gereproduceerd als er geen RAM ingebouwd is, of juist verkeerd is ingebouwd.
Enkele zaken die ik gedaan heb is:
- Starten met GFX
- Zonder GFX
- Twee RAM kaarten verdeeld in combinaties over de sledes
- Een RAM kaart, in iedere slede getest, afgewisseld met de tweede van de set
- Derde ram kaart geprobeerd uit oude build
- Connectoren op het moederbord gecontroleerd
- Kabels opnieuw aangesloten vanuit voeding
- Moederbord buiten kast geassembleerd en op kartonnen doos aangezet om kortsluiting uit te schakelen
- Bootloop meermaals afwachten (sommige berichten zeggen dat na +/-8 bootloops alles weer werkt). 30 afgewacht, geen resultaat
Gezien het systeem perfect gedraaid heeft vóór de EUFI aanpassing voor secure boot snap ik niet was mis gaat. Zou de bios versie gereset zijn door de jumper actie waardoor de CPU niet geaccepteerd wordt?
Is er een andere reden waardoor dit niet goed gaat?
Zeker omdat de build qua hardware goed werkte zonder geknoei aan EUFI en Fastboot, begrijp ik niet waar ik de fout maak.
Enige idee/advies/tip is heel graag welkom!
Ik heb een computer geupgrade naar onder andere een AMD Ryzen 5 5600G en AsRock B450 Steel Legend.
De build heb ik met succes kunnen maken waarna de computer naar behoren werkte op windows 10.
Om de PC voor te bereiden op windows 11 ben ik de secure boot proberen aan te zetten in de BIOS.
Hier is iets misgegaan.
Na deze aanpassing, waarbij ik EUFI ingeschakeld heb en met de fastboot gespeeld heb, wilde de computer niet meer starten.
Ik kon niet meer in de bios komen en liep vast.
Nu heb ik op advies van de internet community een CMOS reset uitgevoerd: de BIOS gereset.
Dit heb ik gedaan door:
- Stroom en kabels uit de computer te trekken
- De jumper pinnen te verbinden
- De aan-knop 30 seconden ingedrukt
- De batterij van het mobo eruit gehaald
- 4 uur gewacht
- Batterij terug
- Jumper weg
- Kabels terug.
Vanaf dat moment merk ik dat de computer na 30 seconden (precies 28 seconden) opnieuw opstart.
Er komt geen signaal naar de display, en er komt geen geluid uit de debug speaker. Deze geluiden krijg ik gereproduceerd als er geen RAM ingebouwd is, of juist verkeerd is ingebouwd.
Enkele zaken die ik gedaan heb is:
- Starten met GFX
- Zonder GFX
- Twee RAM kaarten verdeeld in combinaties over de sledes
- Een RAM kaart, in iedere slede getest, afgewisseld met de tweede van de set
- Derde ram kaart geprobeerd uit oude build
- Connectoren op het moederbord gecontroleerd
- Kabels opnieuw aangesloten vanuit voeding
- Moederbord buiten kast geassembleerd en op kartonnen doos aangezet om kortsluiting uit te schakelen
- Bootloop meermaals afwachten (sommige berichten zeggen dat na +/-8 bootloops alles weer werkt). 30 afgewacht, geen resultaat
Gezien het systeem perfect gedraaid heeft vóór de EUFI aanpassing voor secure boot snap ik niet was mis gaat. Zou de bios versie gereset zijn door de jumper actie waardoor de CPU niet geaccepteerd wordt?
Is er een andere reden waardoor dit niet goed gaat?
Zeker omdat de build qua hardware goed werkte zonder geknoei aan EUFI en Fastboot, begrijp ik niet waar ik de fout maak.
Enige idee/advies/tip is heel graag welkom!