Toon posts:

Vraag over teruggave teveel betaalde BTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Ik heb eind vorig jaar 2 off-road rolstoelwielen* gekocht vanuit het VK en deze ook, na betaling van de verschuldigde BTW via DPD, begin december ontvangen.

Nu is het zo dat rolstoelwielen vallen onder het lage BTW-tarief van 9% (https://www.belastingdien...delen_van_invalidenwagens), maar er is 21% gerekend.

Nu heb ik naar aanleiding van deze faq van DPD bij hun het MRN nummer opgevraagd en gekregen, en vervolgens dit formulier zo goed en kwaad als het ging ingevuld en samen met alle invoices e.d. opgestuurd naar de douanedienst.

Gisteren kreeg ik daar een brief van terug met de volgende 2 verzoeken:

1) een schriftelijke machtiging voorzien van een handtekening, waaruit blijkt dat u namens de aangever, DPD, een verzoek om terugbetaling mag indienen.

2) een verwijzing naar de douaneaangifte die bij de Douane is gedaan / de aanduiding van het kantoor van Boeking.

Nu wordt ik hier een beetje kriegel van, want volgens mij:

@ 1) geeft DPD zelf het volgende aan op hun website:
In afwijking van hetgeen op de website van de belastingdienst staat, is het niet nodig om een machtiging van DPD op te vragen. DPD NL werkt op basis van Directe vertegenwoordiging waardoor je zelf bezwaar kan maken.
Is het voldoende om de douane hier gewoon op te wijzen?

@ 2) is het MRN nummer, wat ik in het formulier naar de douane heb ingevuld onder "Aangiftenummer of Invorderingsnummer". toch hetgeen ze vragen? Ook de douane-adressen die DPD in hun faq vermeldt heb ik in het formulier opgeven. Of bedoelen ze iets anders met "kantoor van Boeking"?

Ik heb dus een beetje het gevoel dat ik met een kluitje het bureaucratische riet in wordt gestuurd. Het gaat niet om een groot bedrag (nog geen 3 tientjes), maar het is voor mij een beetje een principekwestie; onderdelen voor gehandicaptenvervoermiddelen vallen niet voor niets onder het lage BTW-tarief. Echter wil ik voorkomen dat ik nu een antwoord terugstuur waarvan ze alsnog zeggen dat het niet voldoende is, en mijn reclamatie wordt afgewezen.

Dus als iemand mij kan helpen in het formuleren van een antwoord op deze 2 verzoeken dan zou ik dat enorm waarderen :)

offtopic:
* ik ben erg blij met de wielen :) In Nederland kosten dergelijke dingen echt een vermogen, dus als je het niet vergoed krijgt is het een stuk goedkoper dit soort zaken vanuit het buitenland te halen.

Intentionally left blank

Alle reacties

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:25
Welkom in de valkuilen van de douane... of je gaat een lange adem nodig hebben of het is gedoemd te falen.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
mrveenie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:59:
Welkom in de valkuilen van de douane... of je gaat een lange adem nodig hebben of het is gedoemd te falen.
Ik vrees dat je gelijk hebt :( De douane blijft vragen naar een Nederlands aangiftenummer (een MRN beginnend met 22NL), en DPD blijf volharden dat het enige MRN nummer dat er is begint met 22GB omdat dat het VK nu eenmaal het land van oorsprong is.

Ik heb geen idee wie er gelijk heeft...

Intentionally left blank

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

gb voor het export document uit VK? NL voor de import.

Verhaal directe vertegenwoordiging klinkt logisch, zij hebben importaangifte gedaan namens jou, je zou dan niet een machtiging hoeven te hebben om namens jezelf bezwaar te maken.

Heb je geen kopie van het invoerdocument?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
bombadil schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:08:
gb voor het export document uit VK? NL voor de import.

Verhaal directe vertegenwoordiging klinkt logisch, zij hebben importaangifte gedaan namens jou, je zou dan niet een machtiging hoeven te hebben om namens jezelf bezwaar te maken.

Heb je geen kopie van het invoerdocument?
Nee, ik heb geen kopie van het invoerdocument. Alleen een invoice voor de verschuldigde BTW (welke ik bij mijn bezwaar heb toegevoegd).

De douane vraagt ook niet meer om een machtiging, dus dat is volgens mij wel opgehelderd (maar had de douane toch moeten weten naar mijn mening).

[Voor 12% gewijzigd door crisp op 09-02-2023 21:13]

Intentionally left blank

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Na vele pogingen om opheldering te krijgen via DPD ben ik bang dat ik het op moet geven. Ze zijn net een kapotte grammofoonplaat; ze lezen niet wat ik ze schrijf en blijven elke keer met een GB MRN nummer komen (wel een keer een andere :?) zonder in te gaan op mijn vragen mbt de procedure van inklaring.

Misschien maar eens kijken of de Kassa Belbus hier iets mee kan :p

Intentionally left blank

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:36
Ik vermoed van niet (om 30 euro). Je bent er nu al te lang mee bezig geweest.

Afsluiten, negatieve energie weg, en weer door!

niet iedereen heeft een bierbuikje

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
wodkabuikje schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:58:
Ik vermoed van niet (om 30 euro). Je bent er nu al te lang mee bezig geweest.

Afsluiten, negatieve energie weg, en weer door!
Het gaat natuurlijk niet per se om het bedrag, maar om het principe. Twee principes zelf:

1) het is onrechtvaardig wanneer een verkeerd BTW tarief wordt berekend. Het lage tarief is er met een reden, en daar verwacht ik zorgvuldigheid.
2) het is onrechtvaardig wanneer het praktisch onmogelijk wordt gemaakt om als individu te reclameren.

Ik wil in de toekomst misschien nog wel vaker in de US of UK zaken bestellen die onder het lage BTW-tarief vallen (voor deze wheeler betaal je in NL minstens 3K euro...), maar ik heb er nu weinig vertrouwen in dat het dan wel goed gaat...

Intentionally left blank

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee