Toon posts:

Uitbreiden zonnepanelen naast huidige systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• willem3210
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-03 09:04
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies over uitbreiding van zonnepanelen. Momenteel hebben we 16 panelen van 300Wp, geplaatst in 2017 met een Solaredge 3680.
Deze panelen wekken per jaar ca. 250 kwh meer op dan we verbruiken.

Voor de toekomst verwachten we een uitbreiding met een warmtepomp (we staan op de wachtlijst bij Quatt) en over x aantal jaar waarschijnlijk ook een hybride stekker auto.

Daarom zijn we momenteel aan het kijken naar uitbreiding van het aantal zonnepanelen. Onderstaand de situatie, graag jullie advies!
Foto's
Onderstaand luchtfoto van het dak. Het platte dak aan de zuidkant ligt inmiddels vol. Het dak aan de oostkant liggen 5 panelen en er kunnen er nog een aantal bij.
De westkant is leeg, daar schijnt de zon echter maar een klein deel van de middag/avond.
Beschikbare (dak)ruimte
Op de oostkant ruimte voor 7 panelen, op de westkant wel 40.
Schaduw
Op de westkant komt alleen de avondzon en deels eind van de middag.
Jaarverbruik
Iets lager dan we nu opwekken met de 16 300 wp panelen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase 50A
Budget en doel
Doel is om de investering terug te verdienen. Komend jaar verwachten we een warmtepomp (hybride) aan te sluiten. We staan op de wachtlijst bij Quatt. Verder in de toekomst waarschijnlijk een stekkerauto (in eerste instantie waarschijnlijk hybride).
Wie gaat het project uitvoeren
We vragen offertes aan.
Bijhouden van data
Geen specifieke wensen.
Reeds verkregen offertes
Op huidige 1 fase aansluiting zouden er 7 panelen bij kunnen. Die passen nog op de meest zonnige oostkant. Nog niet zoveel offertes opgevraagd. Nu 2 offertes gehad met 7 400Wp panelen.
1 offerte €5300 met een nieuwe extra omvormer naast de huidige.
1 offerte €6300 waarbij de huidige omvormer wordt vervangen door een zwaardere: SolarEdge Inverter 1PH, 5.0kW, HD-Wave (-20°C) met SetApp
Regio
Midden Nederland

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:25
Beide offertes zijn echt behoorlijk aan de prijs voor het gebodene.

Advies dus om verder te zoeken.

Heb je een specifieke wens voor solaredge? Ik zie geen technische noodzaak en het blijft een duurder systeem.

Je kunt nog behoorlijk kWh halen uit dat wnw dak - 650-700 kWh/kWp uit de losse pols, Maar onnodig duur maken op een dergelijk dak wil je natuurlijk niet.

Verder zou ik nadenken wat je met oog op auto laden met de aansluiting wil. Puur wat betreft capaciteit ga je niet zomaar tegen de 50A grens lopen. Maar het beperkt mogelijk laden van een auto die liever 3 fase wil.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• willem3210
Ik vond ze ook aan de prijs. Daarom nog even verder zoeken, wat zouden goede leveranciers zijn die redelijke prijzen bieden? Ik weet het zo snel niet, heb het beeld dat ze liever een nieuw systeem plaatsen dan een uitbreiding.

Ik heb geen specifieke wens voor Solaredge, maar wellicht is het handig als het extra systeem ook met Solaredge is, dan kan ik ze misschien samenvoegen in de app?

En is de westkant volgens jou wel rendabel om wat panelen op te leggen?

Voor de auto laden is 1 fase wat mij betreft prima. Ik geloof dat het best wat extra kost om 3 fase aansluiting te nemen.

• willem3210
Iemand nog tips voor een goede leverancier van zonnepanelen in midden Nederland die ook uitbreidingen doet?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-03 17:26

timovd

Voorsprong door techniek

Weet je wel zeker dat je 50A hebt? Ik had dat ook op papier, maar er zat een 35A in. Voordeel van meerdere windrichtingen is dat niet alles tegelijkertijd piekt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• willem3210
timovd schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:06:
Weet je wel zeker dat je 50A hebt? Ik had dat ook op papier, maar er zat een 35A in. Voordeel van meerdere windrichtingen is dat niet alles tegelijkertijd piekt.
Op de website van Stedin staat dat ik 50A capaciteit heb, dus dan zal dat toch wel :?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-03 17:26

timovd

Voorsprong door techniek

timovd schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:06:
...Ik had dat ook op papier, maar er zat een 35A in...

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• willem3210
Net gebeld, het is echt 50A :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee