Toon posts:

Game PC voor 2500-300 euro - 1440p/144hz + VR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PirateBE
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-02 16:53
Eerst en vooral bedankt aan iedereen die hier advies geeft en aan de mensen die de BBG’s samenstellen!

Om de vier-vijf jaar koop ik een nieuwe PC en het is dankzij mensen als jullie waardoor ik daar telkens met een gerust hart een smak geld aan durf uit te geven zodat ik van deze fijne hobby kan blijven genieten.

Zelf ben ik geen volledige leek en ga zelf op onderzoek bij een aankoop, maar een echt diep begrip van alles heb ik niet, laat staan dat ik op de hoogte ben van wat er de afgelopen vier jaar op technologisch vlak veranderd is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Voornamelijk flatscreen gamen op 1440p maar occasioneel ook VR gaming op hogere resolutie, momenteel nog de Oculus Rift S maar in de toekomst wat waarschijnlijk de Index 2 zal worden. Ik speel het liefst op de hoogst mogelijke settings, ook de komende vier jaar, en raytracing is voor mij zeker een meerwaarde.

Best wat games die ik speel zijn ook vrij CPU intensief (Squad bvb), maar halen niet altijd zoveel uit meerdere cores (Bvb Bethesda games zoals Fallout 4 en mogelijks de nieuwe Starfield). Qua FPS ben ik content met een stabiele 60, maar 120-144 waar mogelijk is natuurlijk fijner.

Wat mag het systeem gaan kosten?

2500-3000 euro, inclusief 90 euro assemblage bij Azerty

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Alles van randapparatuur heb ik reeds. Momenteel heb ik ook Windows 10 staan en zou die updaten naar Windows 11 als dat interessant zou blijken te zijn.

Daarnaast zou ik ook graag mijn 2 SSD’s (500GB en 1 TB) en eventueel ook een HDD (1GB) meenemen. Ik zou er ook een nieuwe 2TB SSD bijnemen. Maar eventueel laat ik daar wel iets van vallen mocht het een kleinere case mogelijk maken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Dit zijn de componenten waar ik al vrij zeker van ben:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600KF Boxed€ 325,-€ 325,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC€ 1.399,-€ 1.399,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Wit€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 154,90€ 154,90
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 164,90€ 164,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.143,70

Voeding, koeling, moederbord en assemblage (90 euro) ontbreken hier nog.

Heb je nog bepaalde voorkeuren of wensen?
Ik koop telkens om de 4 jaar een nieuwe PC, en doe geen tusssentijdse upgrades. De oude PC geef ik dan aan mijn jongere zus die er dan zelf ook nog es 4 jaar mee doet. Buiten occasioneel de kast es uitstoffen zit ik er dus eigenlijk niet in te rommelen. Gebruiksgemak en duurzaamheid zijn dus belangrijk.

RGB en kleurcoördinatie is leuk en ik kan wel es zitten geilen op de zotte builds hier, maar eigenlijk wil ik er niet veel extra voor betalen. De case staat onder mijn bureau dus buiten de voorkant zie ik er toch niet veel van.

Zou bestellen bij Azerty en laten assembleren, tot nog toe altijd goede ervaringen mee gehad, ook na de vorige aankoop wanneer m’n SSD het al na een week begaf hebben ze die probleemloos vervangen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop van jullie expertise te kunnen gebruik maken om een aantal vragen te beantwoorden:
  • Welk moederbord raden jullie aan? Wifi mogelijkheid is leuk, maar aansluiting op de kabel moet ook mogelijk zijn. Bluetooth is ook handig; kan ik makkelijk een box aansluiten als ik gasten over de vloer heb. Het moederbord met digitale camouflage dat momenteel in de BBG wordt aangeraden vind ik eigenlijk S P U U G L E L I J K ipv E S T H E T I S C H 😊
  • Behuizing; ok van formaat of toch iets groter? Welke raden jullie aan? Wil eens iets met wat wit, maar ook geen effen witte baksteen zoals de H7 flow.
  • Welke koeling en voeding raden jullie aan? Ik vermoed dat ik de voeding best wat ruimer neem
  • Passen alle componenten bij/in elkaar? Geen al te grote discrepanties? Zaken die overbodig zijn, of war voor een kleine meerkost best wat extra performance te rapen valt?
  • Windows 11; yay or nay? Ik heb de indruk dat ik gratis kan upgraden met mijn huidige licentie. Kan ik gewoon mijn bestaande SSD’s en HDD in de nieuwe kast pluggen, en hem dan laten een clean install te doen van Windows 11 op de nieuwe SSD? Of moet ik eerst upgraden? Ik heb een internetlicentie ipv een code.
  • Komt er de eerstkomende weken/maanden nog iets uit van hardware dat het wachten echt wel de moeite zou maken?
Alvast hartelijk bedankt!

Beste antwoord (via PirateBE op 01-02-2023 14:56)

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:53
Ik ga het toch nog maar eens vragen. Waarom een 13600k?

Op 1440p en hoger is de GPU bijna alles-bepalend. Uit de 13600k review van Tweakers zelf blijkt dat je op 1440p een paar frames of zelfs geen verschil hebt met bijvoorbeeld Ryzen 7600X.

Tegelijkertijd is een 7600X wel ruim 25% zuiniger in stroomverbruik tijdens gaming load. Dat is toch wel een significant verschil.

Volgens Techspot is de 7600X sneller op 1440p in de meeste geteste games?
Terwijl hij dus ruim 20-25% zuiniger is...!!!

De 5800x3d is sneller in games en extreem energie zuinig. Verslaat zowel de 7600x en de 13600k.

De 13600k is buiten games om het snelst, sneller tijdens workloads als videorenderen maar verbruikt echt extreem meer stroom. Met zowel de 13600k en de 5800x3d kom je weg met goedkoop DDR4 geheugen.

Nadeel van zowel de 5800x3d en de 13600k is direct ook dat ze op een moederbord en geheugen-generatie zitten waarbij ze de laatste releases van de generatie zijn. Er komen geen betere componenten meer voor uit . Over 3-5 jaar als je van dit systeem af wilt wordt verkopen lastiger, tussentijds upgraden kan ook niet meer.

Als je voor de 7600x gaat, zit je op een nieuwe AM5 socket die nog 3-5 jaar ondersteuning gaat ontvangen. Iemand die m van jou overkoopt tegen die tijd kan dus nog upgraden, jij zelf in de tussentijd ook. Betekent wel dat je nu een duurder moederbord en duurder DDR5 geheugen moet gaan halen.

Ten slotte kun je nog even wachten op de 7000x3d serie. Die komen eerste kwartaal dit jaar uit. Dan heb je echt de crème de la crop als de benchmarks voor die serie presteren zoals de 5800x3d de verwachtingen heeft geschapen.

[Voor 17% gewijzigd door DutchManticore op 28-01-2023 12:34]

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:53

Op 1440p en hoger is de GPU bijna alles-bepalend. Uit de 13600k review van Tweakers zelf blijkt dat je op 1440p een paar frames of zelfs geen verschil hebt met bijvoorbeeld Ryzen 7600X.

Tegelijkertijd is een 7600X wel ruim 25% zuiniger in stroomverbruik tijdens gaming load. Dat is toch wel een significant verschil.

De 5800x3d is sneller in games en extreem energie zuinig. Verslaat zowel de 7600x en de 13600k.

De 13600k is buiten games om het snelst, sneller tijdens workloads als videorenderen maar verbruikt echt extreem meer stroom. Met zowel de 13600k en de 5800x3d kom je weg met goedkoop DDR4 geheugen.

Nadeel van zowel de 5800x3d en de 13600k is direct ook dat ze op een moederbord en geheugen-generatie zitten waarbij ze de laatste releases van de generatie zijn. Er komen geen betere componenten meer voor uit . Over 3-5 jaar als je van dit systeem af wilt wordt verkopen lastiger, tussentijds upgraden kan ook niet meer.

Als je voor de 7600x gaat, zit je op een nieuwe AM5 socket die nog 3-5 jaar ondersteuning gaat ontvangen. Iemand die m van jou overkoopt tegen die tijd kan dus nog upgraden, jij zelf in de tussentijd ook. Betekent wel dat je nu een duurder moederbord en duurder DDR5 geheugen moet gaan halen.

Ten slotte kun je nog even wachten op de 7000x3d serie. Die komen eerste kwartaal dit jaar uit. Dan heb je echt de crème de la crop als de benchmarks voor die serie presteren zoals de 5800x3d de verwachtingen heeft geschapen.

[Voor 17% gewijzigd door DutchManticore op 28-01-2023 12:34]

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

• PirateBE
Ik keek vooral naar de 13600K omdat ik die door verschillende sites, oa ook door Tweakers, zag aangeraden als een goeie match bij de grafische kaart, en soms zelf als de goedkope optie daarbij.

Aangezien ik niet van plan ben om te upgraden, en de persoon die later mijn oude PC krijgt hoogstens een kapot stuk zou vervangen, lijkt me de 5800x3d het interessantst dan. En die van AMD lijken ook wat minder afhankelijk te zijn van multithreading dan de Intel modellen. Wat voor moederbord lijkt jou dan aangewezen?

Een maandje of twee wachten lijkt me ook wel een optie, naast de GPU Lijkt de CPU me het belangrijkste dus als er daar binnenkort nieuwe van uitkomen lijkt me dat het wachten wel waard. Tegen dan is de 4080 waarschijnlijk ook in prijs gezakt.

Bedankt voor de tips!

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02 14:29
DutchManticore schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:26:

[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp en over aantal jaren nog iets zou willen vervangen (nieuwere cpu) dan kan je niet voor Intel kiezen ivm het moederbord dat op z’n einde loopt. Weet je toevallig wanneer nieuwe cpu/moederbord voor Intel uitkomt?

• PirateBE
@Fiscalist
Ik vermoed dat je opmerking niet op mij slaat? Ben zelf niet van plan om onderdelen te upgraden, eerder over vier jaar een gans nieuw systeem te kopen en deze kado te doen.

@DutchManticore
Heb op basis van je opmerkingen en wat opzoekingswerk een nieuw systeem in elkaar gestoken.

Een met beste prijs/kwaliteit binnen een bepaalde budgetklasse, en waar futureproofen vooral slaat op het onderste uit de kan te halen met wat er nu in zit, dan een waarbij het idee is om compatibel te zijn met toekomstige upgrademogelijkheden. Er zit dus een goedkopere mobo in dan in de laatste BBG, en DDR4 ipv DDR5 aangezien die past bij de mobo en ik de indruk heb dat DDR4 vs DDR5 niet zo heel veel uitmaakt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 346,-€ 346,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE AX V2€ 175,75€ 175,75
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC€ 1.399,-€ 1.399,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Wit€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 56,95€ 56,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 84,90€ 84,90
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 163,97€ 163,97
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 164,90€ 164,90
Totaal€ 2.491,37

Als ik deze in de winkelmand zet bij Azerty, met assemblage, kom ik uit op op zo'n 2650 euro. Toch 350 euro goedkoper dan een build met de 13600, DDR5 RAM en mobo die meer toekomstige upgrade mogelijkheden bied.

Wat denken jullie van deze?

• Razortek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-03 11:43
Ik zou naar een iets minder dure voeding kijken
uitvoering: EVGA SuperNOVA P5 850W
Zoiets is goedkoper en heeft 80 Plus Platinum, maar er zijn ook andere goedkopere opties die prima zijn

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02 14:29
@PirateBE sorry, geen idee waarom dat gebeurt.. Ik heb vaker last van als ik mensen citeer op tweakers.

@DutchManticore was inderdaad bedoeld voor Dutch.

• PirateBE
PC intussen besteld bij Azerty. Bedankt voor de tips!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee