Eerst en vooral bedankt aan iedereen die hier advies geeft en aan de mensen die de BBG’s samenstellen!
Om de vier-vijf jaar koop ik een nieuwe PC en het is dankzij mensen als jullie waardoor ik daar telkens met een gerust hart een smak geld aan durf uit te geven zodat ik van deze fijne hobby kan blijven genieten.
Zelf ben ik geen volledige leek en ga zelf op onderzoek bij een aankoop, maar een echt diep begrip van alles heb ik niet, laat staan dat ik op de hoogte ben van wat er de afgelopen vier jaar op technologisch vlak veranderd is.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk flatscreen gamen op 1440p maar occasioneel ook VR gaming op hogere resolutie, momenteel nog de Oculus Rift S maar in de toekomst wat waarschijnlijk de Index 2 zal worden. Ik speel het liefst op de hoogst mogelijke settings, ook de komende vier jaar, en raytracing is voor mij zeker een meerwaarde.
Best wat games die ik speel zijn ook vrij CPU intensief (Squad bvb), maar halen niet altijd zoveel uit meerdere cores (Bvb Bethesda games zoals Fallout 4 en mogelijks de nieuwe Starfield). Qua FPS ben ik content met een stabiele 60, maar 120-144 waar mogelijk is natuurlijk fijner.
Wat mag het systeem gaan kosten?
2500-3000 euro, inclusief 90 euro assemblage bij Azerty
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles van randapparatuur heb ik reeds. Momenteel heb ik ook Windows 10 staan en zou die updaten naar Windows 11 als dat interessant zou blijken te zijn.
Daarnaast zou ik ook graag mijn 2 SSD’s (500GB en 1 TB) en eventueel ook een HDD (1GB) meenemen. Ik zou er ook een nieuwe 2TB SSD bijnemen. Maar eventueel laat ik daar wel iets van vallen mocht het een kleinere case mogelijk maken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit zijn de componenten waar ik al vrij zeker van ben:
Voeding, koeling, moederbord en assemblage (90 euro) ontbreken hier nog.
Heb je nog bepaalde voorkeuren of wensen?
Ik koop telkens om de 4 jaar een nieuwe PC, en doe geen tusssentijdse upgrades. De oude PC geef ik dan aan mijn jongere zus die er dan zelf ook nog es 4 jaar mee doet. Buiten occasioneel de kast es uitstoffen zit ik er dus eigenlijk niet in te rommelen. Gebruiksgemak en duurzaamheid zijn dus belangrijk.
RGB en kleurcoördinatie is leuk en ik kan wel es zitten geilen op de zotte builds hier, maar eigenlijk wil ik er niet veel extra voor betalen. De case staat onder mijn bureau dus buiten de voorkant zie ik er toch niet veel van.
Zou bestellen bij Azerty en laten assembleren, tot nog toe altijd goede ervaringen mee gehad, ook na de vorige aankoop wanneer m’n SSD het al na een week begaf hebben ze die probleemloos vervangen.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop van jullie expertise te kunnen gebruik maken om een aantal vragen te beantwoorden:
Om de vier-vijf jaar koop ik een nieuwe PC en het is dankzij mensen als jullie waardoor ik daar telkens met een gerust hart een smak geld aan durf uit te geven zodat ik van deze fijne hobby kan blijven genieten.
Zelf ben ik geen volledige leek en ga zelf op onderzoek bij een aankoop, maar een echt diep begrip van alles heb ik niet, laat staan dat ik op de hoogte ben van wat er de afgelopen vier jaar op technologisch vlak veranderd is.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk flatscreen gamen op 1440p maar occasioneel ook VR gaming op hogere resolutie, momenteel nog de Oculus Rift S maar in de toekomst wat waarschijnlijk de Index 2 zal worden. Ik speel het liefst op de hoogst mogelijke settings, ook de komende vier jaar, en raytracing is voor mij zeker een meerwaarde.
Best wat games die ik speel zijn ook vrij CPU intensief (Squad bvb), maar halen niet altijd zoveel uit meerdere cores (Bvb Bethesda games zoals Fallout 4 en mogelijks de nieuwe Starfield). Qua FPS ben ik content met een stabiele 60, maar 120-144 waar mogelijk is natuurlijk fijner.
Wat mag het systeem gaan kosten?
2500-3000 euro, inclusief 90 euro assemblage bij Azerty
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles van randapparatuur heb ik reeds. Momenteel heb ik ook Windows 10 staan en zou die updaten naar Windows 11 als dat interessant zou blijken te zijn.
Daarnaast zou ik ook graag mijn 2 SSD’s (500GB en 1 TB) en eventueel ook een HDD (1GB) meenemen. Ik zou er ook een nieuwe 2TB SSD bijnemen. Maar eventueel laat ik daar wel iets van vallen mocht het een kleinere case mogelijk maken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit zijn de componenten waar ik al vrij zeker van ben:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13600KF Boxed | € 325,- | € 325,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC | € 1.399,- | € 1.399,- |
1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Wit | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 154,90 | € 154,90 |
1 | Solid state drives | WD Black SN770 2TB | € 164,90 | € 164,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.143,70 |
Voeding, koeling, moederbord en assemblage (90 euro) ontbreken hier nog.
Heb je nog bepaalde voorkeuren of wensen?
Ik koop telkens om de 4 jaar een nieuwe PC, en doe geen tusssentijdse upgrades. De oude PC geef ik dan aan mijn jongere zus die er dan zelf ook nog es 4 jaar mee doet. Buiten occasioneel de kast es uitstoffen zit ik er dus eigenlijk niet in te rommelen. Gebruiksgemak en duurzaamheid zijn dus belangrijk.
RGB en kleurcoördinatie is leuk en ik kan wel es zitten geilen op de zotte builds hier, maar eigenlijk wil ik er niet veel extra voor betalen. De case staat onder mijn bureau dus buiten de voorkant zie ik er toch niet veel van.
Zou bestellen bij Azerty en laten assembleren, tot nog toe altijd goede ervaringen mee gehad, ook na de vorige aankoop wanneer m’n SSD het al na een week begaf hebben ze die probleemloos vervangen.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop van jullie expertise te kunnen gebruik maken om een aantal vragen te beantwoorden:
- Welk moederbord raden jullie aan? Wifi mogelijkheid is leuk, maar aansluiting op de kabel moet ook mogelijk zijn. Bluetooth is ook handig; kan ik makkelijk een box aansluiten als ik gasten over de vloer heb. Het moederbord met digitale camouflage dat momenteel in de BBG wordt aangeraden vind ik eigenlijk S P U U G L E L I J K ipv E S T H E T I S C H 😊
- Behuizing; ok van formaat of toch iets groter? Welke raden jullie aan? Wil eens iets met wat wit, maar ook geen effen witte baksteen zoals de H7 flow.
- Welke koeling en voeding raden jullie aan? Ik vermoed dat ik de voeding best wat ruimer neem
- Passen alle componenten bij/in elkaar? Geen al te grote discrepanties? Zaken die overbodig zijn, of war voor een kleine meerkost best wat extra performance te rapen valt?
- Windows 11; yay or nay? Ik heb de indruk dat ik gratis kan upgraden met mijn huidige licentie. Kan ik gewoon mijn bestaande SSD’s en HDD in de nieuwe kast pluggen, en hem dan laten een clean install te doen van Windows 11 op de nieuwe SSD? Of moet ik eerst upgraden? Ik heb een internetlicentie ipv een code.
- Komt er de eerstkomende weken/maanden nog iets uit van hardware dat het wachten echt wel de moeite zou maken?