• kevinkille
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-03 18:39
Beste Tweakers,

Dit is een schreeuw voor hulp :'( :'(

Ik heb afgelopen jaar zelf een pc gebouwd. Maar hij valt met enig regelmaat uit tijdens gamen. Soms binnen een uur tijd, soms na na een sessie van 3 uur, en soms helemaal niet ........

Meer specifiek: eerst een zwart scherm en dan valt de pc uit. geen foutmelding, geen restart gewoon poef uit!

Na een aantal suggesties voor een geaard stopcontact. Dit heeft helaas het probleem niet verholpen

Als eerste specs:

Behuizing: Thermaltake Tower 100
CPU: AMD ryzen 5600X
Mobo: Asus ROG Strix B550-I mini-ITX
RAM: Corsair DDR4 Vengeance rgb 3200 16GB
Cooler: ARTIC freezer 34
GPU: AMD Radeon RX 6950 XT
SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2

Diagnose tijd, Wat heb ik al gedaan? Nou er zijn verschillende producten al vervangen en omgeruild met een RMA, hier is een opsomming per onderdeel.

Temps: Tijdens gamen prima, GPU 75c en CPU 65c niks geks lijkt mij. geen overkloks alles standaard.

Voeding: Die wijs je natuurlijk als eerste aan. Ik begon de build met een corsair RM850x geruild na een RMA voor een RM1000x. Zelfs nog een Seasonic Focus PX-850 getest. Nogsteeds het zelfde probleem.

Mobo: Ik was de build begonnen met een Asrock b550 Phantom mini-itx, RMAtje en laten vervangen voor Asus ROG Strix B550-I mini-ITX. Gues what pc valt uit

CPU: Ik heb in de tussentijd een pctje gebouwd voor mn vriendin. Ik heb uiteindelijk de cpu gewisselt voor die van mijn vriendin. standaard Ryzen 5600G. Mijn pc valt uit die van haar niet...... gek he..

RAM: Jazeker. ook deze gewisselt met die van mn vriendin Corsair DDR4 vengeance 3200 2x8GB. valt weer uit.

GPU: Werkt naar mijn weten perfect, al vind ik de aansluit temperatuur met 110c behoorlijk hoog. AMD denkt anders. Weigert de Kaart retour te nemen voor rma. Wel netjes dat ze meezoeken naar een oplossing. Allemaal data opgestuurd, wel een aantal adviezen gehad maar zonder resultaat.

Ik heb alleen een oude rx570 getest maar zover is die daar niet mee uitgevallen. 7(8)7

Software: Bios update op de asrock, asus was al up to date, Nieuwe windows 10 ''ja volledige geformatteerd'' en nogmaals geformatteerd en naar windows 11. Drivers telkens opnieuw geïnstalleerd en up to date.....

Conclusie: Ik ben ten einde raad, ik heb nog steeds een donkerbruin vermoede dat het misschien toch de GPU is. Ik heb alleen niet de mogelijkheid om een vergelijkbare kaart te testen. Windows heeft niks te melden kwa fouten.

Ik weet niet meer waar dat ik verder moet zoeken, Ik wil liever niet de computer weg brengen voor diagnose omdat ik bang ben voor hoge kosten. Dus ik hoop hier misschien nog wat hulp of tips te kunnen vinden. Uit eindelijk moet ik hem dan toch wegbrengen als ik het echt niet meer gevonden kan krijgen.

Alle hulp is zeker welkom. Hoe stom of Obvious het ook mag klinken. Missiën mis ik gewoon iets over het hoofd. Je bent ook meer dan welkom om te komen kijken!! PLEAS HELP!!! -O-

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-03 17:42
Ik denk dat je het beste uit bent bij de categorie Complete systemen en laptops misschien kan @SA007 het topic verplaatsen daarheen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kan ik ook :P
Maar PMG is denk ik beter.

[Voor 51% gewijzigd door _ferry_ op 28-01-2023 12:42]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kun je wat specifieker zijn over het geheugen dat je exact hebt? Het zou mij nu althans niet verbazen als je het verkeerde geheugen hebt, dat eigenlijk bedoelt is voor Intel systemen.

EDIT:
Ik dacht namelijk dat vooral met Corsair geheugen een AMD PC best "picky" is, vandaar dat ik het even vraag.

[Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 28-01-2023 12:48]

• kevinkille
Ik twijfelde al waar ik hem moest plaatsen. Dit is mn aller eerste post hier.

Dankje @BladeSlayer1000

[Voor 8% gewijzigd door kevinkille op 28-01-2023 13:02]

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:59
Als eens een ander stopcontact geprobeerd ?

Een blockfunctie zou leuk zijn

• kevinkille
@Jelle Brolnir helaas wel, meerdere. Helaas is alles niet geaard. But then again ik heb meerdere pc's gehad in dit huis en nog nooit dit probleem gehad.

• kevinkille
@CH4OS heb ik ook gehoord. Aldus corsair is de ram zelfs optimized voor Amd.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

kevinkille schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:52:
@Jelle Brolnir helaas wel, meerdere. Helaas is alles niet geaard. But the again ik heb meerdere pc's gehad in dit huis en nog nooit dit probleem gehad.
En toch begin maar eerst eens te testen op een geaarde wandcontactdoos en oja niet beginnen met een draadje naar de verwarming of andere metalen leidingen want dat is levensgevaarlijk. :) Als iemand (zakelijk en prive) met dergelijk wazige zaken bij mij komt, dan is bij mij de eerste vraag/check is er gebruik gemaakt van een geaarde wandcontactdoos.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• kevinkille
Dat gaat nog een hele taak worden want dan zal dat getrokken moeten worden ben ik bang, maar ik ga het een poging geven @_Dune_

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
PCIe settings nagelopen?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:44
kevinkille schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:04:
Dat gaat nog een hele taak worden want dan zal dat getrokken moeten worden ben ik bang, maar ik ga het een poging geven @_Dune_
Computer zelf verplaatsen naar een punt waar een geaard stopcontact zit,weet niet of dat mogelijk is?
Werkt dat wel goed dan altijd nog kijken naar die kabel

• kevinkille
@freaky35 Ik bedoelde om een geaard stopcontact te vinden. Volgensmij heb ik die niet hier in huis. Maar ik ga zoeken

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

kevinkille schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:14:
@freaky35 Ik bedoelde om een geaard stopcontact te vinden. Volgensmij heb ik die niet hier in huis. Maar ik ga zoeken
Dat lijkt mij erg sterk of het moet wel een erg oude woning zijn. Kijk vooral eens in de keuk of badkamer. Veelal de plekken waar de geaarde wandcontactdoos het eerst werd geïntroduceerd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• kevinkille
@_Dune_ klopt je hebt helemaal gelijk. Ik ben nu bezig aarde te plaatsen. De kabel ligt er al in. Alle wand contactdozen komen uit op de plafon dozen. Hier ligt overal aarde. Die ben ik al door aan het plaatsen naar de wandcontact doos. In de computerkamer dan is die klus in iedergeval geklaard.

Nu een ritje naar de gamma voor een stekkerdoos :)

En ja de zekering heb ik omgezet dus ik blaas me eigen niet op. haha

• kevinkille
@_Dune_ @freaky35 kabel ligt er in en aangesloten. Dus we gaan testen.

@Seth_Chaos Ik zal er nu meteen naar kijken.

Iedereen alvast bedankt voor de tips. En laat ze maar komen als iemand nog ideeën heeft. Ik sta ondertussen overal voor open!!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:22
Wat is de SKU van het RAM?

Hoeveel kabels gaan er van de voeding naar de videokaart?

Worden er extensions aan de voedingkabels gebruikt?

• kevinkille
@Uszka
Wat is de SKU van het RAM? Staat dit op de sticks zelf of het doosje?

Hoeveel kabels gaan er van de voeding naar de videokaart? 2x beide appart aangesloten op de voeding, dus er word geen splitterje gebruikt.

Worden er extensions aan de voedingkabels gebruikt? Ja & Nee. in het begin niet, toen had ik het probleem al. Achteraf heb ik nog en witte setje extensions toegevoegd. Alleen voor de bedrading naar het moederbord. Die van de GPU zijn niet zichtbaar.

• kevinkille
@_Dune_ @freaky35 Helaas pc is weer uitgevallen op een geaarde wandcontactdoos 😮‍💨 Toch bedankt voor de suggestie

• Uszka
kevinkille schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:30:
@Uszka

[
Worden er extensions aan de voedingkabels gebruikt? Ja & Nee. in het begin niet, toen had ik het probleem al. Achteraf heb ik nog en witte setje extensions toegevoegd. Alleen voor de bedrading naar het moederbord. Die van de GPU zijn niet zichtbaar.
SKU staat op de verpakking en de modules. Kijk ook op de modules wat het versienummer is.

Haal alle extensions er tussenuit. Die dingen geven vaker problemen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:44
kevinkille schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:30:
@Uszka

Hoeveel kabels gaan er van de voeding naar de videokaart? 2x beide appart aangesloten op de voeding, dus er word geen splitterje gebruikt.

Probeer het echt eens zonder extensions,dat zou ik sowieso proberen.

Jammer dat een geaard stopcontact niet heeft geholpen toruwens, maar wel mooi dat je die nu in elk geval hebt liggen is altijd beter als niet geaard.

Goed punt van de ram ,ik had niet gezien dta er Corsair geheugen in zit :o
Het verkeerde setje Corsair kan erg veel problemen geven in combinatie met Ryzen.

[Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 02-02-2023 13:07]

• kevinkille
@Uszka version 4.32 staat er op.

@freaky35 zonder extensions heb ik maanden het zelfde probleem gehad.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gezien het een bijzonder geval is, welke randapparatuur heb je verder aangesloten?

Tweakers Discord

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:41
Ik zie in de TS niks over de ssd, alleen dat deze een keer is geformatteerd. Kun je het testen met een andere ssd of hdd en dan deze uit het systeem halen?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Mijn amd gpu temps zijn 75gr max, maar de hotspot kan de 110gr overschrijden als ik niet een fps cap instel en hem undervolted draai, vsynced..

Dit is enkel in game menus of schermen waar hele hoge fps gehaald worden, ingame blijft die hotspot onder de 95gr,.. log die temps eens met HWinfo of andere tool, vraag me af of je het in die hoek moet zoeken..

Als ik alleen de driver en adraneline installeer zonder de fratsen hem te temmen, hoef ik BF5 ingame menu maar aan te zetten op 4k en dan gooit hij al alles uit de kast en kan hij makkelijk 115gr aantikken, binnen 20-30sec, maar komt ook niet hoger na verloop van tijd..

beter een kleine die steigert, dan een grote die weigert denk ik dan, ik heb me er maar bij neergelegd.. rx5700xt btw

je geeft t zelf eigenlijk al aan in je startpost:

GPU: Werkt naar mijn weten perfect, al vind ik de aansluit temperatuur met 110c behoorlijk hoog. AMD denkt anders. Weigert de Kaart retour te nemen voor rma. Wel netjes dat ze meezoeken naar een oplossing. Allemaal data opgestuurd, wel een aantal adviezen gehad maar zonder resultaat.

[Voor 22% gewijzigd door SAiN ONeZ op 03-02-2023 22:18. Reden: overheen gelezen in startpost]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• Uszka
En wat is de SKU? Dat zal met CMK beginnen verwacht ik.

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02
Als hij met een andere gpu niet uitvalt zou ik toch die kant op denken. Wellicht kun je je huidige gpu underclocken om te testen of dat helpt?

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

• kevinkille
@Uszka Dat is CMW16CG4M2C3200C16W

• kevinkille
@skipe zou de ssd de pc in ene uit kunnen gooien? Ik heb een wd van mn vriendin dr pc die ik een poging zou kunnen geven.

@tweakduke verschilt. Hij valt uit als ik op de tv game of op de monitor. Beneden bij de tv, versterker mediabox.

Boven andere pc/monitor en 2 geluidsysteempjes. Maar deze staan niet altijd tegelijk aan. Wel hetzelfde probleem. Beide ook een verschillende groep.

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:41
kevinkille schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:09:
@skipe zou de ssd de pc in ene uit kunnen gooien? Ik heb een wd van mn vriendin dr pc die ik een poging zou kunnen geven.
Ik heb gekkere dingen meegemaakt haha, wel degelijk mogelijk maar ik verdenk toch eigenlijk wel de videokaart

• kevinkille
@skipe Ik heb zojuist weer een warrantyclaim ingediend bij AMD. Helaas zijn ze verschrikkelijk lastig in retour nemen van de kaart om hem te onderzoeken. Ik hoef hun adviezen niet meer maar gewoon een DHL label _/-\o_

Ik vermoed nog steeds de Kaart. Op de m.2 na dan is zowat alles al vervangen of getest met een ander onderdeel. Het kan gewoon niet anders lijkt mij.... O-) 8)7

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heb je AMD kaart direct bij AMD gekocht of toch bij een retailer/webwinkel?

Als de kaart namelijk niet direct bij AMD vandaan komt, dan hebben zij namelijk geen verantwoording naar jou. Alle hulp die zij jou bieden is gewoon service. Een garantie claim dien je verder altijd bij jouw leverancier te doen, passeer je deze en ga je direct naar fabrikant dan mag de fabrikant zijn eigen eisen stellen, want je hebt het dan namelijk niet meer over wettelijke garantie.

[Voor 72% gewijzigd door _Dune_ op 03-02-2023 22:41]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee