mike1242 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:20:
Vorig jaar hebben wij een jaren 60 woning gekocht, niet geïsoleerd. Afgelopen jaar hebben we alle ramen vervangen door tripleglas, spouw geïsoleerd en dak geïsoleerd. Desondanks dat hebben we het idee dat ons gasverbruik relatief hoog is.
We verbruiken deze maand zo'n 4 a 5 kuub per dag. Alleen in de woonkamer staat de verwarming open. 's nachts op 15C, overdag 16 C, in de avond 17C.
Overdag verbruikt de CV vrijwel elk uur evenveel gas, in nacht even niet en dan tweede helft van de nacht springt de CV weer aan. Totale oppervlakte hoekwoning is 110 m2 en woonkamer +/- 22m2.
Wij zouden graag willen uitzoeken of dit een hoog verbruik is en zo ja wat wij er aan kunnen doen. Hebben jullie misschien tips voor ons?
Hier ook een jaren 50/60 hoekwoning van de woningstichting was al geïsoleerd toen we er kwamen wonen. Woonkamer deur is teruggezet had de vorige huurder eruit gehaald tochtstrips zelf onder de woonkamerdeur en het enige raam op paar plekken gezet waar ik wat voelde doordat ze rubberen strips voor isolatie hadden onderbroken voor raamsluiting hendels

Woonkamer is ook zo'n 23 m2 een vorige bewoner heeft een wandje tussen keuken en Woonkamer gezet ook.
Gasleidingen allemaal zelf geïsoleerd met buisisolatie en tonzon radiatorfolie op de muur. Cv is intergas kompakt 28/24. Watertemp op 60 graden cv temp op max 75 graden getuned in menu en service menu naar aanleiding van cv Turing topic hier op tweakers. Waterzijdig ingeregeld zo goed als mogelijk omdat er overal oude radiatorknoppen nog zitten.(bovenverdieping 2 radiatoren op kwart 2 grote op halve slag open beneden woonkamer radiatoren volledig open grofweg)
YouTube: Tips & Trucs #28 Hoe stel je een Intergas Kombi Kompakt Hre 36/30...
Settings daar verder gepakt zit een reply voor de 28/24.
Heb beetje getest voor en na setting en tis stuk comfortabeler en iets zuiniger dan voorheen. Verwarming met ongeveer zelfde buitentemp gebruikt evenveel of ik hem nu 3 dagen op 15 zet continue(weekend weg) of snachts zoals normaal op 18 overdag tussen 9 en 22.00 op 19.
5 kuub dus hier ook strak van 17 t/m 22 januari bijvoorbeeld met 2 dagen daarin op 15. Weet toen het leegstand met temperaturen rond vriespunt het kan afkoelen tot 12 graden nog steeds snel ook dus wel logisch.
Vergelijkbaar verbruik lijkt het dus alleen hr dubbelglas hier voor rest alles geïsoleerd. Vloer voelt ook koud alle vloeren zijn van hout kelder welvolgestort wat ik zag tot 1cm onder de vloer met grijze isolatiebolletjes en er ligt wat van zilver iets onder het laminaat.
Blijven dunne bakstenen muurtje uit de jaren 60 natuurlijk hier ook met isolatie. Oh ja en er zat een gapend gat in de buitenmuur in een stenen opstap naar/onder de voordeur leek ook aardig te tochten in kelder wat ik kon voelen daardoor gedicht door de woningstichting na aangeven gelukkig.
En met onze hoekwoning met 1 gevel vrij als het bewolkt is en veel wind gebruikt de cv ook stukje meer gas dan als het koud is maar zo'n schijnt op gevel en windstil. Denk idd dat meeste warmte hier nog steeds weglekken via het houtenvloeren idd. Of cv heel veel zuiniger kan worden betwijfel ik met verdere isolatie maar wie weet. Zag ook een tip van caravan 12 volt vloerwarming onder je laminaat ooit maar mij iets te veel knutselgehalte

Leek erop of vorige bewoner volgens inschatting energiedirect wel meer dan 1000m2 gas gebruikte. Ik kom met binnenkort de jaarafrekening waarschijnlijk iets onder de 500m2 gas uit nu met 2 personen.
[
Voor 5% gewijzigd door
topper6 op 28-01-2023 11:37
]