Toon posts:

Relatief hoog gasverbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mike1242
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-03 14:08
Vorig jaar hebben wij een jaren 60 woning gekocht, niet geïsoleerd. Afgelopen jaar hebben we alle ramen vervangen door tripleglas, spouw geïsoleerd en dak geïsoleerd. Desondanks dat hebben we het idee dat ons gasverbruik relatief hoog is.

We verbruiken deze maand zo'n 4 a 5 kuub per dag. Alleen in de woonkamer staat de verwarming open. 's nachts op 15C, overdag 16 C, in de avond 17C.
Overdag verbruikt de CV vrijwel elk uur evenveel gas, in nacht even niet en dan tweede helft van de nacht springt de CV weer aan. Totale oppervlakte hoekwoning is 110 m2 en woonkamer +/- 22m2.

Wij zouden graag willen uitzoeken of dit een hoog verbruik is en zo ja wat wij er aan kunnen doen. Hebben jullie misschien tips voor ons?

Alle reacties

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

route99

just passionately curious...

Zet de gaskraan eens helemaal dicht en staat de gasmeter dan ook echt stil? Anders heb je sluipverbruik door een foute meter.

Heb je een idee of je huis nog veel tocht? Dat kan ook een bron zijn, een blower test toont de zwakke punten aan.
Bij isoleren wordt dat niet altijd mee genomen of onvoldoende.

[Voor 41% gewijzigd door route99 op 28-01-2023 10:28]

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:33
Je kan een jaren 60 woning wel isoleren zoals je gedaan hebt, maar wanneer je de naden/kieren niet afdicht, geen tochtstrips plaatst, de overgang gevel/dak niet afdicht en overbodige ventilatiekanalen niet dicht stopt dan verdwijnt nog steeds zo'n 50% van de verwarmde lucht rechtstreeks naar buiten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik mis nog isolatie van de vloer. Is dat wel gedaan?

Hoi!

• mike1242
EWK schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:59:
Ik mis nog isolatie van de vloer. Is dat wel gedaan?
De vloer hebben we helaas niet kunnen isoleren zonder de huidige vloeren er uit te breken. Een deel van de vloer bestaat uit beton en een deel uit hout. Bij het hout zit er waarschijnlijk wel een kruipruimte maar deze is helaas niet toegankelijk.

• mike1242
route99 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:26:
Zet de gaskraan eens helemaal dicht en staat de gasmeter dan ook echt stil? Anders heb je sluipverbruik door een foute meter.

Heb je een idee of je huis nog veel tocht? Dat kan ook een bron zijn, een blower test toont de zwakke punten aan.
Of het tocht in het huis durf ik niet te zeggen. In de ramen hebben we wel ventilatierooster zitten om voor ventilatie te zorgen. Ventileren is immers ook belangrijk. Maar of er via andere manieren nog lucht het huis in kan stromen durf ik niet te zeggen.

Zo'n onderzoek is zeker het overwegen waard maar helaas ook redelijk prijzig. Ik wil eerst even kijken of we met "logisch" nadenken al verder komen, zo niet dan ga ik dit zeker overwegen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ventilatieroosters in een huis uit 1960?

Zaten er niet genoeg kieren bij de kozijnen?

En je verwarmt niet alleen de woonkamer, veel warmte gaat natuurlijk naar de rest van je huis.

• mike1242
route99 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:26:

Sluipverbruik denk ik niet, in de zomermaanden verbruiken we zo'n 5 tot 10 kuub. Dit lijkt mij voornamelijk te verklaren door douchen en warmwater gebruik. Koken doen we overigens op elektriciteit.

• mike1242
Wolly schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:12:
Ventilatieroosters in een huis uit 1960?

Zaten er niet genoeg kieren bij de kozijnen?

En je verwarmt niet alleen de woonkamer, veel warmte gaat natuurlijk naar de rest van je huis.
De kozijnen zijn ook allemaal vervangen door kunststof kozijnen. Bij de vorige kozijnen staken we zo een pen door het hout 8)7

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
mike1242 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:20:
Vorig jaar hebben wij een jaren 60 woning gekocht, niet geïsoleerd. Afgelopen jaar hebben we alle ramen vervangen door tripleglas, spouw geïsoleerd en dak geïsoleerd. Desondanks dat hebben we het idee dat ons gasverbruik relatief hoog is.

We verbruiken deze maand zo'n 4 a 5 kuub per dag. Alleen in de woonkamer staat de verwarming open. 's nachts op 15C, overdag 16 C, in de avond 17C.
Overdag verbruikt de CV vrijwel elk uur evenveel gas, in nacht even niet en dan tweede helft van de nacht springt de CV weer aan. Totale oppervlakte hoekwoning is 110 m2 en woonkamer +/- 22m2.

Wij zouden graag willen uitzoeken of dit een hoog verbruik is en zo ja wat wij er aan kunnen doen. Hebben jullie misschien tips voor ons?
Ik vind het helemaal geen schrikbarend hoog gasverbruik. Ik zou het eerst even aanzien over een heel jaar. Mijn huis is vrijstaand uit jaren 80, 200m2 en ik zit op 10-11 kuub de afgelopen week. Kan het beter? zeker! Maar is het enorm afwijkend? Vind ik niet.

PV Output

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:56

TheDudez

Usenet stofzuiger!

mike1242 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:07:
[...]

De vloer hebben we helaas niet kunnen isoleren zonder de huidige vloeren er uit te breken. Een deel van de vloer bestaat uit beton en een deel uit hout. Bij het hout zit er waarschijnlijk wel een kruipruimte maar deze is helaas niet toegankelijk.
Ik zou echt proberen de kruipruimte toegankelijk te maken. Als daar riolering loopt wat lek is zal je dat ook moeten doen. En vaak weet je dat niet. Maar ook andere problemen zo als rot enzevoort. Je kan ook de bouwtekening opvragen bij de gemeente om te kijken of er toch ergens een kruipluik is verstopt. All wil deze vaak er niet op staan.

Ik zou overwegen om een warmtescaner te huren of uit te laten voeren door iemand. Dan kan je het preventief aanpakken en niet blijven gokken waar het meeste verlies zit.

Usenet handleidingen

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

4 a 5 kuub per dag in januari? Dat is voor ons extreem laag. Wij hebben zo'n 6-8 kuub per dag deze maand (ligt er aan hoe koud het is buiten natuurlijk)
Maar wij stoken ook op 18 graden overdag, 19 's avonds en 16 's nachts.
Ons huis heeft precies de zelfde oppervlaktes, ook de woonkamer

• topper6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:19

Hier ook een jaren 50/60 hoekwoning van de woningstichting was al geïsoleerd toen we er kwamen wonen. Woonkamer deur is teruggezet had de vorige huurder eruit gehaald tochtstrips zelf onder de woonkamerdeur en het enige raam op paar plekken gezet waar ik wat voelde doordat ze rubberen strips voor isolatie hadden onderbroken voor raamsluiting hendels :/
Woonkamer is ook zo'n 23 m2 een vorige bewoner heeft een wandje tussen keuken en Woonkamer gezet ook.

Gasleidingen allemaal zelf geïsoleerd met buisisolatie en tonzon radiatorfolie op de muur. Cv is intergas kompakt 28/24. Watertemp op 60 graden cv temp op max 75 graden getuned in menu en service menu naar aanleiding van cv Turing topic hier op tweakers. Waterzijdig ingeregeld zo goed als mogelijk omdat er overal oude radiatorknoppen nog zitten.(bovenverdieping 2 radiatoren op kwart 2 grote op halve slag open beneden woonkamer radiatoren volledig open grofweg)
YouTube: Tips & Trucs #28 Hoe stel je een Intergas Kombi Kompakt Hre 36/30...

Settings daar verder gepakt zit een reply voor de 28/24.

Heb beetje getest voor en na setting en tis stuk comfortabeler en iets zuiniger dan voorheen. Verwarming met ongeveer zelfde buitentemp gebruikt evenveel of ik hem nu 3 dagen op 15 zet continue(weekend weg) of snachts zoals normaal op 18 overdag tussen 9 en 22.00 op 19.

5 kuub dus hier ook strak van 17 t/m 22 januari bijvoorbeeld met 2 dagen daarin op 15. Weet toen het leegstand met temperaturen rond vriespunt het kan afkoelen tot 12 graden nog steeds snel ook dus wel logisch.

Vergelijkbaar verbruik lijkt het dus alleen hr dubbelglas hier voor rest alles geïsoleerd. Vloer voelt ook koud alle vloeren zijn van hout kelder welvolgestort wat ik zag tot 1cm onder de vloer met grijze isolatiebolletjes en er ligt wat van zilver iets onder het laminaat.
Blijven dunne bakstenen muurtje uit de jaren 60 natuurlijk hier ook met isolatie. Oh ja en er zat een gapend gat in de buitenmuur in een stenen opstap naar/onder de voordeur leek ook aardig te tochten in kelder wat ik kon voelen daardoor gedicht door de woningstichting na aangeven gelukkig.

En met onze hoekwoning met 1 gevel vrij als het bewolkt is en veel wind gebruikt de cv ook stukje meer gas dan als het koud is maar zo'n schijnt op gevel en windstil. Denk idd dat meeste warmte hier nog steeds weglekken via het houtenvloeren idd. Of cv heel veel zuiniger kan worden betwijfel ik met verdere isolatie maar wie weet. Zag ook een tip van caravan 12 volt vloerwarming onder je laminaat ooit maar mij iets te veel knutselgehalte :/ Leek erop of vorige bewoner volgens inschatting energiedirect wel meer dan 1000m2 gas gebruikte. Ik kom met binnenkort de jaarafrekening waarschijnlijk iets onder de 500m2 gas uit nu met 2 personen.

[Voor 5% gewijzigd door topper6 op 28-01-2023 11:37]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
@mike1242 kijk ook eens in dit topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?, kun je een beetje vergelijken

PV Output

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:56
Ik vind je gasverbruik best laag eigenlijk.
Ik ben deze maand ongeveer net zoveel gas kwijt met een appartement en de helft van jouw oppervlakte. In 2008 gerenoveerd met HR++ kozijnen en verder vergelijkbare maatregelen.

Ik denk dat dit zonder vloerisolatie, zonder balansventilatie met WTW, een heel mooi resultaat is voor een hoekhuis van dat formaat.
Voor zuiniger moet je echt naar een woning uit dit decennium.

TheS4ndm4n#1919

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Heb je je al aangemeld bij (bijvoorbeeld)mindergas.nl om inzicht te krijgen in je verbruik per graaddag (ook gewogen graaddagen).
Dan kan je ook een beetje gevoel krijgen hoe je het doet ten opzichte van gemiddelde etc.

Heb je een datalogger (home wizzard energy ap met P1 dongel) voor je verbruikscijfers (via een slimme meter)? Dan kan je ook plaatjes zoals deze maken, dat geeft ook weer wat inzicht in wat je ketel allemaal uitspookt.
"Ik verbruik x kuub per dag, dat vind ik veel" zegt niet zo veel (afgerond eigenlijk niks).

• route99
  • Nu online

route99

Bij ons op mindergas.nl
Op een koude dag eind november raken we af en toe de 6m3 gas/dag

En dan over een langere periode het voortschrijdende gemiddelde verbruik waar aantekeningen bijstaan wat er aangepast was en of er iets bijzonders was. Het plaatje is vrij van "herkenbare" persoonlijk zaken ontdaan, zodat er algemeen gebruik van gemaakt kan worden. Zie het niet als een perfect plaatje, daarvoor heb ik veel te weinig statistisch onderbouwing. Soms lopen effecten in elkaar over en is er geen keihard bewijs. Trendmatig geeft me de toewijzing me wel een goed gevoel dat de benoeming ervan zeer aannemelijk is :
https://tweakers.net/i/AwLHRIgqKlimdQh7OHErnP3qdQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Fm9Q9R9987XPcsIxR700n4i.png?f=fotoalbum_large
Plaatje geüpdate 28/01/23 @23:08:

De voordeur was ca 75% enkel glas, met daarboven een enkel glas raam, echt een koude gang, een tochtgat, haast een koudebrug, warm genoeg om geen vocht te laten neerslaan.
Edit: Tot vandaag in 2023, bijna 28 dagen 70m3 gas is ~2,5 m3 gas/dag.
Huis van 1982.

[Voor 45% gewijzigd door route99 op 29-01-2023 09:36. Reden: Plaatje geupdate]

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
route99 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:43:
Bij ons op mindergas.nl
Op een koude dag eind november raken we af en toe de 6m3 gas/dag
[Afbeelding]

En dan over een langere periode het voortschrijdende gemiddelde verbruik waar aantekeningen bijstaan wat er aangepast was en of er iets bijzonders was:
[Afbeelding]

Edit: Tot vandaag bijna 28 dagen 70m3 gas is ~2,5 m3 gas/dag.
Huis van 1982.
Ik vind die tweede grafiek erg mooi!
Die knikjes na aanpassingen geven mooi inzicht!

• route99
  • Nu online

route99

@tcw82 Je kunt het helaas niet in 1 plaatje daar maken, dus heb de site apart per periode 1 plaatje laten maken en die aan elkaar vast ge-edit.
Ik meen rond sept-21 is een persoon die met Corona er was weggegaan en die was ook de grootste energe verbruiker tav de verwarming met zijn kantoorwerk op zijn oude kamer, en je ziet dat op dat punt het voorstschrijdende gemiddelde vrijwel weer zakt naar het niveau voor Corona, dat vlakke stuk tussen de 2019-2020 markers op de x-as.
Begin 2022 begint het dan al snel weer verder te zakken en dat zet wat door vanwege de Rusland - Oekraïne crisis/oorlog.

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:36
mike1242 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:13:
[...]

Sluipverbruik denk ik niet, in de zomermaanden verbruiken we zo'n 5 tot 10 kuub. Dit lijkt mij voornamelijk te verklaren door douchen en warmwater gebruik. Koken doen we overigens op elektriciteit.
5-10m3/dag voor alleen douchen? Hoe groot is je gezin wel niet?

• route99
  • Nu online

route99

Het zomerverbruik is hier ca 2m3 /week (2-3 personen variabel).
Het lijkt me nog steeds erg nuttig om het huis goed in kaart te brengen, je wordt dan nog veel scherper op de details en je kunt veel gerichter actie ondernemen. Al dan niet met blowertest.
Wij hebben het in 2019 gedaan zo'n rapport door wat toen ELMG (Energieloket Midden Nederland, nu onderdeel van Reije-ED, Rijn en IJssel Energiediensten) heette.
Kosten tov nu een lachertje, 75 euro, met IR-foto's incl rapportage, de gemeente betaalde wel een deel.

[Voor 12% gewijzigd door route99 op 28-01-2023 23:37]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Paralize_nl schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:26:
[...]

5-10m3/dag voor alleen douchen? Hoe groot is je gezin wel niet?
Per maand

• Paralize_nl
Hij heeft t hele tijd over dagverbruik. 5m3 voor een maand is ook weer heel erg weinig.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
ThinkPad schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:14:
Mooie kluslijst wintereditie van 'huisfluisteraars' Lars Boelen en Felix van Gemen. Staan een aantal handige tips in qua kierdichting, ventilatiestrategie, CV-optimalisatie etc. Veel 'quick wins'.

Hier een mirror voor als hij niet meer te downloaden is.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:17

aawe mwan

Wat ook leuk is:

's nachts op 15C, [...] , in de avond 17C.
Overdag verbruikt de CV vrijwel elk uur evenveel gas, in nacht even niet en dan tweede helft van de nacht springt de CV weer aan.
Dus grofweg kan je zeggen dat de binnentemperatuur van jouw woning:
  • in een halve nacht = 4 uur
  • zakt van 17 naar 15 graden = 2 graden
  • bij een buitentemperatuur van rond het vriespunt
Die daling is dus een halve graad per uur en dat vind ik vrij veel.
Voor alleen douchen is een gebruik van 2½ m³ per persoon per maand juist weer heel zuinig.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• route99
  • Nu online

route99

TheDudez schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:24:
[...]Ik zou echt proberen de kruipruimte toegankelijk te maken. .....
Ik kreeg pas een bericht dat iemand in hun houten vloer op een juiste plek (mbv een expert) de zaag erin gezet had. De tekeningen v/h huis uit het provinciaal archief gaf te weinig duiding. Vermoedelijk is op die plek dus de open haard opgebouwd en was het luik mooi een plek om er een fundering daarvoor op het zand te plaatsen? Weg luik...? |:(

Die houten vloer is uiteraard een flinke verliespost qua warmte, zal dus niet geïsoleerd zijn. Heeft een Rd van ca 0,36 m²K/W.
Een betonnen vloer van ca 20 cm is ca 0,5 m²K/W.
Ik zou overwegen om een warmtescaner te huren of uit te laten voeren door iemand. Dan kan je het preventief aanpakken en niet blijven gokken waar het meeste verlies zit.
Nog steeds mee eens of laten doen door een expert. Goed meten is ook een vak..... ! En het bepaalt wel je keuzes, wees daar niet te zuinig.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:55
mike1242 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:07:
[...]
Je hebt al een hoop gedaan zo te lezen, behalve de vloer. Daar zal ook een hoop kou uit komen. Maar qua comfort beleving. Een koude vloer maakt al snel dat het koud aan zal voelen.

Mijn gevoel zegt dat het isoleren van de vloer toch de volgende stap zal moeten zijn. Zal ingrijpend zijn, maar de enige optie om het echt af te maken. Hele vloer eruit, isolatie aanbrengen, nieuwe vloer met direct vloerverwarming.
Mocht je hoge plafonds hebben en relatief hoge deuren, kan je overwegen om bovenop je huidige vloer isolatie aan te brengen. In Amerika wordt dat vaak gedaan als er een betonnen vloer ligt. PIR platen neerleggen en daarboven op zwevend een ondervloer van underlayment en dan je echte vloer.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:43
4 a 5 kuub per dag in januari is niet heel veel. Dat is pakweg 150m³ in heel januari. Op basis van de 'gasbadkuip' kom je dan op zo'n 1000 kuub per jaar.

Niet extreem laag, maar ook zeker niet slecht. Verbeterpunten zijn mogelijk, maar er is geen reden tot grote zorgen op korte termijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Gas verbruik is niet " relatief hoog" dat is ongeveer wat ik verbruik met 150m2 huis omdat ik niet 100% geisoleerd huis met dubbelglas en dan heb heb ik nog wel wat verlies .. maar ik verwarm wel naar 19 graden

Dat je wellicht kan verbeteren tja die is wel duidelijk ..

Tips:
- CV tune-topic (waterzijdig inregelen)
- thermostaat met programma
- kruipruimte isolatie
Kiertjes en andere zaken nalopen kan geen kwaad is de lucht kwaliteit (lucht vochtigheid) op orde ?

Een thermometer met "laser" kan je bestellen voor 2 tientjes .. random link https://www.amazon.nl/Inf...ngsvermogen/dp/B089DYHPC6

Je kan de koude muren / plekken opsporen ... meeste plekken die ik gevonden had was achter wandjes/muurtjes/koofjes die je eigenlijk niet open wilt maken of simpelweg niet bij kan .. er zijn plekken die op de "agenda" staan maar daar kom ik nu nog niet bij.

Denk dat je wellicht 1 a 2 kuub per dag kan winnen maar is het waard ? dat is aan jou

Tja vanalles

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:57
4a5 kuub per dag is niet veel. Dat is 150m3 deze maand en is gewoon gemiddeld

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:29

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Wij zitten op hetzelfde maar onze woonkamer is 70 m2 en woonoppervlakte is 180 m2. Maar wel een huis uit 2009 en wij zitten overdag op 19,5 graad en snachts 18 maar dat wordt vaak niet aangetikt.

TS zit overdag/snachts gewoon op temperaturen die gewoon koud te noemen zijn. Zelfs op de kamers die wij niet verwarmen wordt het niet zo koud als TS met verwarming aan in zijn huiskamer.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:37:
Wij zitten op hetzelfde maar onze woonkamer is 70 m2 en woonoppervlakte is 180 m2. Maar wel een huis uit 2009 en wij zitten overdag op 19,5 graad en snachts 18 maar dat wordt vaak niet aangetikt.

TS zit overdag/snachts gewoon op temperaturen die gewoon koud te noemen zijn. Zelfs op de kamers die wij niet verwarmen wordt het niet zo koud als TS met verwarming aan in zijn huiskamer.
Geen hele onverwachte conclusie met een 1960 vs 2009 woning :+

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:20
Wij zitten dit weekend ook gewoon op 3,5 kuub per dag om de temperatuur stabiel te houden in een huis uit 2015 met vloerverwarming (welke niet goed ingesteld kan worden helaas)

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:14

Pat-Juh

Patrick

Yaksa schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:56:
Je kan een jaren 60 woning wel isoleren zoals je gedaan hebt, maar wanneer je de naden/kieren niet afdicht, geen tochtstrips plaatst, de overgang gevel/dak niet afdicht en overbodige ventilatiekanalen niet dicht stopt dan verdwijnt nog steeds zo'n 50% van de verwarmde lucht rechtstreeks naar buiten.
Ik vermoed dat met het aanbrengen van de nieuwe kozijnen en het naïsoleren van de kap dit gedaan is... Althans, onze jaren 60 woning tocht amper meer na het isoleren van de kap (kozijnen waren reeds HR++ bij aankoop twee jaar terug).

Wat voor CV heeft TS? als het nog een oude uit bijv 2002 is dan verbruikt deze best wat meer gas dan een recentere :)....

• route99
  • Nu online

route99

stin00 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:54:
[...]Geen hele onverwachte conclusie met een 1960 vs 2009 woning :+
Onder jouw bericht staat nog zo'n kleinverbruiker, maar niet van de plaatjes hier. Kan mijn bril direct af doen. Een 25" scherm vol .... per plaatje bij een 2560x140 resolutie en het scherm op 100% scaling... Heeft toch ook voordelen |:( ....

@stin00 Tip voor de instel-"knopjes" n hoe je een plaatje eenvoudig een wat normalere grootte zou kunnen geven.... Het zijn maar voorbeelden, je mag nog kleiner gaan als het maar leesbaar of aanklikbaar is (dus te vergroten).
Succes.

[IMG=416,234] in de URL-code van het plaatje, die code staat in het vak waar je ook de tekst typt....

En dan 2x zo klein: [IMG=208,117]in de URL-code van het plaatje, die code staat in het vak waar je ook de tekst typt....

[IMG=139,78] ....En de laatste ca 3x zo klein dan de 1e...
https://tweakers.net/i/i_29tqKnEi-bvVVwSKu7Lb3_Uc8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x0wRHn4z9srORm4ct5zzy14c.png?f=user_large

[Voor 3% gewijzigd door route99 op 29-01-2023 22:53]

• mike1242
Pat-Juh schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:37:
[...]

Ik vermoed dat met het aanbrengen van de nieuwe kozijnen en het naïsoleren van de kap dit gedaan is... Althans, onze jaren 60 woning tocht amper meer na het isoleren van de kap (kozijnen waren reeds HR++ bij aankoop twee jaar terug).

Wat voor CV heeft TS? als het nog een oude uit bijv 2002 is dan verbruikt deze best wat meer gas dan een recentere :)....
Het is een Nefit bosch uit ongeveer 2011. Het dak is overigens van binnen uit geisoleerd dus geen nieuwe kap maar wel zo goed als tochtvrij.

• mike1242
Bedankt voor alle reacties! Fijn om te zien dat het geen extreem hoog gasverbruik is. Toch gaan we kijken wat we nog kunnen doen. Vloerisolatie is helaas echt geen optie, na een jaar klussen is het huis net af. We gaan niet weer de boel openbreken om te kijken hoe we in de kruipruimte kunnen komen. Ook een thermisch onderzoek laten we nog even achterwegen. Wel zijn we op zoek gegaan naar plekken waar we tocht voelden. Dit heeft in de woonkamer toch enkele kleine plekjes opgeleverd. Verder komt er nog veel tocht via de voordeur. Deze stond al op de planning om vervangen te worden dus dat gaat opgelost worden. De (nieuwe) achterdeur sluit helaas ook slecht af, de kozijnenboer komt deze nog afstellen.
Als laatste ga ik binnenkort eens orienteren op het verlagen van de cv-temperatuur.

Nogmaals bedankt voor alle tips en reacties!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

mike1242 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:46:
[...]

Het is een Nefit bosch uit ongeveer 2011. Het dak is overigens van binnen uit geisoleerd dus geen nieuwe kap maar wel zo goed als tochtvrij.
Probeer voorlopig eens een gordijn voor je deur te hangen, ondanks dat die van ons niet oud is scheelt het stiekem best veel koud tijdens de koude nachten.

2011 is niet extreem oud, eventueel kijken hoe deze is onderhouden of dat je veel roet ziet. Dit kan duiden op eej mindere verbranding en dus hoger verbruik.

• mike1242
Pat-Juh schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:35:
[...]

Probeer voorlopig eens een gordijn voor je deur te hangen, ondanks dat die van ons niet oud is scheelt het stiekem best veel koud tijdens de koude nachten.

2011 is niet extreem oud, eventueel kijken hoe deze is onderhouden of dat je veel roet ziet. Dit kan duiden op eej mindere verbranding en dus hoger verbruik.
We hebben er een gordijn voor hangen. Gevoelsmatig hebben we ook het idee dat het wat helpt. Maar of dat nou veel scheelt weet ik ook niet.

De CV heeft afgelopen jaar nog een onderhoudsbeurt gehad dus die zal wel in orde zijn.

• MaStar
  • Laatst online: 21:42

4 a 5 kuub? Dat is extreem laag. Wij verbruiken met 130m2 makkelijk 10 a 12 kuub per dag.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

mike1242 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:04:
[...]

We hebben er een gordijn voor hangen. Gevoelsmatig hebben we ook het idee dat het wat helpt. Maar of dat nou veel scheelt weet ik ook niet.

De CV heeft afgelopen jaar nog een onderhoudsbeurt gehad dus die zal wel in orde zijn.
Top, dat scheelt.

Als je iemand kent met een FLIR camera (zat Tweakers die er een hebben volgens mij) kan je inderdaad vrij specifiek warmte lekken/bruggen zien zitten. Wat je er vervolgens mee moet en hoe groot ze zijn is moeilijker te bepalen/berekenen. Sommige zal je niet kunnen voorkomen zonder grote structurele aanpassingen (zo loopt de vloerplaat van mijn jaren 60 woning door tot aan het buitenblad en ligt deze bloot naar buiten toe. Hier een 40/50mm XPS plaat voor plaatsen en een loodslab scheelt al heel veel, wel moet je de vocht berekening op orde hebben want condens is killer...

• Paralize_nl
MaStar schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:19:
[...]

4 a 5 kuub? Dat is extreem laag. Wij verbruiken met 130m2 makkelijk 10 a 12 kuub per dag.
Bouwjaar en hoe groot gezin?
Hoeveel thuis?
Wij zijn best veel weg. Huis 1910. Zitten op zon 1000m3/jaar. Wij zijn met 2 man

Ik dacht dat we best veel verbruikten maar als ik hier kijk en meelees valt t wel mee.

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-03 16:40

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Hier een huis uit 1973, goed ge-isoleerd (behalve de vloer). 152m2 oppervlakte.
Maand januari totaal ca 193m3 aan gas. Dat is +/- 6.2 m3 aan gas per dag.

* Woonkamer overdag, 18.7 graden, 's nachts 16.5 graden, oppervlakte 50m2
* Extra woongedeelte, overdag 16.5 graden, 's nachts 15.5 graden, oppervlakte 25m2 (heeft vloerverwarming)
* Voor de rest is ca 18 graden in huis.

Mijn huis voelt niet koud aan en is overdag aangenaam lekker.

Vind vergelijking van verbruik altijd niet eenvoudig. Elk huis is anders :)

Gezin = 2 ouders, kind 10 en 13.
Om de drie dagen in bad, andere dagen elke dag onder de douche.
Jaar 2022 verbruik = 1100m3

[Voor 10% gewijzigd door jamesbond007uk op 01-02-2023 19:07]

Jamesbond007uk

• MaStar
  • Laatst online: 21:42
Paralize_nl schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:50:
[...]

Bouwjaar en hoe groot gezin?
Hoeveel thuis?
Wij zijn best veel weg. Huis 1910. Zitten op zon 1000m3/jaar. Wij zijn met 2 man

Ik dacht dat we best veel verbruikten maar als ik hier kijk en meelees valt t wel mee.
Bouwjaar 1930. Zijn met 2
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee