Toon posts:

Extreme scheur in plafond. Fout schilder of constructiefout?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dimachaerus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-03 23:22
Hierbij de foto van de scheur.

Hier zat oorspronkelijk al een verfscheurtje maar de schilder heeft hem open gemaakt en opnieuw gevuld om de scheur te repareren.

Alleen er komt nu steeds een veel grotere scheur terug.

De schilder zegt dat de plaat speling heeft waardoor het beweegt tijdens het sausen en daardoor de scheuren terugkomen.

De woning is 7 jaar oud.

Heeft de schilder gelijk en hoe kan dit opgelost worden?

Alle reacties

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:25
Ik kan uit deze foto niet ontdekken hoe groot de scheur is en waar de scheur zich bevindt. Om wat voor materiaal gaat het? Wat voor platen zijn het? Hoe is het opgebouwd? Is het een overgang tussen materialen?

In principe heeft de schilder wel gelijk denk ik. Als twee platen (gips, hout) onderling niet verbonden zijn op de koppelnaad en er over de tijd beweging is tussen de platen door warmte oid, zal er altijd een scheur ontstaan.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:38
Van welk materiaal is het plafond gemaakt?

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:05
Kanaalplaat waarvan de v-naad tussen de platen is dichtgesmeerd?

[Voor 15% gewijzigd door Stokertje op 28-01-2023 10:47]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:12
Stokertje schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:46:
Kanaalplaat waarvan de v-naad tussen de platen is dichtgesmeerd?
Knappe schilder die tijdens het sausen een kanaalplaat in beweging kan krijgen. O-)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Dimachaerus
Schilder had een video gestuurd. Een screenshot met hand ter referentie. Ik denk een cm of 15-20 en hij zei dat het een gipsplaat was.

De scheur bevindt zich in de keuken.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:05
Yaksa schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Knappe schilder die tijdens het sausen een kanaalplaat in beweging kan krijgen. O-)
Kan een sterke schilder zijn 😂. Had het stukje “bewegen tijdens sauzen” gemist….. TO heeft inmiddels gemeld dat het om gipsplaat gaat.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:55

MLLL

Palm Treo 650

Als die gipsplaat niet goed vast zit kun je die schilder natuurlijk niets verwijten.

• frennek
Je ziet duidelijk gaasband onder het stucwerk zitten, dit wordt door een stukadoor altijd aangebracht op koppelnaden. Deze 'bewapening' kan hierdoor enige beweging opvangen, maar als het een sterk bewegende koppelnaad is zal gaasband dit ook niet oplossen. Is er een overgang van twee ruimten of bijvoorbeeld een uitbouw op de plek van de scheur?

• Dimachaerus
frennek schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:17:
Je ziet duidelijk gaasband onder het stucwerk zitten, dit wordt door een stukadoor altijd aangebracht op koppelnaden. Deze 'bewapening' kan hierdoor enige beweging opvangen, maar als het een sterk bewegende koppelnaad is zal gaasband dit ook niet oplossen. Is er een overgang van twee ruimten of bijvoorbeeld een uitbouw op de plek van de scheur?
Nee geen overgang van ruimtes en geen uitbouw.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:57

Part

Helemaal niets.....

Gaasband maak het gips daar waar het zit een stuk sterker. Echter kan gaasband geen beweging opvangen. Het geeft niet mee. Dus als er beweging in de gipsplaten zit zal het gewoon scheuren daar waar geen gaasband zit.

Dit probleem kun je alleen oplossen door het bewegen van de gipsplaat te voorkomen.
Zit hier toevallig een badkamer/wc boven of een plat dak?
Geringe lekkage kan dit soort problemen namelijk ook veroorzaken.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zou het gebruik van een papieren band op de voeg in combinatie met een met kunststoffen veredelde plamuurmassa zoals Knauf Uniflott de scheurvorming kunnen voorkomen?

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:53

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Multitool, latje erachter, paar gipsplaatschroeven en hele boel dichtsmeren. Al het andere zijn lapmiddelen en uitstel van executie.

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-03 09:57

Xer0X

Gotha know??

deWit schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:12:
Multitool, latje erachter, paar gipsplaatschroeven en hele boel dichtsmeren. Al het andere zijn lapmiddelen en uitstel van executie.
Dit is de enige juiste en blijvende oplossing.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
Of er beweging in de gipsplaat zit, is toch eenvoudig te constateren?

Die donkere plek duidt eerder op een kleine lekkage. Er zijn vulmiddelen op gipsbasis die gaan uitzetten wanneer die vochtig wordt.

Of is dat de kleur van vers vulmiddel?

Soms ben ik bijna gelukkig

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:37
JukeboxBill schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:02:
Of er beweging in de gipsplaat zit, is toch eenvoudig te constateren?

Die donkere plek duidt eerder op een kleine lekkage. Er zijn vulmiddelen op gipsbasis die gaan uitzetten wanneer die vochtig wordt.

Of is dat de kleur van vers vulmiddel?
Dat was idd ook mijn gedachte....

Indien het een woning is met een groot strekkend plafond kan er ook een dilatatie naad/voeg zitten.
Wij hebben dat in ons huis, bij buren is er door goedkope oost Europesche werkers eea weg gestuct, dat bleef altijd problemen geven totdat de nieuwe eigenaren het goed gefixt hebben met : een dilatatie voeg.
Bij die woning gaf het na verloop van tijd enorme Z scheuren, langs het plafond, over de muur naar de vloer de andere kant op.
Denk dat de eerste eigenaren het wel 3x opnieuw hebben laten stuccen voordat ze het opgaven.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• JukeboxBill
Bij een dilatatie zal er eerder een scheur over de hele breedte ontstaan.

Overigens ziet die gaasband er ook niet jofel uit, lijkt op te krullen of los te zitten.
Als het geen lekkage is, dan beter een flink stuk van de voeg weghalen, nieuw band er op en aansmeren.

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

De meeste mensen lezen hier over het feit heen dat er beweging in de gipsplaat zit. Zolang je dat niet oplost blijft het scheuren.

Er moet gewoon een rachel/tengel/balk achter om het bewegen op te lossen. Dan en alleen dan zal je het probleem op kunnen lossen.

Het gips waar je het mee afwerkt kan gewoon geen/nauwlijks beweging opvangen en zal dus barsten.

• JukeboxBill
Xer0X schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:22:
De meeste mensen lezen hier over het feit heen dat er beweging in de gipsplaat zit. Zolang je dat niet oplost blijft het scheuren.

Er moet gewoon een rachel/tengel/balk achter om het bewegen op te lossen. Dan en alleen dan zal je het probleem op kunnen lossen.

Het gips waar je het mee afwerkt kan gewoon geen/nauwlijks beweging opvangen en zal dus barsten.
Dat kan wel zijn, maar ik zie eerder een uitstulping van het vulmiddel dan een scheur.
En dat er beweging in de gipsplaat zit, is alleen de bewering van de schilder. TS vraagt of die bewering klopt.

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Dan lijkt het me verstandig om even te wachten op TS om even te controleren of er inderdaad beweging in de gipsplaat zit.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:40
Xer0X schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:36:
Dan lijkt het me verstandig om even te wachten op TS om even te controleren of er inderdaad beweging in de gipsplaat zit.
Ook dat hoeft niet altijd voelbaar te zijn. Hier gipsplafond onder houten balkvloer jaren '30 woning. Na een paar weken een scheur, al een paar keer weer dicht gesmeerd door zowel de stucadoor als schilder. De naad lijkt gewoon mee te ademen (i.e. soms breed en erg zichtbaar, soms bijna weg) met het weer/seizoen. En die platen zitten echt goed vast aan de tengellatten.

Woningtype kan dus ook meespelen.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:09

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb het al meer gezegd en ik blijf het zeggen, gyproc plafond nooit met gaas doen, enkel met papier.

Ja... Het is iets meer werk, maar 100keer steviger.

De Nederbelg !

• Dimachaerus
Er zit beweging in de gipsplaat. In de video die de schilder had gestuurd is dat duidelijk te zien.

Ik was vandaag wezen kijken maar de scheur was niet te zien omdat ze het weer gestuukt hebben denk ik. Dus als ze weer met de roller aan de slag gaan zal de scheur waarschijnlijk weer terugkomen. Ik zal maandag even de schilder bellen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dan niet rollen maar spuiten, dan vermijd je druk op de plaat waardoor scheurvorming ontstaat. Laat natuurlijk onverlet dat de plaat niet goed is bevestigd.

• frennek
Jellabie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:39:
Ik heb het al meer gezegd en ik blijf het zeggen, gyproc plafond nooit met gaas doen, enkel met papier.

Ja... Het is iets meer werk, maar 100keer steviger.
Als een gipsplafond netjes is bevestigd en dragend ondersteund (dus rachels om de 30 cm, rachels zelf goed ondersteund op achterliggende constructie, voldoende brede rachels, elke 15cm geschroefd en de kopnaden netjes ondersteund halverwege de rachel) is gaas echt wel afdoende.

Ik vermoed dat bij dit probleem niet aan al deze voorwaarden is voldaan, anders kunnen twee gipsplaten niet zo eenvoudig langs elkaar bewegen.

• frennek
sypie schreef op zondag 29 januari 2023 @ 06:37:
Dan niet rollen maar spuiten, dan vermijd je druk op de plaat waardoor scheurvorming ontstaat. Laat natuurlijk onverlet dat de plaat niet goed is bevestigd.
Lost het probleem nog niet op naar mijn mening. Als de constructie door het seizoen een beetje werkt blijft de scheur altijd terug komen.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:40
Dimachaerus schreef op zondag 29 januari 2023 @ 03:49:
Er zit beweging in de gipsplaat. In de video die de schilder had gestuurd is dat duidelijk te zien.

Ik was vandaag wezen kijken maar de scheur was niet te zien omdat ze het weer gestuukt hebben denk ik. Dus als ze weer met de roller aan de slag gaan zal de scheur waarschijnlijk weer terugkomen. Ik zal maandag even de schilder bellen.
Ah, probleem helder. Als ik jou was, zou ik heel je plafond even nalopen op beweging. Als het plafond er al 7 jaar zit, is het moeilijk verhaal te halen bij de aannemer. Dit is namelijk niet het probleem van de schilder.

Beste oplossing is wat @Xer0X en anderen hier zeggen: stuk weghalen, lat bevestigen, opnieuw afgipsen en daarna pas schilderen. Is kut, maar je hebt nou toch al een gat, kun je het beter goed proberen te fixen anders blijf je je eraan ergeren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee