Toon posts:

1150 mobo tmp te leen voor n dag of 2 om te troubleshooten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• QuinTeknolife
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-03 10:14
Heuj mede-tweakers 👋🏽 Ik heb momenteel een OEM-mobo in mijn huidige pre-built systeem (Medion branded MSI MS7848, socket 1150 met een i7-4770) met een MSI N660GTX (MS-V284, basically een GTX 660 1.5GB). Nu heb ik onlangs een vervangende GPU gekregen (een retail MSI Radeon R7 370 4G Gaming) om mijn ondertussen pre-historische kaart mee te vervangen.

Na het daadwerkelijke vervangen start mijn systeem echter helemaal niet meer (4 snelle biepjes) wat vreemd is want bij het falen van de discrete GPU zou normaliter de iGPU normaal starten mogelijk moeten maken. Om het hele verhaal nog vreemder te maken, als ik de nieuwe GPU er weer uit heb gehaald en mijn systeem probeer te starten blijven de vier biepjes en nog steeds geen beeld of boot (en dit gedrag blijft zelfs na het terugplaatsen van de originele kaart aanhouden).

Uiteindelijk heb ik mijn systeem met mijn oude kaart wel weer aan de gang gekregen, maar ik wil nu dus troubleshooten of het aan de kaart of mijn systeem/mobo ligt. Ik vermoed namelijk dat Medion een GPU lock op deze borden heeft geplaatst waardoor _alleen_ de GPU die al in mijn pre-built zit werkt op dit bord.

Om dit daadwerkelijk te troubleshooten zou ik van iemand die er nog een heeft liggen een socket 1150 mobo willen lenen voor een dag of 2 (liefst in de omgeving van Utrecht zodat er geen gekut hoeft te wezen met heen en weer sturen en ik gewoon op de e-bike het bord kan ophalen en weer terugbrengen later)

Tl;dr: Heeft er iemand (lieft in/om Utrecht want ophalen/terugbrengen op e-bike) een socket1150 mobo liggen wat ik een dagje of 2 zou mogen lenen om mijn systeem te troubleshooten? O-)

Alle reacties

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:57
Misschien handiger om eerst nog es een andere gpu te testen? Vast wel iemand in je omgeving die er 1 heeft te leen en is makkelijker dan een mobo

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:33
Ding ondersteund geen eufi only videokaart, bij medion kijken of er een bios update is

• QuinTeknolife
meljor schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:32:
Misschien handiger om eerst nog es een andere gpu te testen? Vast wel iemand in je omgeving die er 1 heeft te leen en is makkelijker dan een mobo
In het verleden heb ik een andere (achteraf gezien wss gedeeltelijk defect) nVidia kaart geprobeerd, een GTX760 variant dacht ik, die gaf wel een soort van beeld maar tijdens POST was het meerendeel van mijn scherm witgekleurd ipv zwart zoals het hoort tijdens POST. Ik heb nog wel een zwik aan oudere kaartjes maar die zijn allemaal van nVidia en van ieder van die kaartjes is onzeker of ze überhaupt werken (allemaal gevonden in de schroot, gekregen van mensen, gesalvaged van andermans systemen etc).

Waar ik bang voor ben (ongeacht wat voor kaart ik er nou insteek, nVidia of AMD) is dat zodra ik een andere kaart erin heb gestoken heb die 4 biepjes weer terugkomen en weer blijven steken. De vorige keer ben ik toch wel een aantal uur bezig geweest om mijn systeem met de oude wel werkende kaart weer gaand te krijgen, aantal keer cmos reset met en zonder batt, ram swappen/met 1 stick proberen te booten etc etc hielp allemaal niet tot hij ineens wel weer wilde booten xD

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:57
DE reden voor mij om geen oem pc's te kopen, hoe goed de specs soms ook zijn. Er is altijd wat als je wilt upgraden.

Als er een ander bord in past gewoon een bordje hier of op marktplaats scoren, ben je dr vanaf.

• QuinTeknolife
meljor schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:09:
DE reden voor mij om geen oem pc's te kopen, hoe goed de specs soms ook zijn. Er is altijd wat als je wilt upgraden.

Als er een ander bord in past gewoon een bordje hier of op marktplaats scoren, ben je dr vanaf.
Voordat ik daadwerkelijk tot een aanschaf van een ander bordje overga wil ik liever eerst de GPU uitsluiten als blijkt dat deze issue(s) inderdaad in het mobo zitten i.p.v. een defect in de GPU. Anders regel ik dadelijk een ander bord en dan blijkt dat dat niet nodig had geweest want de nieuwe GPU is kapot en het systeem met de oude kaart pruttelt gewoon lekker verder als het bord eenmaal weer tot leven is gekomen :P

Ik bedoel Tweakers zit vol met mede-Tweakers die wel de luxe hebben om iedere X jaar een nieuw systeem samen te stellen dus de kans dat iemand een H3/1150 bord heeft dat ie niet gebruikt is vrij groot dacht ik zo. (En ook; als dan inderdaad het bord de veroorzaker is ben ik mits mijn budget het op dat moment toelaat bereid om dat bord over te kopen :P)
meljor schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:09:

Ja helemaal mee eens, maar deze is destijds door mijn ma via haar werk/de PvCF (Personeelsvereniging voor Computer gebruikers van het Ministerie van Financiën) voor een zeer gunstige prijs aangeschaft, dat was dus; of een van de systemen die zij op dat moment in het aanbod hadden of helemaal geen nieuwe computer krijgen. (Het systeem is een MP, wat eigenlijk een rebranded Medion is, en het moederbord is dus een OEM MSI bordje)

[Voor 25% gewijzigd door QuinTeknolife op 29-01-2023 05:21. Reden: Quote op andere post invoegen ipb te doubleposten]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee