Robot vloerverwarming verdeler verkeerd aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

taz10

Party Animal

Topicstarter
Hallo

1.5 jaar geleden hebben wij vloerverwarming in de gehele beneden verdieping laten aanleggen, in totaal 3 zones met 8 groepen. Nu wil ik zelf de aanvoer naar de vloerverdeler omleggen omdat dit eigenlijk door de installateur toen via een omweg is aangelegd. Daar niemand tijd heeft dacht ik dan maar zelf doen.
Nu moes tik bekijken wat voor dikte buis ik nodig heb en zodoende kroop ik vanmorgen even in de trapkast om mijn verdeler eens te bekijken.
Nu vroeg ik mij af wat welke meter was en heb aan de hand daarvan een handleiding opgezocht.
Als ik het nu goed gekijk, zonder enig verstand ervan te hebben, zou volgens de handleiding de aanvoerleiding op de thermostaatknop moeten zitten, maar dit is nu juist de koude leiding.

Kan ik hieruit simpel de conclusie trekken dat dit verkeer is aangesloten ? aanvoer/retour ? . En heeft dit dan wel 1.5 jr kunnen functioneren ?
Hiernaast was ik benieuwd of er verder nog iets ter verbetering aangepast zou moeten worden en hoe ik eenvoudig kan controleren of de zones goed zijn aangesloten ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Rr8J-wZvq5g3k8DpbppZR4ckqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qtvZeIO2vNiCvJmyugrFfUnJ.png?f=fotoalbum_large

Alvast heel erg bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Afgaande op de positie van de maximaalthermostaat, het bypass ventiel en de aan/afvoer zit dit inderdaad verkeerd om aangesloten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-05 17:24
Wat is er toch met die loodgieters aan de hand in nederland ? Dit is toch gewoon de meest elementaire vraag die bij jezelf op komt als je daar met een waterpomp tang staat te zweten, sluit ik de boel goed aan ? Zelfs een baviaan die je leert een handleiding te lezen kan dit nog correct aansluiten. Man man man. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Topicstarter
Microkid schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:34:
Afgaande op de positie van de maximaalthermostaat, het bypass ventiel en de aan/afvoer zit dit inderdaad verkeerd om aangesloten.
Oke, duidelijk, bedankt, Kan dit eigenlijk ook nog kwaad voor de pomp ? die heeft nu staan draaien denk tegen de stroom in of zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Thermostaatknop is inderdaad de aanvoer volgens de handleiding.

Mag overigens ook wel een beugeltje hier en daar op die leidingen anders zakken ze door en gaat het lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 23:20

paQ

Het vage is dat je bypass ventiel wel 'juist' om zit, als ik uit ga van je verdeler.
Meest logische is dan om ergens bij die twee haakse bochten rechts de boel te verwisselen lijkt me. (of nog veel eerder in het traject als dat handiger is)

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 28-01-2023 11:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Topicstarter
paQ schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:49:
Het vage is dat je bypass ventiel wel 'juist' om zit, als ik uit ga van je verdeler.
Meest logische is dan om ergens bij die twee haakse bochten rechts de boel te verwisselen lijkt me. (of nog veel eerder in het traject als dat handiger is)
Ik denk dat ik maar iets van een infraroodmeter moet gaan ophalen, Nu ik ook op kantoor de vloerverwarming heb aangezet zijn allebei de leidingen warm, en als ik nu op de meters kijk zou ik wel zeggen dat het goed zit 8)7
De onderste meter is de aanvoer, staat nu op 32gr en de bovenste is de retour die staat op 27gr. e.e.a zou dan kunnen komen door de lange afstand die de aanvoer moet afleggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBSKsiRU3oa3aO3WArUfX608TUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9G1ieRgoj0hqhHRuQmNix6uo.jpg?f=fotoalbum_large
Maar gezien jouw opmerking over de bypass. als de bovenste wel aanvoer is, is dan de bypass verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 23:20

paQ

taz10 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Ik denk dat ik maar iets van een infraroodmeter moet gaan ophalen, Nu ik ook op kantoor de vloerverwarming heb aangezet zijn allebei de leidingen warm, en als ik nu op de meters kijk zou ik wel zeggen dat het goed zit 8)7
De onderste meter is de aanvoer, staat nu op 32gr en de bovenste is de retour die staat op 27gr. e.e.a zou dan kunnen komen door de lange afstand die de aanvoer moet afleggen.
[Afbeelding]
Maar gezien jouw opmerking over de bypass. als de bovenste wel aanvoer is, is dan de bypass verkeerd?
Op je foto lijkt het gewoon in orde te zijn ja. (32 in, 28 uit?)

Het is wel zo dat als je onderste leiding net zo warm is als de bovenste (rechts van je by pass gezien) dat je by pass te ver open staat en heet water direct al retour zou gaan. Dat is met kunststof leiding misschien wat minder snel / makkelijk te voelen.
Meten is weten dan ja. Je moet daar in wezen een zelfde delta meten als op je thermometers.

hoe heb je 'warm' en 'koud' vastgesteld eigenlijk?
Was dat toevallig op een moment dat je al wel nog warm water retour pompte, maar er nog geen nieuw warm water was gearriveerd zeg maar?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 28-01-2023 12:32 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Topicstarter
paQ schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:16:
[...]

Op je foto lijkt het gewoon in orde te zijn ja. (32 in, 28 uit?)

Het is wel zo dat als je onderste leiding net zo warm is als de bovenste (rechts van je by pass gezien) dat je by pass te ver open staat en heet water direct al retour zou gaan. Dat is met kunststof leiding misschien wat minder snel / makkelijk te voelen.
Meten is weten dan ja. Je moet daar in wezen een zelfde delta meten als op je thermometers.

hoe heb je 'warm' en 'koud' vastgesteld eigenlijk?
Was dat toevallig op een moment dat je al wel nog warm water retour pompte, maar er nog geen nieuw warm water was gearriveerd zeg maar?
Gewoon, nadat ik de vloerverwarming hoger had gezet in 1 zone, met mijn hand gevoeld 8) .
Enfin vanmiddag materiaal opgehaald en nieuwe gaten geboord, morgen de boel rechtstreeks vanaf de ketel aansluiten.
In plaatst van een afstand van nu ongeveer 16 meter waarvan er 5 door een koude kruipruimte, loopt de leiding morgen rechtstreeks vanaf de ketel max 5 meter naar de verdeler. Eens zien wat er dan op de meter verschijnt van aanvoer. ;)
Pagina: 1