Toon posts:

Ryzen 5 3600 langzaam dood aan het gaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AustinRivers
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:11
Onlangs een tweedehandse PC overgenomen van een tweaker en ik kreeg bijna iedere dag een BSOD. Dit is inmiddels opgelost door mijn CPU vcore op een constante 1.275v te zetten en multiplier op 36.00 te zetten. Verder: PBO - disabled, AMD cool'n'nquiet (PSS) disabled. En inmiddels weer ram op 3200 MT/s met XMP profiel 1 aan.

EDIT: De BSODs kwamen alleen bij lage load met stock BIOS instellingen (na CMOS reset). Dus als ik aan het browsen ben of Netflix aan het kijken ben.

Mijn vraag:
Is deze CPU langzaam dood aan het gaan? Ik lees dat mensen het stabiel kunnen overclocken naar 4.2 Ghz met 1.2v. Of heb ik gewoon de silicon loterij verloren?

Een webshop wilt dit ook niet onder RMA retourneren. Volgens hen is het geen defect.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Onderdelen zijn ongeveer 35 maanden oud
Ryzen 5 3600 (stock) (draait op 33c idle, en max 63-70c)
MSI B450 Tomahawk Max (Laatste BIOS update gedaan)
2*16 GB G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
Sapphire Radeon 5700XT (driver versie 22.11.2)
Kingston NV2 1 TB (boot drive)
Crucial MX500 500GB (ongebruikt)
WD Blue 4 TB (WD40EZAZ-00SF3B0 4000,7 GB)
Seagate 2 TB HDD (ST2000DM008-2FR102 2000,3 GB)
Corsair RM550x voeding

Windows 10 22H2 (OS Build 19045.2486)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- op 1.2v wilt het hele systeem niet opstarten en moet ik een CMOS reset doen.
- 15 minuten Prime95 en 15 minuten OCCT testen geven geen errors
- Op standaard BIOS instellingen gaven deze twee testen binnen 1-2 minuten al vrij veel errors.
- Op standaard BIOS instellingen Kingston HyperXfury 2*8 GB en G.skill ripjaws 2*16 GB, zowel XMP enabled/disabled gaven de testen ook veel CPU errors.
- Beide geheugen kits zijn minimaal 8u getest met memtest86, geen errors.
...

[Voor 15% gewijzigd door AustinRivers op 28-01-2023 12:46]

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
Processors zijn niet zo snel het probleem, voedingen wel. Heb je het al een keer geprobeerd met een andere voeding?

En heb je nou problemen met je processor tijdens normaal gebruik, of alleen tijdens overclocken? Indien dat laatste: niet overclocken ;)

[Voor 37% gewijzigd door Hahn op 27-01-2023 23:45]

The devil is in the details.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:46
Als je cpu het nu goed doet met deze temperaturen, wat is dan precies het probleem? De ene chip is een betere overclocker dan de ander.

• AustinRivers
Hahn schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:41:
Processors zijn niet zo snel het probleem, voedingen wel. Heb je het al een keer geprobeerd met een andere voeding?

En heb je nou problemen met je processor tijdens normaal gebruik, of alleen tijdens overclocken? Indien dat laatste: niet overclocken ;)
Ik heb de multiplier zo gezet dat het technisch niet overclocken is. Want de Ryzen 5 3600 heeft een base frequency van 3.6 Ghz.

Nog niet geprobeerd met een andere voeding. Dat is wel mogelijk maar wilde eerst meer informatie vergaren.

En bedankt voor je input. Het is alleen tijdens normaal gebruik zoals browsen en Netflix. Tijdens het gamen komt er waarschijnlijk genoeg voltage binnen de CPU vanwege de hogere load?
NotSoSteady schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:43:
Als je cpu het nu goed doet met deze temperaturen, wat is dan precies het probleem? De ene chip is een betere overclocker dan de ander.
Het probleem is dat een CPU stabiel hoort te zijn met standaardinstellingen? Of zie ik dat verkeerd? Het zou toch raar zijn dat je een tweaker moet zijn om je PC stabiel te krijgen?

[Voor 5% gewijzigd door AustinRivers op 27-01-2023 23:56]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
AustinRivers schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:54:
[...]

Het probleem is dat een CPU stabiel hoort te zijn met standaardinstellingen? Of zie ik dat verkeerd? Het zou toch raar zijn dat je een tweaker moet zijn om je PC stabiel te krijgen?
Dat hoort inderdaad niet, maar uit je startpost bleek niet 100% duidelijk of je nou probeerde te overclocken of niet. Vandaar onze vragen ;)

The devil is in the details.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:46
AustinRivers schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:54:
[...]

Ik heb de multiplier zo gezet dat het technisch niet overclocken is. Want de Ryzen 5 3600 heeft een base frequency van 3.6 Ghz.

Nog niet geprobeerd met een andere voeding. Dat is wel mogelijk maar wilde eerst meer informatie vergaren.

En bedankt voor je input. Het is alleen tijdens normaal gebruik zoals browsen en Netflix. Tijdens het gamen komt er waarschijnlijk voltage binnen de CPU?

[...]

Ah dat is zeker niet correct, ik weet de standaardinstellingen niet exact dus ik ging ervan uit dat dit stock was. Heb je het geheugen wel goed ingesteld?

[Voor 3% gewijzigd door NotSoSteady op 27-01-2023 23:57]

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik neig er toch naar @Hahn gelijk te geven. Een kapotte CPU is echt een zeldzaamheid, in de categorie "onmiddelijk een Staatslot kopen". Met stock settings in het BIOS moet een systeem gewoon stabiel draaien. Standaard foutzoek-lijstje:

- Alles afkoppelen wat niet noodzakelijk is (wat niet aangesloten is kan ook geen problemen veroorzaken);
- 1 geheugenbankje gebruiken (kapot geheugen komt wel eens voor);
- Checken dat er geen XMP-profielen gebruikt worden voor het geheugen (werkt uit eigen ervaring niet altijd lekker samen met AMD, XMP is oorspronkelijk bedoeld voor Intel CPU's);
- Ander moederbord proberen (VRM stuk? Verbinding met geheugen beschadigd?)

• AustinRivers
Hahn schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:56:
[...]

Dat hoort inderdaad niet, maar uit je startpost bleek niet 100% duidelijk of je nou probeerde te overclocken of niet. Vandaar onze vragen ;)
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik heb het nooit overclocked, maar ik weet ook niet of de vorige eigenaar ooit aan overclocking deed.
NotSoSteady schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:56:
[...]

Ah dat is zeker niet correct, ik weet de standaardinstellingen niet exact dus ik ging ervan uit dat dit stock was. Heb je het geheugen wel goed ingesteld?
Even mijn startpost gewijzigd. Maar op standaard BIOS instellingen (dus na CMOS reset) heb ik bij twee ram kits van Kingston en G.skill ook BSOD meldingen gehad.
Parody schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 00:06:
Ik neig er toch naar @Hahn gelijk te geven. Een kapotte CPU is echt een zeldzaamheid, in de categorie "onmiddelijk een Staatslot kopen". Met stock settings in het BIOS moet een systeem gewoon stabiel draaien. Standaard foutzoek-lijstje:

- Alles afkoppelen wat niet noodzakelijk is (wat niet aangesloten is kan ook geen problemen veroorzaken);
- Checken dat er geen XMP-profielen gebruikt worden voor het geheugen (werkt uit eigen ervaring niet altijd lekker samen met AMD, XMP is oorspronkelijk bedoeld voor Intel CPU's);
Ik denk dat ik door middel van twee geheugen kits, zowel met XMP enabled/disabled en meerdere memtest86 passes wel heb uitgesloten dat geheugen niet het probleem is? Hoor graag je input hierover. Niet om betweterig over te komen!

Helaas is ander moederbord geen optie, tenzij ik 150 euro uitgeef. Maar aan de andere kant blijkt mijn tweedehands aankoop eerder duurkoop dan goedkoop te zijn. :X

[Voor 41% gewijzigd door AustinRivers op 28-01-2023 00:19]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Parody schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 00:06:

Je ziet de Ryzen 5 3600 nog wel vaker hier langs komen ook, dat ze kapot zijn gegaan bv,tis zeker mogelijk
Als een cpu op standaard settings niet werkt, dan is er wat mee mis.

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
AustinRivers schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 00:07:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid. Ik heb het nooit overclocked, maar ik weet ook niet of de vorige eigenaar ooit aan overclocking deed.

[...]

Even mijn startpost gewijzigd. Maar op standaard BIOS instellingen (dus na CMOS reset) heb ik bij twee ram kits van Kingston en G.skill ook BSOD meldingen gehad.

[...]

Ik denk dat ik door middel van twee geheugen kits, zowel met XMP enabled/disabled en meerdere memtest86 passes wel heb uitgesloten dat geheugen niet het probleem is? Hoor graag je input hierover. Niet om betweterig over te komen!

Helaas is ander moederbord geen optie, tenzij ik 150 euro uitgeef. Maar aan de andere kant blijkt mijn tweedehands aankoop eerder duurkoop dan goedkoop te zijn. :X
No worries, probleem zoeken is de kunst van trial and error. :+

Ik ben met je eens dat de kans klein is dat je een kapot geheugenbankje hebt. Verder heeft geheugen weinig te maken met de VCore van je processor. Wat je wel bereikt met een bankje minder (en "overbodige" onderdelen loshalen) is minder belasting op de voeding en VRMs. Als hij daarna wel stabiel is met default settings, heb je een redelijk onderbouwde gok dat het de voeding is.

Overigens heb je al een enigszins vergelijkbaar moederbord voor rond de €80, maar het blijft zonde geld. Hopelijk valt de "schade" mee...

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:21
Memtest met fouten = sowieso iets loos maarrrrr memtest zonder fouten zegt helaas niet dat alles dan goed is. Probeer ook andere programmas.

Verder eerst een tijdje met 1 stick proberen is een goede optie, daarna paar dagen met de andere.

Mijn 3600 wilde destijds ook alleen maar met default settings goed draaien, dus doe ff een full bios reset op het bord zelf en daarna alleen xmp aan. Iedere verandering gaf bij mij toen ook een minder stabiel systeem, ondanks dat het soms wel even goed leek te gaan.

1 stapje omhoog met geheugen voltage en imc van je cpu kan je daarna ook nog proberen.

Cpu kan standaard wel heel kort 1,4v+ pakken voor single core boost, dat lukt dus niet met fixed voltage. En de mijne werd gelijk instabiel als ik pbo aanzette of presteerde minder.

[Voor 13% gewijzigd door meljor op 28-01-2023 09:18]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Draait je ram op volle 3200 of nog op 2133 ?

Edit: nog even gevraagd bij iemand die de 3600 heeft draaien, die clockt op 4100(x41)met 1.38v. 4200 op 1.2v lijkt mij erg laag

[Voor 60% gewijzigd door Hackus op 28-01-2023 09:59]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• freaky35
  • Nu online
Hackus schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:15:

Edit: nog even gevraagd bij iemand die de 3600 heeft draaien, die clockt op 4100(x41)met 1.38v. 4200 op 1.2v lijkt mij erg laag
Ik ben dan benieuwd wat de 3600 voor standaard voltage krijgt,op default settings.
@AustinRivers hoe hoog is de vcore als je de defaults gebruikt?

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-03 11:23

Turismo

Clobberin' time!

Toevallig dat Tech Yes City hier van de week aandacht aan heeft besteed

Conclusie zet PBO helemaal uit en vooral zet er een harde thermal throttle limit op.
Ik begrijp dat het niet tof is je performance zo te knijpen, maar dan weet je iig of het daar aan ligt.
Kan je daarna weer wat omhoog tunen wellicht om er een balans in te vinden.

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Turismo schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:30:
Toevallig dat Tech Yes City hier van de week aandacht aan heeft besteed

[YouTube: This is Why Ryzen 5 3600s Are FAILING!]

Conclusie zet PBO helemaal uit en vooral zet er een harde thermal throttle limit op.
Ik begrijp dat het niet tof is je performance zo te knijpen, maar dan weet je iig of het daar aan ligt.
Kan je daarna weer wat omhoog tunen wellicht om er een balans in te vinden.
Was dat niet met cheap-ass A320 moederbordje ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wolfpacx
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:23
Ook bij Greg Salazar zijn Fix or Flop reeks op Youtube zie je relatief vaak die Ryzen 3600 voorbij komen.

• freaky35
  • Nu online
Wolfpacx schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:47:
Ook bij Greg Salazar zijn Fix or Flop reeks op Youtube zie je relatief vaak die Ryzen 3600 voorbij komen.

[YouTube: I Tested 5 "DEAD" Ryzen CPUs]
Ja dit is een cpu die te vaak voorbij komt.
Ook met de problemen die de TS heeft ermee.

En werkt het daarna meestal met een andere cpu gewoon weer als normaal

• AustinRivers
Hackus schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:15:

Mijn ram draaide op 3200 met mijn aangepaste vcore en PBO disabled instellingen. Nu heb ik het even op Optimized defaults gezet om te kijken hoe hoog mijn vcore is met standaardinstellingen.
freaky35 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Ik ben dan benieuwd wat de 3600 voor standaard voltage krijgt,op default settings.
@AustinRivers hoe hoog is de vcore als je de defaults gebruikt?
Met HWinfo heb ik de volgende gemiddelden gevonden:

(Tijdens Prime95 blend test)
CPU Core Voltage (SVI2 TFN) 1.332 V
Vcore 1.301 V

De SVI2 TFN waarden komen van de CPU sensor en de Vcore waarden komen van het moederbord.
Gek genoeg heb ik nu geen Prime95 errors met de optimized defaults. Ik begrijp er nu echt niks meer van 8)7

[Voor 3% gewijzigd door AustinRivers op 28-01-2023 17:10]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wolfpacx schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:47:

[YouTube: I Tested 5 "DEAD" Ryzen CPUs]
What is going on with the Ryzen 5 3600/3600X line of CPUs ?

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:51
TS heeft het over regelmatig een BSOD wanneer hij gewoon wat doet.
Maar ik vind nergens de raad terug om eens in die dump files te kijken.
Daar is een prima tool voor:
https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
En als je een beetje technisch bent, heb je gelijk al een indicatie wat het probleem kan zijn.

Als TS die nu eens draait (geen paniek, de dump staat op je HDD/SSD) en dan de uitkomst hier laat zien.
Dan kunnen wij ook weer verder.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Rinaldootje schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:00:
TS heeft het over regelmatig een BSOD wanneer hij gewoon wat doet.
Maar ik vind nergens de raad terug om eens in die dump files te kijken.
Daar is een prima tool voor:
https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
En als je een beetje technisch bent, heb je gelijk al een indicatie wat het probleem kan zijn.

Als TS die nu eens draait (geen paniek, de dump staat op je HDD/SSD) en dan de uitkomst hier laat zien.
Dan kunnen wij ook weer verder.
nou ik zat ook al te kijken waar de BSOD foutcodes bleven..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

AustinRivers schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:07:
[...]

Mijn ram draaide op 3200 met mijn aangepaste vcore en PBO disabled instellingen. Nu heb ik het even op Optimized defaults gezet om te kijken hoe hoog mijn vcore is met standaardinstellingen.

[...]

Met HWinfo heb ik de volgende gemiddelden gevonden:

(Tijdens Prime95 blend test)
CPU Core Voltage (SVI2 TFN) 1.332 V
Vcore 1.301 V

De SVI2 TFN waarden komen van de CPU sensor en de Vcore waarden komen van het moederbord.
Gek genoeg heb ik nu geen Prime95 errors met de optimized defaults. Ik begrijp er nu echt niks meer van 8)7
Zet het eens vast op X41, en 1.4v.
Ryzen Master is ook handig btw.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee