Mijn vraag
Ik heb mijn systeem een CPU-upgrade gegeven, naar een AMD Ryzen 7 5700X.
Het systeem voor de upgrade:
Moederbord: MSI B450M Mortar
CPU: AMD Ryzen 5 3600
RAM: 2x8GB DDR4 @ 3200MHz
GPU: RTX 2070
Alleen de CPU is geüpgrade, de rest is hetzelfde nog.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Moederbord heeft een BIOS-update gehad naar de aanbevolen versie, voordat de CPU erin ging. Na de BIOS-update en voor de CPU upgrade werkte de netwerkverbinding naar behoren.
Na de CPU-upgrade begon het ellende: Internet is traag en onbetrouwbaar. Programma's zoals Discord en Steam starten niet door, en websites laden extreem traag, half, of niet. Zelfs de router-pagina's laden traag of niet.
Wat ik heb geprobeerd:
- AMD Chipset drivers updaten. Dit werkte averechts, omdat je die blijkbaar eerst moet deïnstalleren alvorens de nieuwe drivers erop knallen... Hoezo is software updaten te moeilijk? Het is 2023!!!
- Opgelost door met een Microsoft Uninstall Tool de drivers eraf te mikken, en daarna de chipset drivers te installeren.
- Had geen baat.
- Daarna de oudere chipset drivers geplukt van de MSI website. Had ook geen baat.
Wat wél tijdelijk helpt: In Device Manager de netwerk adapter (Realtek PCIe GbE Family Controller) deïnstalleren en opnieuw laten installeren door Windows zelf (Scan for hardware changes) - waarna netwerk/internet weer goed werkt. Echter is dit effect verdwenen na een reboot.
Ook in veilige modus werkt het als een tierelier.
- De netwerkdrivers opnieuw installeren werkte jammer genoeg ook niet.
Ik ben einde raad. Buiten "probeer Windows te herinstalleren", zijn er nog andere dingen die ik kan doen om het op te lossen?
Lijkt iig een vaker voorkomend probleem te zijn, zonder duidelijke conclusies:
https://www.google.com/se...+Upgrade+network+problems
Ik heb mijn systeem een CPU-upgrade gegeven, naar een AMD Ryzen 7 5700X.
Het systeem voor de upgrade:
Moederbord: MSI B450M Mortar
CPU: AMD Ryzen 5 3600
RAM: 2x8GB DDR4 @ 3200MHz
GPU: RTX 2070
Alleen de CPU is geüpgrade, de rest is hetzelfde nog.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Moederbord heeft een BIOS-update gehad naar de aanbevolen versie, voordat de CPU erin ging. Na de BIOS-update en voor de CPU upgrade werkte de netwerkverbinding naar behoren.
Na de CPU-upgrade begon het ellende: Internet is traag en onbetrouwbaar. Programma's zoals Discord en Steam starten niet door, en websites laden extreem traag, half, of niet. Zelfs de router-pagina's laden traag of niet.
Wat ik heb geprobeerd:
- AMD Chipset drivers updaten. Dit werkte averechts, omdat je die blijkbaar eerst moet deïnstalleren alvorens de nieuwe drivers erop knallen... Hoezo is software updaten te moeilijk? Het is 2023!!!
- Opgelost door met een Microsoft Uninstall Tool de drivers eraf te mikken, en daarna de chipset drivers te installeren.
- Had geen baat.
- Daarna de oudere chipset drivers geplukt van de MSI website. Had ook geen baat.
Wat wél tijdelijk helpt: In Device Manager de netwerk adapter (Realtek PCIe GbE Family Controller) deïnstalleren en opnieuw laten installeren door Windows zelf (Scan for hardware changes) - waarna netwerk/internet weer goed werkt. Echter is dit effect verdwenen na een reboot.
Ook in veilige modus werkt het als een tierelier.
- De netwerkdrivers opnieuw installeren werkte jammer genoeg ook niet.
Ik ben einde raad. Buiten "probeer Windows te herinstalleren", zijn er nog andere dingen die ik kan doen om het op te lossen?
Lijkt iig een vaker voorkomend probleem te zijn, zonder duidelijke conclusies:
https://www.google.com/se...+Upgrade+network+problems