Toon posts:

Netwerk traag en onbetrouwbaar na CPU-upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:15
Mijn vraag
Ik heb mijn systeem een CPU-upgrade gegeven, naar een AMD Ryzen 7 5700X.

Het systeem voor de upgrade:

Moederbord: MSI B450M Mortar
CPU: AMD Ryzen 5 3600
RAM: 2x8GB DDR4 @ 3200MHz
GPU: RTX 2070

Alleen de CPU is geüpgrade, de rest is hetzelfde nog.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Moederbord heeft een BIOS-update gehad naar de aanbevolen versie, voordat de CPU erin ging. Na de BIOS-update en voor de CPU upgrade werkte de netwerkverbinding naar behoren.

Na de CPU-upgrade begon het ellende: Internet is traag en onbetrouwbaar. Programma's zoals Discord en Steam starten niet door, en websites laden extreem traag, half, of niet. Zelfs de router-pagina's laden traag of niet.

Wat ik heb geprobeerd:
- AMD Chipset drivers updaten. Dit werkte averechts, omdat je die blijkbaar eerst moet deïnstalleren alvorens de nieuwe drivers erop knallen... Hoezo is software updaten te moeilijk? Het is 2023!!!
- Opgelost door met een Microsoft Uninstall Tool de drivers eraf te mikken, en daarna de chipset drivers te installeren.
- Had geen baat.
- Daarna de oudere chipset drivers geplukt van de MSI website. Had ook geen baat.

Wat wél tijdelijk helpt: In Device Manager de netwerk adapter (Realtek PCIe GbE Family Controller) deïnstalleren en opnieuw laten installeren door Windows zelf (Scan for hardware changes) - waarna netwerk/internet weer goed werkt. Echter is dit effect verdwenen na een reboot.

Ook in veilige modus werkt het als een tierelier.

- De netwerkdrivers opnieuw installeren werkte jammer genoeg ook niet.

Ik ben einde raad. Buiten "probeer Windows te herinstalleren", zijn er nog andere dingen die ik kan doen om het op te lossen?

Lijkt iig een vaker voorkomend probleem te zijn, zonder duidelijke conclusies:
https://www.google.com/se...+Upgrade+network+problems

Alle reacties

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:35
Je moederbord heeft een aparte download voor de Realtek NIC, de driver download pagina heeft vijf tabbladen. Je noemt hier de AMD chipset drivers; maar wat heb je precies gedownload?

• ikt
Update:
Met de basic driver van Microsoft doet de boel het wel prima...
biomass schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:30:
Je moederbord heeft een aparte download voor de Realtek NIC, de driver download pagina heeft vijf tabbladen. Je noemt hier de AMD chipset drivers; maar wat heb je precies gedownload?
> Je noemt hier de AMD chipset drivers; maar wat heb je precies gedownload?

Letterlijk het pakket genaamd "AMD Chipset Driver(s)", zoals die vanuit AMD én MSI komt:

Eerste poging: Direct van AMD
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b450 -> https://drivers.amd.com/d..._software_4.11.15.342.exe (AMD Chipset Drivers 4.11.15.342)

Tweede poging:
https://www.msi.com/Motherboard/B450M-MORTAR/support#driver (System & Chipset Drivers) -> https://download.msi.com/...ipset_drivers_am4_tr4.zip (AMD Chipset Driver 4.07.13.2243)

Beiden weinig resultaat op het gebied van verrotte netwerkverbinding.

Daarna bij MSI het de netwerkdrivers gedownload, maar leek ook niks uit te halen:
https://www.msi.com/Motherboard/B450M-MORTAR/support#driver (LAN Drivers) -> https://download.msi.com/dvr_exe/mb/realtek_pcielan_w10.zip (Realtek PCI-E Ethernet Drivers 10.62.824.2022)

Voor de Realtek PCIe GbE Family Controller in apparaatbeheer, is dit de status:
Basic driver, na alles eraf mikken (9.1.410.2015): Werkt!
Driver van Windows Update (iets van 2021): Netwerkproblemen.
Realtek driver van MSI (10.62.824.2022): Netwerkproblemen.

• biomass
This PC
Properties
(Kolom rechts) Advanced System settings
Hardware
Device installation settings
No (your device might not work as expected)

Als je de Realtek driver die je zelf als eerste hebt gedownload nog kan vinden (op CD?), kun je die nog weer installeren.

• ikt
Vastpinnen op een werkende versie, oké, is een workaround. Maar wát gebeurt er, waarom gebeurt het überhaupt, hoe debug ik dit en is het op te lossen?

[Voor 5% gewijzigd door ikt op 28-01-2023 00:13]

• biomass
Ach kan van alles zijn. Microsoft is zelf device driver updates gaan pushen bij Windows 10. Als je dan hardware hebt van een leverancier die zoveel revisies van hardware heeft voor ogenschijnlijk dezelfde chipset, gaat het gewoon wel eens fout. En als je bij MSI alleen de laatst aangeboden driver kunt downloaden, dan krijg je al snel het idee dat niets meer werkt :)

Dit komt uit de FAQ sectie van jouw 2022 driver:
This is because OS choose 8168B options for the 8168C device.

----------------------------------------------------------------------------------------

If you want install manually without auto installer, please install by 'Have Disk' and then choose 8168C.

b. WIN + R and 'devmgmt.msc' to invoke 'Device Manager'
c. double click the corresponding network adapter
d. choose 'driver' property page
e. click 'update driver...'
f. click 'Let me pick from a list of device drivers on my computer...'
h. click 'Have Disk...'
g. choose 8168C , DO NOT choose 8168B
h. install the driver

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:49

nhanssen

QVL is non-tweakers

Wat gebeurt er als je de drivers van Realtek zelf gebruikt? Staan ook wat tools bij voor diagnose.

[Voor 8% gewijzigd door nhanssen op 28-01-2023 01:00]

Spec's PC

• ikt
Bedankt voor de link.

Links: Test met de nieuwste Realtek driver, na opstarten PC.
Rechts: Test met de nieuwste Realtek driver, na "Uninstall device" + "Scan for hardware changes".

Niks anders veranderd tussen de runs... Dit is zo raar.

Ik weet het niet - misschien dat een upgrade naar Windows 11 magisch helpt, anders wordt het toch gewoon een nieuwe installatie.

• ikt
Ik zit ondertussen op Windows 11. De Realtek driver die erop zat werkt nog steeds niet.

De driver voor de netwerkadapter die bij Windows 11 zit (01-Feb-21, versie 1.0.0.14) werkt wel zonder problemen, heb dus de rest van de Realtek meuk eraf gemikt en gebruik nu Windows 11 met de driver die erbij zit.

Mysterieus probleem, wellicht lost het zichzelf een keer op in een verre toekomst.

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:49

nhanssen

QVL is non-tweakers

Ooit zelf ook zoiets meegemaakt, bij mij was het toendertijd een instelling "receive side-scaling" (Schaling Ontvangstzijde) die aanstond en bij uitzetten werkte alles normaal.
Wellicht het proberen waard.

[Voor 14% gewijzigd door nhanssen op 29-01-2023 13:08]

Spec's PC

• ikt
nhanssen schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:05:
Ooit zelf ook zoiets meegemaakt, bij mij was het toendertijd een instelling "receive side-scaling" (Schaling Ontvangstzijde) die aanstond en bij uitzetten werkte alles normaal.
Wellicht het proberen waard.
Jammer genoeg heeft dat ook niet gewerkt - dacht heel even dat het werkte, maar waarschijnlijk triggerde dat een her-initialisatie van de driver en werkte de boel tot de volgende reboot.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee