Toon posts:

Vragen betreft installatieschema nieuwe groepenkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marc00
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-03 10:27
Hallo iedereen,

Ik ben onlangs verhuisd naar een oude boerderij. Hierin bevindt zich op het moment een sterk verouderde meterkast. Graag zou ik deze meterkast zelf willen vervangen (dit heb ik in mijn vorige woning ook gedaan, dus technisch moet het wel lukken). Hieronder heb ik het installatieschema wat ik onlangs heb gemaakt;

In dit schema is een PV installatie geplaatst welke op het moment 10 kW betreft, deze wil ik in de toekomst uitbreiden naar 13 kW. De PV installatie ligt op het dak van een schuur. Er is een kabel (5x10mm2) getrokken van de meterkast naar deze installatie, deze kabel is met een dikkere lijn aangegeven. Bij de omvormer moeten naar mijn weten een installatieautomaat en een aardlekautomaat geplaatst worden. Daarnaast moet in de meterkast dit nogmaals gebeuren omdat de stroom van 2 kanten kan komen (van de hoofdaansluiting en de omvormer). De KWH-meter welke ik heb getekend is een KWH-meter van HomeWizard om de opbrengst van de zonnepanelen in te kunnen zien.

Verder heb ik een krachtgroep welke op het moment is gezekerd op 16A maar welke met de oudere lasapparaten nog wel eens wil afslaan. Vandaar een 20A installatieautomaat.

De groepenkast heb ik uit voorzorg gezekerd op 40A in verband met de aardlekschakelaars welke maximaal 40A kunnen hebben.

Nu heb ik een aantal vragen over het schema;

Heb ik het nu goed met de selectiviteit? Ik heb namelijk 2x een 20A B-karakteristiek getekend bij de groep naar de PV-installatie omdat van beide kanten in principe de stroom komt.

Een andere vraag is, zou een 40A hoofdschakelaar ook voldoen in plaats van een 63A hoofdschakelaar?

Verder wil ik graag horen van jullie wat jullie adviseren qua net aansluiting, op het moment heb ik een 3x35A aansluiting maar zit er over na te denken om deze te laten veranderen naar 3x25A.

Alle ideeën en suggesties zijn welkom!

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:22

CyBeRSPiN

sinds 2001

3x25A scheelt je 900 euro/jaar. Weer terug naar 35A als het nodig is kan altijd. Kwestie van de gelijktijdigheid in kaart brengen.
Je krachtgroep en kookgroep (waarom ook geen krachtgroep?) kunnen als 1 alamat ipv losse ALS en automaat. Geen warmtepomp of elektrische auto in de planning? Wat ga je met je overschot aan stroom doen?

[Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-01-2023 23:00]

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-03 20:29
Een hoofdschakelaar van 40 ampère kan geen kwaad: deze is toch beveiligd op 35 door je hoofdzekeringen. En voor je panelen is één aardlekautomaat (installatieautomaat met aardlekschakelaar ineen) voldoende. Die beveiliging hoeft niet ook nog eens bij de omvormer in de schuur aangebracht te worden.

[Voor 3% gewijzigd door MarkS90 op 27-01-2023 23:08. Reden: Tekstfout]

• Marc00
@CyBeRSPiN ik heb momenteel voor de kookgroep gekozen omdat het zo is aangesloten op het moment. Ik zal morgen even kijken of de kookplaat ook op krachtstroom kan, ga ik eigenlijk wel vanuit.

Het overschot aan energie wil ik in eerste instantie via een elektrische boiler (omdat je daar snel mee kan schakelen) in een buffervat brengen en wellicht in de toekomst een elektrische auto.

[Voor 33% gewijzigd door Marc00 op 27-01-2023 23:16]

• Marc00
@MarkS90 Als ik zo logisch na denk dan zegt mijn geweten toch dat er ook nog een alamat voor de omvormer moet.
Op het moment dat ik namelijk geen alamat direct voor de omvormer plaats en ik trek met een graafmachine de kabel tussen de meterkast en de schuur kapot dan kan er naar mijn weten stroom blijven lopen naar de plek van de breuk door de opbrengst van de PV-installatie.
Nu is het zo dat de omvormer in principe zelf een interne beveiliging heeft maar mag je daar volgens NEN1010 op vertrouwen?

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-03 20:29
De veiligheid van een omvormer werkt iets anders dan jij schrijft: zodra die kabel kapot getrokken is krijgt de omvormer vanaf het net geen spanning meer en schakelt hij af. Die netspanning heeft hij nodig als referentie maar als die er niet is kan een omvormer ook niks.

Dus gaat hij uit en laat ook decopgewekte geluikspanning van decpanelen niet door.

• Marc00
Ondertussen een aantal dagen verder.

Ik heb het installatieschema aangepast, daarbij heb ik bij de PV-installatie en de krachtgroep geen aardlekautomaat gekozen. Dit omdat ik graag alles van Eaton wil houden en zij geen kracht aardlekautomaat 20A met een B-karakteristiek hebben.
De kookplaat heb ik nu wel op een kracht aardlekautomaat geplaatst, echter worden dan wel maar 2 van de 3 fasen gebruikt.
Verder is de net aansluiting veranderd naar 3x25A en de hoofdschakelaar naar 40A.

Is deze installatie zoals deze hier op papier staat nu volgens de NEN1010 norm?

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vanwaar de gekke volgorde voor de PV? Waarom niet de gebruikelijke aardlekschakelaar => automaat => kWh-meter? Of zelfs gewoon aardlekautomaat => kWh-meter? Zelfde voor de krachtgroep, waarom geen aardlekautomaat?

Voor de kookplaat, top! Kan je in de toekomst zo een 11kW plaat plaatsen als je zou willen maar voor nu ook prima.

En zelf altijd wel fan om buiten zaken (verlichting, stopcontacten etc) op een eigen aardlek(automaat) te zetten.

En qua plaatsen, zorg voor genoeg extra ruimte zodat je in de toekomst makkelijk groepen bij kunt plaatsen voor EV, WP, accu etc.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:17
2 aandachtspunten:

Niet iedere (grote 3 fase) omvormer uit de voeten kan met een 30ma aardlek. Controleer dit even, misschien heb je hier een 100ma variant nodig. Eventueel kun je hier de aardlek en de automaat combineren met een aardlekautomaat.

Formeel mag je geen 20a eindgroep achter een 25a hoofdzekering plaatsen, ik zou er niet wakker van liggen, maar weet dat dit officieel niet mag ivm selectiviteit. Ander aandachtspunt daar is dat 20a, afhankelijk van de kabellengte, niet met 2,5mm kwadraat bekabeling mag worden uitgevoerd. Ik zou daar gewoon voor een 16a aardlekautomaat gaan, maar dan met een C (of zelfs D) karakteristiek. Dat is een prima oplossing als de zekering er nu uitklapt door grotere aanloopstromen, maar helpt helaas niks als je zekering er nu uitvliegt door overbelasting bij lange las sessies (maar dan heb je wel een flink lasapparaat of gebruikt je lasapparaat maar 1 fase).

[Voor 5% gewijzigd door lithoijen op 31-01-2023 10:25]

• Marc00
@septillion Voor de gekke volgorde was ik even uitgegaan dat de spanningsbron de PV-installatie is. Maar voor de netheid zal ik het inderdaad andersom doen. Die aardlekautomaat kon niet omdat Eaton geen 20A 30mA B-karakteristiek levert, dus daarom gewoon een aardlekschakelaar en een installatieautomaat.

De buitenverlichting komt inderdaad op een aparte aardlekschakelaar. Er zijn namelijk 2 reserve groepen dat zijn groep 11 en 12.

@lithoijen De omvormer zit momenteel ook op een 30mA en dat gaat goed dus dit is geen probleem. En hierbij ook het zelfde verhaal met de aardlekautomaat (niet leverbaar in 20A)

Ik zat inderdaad ook met die selectiviteit in mijn hoofd. En dan kom je dus uit op die 3x35 netaansluiting.
De bekabeling naar de krachtstroom stopcontacten is een kabel 5x4mm2 over een niet al te lange afstand (+/- 20 meter) dus 20A moet makkelijk kunnen.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:17
@Marc00 Je omvormer kan overigens gewoon op 16a worden afgezekerd, ook na een eventuele uitbreiding. Er kan tot 19KW over een 3 fase 16a groep. Dat maakt het misschien makkelijker om een aardlekautomaat te vinden, al is er niks mis meteen apparte automaat en aardlek, kost alleen wat ruimte.

Het is wel een duur lasapparaat als je alleen daarvoor naar een 3x 35A aansluiting moet. De afweging of een 20A groep je die meerkosten waard is moet je zelf maken. Ik zou eerst eens proberen of je het probleem op kun lossen met een 16A c karakteristiek automaat (traag). Dat zou eigenlijk meer dan genoeg moeten zijn voor een 3 fase lasapparaat, tenzij je echt een enorm zwaar lasapparaat in gebruik hebt.

Is je hoofdzekering uitgevoerd als smeltzekeringen of als automaat? In het tweede geval zou ikzelf gewoon smokkelen en een 20A automaat plaatsen. Dit is niet onveilig (behalve dan dat het donker wordt als het misgaat) en mocht je hoofdzekering gaan dan kun je dit zelf herstellen.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Marc00 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:10:
@septillion Voor de gekke volgorde was ik even uitgegaan dat de spanningsbron de PV-installatie is. Maar voor de netheid zal ik het inderdaad andersom doen. Die aardlekautomaat kon niet omdat Eaton geen 20A 30mA B-karakteristiek levert, dus daarom gewoon een aardlekschakelaar en een installatieautomaat.
Ah, ik zie inderdaad ook alleen C-kar, bijzonder. Maar op zich zou C ook wel kunnen.
De buitenverlichting komt inderdaad op een aparte aardlekschakelaar. Er zijn namelijk 2 reserve groepen dat zijn groep 11 en 12.
Dat zijn wel eigen groepen maar geen eigen aardlekschakelaar. Deze wordt dan gedeeld met groep 9 en 10.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee