Toon posts:

Kwaliteit audiocodecs op moederborden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tweaker1982
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-03 22:34
Ik zoek een audiocodec?
Momenteel ben ik bezig met het samenstellen van een nieuwe build en wat voor audiocodec is goed voor mooi geluid bij gamen? Want in game ligt het zwaartepunt van mijn nieuwe build en multimedia. In de reviews van moederboorden zie ik dat pluspunten worden gegeven voor moederborden met een goede audiocodec, maar nergens kom ik tegen wat het onderlinge verschil is van die codecs en onder welke omstandigheden je dat merkt. Over het algemeen heb ik een headset op en ik maak geen gebruik van pc speakers of een klein setje, wellicht dat dit uitmaakt.

In de pricewatch kom ik grof gezegd drie verschillende audiocodecs tegen, de Realtek 897, 1200 en de 4080. Volstaat een 897 voor mooie soundeffects bij het gamen of kan je beter gaan voor een 1200 en zelfs 4080? Zeker als je een high midrange of high end game pc samen stelt.

Wat is je budget?
Om 50 euro meer te spenderen aan een betere audiocodec en dus een duurder moederbord vind ik niet erg, maar wil wel graag weten of het zinvol is.

Alle reacties

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:05
Nog veel belangrijker is wat je voor speakers gebruikt. Dus, geen pc speaker setjes maar een degelijke versterker met een mooi paar speakers, of een goede koptelefoon. gebruik dan de spdif van je onboard en dan heb je het beste van 2 werelden.

Zodra je digitaal gaat (via spdif dus) maakt het niet meer uit wat voor codec er gebruikt wordt.

[Voor 24% gewijzigd door Visgek82 op 27-01-2023 23:05]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, 6800 XT, MSI B650 Tomahawk, 2tb NVME

• tweaker1982
Zoals ik al schreef, ik gebruik over het algemeen een headset. Maakt het dan uit wat voor codec je hebt op je moederbord?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:10
Welke headset en hoe is het aangesloten op de pc?

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:36
Als je een USB headset gebruikt maakt het sowieso niet uit, want die gebruikt z'n eigen interne codec (ADC/DAC) en doet dus niks via de chip op je moederbord.

Over de ALC4080 lees ik trouwens veel slechte dingen, die codec heeft (had?) allerlei bugs die variëren van klikgeluiden zodra geluidsplayback begint tot vertraagde audio, tot plotselinge statische ruis op vol volume.

Geen idee of het op ieder moederbord gebeurt met zo'n ding erin, het lijkt haast alsof je een muntje opgooit en soms keihard pech hebt. Dus persoonlijk zou ik veel liever voor een variant van de ALC1200 gaan. Kan de redactie nog twintig keer in zo'n mobo-review roepen dat het de beste codec is, in dat soort gezeur heb ik geen zin meer.

Maar een externe DAC blijft toch het beste als je echt goed geluid wilt. Optisch of USB, allebei prima. Of een PCI-e geluidskaart als goede tweede, maar die zijn er niet zoveel meer. En drie keer raden waar de mijne (een Asus Xonar DX) al jaren last van heeft... geluid dat het ergens onder het opstarten wél of niet besluit te gaan doen, het signaal naar links kan random verdwijnen (beiden gelukkig oplosbaar door de boel even in slaapstand te gooien), en als ik tijdens video's doorklik naar een ander moment krijg ik soms plotselinge statische ruis op vol volume. :|

M'n nieuwe pc die ik nu aan het samenstellen ben krijgt dus waarschijnlijk een Focusrite Scarlett bovenop zich, geen gedoe met drivers meer, en dan heb je ook direct XLR- en lijningangen voor microfoon en instrumenten.

Maar goed, dat is dus een audio interface, dat heb je niet perse nodig. Een capabele DAC is er al op formaat USB-stick. Hang er een paar goede actieve speakers aan (of passieve met een leuke versterker) en je bent klaar.

[Voor 4% gewijzigd door SunsetSundae op 28-01-2023 14:11]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:12
SunsetSundae schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 01:47:
Als je een USB headset gebruikt maakt het sowieso niet uit, want die gebruikt z'n eigen interne codec (ADC/DAC) en doet dus niks via de chip op je moederbord.

Over de ALC4080 lees ik trouwens veel slechte dingen, die codec heeft allerlei bugs die variëren van klikgeluiden zodra geluidsplayback begint tot vertraagde audio, tot plotselinge statische ruis op vol volume.

Geen idee of het op ieder moederbord gebeurt met zo'n ding erin, het lijkt haast alsof je een muntje opgooit en soms keihard pech hebt. Dus persoonlijk zou ik veel liever voor een variant van de ALC1200 gaan. Kan de redactie nog twintig keer in zo'n mobo-review roepen dat het de beste codec is, in dat soort gezeur heb ik geen zin meer.

Maar een externe DAC blijft toch het beste als je echt goed geluid wilt. Optisch of USB, allebei prima. Of een PCI-e geluidskaart als goede tweede, maar die zijn er niet zoveel meer. En drie keer raden waar de mijne (een Asus Xonar DX) al jaren last van heeft... geluid dat het ergens onder het opstarten wél of niet besluit te gaan doen, en als ik tijdens video's doorklik naar een ander moment krijg ik soms plotselinge statische ruis op vol volume. :|

M'n nieuwe pc die ik nu aan het samenstellen ben krijgt dus waarschijnlijk een Focusrite Scarlett bovenop zich, geen gedoe met drivers meer, en dan heb je ook direct XLR- en lijningangen voor microfoon en instrumenten.

Maar goed, dat is dus een audio-interface, dat heb je niet perse nodig. Een capabele DAC is er al op formaat USB-stick. Hang er een paar goede actieve speakers aan (of passieve met een leuke versterker) en je bent klaar.
Ik heb zelf deze codec op mijn z690 zitten,maar ik herken het totaal niet :o .
Geen last van geen enkel probleem wat je noemt.
Ik vind het in elk geval goed klinken met mijn hd600 Sennheiser

Het zal dan wel per moederbord verschillen vermoed ik dan. :)

• SunsetSundae
freaky35 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 01:56:
[...]

Ik heb zelf deze codec op mijn z690 zitten,maar ik herken het totaal niet :o .
Ik vind het in elk geval goed klinken met mijn hd600 Sennheiser

Het zal dan wel per moderbord verschillen vermoed ik dan.
Ja, dat moet haast wel. Anders zouden ze er niks meer van verkopen (las een keer van iemand die bij een retailer werkt dat ie een hele partij mobo's terugkreeg). Maar goed, de kans is er dus. Het fijne weet ik er ook niet van, maar Z590 zat ertussen (en ik neem even aan ook aan de AMD kant) en het was bij Z690 nog steeds niet overal verholpen, vooral klachten bij Asus-bordjes.

Kan best zijn dat nieuwe firmware inmiddels verbetering heeft gebracht hoor, veel van die threads zijn minstens een jaar oud. Maar zelfs dat lijkt niet altijd te helpen.

Blij te horen dat jij geen problemen hebt, maar het klinkt als een risico dat ik liever uit de weg ga. O-)

• tweaker1982
Dank voor alle reacties. Dit verduidelijkt wel een hoop.

Even resumerend:

Als ik een headset via de USB aansluit, gaat er dus niets via de codec. Geldt dit ook indien de headset via Bluetooth staat verbonden met het moederbord?

En als ik de headset/speakers bedraad aansluit via de jackplug, dan loopt het wel via de codec. Kan je dit eventueel verbeteren met een externe usb geluidskaart?

Veel dank.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:12
Een Blue tooth headset heeft een eigen versterker en verdere electronica.
Een codec op een moederbord heeft dus totaal geen invloed daarop.

Enigste wat kan uitmaken is de Blue tooth versie op het moederbord en ook wat de headset ondersteund
Nee dit kan je dan dus ook niet verbeteren.

Als je het wilt verbeteren dan zegt mij dat vooral dat de Headset niet goed genoeg is.
Mijn ervaring is dan dat een goede hoofdtelefoon met kabel, zonder blue tooth al heel snel veel beter klinkt als een Blue tooth variant.

[Voor 35% gewijzigd door freaky35 op 28-01-2023 13:02]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:42
tweaker1982 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:33:
Als ik een headset via de USB aansluit, gaat er dus niets via de codec. Geldt dit ook indien de headset via Bluetooth staat verbonden met het moederbord?
Alle digitale verbindingen met speakers / headset, versterkers zoals usb, bluetooth, spdif etc. gebruiken niet de DAC van de onboard audio chip.
En als ik de headset/speakers bedraad aansluit via de jackplug, dan loopt het wel via de codec.
Alleen bij een analoge overdracht. Dus met analoge jack, mini-jack of tulp kabels.
Kan je dit eventueel verbeteren met een externe usb geluidskaart?
Jazeker. Bijna alle externe apparaten geven beter geluid. Let er wel op dat bij externe geluidskaarten je vaak betaald voor line-in (audio-in) om op te nemen. Als je enkel een apparaat zoekt om op af te spelen dan zoek je een externe DAC. Die kun je aansluiten via USB-C, USB 2.0 of S/PDIF. Zie Aartjan - De beste DAC geluidskaart – tests en reviews voor een waslijst aan goede apparaten. Klein / groot, goedkoop / duur etc.

• SunsetSundae
tweaker1982 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:33:
Dank voor alle reacties. Dit verduidelijkt wel een hoop.

Even resumerend:

Yessir. :)

Al klopt het wel wat freaky zegt, dat een slechte Bluetooth codec (codec is in dit geval geen ADC/DAC maar een compressiemethode, lekker verwarrend) het signaal negatief beïnvloedt, nog voordat je headset er iets mee gaat doen. Zie deze lijst voor hoe en wat: https://headphonesaddict.com/bluetooth-codecs/

Helaas zijn veel van de hogere kwaliteit codecs wat minder geschikt voor iets actiefs als gaming, omdat er latency optreedt. Best geschikt is aptX LL (Low Latency), maar helemaal naadloos wordt het misschien alsnog niet.

Om die reden heb ik zelf een RF headset voor m'n PC en consoles; radiofrequentie hoeft niet geco- en decodeerd te worden, de vertraging is dus nul.
En als ik de headset/speakers bedraad aansluit via de jackplug, dan loopt het wel via de codec. Kan je dit eventueel verbeteren met een externe usb geluidskaart?
Voor zover ik weet werkt ie dan passief, en gebruikt dus inderdaad de geluidsbron van het apparaat waar je hem op aansluit. Dat kan dus ook een externe DAC zijn die je moederbord-codec overruled.

Als het om een headset met hoge impedantie gaat moet je er misschien nog wel op letten dat er een hoofdtelefoonversterker in het apparaatje zit, anders moet je die er weer apart tussen zetten om het maximale eruit te halen. In de praktijk heet zo'n gecombineerd ding vaak een Headphone Amp/DAC (of DAC/Amp :+ ).

[Voor 24% gewijzigd door SunsetSundae op 28-01-2023 15:17]

• tweaker1982
Dank allen voor jullie uitgebreide reacties!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee