Mijn oude 1920x1200 (WUXGA) 24" beeldscherm begint kuren te vertonen en daarom ben ik op zoek naar een vervanger. Er zijn echter zoveel ontwikkelingen geweest dat ik wel wat hulp kan gebruiken.
Waar gebuik ik het beeldscherm voor
Ik ben software developer en gebruik het beeldscherm o.a. voor:
Ik game niet dus dat is niet belangrijk voor mijn volgende beeldscherm.
Huidig beeldscherm gebruik
Op mijn werk heb ik de beschikking over een dual-monitor opstelling met twee 1920x1080 beeldschermen. Voor software development vind ik de dual-monitor set-up heel handig, omdat ik op het ene beeldscherm bijvoorbeeld mijn IDE kan zetten en op het andere beeldscherm de uitvoer o.i.d.
De 1920x1080 Full-HD resolutie vind ik echter een nadeel op mijn werk. Ik kan op mijn oude 1920x1200 beeldscherm gewoon meer regels code op mijn scherm kwijt.
Wat ik zelf heb bedacht
Iiyama-prolite27" • 2560x1440 (Quad HD) • 75Hz • IPS • 4ms.
Er zijn 4K 27" beeldschermen, zoals:
LG 27UP850-W
Er zijn 4K 32" beeldschermen, zoals:
LG Ergo 32UN880
Er zijn ultra-wide beeldschermen, zoals:
Gebogen paneel: Dell UltraSharp U3421WE
Plat paneel: LG 34WN750-B
De keuze is reuze en ik heb totaal geen feeling welke resolutie en beelddiagonaal het best voor mij gaat zijn.
Vragen
Waar gebuik ik het beeldscherm voor
Ik ben software developer en gebruik het beeldscherm o.a. voor:
- Programmeren
- Remote werken
- Internet
- Foto's bewerken
- Administratie
- Presentaties
- Filmpjes kijken
Ik game niet dus dat is niet belangrijk voor mijn volgende beeldscherm.
Huidig beeldscherm gebruik
Op mijn werk heb ik de beschikking over een dual-monitor opstelling met twee 1920x1080 beeldschermen. Voor software development vind ik de dual-monitor set-up heel handig, omdat ik op het ene beeldscherm bijvoorbeeld mijn IDE kan zetten en op het andere beeldscherm de uitvoer o.i.d.
De 1920x1080 Full-HD resolutie vind ik echter een nadeel op mijn werk. Ik kan op mijn oude 1920x1200 beeldscherm gewoon meer regels code op mijn scherm kwijt.
Wat ik zelf heb bedacht
- Ik wil geen stap terug doen naar Full HD resolutie
- Mijn volgende beeldscherm(en) moeten dan verticaal minimaal 1200 pixels krijgen, maar liever meer? (1440 of hoger?)
- Een IPS paneel lijkt het beste aan te sluiten bij mijn use-case
- Curved panelen lijkt mij niet fijn
Iiyama-prolite27" • 2560x1440 (Quad HD) • 75Hz • IPS • 4ms.
Er zijn 4K 27" beeldschermen, zoals:
LG 27UP850-W
Er zijn 4K 32" beeldschermen, zoals:
LG Ergo 32UN880
Er zijn ultra-wide beeldschermen, zoals:
Gebogen paneel: Dell UltraSharp U3421WE
Plat paneel: LG 34WN750-B
De keuze is reuze en ik heb totaal geen feeling welke resolutie en beelddiagonaal het best voor mij gaat zijn.
Vragen
- Is een 27" 4K beeldscherm een goede combi of kun je dan beter voor 32" gaan? (32" is een flinke groter t.o.v. 24" en misschien een beetje groot voor op een bureau?)
- Zijn integrated graphics (IGP) van een Intel i5 krachtig genoeg om een 4K beeldscherm aan te sturen?
- Gaan 4K resoluties problemen geven voor remote werken? (denk aan beeldscherm delen, teams sessies of presentaties geven, etc.)
- Zijn ultra-wide panelen goede vervangers voor een dual-monitor set-up?