Toon posts:

Werkt een 3060 Ti goed samen met de rest van mijn PC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vindictive
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:28
Dag allemaal,

Ik ben van plan de MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G in mijn PC vervangen door een Nvidia kaart die de nieuwste games op 1080p 60fps met Ultra settings kan draaien. Op videocardbechmark.net zie ik dat de 3060 Ti hiervoor een goede optie is. Deze is nog een paar jaar future proof (hopelijk zijn de prijzen dan weer wat genormaliseerd) en staat vermeldt als een best value card. Specifiek heb ik momenteel deze kaart op het oog.

Mijn vraag is of de 3060 Ti compatibel is met mijn build:
  • Kast: Fractal Design Meshify C - Dark TG
  • Moederbord: Gigabyte X570 AORUS ELITE
  • CPU: AMD Ryzen 7 3800X
  • Ventilator: Noctua NH-U12S chromax.black
  • RAM: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB
  • PSU: Corsair RM550x (2018) (EU-model)
  • 1x 2TB M.2 SSD
  • 1x 250GB SATA SSD
  • 1x 500GB SATA SSD
  • 1x 4TB SATA HDD
Het volgende heb ik al gecontroleerd:
  • De 3060 Ti vereist PCI-e 4.0 x16. Dit lijkt mijn moederbord te ondersteunen.
  • De 3060 Ti vereist 2x 8 (6+2) pinnen. Dit lijkt mijn PSU te ondersteunen.
  • De 3060 Ti is 300mm in lengte. Mijn kast lijkt hiervoor groot genoeg.
  • De 3060 Ti die ik hierboven heb gelinkt verbruikt 225W. Dat is 75W meer dan mijn huidige 1070. Ik weet dan ook niet of de RM550x PSU voldoende is. Online wattage calculators lijken elkaar tegen te spreken. De calculator van Newegg zegt dat ik een PSU van 600-700W nodig heb, andere websites zeggen dat 550 meer dan genoeg is.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening:
  • Werkt een 3060 Ti in mijn huidige kast?
  • Vormt mijn PSU een probleem?
  • Heb ik nog iets gemist op het gebied van compatibiliteit?
Eventueel kan ik ook voor deze 3060 Ti gaan, die verbruikt 200W in plaats van 225W, maar is wel duurder.

Andere 3060 Ti's sta ik uiteraard ook voor open. Deze twee scoren toevallig goed in de pricewatch.

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele reacties!!

Beste antwoord (via Vindictive op 27-01-2023 22:11)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:21
Geen probleem, ook niet voor de behuizing en verdere compatibiliteit. Die voeding trekt zelfs een 3070.

[Voor 36% gewijzigd door Uszka op 27-01-2023 21:54]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:21
Geen probleem, ook niet voor de behuizing en verdere compatibiliteit. Die voeding trekt zelfs een 3070.

[Voor 36% gewijzigd door Uszka op 27-01-2023 21:54]

• MarijnP01
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-03 18:01
Ik denk dat AMD op het moment meer 'bang for the buck' geeft. Is dat ook een optie?

Voor een paar tientjes meer heb je een 6750XT. Als ik kijk naar deze graph presteert een 6750XT significant beter dan een 3060 Ti.

En mocht je niet meer uit willen geven. Voor een paart tientjes minder dan de kaart die je zelf hebt uitgezocht heb je een 6700XT, die ook beter presteert dan de 3060 Ti.

[Voor 9% gewijzigd door MarijnP01 op 27-01-2023 22:07]

• Vindictive
MarijnP01 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:57:
Ik denk dat AMD op het moment meer 'bang for the buck' geeft.

Voor een paar tientjes meer heb je een 6750XT. Als ik kijk naar deze graph presteert een 6750XT significant beter dan een 3060 Ti.

En mocht je niet meer uit willen geven. Voor een paart tientjes minder dan de kaart die je zelf hebt uitgezocht heb je een 6700XT, die ook beter presteert dan de 3060 Ti.
Dank voor je reactie, volgens deze prijs/performance lijst komt de 3060 Ti boven de 6750 XT uit. Daarbij geef ik wel meteen toe dat deze lijst geen rekening houdt met Nederlandse prijzen, maar in de pricewatch lijken er niet zo heel veel beoordelingen van de 6750 XT te zijn.

De 6700 XT presteert volgens dezelfde lijst minder dan de 3060 Ti in G3D Mark.

Los van de details, heb ik een beter gevoel bij Nvidia dan AMD. Niet omdat ik het ze meer gun (in tegendeel de laatste tijd), maar vanwege de driver support en features.

• MarijnP01
Een price/performance chart heeft natuurlijk niet zoveel nut als deze niet op de Nederlandse prijzen is gebaseerd. En waarom zouden zouden beoordelingen in de pricewatch van belang zijn? Reviews zat. In de review van Tweakers is de prestatiescore van de 6750XT op 1080p Ultra zo'n 20% beter dan die van de 3060 Ti (vergelijkbaar met de score van een 3070 Ti), en die van de 6700XT zo'n 10% (vergelijkbaar met een 3070).

Maar goed, als je een beter gevoel hebt bij Nvidia is het natuurlijk beter om een 3060 Ti aan te schaffen. :)

[Voor 5% gewijzigd door MarijnP01 op 27-01-2023 23:20]

• Vindictive
MarijnP01 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:18:
Een price/performance chart heeft natuurlijk niet zoveel nut als deze niet op de Nederlandse prijzen is gebaseerd. En waarom zouden zouden beoordelingen in de pricewatch van belang zijn? Reviews zat. In de review van Tweakers is de prestatiescore van de 6750XT op 1080p Ultra zo'n 20% beter dan die van de 3060 Ti (vergelijkbaar met de score van een 3070 Ti), en die van de 6700XT zo'n 10% (vergelijkbaar met een 3070).

Maar goed, als je een beter gevoel hebt bij Nvidia is het natuurlijk beter om een 3060 Ti aan te schaffen. :)
  • Ik heb de pricewatch prijzen naast die chart gehouden en dit leek voor mij de beste optie.
  • Reviews in de pricewatch geven een eerste indicatie van de populariteit en kwaliteit van het product. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat ik vervolgens niet naar andere reviews heb gekeken.
  • De 3060 Ti die ik heb gelinkt zet met 225W mijn PSU op z'n limiet. De kaarten die je aanbeveelt zitten daarboven.
  • De 3060 Ti die ik heb gelinkt is overclocked en de benchmarks waar je naar refereert gaan daar niet van uit. Het blijft dus een beetje koffiedik kijken
  • Alhoewel je vast een punt zal hebben dat de AMD kaarten een nog betere prijs/performance verhouding zullen hebben staat mijn keuze voor Nvidia vast
Al met verdubbelt mijn pc kwa 1080/60/Ultra performance (volgens je grafiekje van tomshardware). Voor €449,- (~€300 als ik mijn 1070 weet te verkopen) vind ik dat, rekening houdende met de PSU en CPU in mijn huidige setup, een logische tussenoplossing. In ieder geval tot Nvidia door heeft dat €1000,- voor een 4070Ti natuurlijk niet werkt. Tegen de tijd dat een nieuwe X080 onder de €1000,- zakt overweeg ik wel weer een volledige rebuilt met nieuwe schermen.

• MarijnP01
Aan mij hoef je je niet te verantwoorden hoor. Als je per se een Nvidea kaart wil dan moet je daar vooral voor gaan.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:14

Thomg

Aww yiss

Vindictive schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:08:
[...]
  • De 3060 Ti die ik heb gelinkt zet met 225W mijn PSU op z'n limiet. De kaarten die je aanbeveelt zitten daarboven.
Dit is onjuist, een RM550x kan prima tot een 6800XT managen icm een 3800X. De calculators die je gebruikt zijn bullshit in de zin van errren zo hard naar veiligheid dat je dan net zo goed kan kijken naar wat fabrikanten zeggen wat je nodig hebt (wat ook bullshit is).

(Ik pak even 3900X omdat TPU de 3800X niet gereviewed heeft)
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-3900x/18.html
168W

https://www.techpowerup.c...radeon-rx-6800-xt/31.html
324W

=
492W

Maar spikes!?!?!
Een voeding als een RM550x kan hier prima mee om gaan. Premium voedingen zijn ontworpen om meer te kunnen leveren dan er op de sticker staat en kunnen dit soort transients managen zonder een OCP te triggeren of een drop te krijgen op de 12V die voor een uitvaller kan zorgen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Vindictive TDP zegt niet alles over verbruik, maar antwoord op je vraag is Ja. RX6750XT is ~10% beter dan Ti RX6750XT verbruikt ook zo 300w, en spikes daarboven. 3060Ti Gaming X Trio zit daar dikke 40w onder

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:14
Voor de psu zal het idd vooral om die transients gaan. Waarschijnlijk kan het wel, maar als de pc straks tijdens gamen soms plots helemaal uitvalt zal je de psu moeten vervangen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee