Toon posts:

Verkopers woning hebben zonnepanelen niet geregistreerd

Pagina: 1
Acties:

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:10
Wij wonen net in onze nieuwe woning en komen er nu bij toeval achter dat de vorige eigenaren hun zonnepanelen nooit hebben geregistreerd. Uit de meter blijkt dat er sinds de oplevering van de woning in 2019 nooit iets is teruggeleverd. Ik wil de zonnepanelen nu aanmelden maar vraag me af wat ik moet invullen bij de datum in bedrijfsname. Ik weet niet precies op welke datum de woning is opgeleverd. Maar sindsdien hebben ze het dus niet gedaan. Welke consequenties heeft het om de datum van vandaag in te vullen dan wel de datum van de oplevering van de woning in het verleden?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:46
Uit de meter blijkt dat er niets is teruggeleverd? Hoe bedoel je dat? Het teruglevertelwerk zou het gewoon moeten doen.

Doen de panelen uberhaupt wel iets?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:59
Toch niet jouw probleem dat de voeige bewoners dit verzuimd hebben? Gewoon de datum van inhuizing selecteren. Dan heb jij in ieder geval alles goed gedaan.

Maar 0 teruglevering? Dat heeft niets te maken met registratie. Staat die omvormer wel aan?

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

hesselbeertje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:11:
Uit de meter blijkt dat er niets is teruggeleverd? Hoe bedoel je dat? Het teruglevertelwerk zou het gewoon moeten doen.

Doen de panelen uberhaupt wel iets?
Dit!

Of hangt er nog een Ferrarismeter in de woning?

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• Ophuizenjacht
Ik begreep van Enexis dat je niets teruglevert als de zonnepanelen niet zijn aangemeld. Op de meter staat het teruggeleverde tarief op 0 kwh.

Los daarvan hebben we na veel onderzoek ook uitgezocht dat er te weinig zonnepanelen (2) op ons dak liggen om de omvormer te activeren. We zijn met de aannemer bezig om er een zonnepaneel bij te krijgen. Maar dan is het wel belangrijk om dit aanmelden in orde te hebben.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:16
Ophuizenjacht schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:15:
Ik begreep van Enexis dat je niets teruglevert als de zonnepanelen niet zijn aangemeld. Op de meter staat het teruggeleverde tarief op 0 kwh.

Los daarvan hebben we na veel onderzoek ook uitgezocht dat er te weinig zonnepanelen (2) op ons dak liggen om de omvormer te activeren. We zijn met de aannemer bezig om er een zonnepaneel bij te krijgen. Maar dan is het wel belangrijk om dit aanmelden in orde te hebben.
Ah een huis met schaampanelen om de EPC/BENG te halen dus, datum van sleuteloverdracht opgeven dan komt het goed, de netbeheerder geeft inderdaad niets door aan de energieleverancier als je panelen niet geregistreerd staan.

[Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 27-01-2023 16:19]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• hesselbeertje
Ophuizenjacht schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:15:

Aha. Het heeft dus nooit gewerkt. Nou dan is er ook niets aan de hand, en installatie die het niet doet hoef je niet aan te melden natuurlijk.

Nu snel alles eraf, en het dak vol leggen. Niet 1 paneel erbij, dat is prutsen en veel te duur.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Ophuizenjacht
mr_evil08 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Ah een huis met schaampanelen om de EPC/BENG te halen dus, datum van sleuteloverdracht opgeven dan komt het goed.
Dat klopt. Niet onze keuze. Maar belangrijker, dat is niet mijn vraag 😉

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Twee zonnepanelen en je gaat het uitbreiden tot drie?

• Ophuizenjacht
Dank voor jullie snelle reacties! Ik heb de datum sleuteloverdracht doorgegeven.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Wolly schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:21:
Nou ja toch 50% uitbreiding :)

• Ophuizenjacht
Wolly schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:21:
We begrepen van de leverancier dat drie panelen het maximale is wat de omvormer aankan. Wel bijzonder dat hij het dan met 2 panelen niet doet. Maar goed. We krijgen een derde paneel gratis. We overwegen om een nieuw systeem met meer panelen aan te schaffen, maar goed. Net verhuisd dus de spaarpot is wat leeg.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Slasher schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:22:
[...]

Nou ja toch 50% uitbreiding :)
50% van niks is nog steeds niks }:O

• hesselbeertje
Ophuizenjacht schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:21:
Dank voor jullie snelle reacties! Ik heb de datum sleuteloverdracht doorgegeven.
Het wel of niet aangemeld zijn is wel het kleinste issue in deze situatie lijkt me...

• hesselbeertje
Ophuizenjacht schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:23:
[...]

We begrepen van de leverancier dat drie panelen het maximale is wat de omvormer aankan. Wel bijzonder dat hij het dan met 2 panelen niet doet. Maar goed. We krijgen een derde paneel gratis. We overwegen om een nieuw systeem met meer panelen aan te schaffen, maar goed. Net verhuisd dus de spaarpot is wat leeg.
Als je die spaarpot vlot weer wat voller wilt hebben, snel het dak maximaal vol gooien. De eerste winst is een vergoeding van de aannemer ipv zinloos een paneel erbij knutselen.

• Ophuizenjacht
hesselbeertje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:23:
[...]

Het wel of niet aangemeld zijn is wel het kleinste issue in deze situatie lijkt me...
Eens hoor! Voor de vorige bewoners geldt dat zij dus 3 jaar niets hebben opgewekt, omdat het systeem niet werkt met twee panelen. Wij willen dit eerst eens oplossen. Daarna kijken we naar mogelijkheden voor meer panelen (met nieuwe omvormer en optimizers)

• hesselbeertje
Ophuizenjacht schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Eens hoor! Voor de vorige bewoners geldt dat zij dus 3 jaar niets hebben opgewekt, omdat het systeem niet werkt met twee panelen. Wij willen dit eerst eens oplossen. Daarna kijken we naar mogelijkheden voor meer panelen (met nieuwe omvormer en optimizers)
Waarom fysiek oplossen? Dat zijn toch kosten op het sterfhuis? Ik zou eerder denken over een financiele vergoeding betreffende 3 jaar geen opbrengst.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik had mijn panelen ook niet aangemeld, maar de ferraris meter liep echt wel terug en afgezien van eenmalig gezeur van een leverancier (Greenchoice) over netto teruglevering ook nooit gezeur gehad gedurende een jaar of 10 :+

De nieuwe eigenaar heeft de historische installatiedatum ingevuld op energieleveren.nl . De datum boeit niets behalve wellicht ergens een statistiek.

Een dag later een mail van Enexis met aanbod voor een slimme meter ;)

[Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2023 16:28]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-03 08:09
hesselbeertje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Waarom fysiek oplossen? Dat zijn toch kosten op het sterfhuis? Ik zou eerder denken over een financiele vergoeding betreffende 3 jaar geen opbrengst.
Dat lijkt mij zaak voor de vorige eigenaar.

Nee, merp!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:41

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ophuizenjacht schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:23:
[...]

Inderdaad vrij bijzonder, enig idee wat voor panelen er liggen en welke omvormer?

• Ophuizenjacht
septillion schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:36:
[...]

Inderdaad vrij bijzonder, enig idee wat voor panelen er liggen en welke omvormer?
De twee aanwezige zonnepanelen zijn van het Merk Longi en leveren 280 WP op. De omvormer is van met merk Solax Power, type X1-0.7-S-D.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Sowieso maakt het toch niet uit? een "terugleveren" gebeurt op het moment dat je niet meer kan salderen omdat je meer dan je verbruik hebt opgewekt? Met 2 panelen zou ik daar niet bang voor zijn.
septillion schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:46:
@Rmg Nee, terugleveren gebeurd simpelweg als je het zelf niet gebruikt. Staat volledig los van salderen (= administratieve handeling/subsidie).
Het is in ieder geval vrij onduidelijk, essent geeft aan dat het aanmelden vooral/alleen voor de terugleververgoeding is https://www.essent.nl/con...melden_teruglevering.html

[Voor 56% gewijzigd door Rmg op 27-01-2023 16:51]

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:41

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Rmg Nee, terugleveren gebeurd simpelweg als je het zelf niet gebruikt. Staat volledig los van salderen (= administratieve handeling/subsidie).

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Die omvormer werkt van 45 t/m 430 V, en je panelen leveren maximaal 30V. Hij zou 's zomers met twee panelen dus zeker opgestart moeten zijn, als 'ie niet kapot is.

[Voor 199% gewijzigd door CodeCaster op 27-01-2023 16:59. Reden: Verkeerde datasheets]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:55
Rmg schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:43:
Sowieso maakt het toch niet uit? een "terugleveren" gebeurt op het moment dat je niet meer kan salderen omdat je meer dan je verbruik hebt opgewekt? Met 2 panelen zou ik daar niet bang voor zijn.

[...]

Het is in ieder geval vrij onduidelijk, essent geeft aan dat het aanmelden vooral/alleen voor de terugleververgoeding is https://www.essent.nl/con...melden_teruglevering.html
Ik heb sinds gisteren zonnepanelen en het bedrijf dat ze geplaatst heeft gaf aan het wettelijk verplicht is om ze aan te melden.

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

• Ophuizenjacht
CodeCaster schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:56:
Die omvormer werkt van 45 t/m 430 V, en je panelen leveren maximaal 30V. Hij zou 's zomers met twee panelen dus zeker opgestart moeten zijn, als 'ie niet kapot is.
We hebben deze versie van de omvormer: https://solarshop-noord.n...lax-inverter-x1-mini-0-7/. Overdag (met zon) brandt er 1 lampje wat een ‘waiting/checking’ status betekent. Volgens de handleiding wacht de omvormer dan op het moment dat de panelen minimaal 60 V opbrengen. Tot nu toe is dat dus niet gebeurd. Blijkbaar in de zomer ook niet omdat er volgens de meter nooit iets is teruggeleverd? Dat zou je wel verwachten tijdens afwezigheid bij een vakantie bijvoorbeeld d
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee