Toon posts:

Workstation PC - Linux - Development - Kernel compileren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tbeunders
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-03 14:03

Tbeunders

It´s something

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn werk heeft mij gevraagd om een PC bij elkaar te zoeken waar voornamelijk op geprogrammeerd gaat worden. Wat belangrijk is is dat het systeem ook middels het Yocto project Linux moet gaan compileren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb in principe geen max prijs meegekregen, maar ik hoef geen systeem in elkaar te gaan zetten wat overkill is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het is een nieuwe build dus geen componenten.
Randapparatuur ga ik later nog een keer naar kijken, dat hebben we waarschijnlijk wel.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Een goede CPU met genoeg cores lijkt mij verstandig. 12 of toch 16?
  • Genoeg ram, 64 of is 32 al wel meer dan voldoende?
  • Een grafische kaart hebben we in principe niet nodig, er worden geen games op geprogrammeerd of 3d applicaties op gedraaid.
  • Bluetooth is wel fijn om te hebben, echter kan dit ook nog wel met een dongle als dit moet.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee eigenlijk niet. Er komt wel Linux op te draaien, maar van wat ik overal lees werkt alles tegenwoordig wel prima met Linux.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij komt in een kantoor te staan waar ook nog andere mensen werken, dus het geluidsniveau is wel belangrijk,

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag advies willen op het systeem wat ik samen heb gesteld. Is dit overkill voor wat ik wil?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 429,-€ 429,-
1MoederbordenMSI Pro X670-P WIFI€ 344,-€ 344,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 135,95€ 135,95
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BBK2-64€ 268,23€ 268,23
1VoedingenCooler Master V650 Gold-V2€ 104,95€ 104,95
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 199,-€ 199,-
Totaal€ 1.565,75

Ik heb gekozen voor AM5 zodat het een beetje toekomst bestendig is. Is dit wel nodig? Of kan ik beter en goedkoper bij AM4 blijven?

Ik heb gekozen voor 12-cores, 16 leek mij overkill. Het is namelijk ook niet zo dat dit systeem dag en nacht Linux kernels aan het compileren is.

Ik heb geen videokaart gekozen, de CPU heeft een igpu dit leek mij wel voldoende.

Ik heb ook gekozen voor 64 Gb ram, ook gelijk een beetje kijkend naar de toekomst.

Voor de PSU heb ik een Gold versie genomen. Echter zal deze PC waarschijnlijk wel veel uren draaien. Is het dan waard om voor Platinum te gaan?

Een beetje overkill voor nu mag op zich nog wel, ik denk namelijk dat dit systeem niet snel vervangen gaat worden.

Beste antwoord (via Tbeunders op 30-01-2023 08:34)

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:53
Mijn ervaring is dat disk I/O de compilatietijd van de Linux kernel veel meer beinvloed dan 12/24 of 16/32 threads. De grootste improvement die ik gehad heb over de jaren was van mechanische HDD's naar SATA SSD's naar NVME SSD's, niet zo zeer meer threads.

Eventueel kan je Phoronix checken, die benchmarken onder andere met Linux kernel compilatie performance.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:35
Tbeunders schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:15:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor de PSU heb ik een Gold versie genomen. Echter zal deze PC waarschijnlijk wel veel uren draaien. Is het dan waard om voor Platinum te gaan?
[/i]
Toevallig voldoet deze voeding aan Platinum. Echter alleen op op ons 230V net. Dus in Amerika (110V) niet. Daarom heeft de voeding toch het Gold certificaat.

Op de configuratie niet veel aan te merken. Let wel dat de iGPU alleen werkt op de nieuwste Linux kernels.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:53
Mijn ervaring is dat disk I/O de compilatietijd van de Linux kernel veel meer beinvloed dan 12/24 of 16/32 threads. De grootste improvement die ik gehad heb over de jaren was van mechanische HDD's naar SATA SSD's naar NVME SSD's, niet zo zeer meer threads.

Eventueel kan je Phoronix checken, die benchmarken onder andere met Linux kernel compilatie performance.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:06
Je zit op het goede pad, Greg Kroah-Hartman heeft een paar jaar geleden een Threadripper gekregen (video)

• Tbeunders
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-03 14:03

Tbeunders

It´s something

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie input. _/-\o_ Ik denk dat ik het huidige systeem gewoon ga voorleggen aan mijn baas.
Ik heb wel 1 aanpassing gemaakt na de opmerking van @Plofkotje met de SSD.
Ik zag dat de WD Black SN850X betere performance heeft dan de Samsung die ik had opgesteld.
Dus de huidige build ziet er zo uit.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 429,-€ 429,-
1MoederbordenMSI Pro X670-P WIFI€ 344,-€ 344,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 139,95€ 139,95
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 88,35€ 88,35
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BBK2-64€ 268,23€ 268,23
1VoedingenCooler Master V650 Gold-V2€ 104,06€ 104,06
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 219,-€ 219,-
Totaal€ 1.592,59

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee