Toon posts:

Verbruikskosten EV vs Brandstoffen

Pagina: 1
Acties:

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:44
Ik heb enkele berekeningen gemaakt, ook omdat ik binnenkort ga moeten kiezen tussen een EV en een al dan niet hybride.

Een EQA verbruikt gemiddeld zo een 15.9kwh per 100km (realistisch 18kwh/100km)
Een 180a van mercedes verbruikt een 5.9l per 100km (realistisch 6.5l/100km)

de huidige energieprijzen voor electriciteit zit met in België rond de 0.35€ per kwh
bij traag thuisladen is er een verlies van maximaal 30% (laat ons hier 15% nemen)

de huidige brandstofprijs in België 1.66€/l voor E95 10%

Dus voor 100km zou een EQA ons kosten : 8.19€
Dus voor 100km zou een 180A ons kosten : 10.79€

Dit is zonder snelladen of laadpalen die de prijzen van de EQA omhoog zouden drijven.
Er is ook geen rekening gehouden met eventueel zonnepanelen (zou voor mij toch niet uitmaken aangezien opwekking net mijn verbuik nu opheft)

Heb ik ergens een fout gemaakt ? Aangezien ik meestal te horen krijg dat het zeker tot 70-80% goedkoper is en ik bedragen zie en hoor van constructeurs van 4€ per 100km
met mijn 10.000km per jaar zou ik amper een besparing hebben van 260€ en om het verschil tussen die 2 auto's te overbruggen zou ik dus 50+ jaar moeten rijden met de EV om er voordeel uit te halen.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:48

The Wizard

Moderator Mobile
Er is (nu helemaal) weinig verschil in de prijzen tussen elektra en brandstof. 18 kWh/100 km is al behoorlijk gunstig gerekend, zou eerder voor 20/21 gaan.

Je krijgt uiteraard wel een fijner rijdende auto voor terug, het is ook slim te kijken naar een evt. restwaarde, over 5 jaar is een ICE/hybride motor waarschijnlijk een stuk minder interessant 2e hands.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
Meer zonnepanelen, die betalen zich snel terug zolang ze je eigen verbruik dekken.

De realiteit is dat elektriciteit een stuk duurder is geworden de afgelopen 2 jaar en benzine de afgelopen maanden goedkoper. Zonder glazen bol is het moeilijk in te schatten over de gebruiksduur.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
70 tot 80% goedkoper is redelijk onzin. Ook vergelijk je een hatchback met een SUV. Ook al niet geheel eerlijk. Ook is het laadverlies met een laadpaal wel op max 10% te krijgen. In Nederland heb je verder nog een voordeel op de wegenbelasting, geen idee of dit in België ook zo is. Los van de prijs per km nu, kun je ook rekening houden met afschrijving. De verwachting is dat ICE toch wat meer gaat afschrijven dan BEV. Maar goed, het goedkoopste is gewoon een oude ICE te kopen.

• vikingjunior
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-03 19:04
Het goedkoopste ben je in België met een wagen op LPG voor jou 10K km per jaar denk ik,
Aan +-65 cent/liter betaal ik elke keer met een glimlach na het tanken.
ik heb een simple Dacia sandero op LPG, maar ik dacht dat ssangyong ook een paar modellen standaard op LPG had draaien.

PSN : runeviking

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

Wolfp4ck schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:10:
Ik heb enkele berekeningen gemaakt, ook omdat ik binnenkort ga moeten kiezen tussen een EV en een al dan niet hybride.

Een EQA verbruikt gemiddeld zo een 15.9kwh per 100km (realistisch 18kwh/100km)
Een 180a van mercedes verbruikt een 5.9l per 100km (realistisch 6.5l/100km)

de huidige energieprijzen voor electriciteit zit met in België rond de 0.35€ per kwh
bij traag thuisladen is er een verlies van maximaal 30% (laat ons hier 15% nemen)

de huidige brandstofprijs in België 1.66€/l voor E95 10%

Dus voor 100km zou een EQA ons kosten : 8.19€
Dus voor 100km zou een 180A ons kosten : 10.79€

Dit is zonder snelladen of laadpalen die de prijzen van de EQA omhoog zouden drijven.
Er is ook geen rekening gehouden met eventueel zonnepanelen (zou voor mij toch niet uitmaken aangezien opwekking net mijn verbuik nu opheft)

Heb ik ergens een fout gemaakt ? Aangezien ik meestal te horen krijg dat het zeker tot 70-80% goedkoper is en ik bedragen zie en hoor van constructeurs van 4€ per 100km
met mijn 10.000km per jaar zou ik amper een besparing hebben van 260€ en om het verschil tussen die 2 auto's te overbruggen zou ik dus 50+ jaar moeten rijden met de EV om er voordeel uit te halen.
Volgens mij heb je het verbruik van de Mercedes 180a positief ingeschat, gemiddeld zit die op 7,24l/100km.

https://www.autoweek.nl/v...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Het verlies met het laden via een zogenoemde granny-charger is trouwens 24%. Maar je kan natuurlijk ook thuis een 3-fase lader installeren, dan is je verlies nog maar 10% (onderzoek van de ADAC (Duitse ANWB))

Als je de auto zakelijk gebruikt zou je kunnen kijken of je de installatie van die lader + aanpassing meter kast zakelijk kan doen. Maar ik ken de Belgische wetgeving niet en de situatie niet waarvoor je kies (loondienst/ zelfstandig)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Voor brandstof verbruik kijk ik altijd op Spritmonitor, hier vullen mensen hun tankbonnen in en geeft het meest realistische praktijk verbruik. Voor onze auto’s komen we meestal zeer dicht in de buurt van het gemiddelde op deze site.

Voor de EQA is dit 21.97 kWh per 100km
https://www.spritmonitor....1899-EQA.html?powerunit=2

En voor de 180A is dat 7.35 liter per 100km, alleen is dat dan voor alle verschillende benzinemotoren en handgeschakeld en automaat tezamen. Dus eigenlijk zou je daar nog moeten filteren op juiste type voor exact juiste verbruik.
https://www.spritmonitor....xactmodel=180&powerunit=2

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
maakt op zich dan niet veel uit, de prijzen stijgen voor beide wagens navenant en gelijkmatig.

En ik nam 15% verlies wat op zich heel mooi gerekend is en niet overdreven is.
Anders hang je nog eens aan installatie laadpaal bij je huis voor een 1500€

Mijn punt is, en dit enkel voor België want ik ken de situatie niet in NL,
Nu staan we op 7.5% EV's van het gehele wagenpark in BE
Stel dat dit maal 10 gaat wil dit zeggen dat het electriciteitsnet extra belast gaat worden, ik kan mij niet voorstellen dat het Belgische net er klaar voor is, verre van zelf.

Noem mij een pessimist misschien, maar ik ken onze Belgische regering en die doen eerst maar iets nadat de zoveelste blackout een feit zal zijn :)
Misschien eens tijd om te denken aan off-grid wonen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee