Toon posts:

Het nut van apps op een smart TV?

Pagina: 1
Acties:

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03 14:15
In mijn zoektocht naar een nieuwe TV lees ik veel reviews, dit forum etc. Wat mij telkens opvalt is dat er zoveel waarde gehecht wordt aan het Smart gedeelte van de TV.

Gebruikte operating system als Tizen, Android, WebOS etc. En dan daarop door de fabrikant apps voor Netflix, Disney+ etc. Waarom zou je dit via je TV willen gebruiken terwijl deze mogelijkheden/apps ook standaard in de decoder van je provider zitten?

Ik heb nu nog een oude Panasonic TV waarop ik de Ziggo Next decoder aan heb hangen. Deze decoder is snel, heeft alle apps en werkt prettig. Mijn Panasonic is ook een smart TV maar heeft al jaren geen updates meer en de meeste apps kan je er ook niet meer op gebruiken. Dit zal ook met een TV gebeuren die je vandaag nieuw koopt.

KPN, Ziggo etc leveren toch allemaal een decoder waarop je je TV al smart kan maken, plus dat de apps hierop ook up-to-date zullen blijven?

Zie ik nu iets over het hoofd en is er echt een goede reden om de ingebouwde smartfuncties van je TV te gebruiken?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:27
mede schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:53:
Waarom zou je dit via je TV willen gebruiken terwijl deze mogelijkheden/apps ook standaard in de decoder van je provider zitten?
Je stelt de verkeerde vraag; Waarom zou je een losse decoder willen als je TV dit zelf al doet? ;)

Niet alsof ik zelf waarde hang aan het smart/app aspect van zowel TV's als decoders. Maar steeds minder mensen nemen nog 'ouderwets' TV af, en zijn zo'n los kastje dus helemaal niet nodig.

[Voor 76% gewijzigd door D4NG3R op 27-01-2023 13:58]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:19

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je ziet inderdaad iets over het hoofd: het is een dalende trend om nog een decoder in huis te halen.

Bijna iedereen van mijn leeftijdsgroep heeft nooit een TV-abonnement gehad en neemt elders betalende diensten af om content te bekijken. Anderen rondom mij zie ik dan weer hun TV abonnement opzeggen (en de decoder dus teruggeven) en net overschakelen op Smart TV apps.

Android developer & dürüm-liefhebber

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03 16:02
Mijn Samsung heeft ook de T-Mobile app dus by by kastjes!
Dacht dat ziggo ook als app beschikbaar was maar weet ik niet zeker.

• mede
Haha.. bedankt voor een reminder op mijn leeftijd/generatie haha!

Ik begrijp wat jullie bedoelen; geen TV afnemen van KPN of Ziggo maar een los abonnement afsluiten via NL Ziet, en andere streamingsdiensten?

Maar uiteindelijk zullen de apps op je TV dan ook geen updates meer krijgen en zal je er een Chromecast of iets aan moeten hangen?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn 1 jaar oude smart TV van Phlips krijgt al geen software updates meer omdat het interne geheugen te klein is. 4,3GB geheugen en de update van 1,3GB past er niet meer. Opruimen heeft geen zin. Tot zover mijn ervaring met de levensduur van smart TV's :/

[Voor 6% gewijzigd door Dre op 27-01-2023 14:05]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mede schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:02:
Haha.. bedankt voor een reminder op mijn leeftijd/generatie haha!

Ik begrijp wat jullie bedoelen; geen TV afnemen van KPN of Ziggo maar een los abonnement afsluiten via NL Ziet, en andere streamingsdiensten?

Maar uiteindelijk zullen de apps op je TV dan ook geen updates meer krijgen en zal je er een Chromecast of iets aan moeten hangen?
Om die laatste reden behoor ik weer tot een andere categorie die je op tweakers ook veel ziet: Ik gebruik een tv als "scherm" en sluit deze aan op een goede "smart" mediaplayer als een nvidia shield. Goedkoper om te vervangen dan de hele tv zodra de apps of het apparaat end of life zijn, véél krachtiger dan alles wat in een tv zit ingebouwd, ondersteuning voor véél meer functies etc.

Derhalve boeien mij de smart tv functies ongeveer evenveel als hoe de tv die aan de muur hangt er aan de achterkant uitziet.

Ook de geluidskwaliteit van de tv zelf maakt me geen snars uit, want het geluid gaat altijd over de receiver en de (momenteel) 5.2 set.

[Voor 6% gewijzigd door pagani op 27-01-2023 14:06]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:54
D4NG3R schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Je stelt de verkeerde vraag; Waarom zou je een losse decoder willen als je TV dit zelf al doet? ;)

Niet alsof ik zelf waarde hang aan het smart/app aspect van zowel TV's als decoders. Maar steeds minder mensen nemen nog 'ouderwets' TV af, en zijn zo'n los kastje dus helemaal niet nodig.
Jij neemt de verkeerde stelling. Omdat steeds minder mensen dit doen wil niet zeggen dat TS hier wellicht wel behoefte aan heeft. Ik zelf heb geen zin om alles te casten middels een app om telefoon en vind het zalig op de bank te ploffen en alles te kijken middels mijn oude Humax met gratis ziggo kaarten en alle programma's op te nemen en te kijken zonder reclame (doorspoelen die hap). Verder heb ik op mijn LG Oled Netflix, Xplay (voor Plex) en heb ik daar dus ook mijn telefoon niet bij nodig. Als ik wil kan ik alles ook gewoon casten middels mijn laptop (foei illegaal Formule 1 8) ) of telefoon.

Zijn apps nodig op een TV? Nee want je kan ook middels een Chromecast iedere "domme" tv smart maken en casten met je telefoon. Zo kijkt mijn dochter boven op een Pana Plasma van +10 jaar oud. Ziggo Online, Netflix, YouTube etc casten maar.

• mede
pagani schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:05:
[...]

Om die laatste reden behoor ik weer tot een andere categorie die je op tweakers ook veel ziet: Ik gebruik een tv als "scherm" en sluit deze aan op een goede "smart" mediaplayer als een nvidia shield. Goedkoper om te vervangen dan de hele tv zodra de apps of het apparaat end of life zijn, véél krachtiger dan alles wat in een tv zit ingebouwd, ondersteuning voor véél meer functies etc.

Derhalve boeien mij de smart tv functies ongeveer evenveel als hoe de tv die aan de muur hangt er aan de achterkant uitziet.

Ook de geluidskwaliteit van de tv zelf maakt me geen snars uit, want het geluid gaat altijd over de receiver en de (momenteel) 5.2 set.
Precies een reden om dit onderwerp te starten. Het Smart deel in je TV zal van korte duur zijn dus het zou dan niet veel uit moeten maken welke mogelijkheden je TV heeft op dit vlak.

Die shield zie ik inderdaad vaak voorbij komen. Maakt dit echt zo'n verschil ten opzichte van een (goedkopere) Google TV? Op een shield draai je neem ik aan ook niet meer dan Netflix, NL ziet etc?

• MotorBeast
mede schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:10:
[...]

Precies een reden om dit onderwerp te starten. Het Smart deel in je TV zal van korte duur zijn dus het zou dan niet veel uit moeten maken welke mogelijkheden je TV heeft op dit vlak.

Die shield zie ik inderdaad vaak voorbij komen. Maakt dit echt zo'n verschil ten opzichte van een (goedkopere) Google TV? Op een shield draai je neem ik aan ook niet meer dan Netflix, NL ziet etc?
Korte duur? Lg doet al jaren netjes aan updates bij mij. Geen probleem.

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-03 10:39

thunder8

Het gedonder begint weer.

mede schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:53:
In mijn zoektocht naar een nieuwe TV lees ik veel reviews, dit forum etc. Wat mij telkens opvalt is dat er zoveel waarde gehecht wordt aan het Smart gedeelte van de TV.

Gebruikte operating system als Tizen, Android, WebOS etc. En dan daarop door de fabrikant apps voor Netflix, Disney+ etc. Waarom zou je dit via je TV willen gebruiken terwijl deze mogelijkheden/apps ook standaard in de decoder van je provider zitten?

Ik heb nu nog een oude Panasonic TV waarop ik de Ziggo Next decoder aan heb hangen. Deze decoder is snel, heeft alle apps en werkt prettig. Mijn Panasonic is ook een smart TV maar heeft al jaren geen updates meer en de meeste apps kan je er ook niet meer op gebruiken. Dit zal ook met een TV gebeuren die je vandaag nieuw koopt.

KPN, Ziggo etc leveren toch allemaal een decoder waarop je je TV al smart kan maken, plus dat de apps hierop ook up-to-date zullen blijven?

Zie ik nu iets over het hoofd en is er echt een goede reden om de ingebouwde smartfuncties van je TV te gebruiken?
Ik wil geen losse decoder hebben. Dan ben je weer afhankelijk van de snelheid van dat kastje. Daarnaast extra stroomverbruik, 2 apparaten apart opstarten als HDMI-cec weer eens niet lekker werkt. Ik heb liever zoals ik het nu heb, dat CI+ gewoon lekker werkt. En als dan die smartfuncties na x jaar echt niet meer werken, kan ik altijd nog casten vanaf mijn iPad met Airplay 2 of gebruik maken van een AppleTV. Tot op heden werken alle apps op mijn LG OLED C9 nog prima, ook met enige regelmaat updates nog updates voor WebOS, hoewel het niet de nieuwere main versions betreft. Maar alles blijft na 3-4 jaar nog steeds als een zonnetje draaien.

Je kan weinig waarde hechten aan het smart gedeelte van de TV, echter kom je er niet omheen, ook niet met een losse decoder. Als je TV een beroerde cpu heeft, dan zijn een aantal basisfuncties van de TV ook al tergend traag. Als je TV aan het netwerk hangt, dan kan het OS ook nog eens bepalend zijn of je reclame in je GUI krijgt en dat de TV mogelijk data over gebruik naar Google of fabrikant terugstuurt. Dat kan een reden zijn om bepaalde OS'en op smart-tv's liever niet te willen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:38
De KPN iTV app is inferieur aan de STB. Snelle beeld "pans" zorgen voor duidelijke haperingen.

iTV app op een Samsung 4k TV uit 2018. Zelfde op de Chromecast GTV 4k
D4NG3R schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Hierom dus.

[Voor 52% gewijzigd door NimRod1337 op 27-01-2023 14:33]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mede schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:10:
[...]

Op mijn Shield:
-Kodi
-NPO
-Amazon prime (soms Disney, HBO, NLZiet, Netflix, maar momenteel niet)
-Geforce streaming (games) vanaf de pc

Maar daar gaat het eigenlijk niet om. TV-OS-en zijn berucht traag, er zit meestal een simpel processortje in. De Shield (en vergelijkbare apparaten of bijvoorbeeld een media-pc) zijn vele malen sneller én als ze een keer end of life gaan (zoals de Philips tv hierboven na één jaar) vervang je hem voor 220 euro

[Voor 8% gewijzigd door pagani op 27-01-2023 14:15]

• mede
MotorBeast schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Korte duur? Lg doet al jaren netjes aan updates bij mij. Geen probleem.
Kan me voorstellen dat dit wel beter wordt inderdaad. Mijn huidige TV is inmiddels 12 jaar oud en had (dacht ik) na een jaar of 3 al geen updates meer.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:27
MotorBeast schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:09:
[...]

Jij neemt de verkeerde stelling. Omdat steeds minder mensen dit doen wil niet zeggen dat TS hier wellicht wel behoefte aan heeft.
Mijn omgekeerde vraagstelling staat los van het feit dat steeds minder mensen überhaupt nog een losse ontvanger gebruiken. ;)

En ook vrij letterlijk bedoeld, er zijn altijd wel redenen te verzinnen om een ander apparaat welke nu exact dezelfde functionaliteit(en) te gebruiken. Maar je afvragen waarom de TV ingebouwde functionaliteiten heeft terwijl het externe kastje 'dat ook al doet' is een beetje krom, al helemaal zonder meer context. :9

[Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 27-01-2023 14:58]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-03 14:13
Ben over de 50, heb al 4 jaar internetonly, dus geen kastje van de provider met ingebouwde apps. Dus ben niet afhankelijk van hun om bv de nieuwe Sky app te porteren. Doe het zelf wel met 2 apple tv' en 1 android TV 4k... En heb 1 55 inch android tv die na 2 jaar nog steeds vlot is. voor alle apps..

Dus er zijn redenen voor een smart tv met apps...

Runs everything...

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 19:20

PB-powell

Mr. Laziness

Onze tv heeft allerhande apps voor Netflix, YT, HBO, etc wat niet allemaal via ons T-mobile kastje te kijken is. Streamen via de tablet oid kan maar als de kleine YT aan wil kan dat gewoon via de tv zonder dat mijn tablet daarvoor 'misbruikt' wordt. Gelukkig hebben wij een tv met een vlotte interface waardoor het net zo snel is op de tv zoeken met de afstandsbediening als de boel via de tablet (die nog boven naast bed ligt) op te starten en te gaan streamen.
Dus voor ons is de toegevoegde waarde er zeker in het gemak van sneller aan het kijken :)

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• MotorBeast
pagani schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Op mijn Shield:
-Kodi
-NPO
-Amazon prime (soms Disney, HBO, NLZiet, Netflix, maar momenteel niet)
-Geforce streaming (games) vanaf de pc

Maar daar gaat het eigenlijk niet om. TV-OS-en zijn berucht traag, er zit meestal een simpel processortje in. De Shield (en vergelijkbare apparaten of bijvoorbeeld een media-pc) zijn vele malen sneller én als ze een keer end of life gaan (zoals de Philips tv hierboven na één jaar) vervang je hem voor 220 euro
Daar heb ik geen Shield voor nodig. Die apps heeft LG standaard aan boord. Mijn LD Oled is meen ik 7 jaar oud en still going strong. Casten doet hij ook naadloos vanaf telefoon en pc.

• MotorBeast
mede schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:14:
[...]

Kan me voorstellen dat dit wel beter wordt inderdaad. Mijn huidige TV is inmiddels 12 jaar oud en had (dacht ik) na een jaar of 3 al geen updates meer.
LG Oled. Aanrader.

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:24
MotorBeast schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:55:
[...]
Daar heb ik geen Shield voor nodig. Die apps heeft LG standaard aan boord. Mijn LD Oled is meen ik 7 jaar oud en still going strong. Casten doet hij ook naadloos vanaf telefoon en pc.
Precies.... er wordt altijd gelijk zo overdreven dat oude smart tv's al na een paar jaar waardeloos worden. Ook hier een 6 jaar oude LG OLED waar alle apps gewoon nog helemaal actueel zijn. En de ingebouwde mediaplayer speelt ook gewoon 4k HDR downloads af.

Sterker nog, er zijn meer apps beschikbaar dan op mijn KPN ontvanger. Enige dat ik mis is F1TV maar die is er nou eenmaal op niet veel anders dan Android TV en Apple TV.

En zelfs bij Ziggo was ik meer tevreden over tv kijken met ingebouwde CI dan via een losse decoder.

En ook dat gedoe over die trage tv OS'en... boeiend. Bij mij staan de meest gebruikte apps gewoon onder een knop op de afstandsbediening en die anderen zijn ook binnen 2sec te starten.

[Voor 16% gewijzigd door CirclDigital op 27-01-2023 16:03]

• MotorBeast
@CirclDigital Ik cast Formule 1 vanaf de laptop. Bron vermeld ik maar niet. 8)

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:24
MotorBeast schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:06:
@CirclDigital Ik cast Formule 1 vanaf de laptop. Bron vermeld ik maar niet. 8)
Ik vindt de kwaliteit dan vaak te slecht... en ik hou het voor mijn vriendin liefst simpel. Voor F1 dus een Shield of Apple tv (hoewel een Chomecast TV voor een paar tientjes ook werkt).

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-03 16:52
mede schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:14:
[...]

De Panasonic GT60 Plasma die hier staat werkt anders nog prima met Netflix & Youtube. Deze wordt nu 10 jaar oud.

Voordeel van ingebouwde apps is dan weer dat het geluid terug naar de versterker word verstuurd. Geen extra kabels, 1x HDMI naar de TV en klaar. (ik gebruik mijn TV als een soort monitor)

Maargoed, voor je het weet heb je een dedicated home theater opstelling staan met een Receiver, en wil je alles in de beste kwaliteit en de meeste opties en kies je al gauw voor een apple TV of nVidia Shield. :+

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:24
CirclDigital schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:00:
[...]

Precies.... er wordt altijd gelijk zo overdreven dat oude smart tv's al na een paar jaar waardeloos worden. Ook hier een 6 jaar oude LG OLED waar alle apps gewoon nog helemaal actueel zijn. En de ingebouwde mediaplayer speelt ook gewoon 4k HDR downloads af.

Sterker nog, er zijn meer apps beschikbaar dan op mijn KPN ontvanger. Enige dat ik mis is F1TV maar die is er nou eenmaal op niet veel anders dan Android TV en Apple TV.

En zelfs bij Ziggo was ik meer tevreden over tv kijken met ingebouwde CI dan via een losse decoder.

En ook dat gedoe over die trage tv OS'en... boeiend. Bij mij staan de meest gebruikte apps gewoon onder een knop op de afstandsbediening en die anderen zijn ook binnen 2sec te starten.
Mijn OLED C1 is gelijk of minder dan de Chromecast 4K met Google TV ( ik heb steeds grotere beschrijvingen nodig met de nieuwe CC :| ) op alle apps.
Gekocht voor F1TV maar gebruik hem nu voor alles.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MotorBeast schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:55:
Hmmm, mijn LG 4k Oled is inmiddels ook (ruim) 7 jaar jong, maar daarop heb ik niet de streaming apps beschikbaar die de laatste jaren beschikbaar zijn gekomen. Het werd ook expliciet vermeld, o.a. hier op Tweakers, vanaf welke WebOS versie de app beschikbaar was.

Apple TV Plus, HBOMAX, Disney+, allemaal niet aanwezig. En er zullen er beslist meer zijn ben ik bang.

Dus, ik ga dat al jaren simpel uit de weg door wel een externe oplossing te gebruiken, nu via Android TV.

Testing, one, two ...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee