Vraag

• aernout2
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-03 11:31
Ik heb een unifi usg waarvan ik graag het subnet wil wijzigen van de standaard 192.168.1.1 naar bijvoorbeeld 192.168.5.1

Ik heb bij de initiële setup via 192.168.1.1 het LAN IP gewijzigd. Maar dan wil de controller (op Windows 10) de usg niet adopten.

Laat ik alles default, dan kan ik de usg adopten. Daarna zou ik in de controller onder networks de instellingen moeten kunnen wijzigen. Alleen heb ik daar geen edit knop.

Weet iemand hoe dat kan? Heb ik niet de juiste rechten of zo?

Alle reacties

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:27
Heeft je windows bak al het nieuwe ip van de DHCP server in de USG gehad?

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:11

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Dit moet gewoon kunnen.

Static ip wijzigen naar de juiste, de controller ook instellen binnen hetzelfde netwerk en dan zou deze hem gewoon op moeten pakken.

Verder wil aan/uit zetten nog wel eens helpen als je een hik in het systeem hebt.

Wabbawabbawabbawabba

• aernout2
Ja zeker. Via ip config gechecked.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

aernout2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:58:
Ja zeker. Via ip config gechecked.
Log eens middels SSH in op die USG (3P?) en kijk voor de grap eens wat dat ding allemaal in z'n lokale "DNS" heeft staan aan statische verwijzingen.

Lokale "DNS" houdt zo'n 'kreng' overigens bij in /etc/hosts/ 8)

En niet om je te ontmoedigen, maar: Beter laat je zo'n ding het management LAN / vLAN gewoon hosten op 192.168.1.0/24 .... Er komt beslist een keer een crash óf update waarna je dat ding weer snel up-and-running wilt gaan kunnen krijgen. Dan is het prutsen met vLAN's óf een config.json niet iets wat je er op dat moment bij wilt hebben als de hele familie TV denkt te moeten gaan kunnen kijken..... >:)

[Voor 3% gewijzigd door Will_M op 27-01-2023 17:33]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:03
het kan maar
doe-het-niet

Komt gedonder van, zal vast ergens hardcoded die andere range/ip in staat.
Ubiquiti spul is redelijk gehecht aan zn 1.x range :P

CISSP! Drop your encryption keys!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Waarvoor wil je graag naar een andere IP range?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

laurens0619 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:26:
het kan maar
doe-het-niet

Hoe vaak ik hier al niet middels VI een aantal entries uit die Local Host tabel van dat ding heb mogen vissen nadat ik weer eens ergens een ARP issue had bij het vervangen van apparatuur waarbij de hostname gelijk moest blijven aan de naam van een 'oud' apparaat.... ;w

• aernout2
Ik wil graag naar een andere range onrust ik anders alle apparaten met een fixed ip moet gaan wijzigen. Natuurlijk kan dat wel. Maar als er een mogelijkheid is tot editen, ben ik ook benieuwd hoe het werkt.

Misschien kan ik in de toekomst wel wat verschillende vlans maken voor bijvoorbeeld beveiliging, en gasten netwerk.

In het verleden is het me wel eens gelukt, maar na een stroomstoring en een ongeduldige tiener moest de hele installatie opnieuw.

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

aernout2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:45:
Ik wil graag naar een andere range onrust ik anders alle apparaten met een fixed ip moet gaan wijzigen. Natuurlijk kan dat wel. Maar als er een mogelijkheid is tot editen, ben ik ook benieuwd hoe het werkt.

Misschien kan ik in de toekomst wel wat verschillende vlans maken voor bijvoorbeeld beveiliging, en gasten netwerk.

In het verleden is het me wel eens gelukt, maar na een stroomstoring en een ongeduldige tiener moest de hele installatie opnieuw.
Waarom zou jij je apparaten een Fixed IP moeten geven als ik vragen mag?

rMBP M1 13"  iPhone 12 Mini  Watch S7  AirPods Pro

• aernout2
Dat gaat om een camera systeem die zijn camera's op ip vindt .....
En zo kan ik de nvr bereiken.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

aernout2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:59:
Dat gaat om een camera systeem die zijn camera's op ip vindt .....
En zo kan ik de nvr bereiken.
Kun je die apparaten niet beter middels een reservering op basis van het MAC adres in je DHCP-Scope dynamisch van een geldig "vast" IP adres voorzien?

:9

[Voor 3% gewijzigd door Will_M op 27-01-2023 15:16]

• aernout2
Dat is inderdaad een prima plan. Denk dat ik dat maar ga doen...

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:11

KatirZan

Wandelende orgaanzak

laurens0619 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:26:
het kan maar
doe-het-niet

Ik heb er meerdere in verschillende ranges hangen hoor :) geen enkel probleem mee gehad :+

Wabbawabbawabbawabba

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

KatirZan schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Ik heb er meerdere in verschillende ranges hangen hoor :) geen enkel probleem mee gehad :+
N-1 >:)

Ik beheer professioneel behoorlijk wat netwerken en daarop is de stelregel: Als iemand ánders er m'n z'n tengels fysiek óók aan kan komen..... DHCP op Auto/Auto IT-IS :*)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee