Vraag

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-03 19:35
Hi!

Ik zoek al een tijdje en niemand lijkt dit te weten.

Ik kijk films op Netflix via een Chromecast met Google TV (via HDMI)
Stel dat ik daar een Bose Soundbar 900 of Sonos Arc op aansluit via HDMI (zodat geluid via HDMI gaat)

A: alles tegelijk aan en uit als ik dat wil? Kan de TV 2 HDMI devices tegelijk aansturen?
B: zo niet, dan moet de soundbar via optical.. kan het dan wel? En zo ja, is het geluidstechnisch dan minder?

C: Help?

Wat heb ik gedaan: contact gezocht met Samsung en Bose.. maar icm Google TV zeggen ze: 'ja weet ik niet'.

Dus hopelijk een ervaringsdeskundige op het forum.

tnx!

Beste antwoord (via Queros op 28-01-2023 15:13)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:48

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Queros schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:41:
A: alles tegelijk aan en uit als ik dat wil?
Via HDMI CEC zou dat kunnen werken. Let op, kunnen. HDMI CEC is vrij door fabrikanten om te implementeren waardoor samenwerking in praktijk anders kan gaan dan theorie.
Kan de TV 2 HDMI devices tegelijk aansturen?
TV krijgt audio en video binnen via de bron, in dit geval Chromecast. Audio terug gaat via HDMI ARC (Audio Return Channel), dat is een dedicated uitgang binnen een ingang maar qua idee is het niets anders dan "vroeger" S/PDIF.
zo niet, dan moet de soundbar via optical.. kan het dan wel?
Automatisch in- en uitschakelen/reageren op één remote heb ik wel eens gezien maar ik zou daar niet van uitgaan. Auto sense op S/PDIF is zeldzaam.
En zo ja, is het geluidstechnisch dan minder?
Dat is iets wat Google je had kunnen vertellen. Of even verder lezen, ik haal het zo aan.
Wat heb ik gedaan: contact gezocht met Samsung en Bose.. maar icm Google TV zeggen ze: 'ja weet ik niet'.
Begrijpelijk. Fabrikanten die support geven op elkaars producten zie je niet vaak. Omdat er nul garantie is dat alles op elkaar afstemt en werkt zoals bedoelt. De Samsung TV in de keten hangt nog het meest van af. Als Bose zou ik hier mijn handen ook vanaf houden. Samsung idem, beloftes dat iets werkt maakt schuld.

Voor dit soort dingen is het de handleiding lezen van de apparatuur die je hebt en welke je van plan bent te kopen. Checken of methodes van aansluiten overeen komen en of het spul dus compatible is. Daarna hopen dat alles ook zo werkt. Zo niet hopen dat een HDMI kabel wisselen het probleem oplost. Dat laatste puur als voorbeeld hoe krakkemikkig de implementatie kan zijn.
J2pc schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:22:
Dat is verder wel allemaal compatible in dat 't werkt, maar wees je bewust dat arc beperkt is qua bitrate, en dus qua geluids kwaliteit.
Ik weet 't even niet uit m'n hoofd, maar gewoon dolby lukt nog wel, maar spul als atmos krijg je volgens mij niet over een arc connectie (itt e-arc) en valt terug naar wat lagers zoals PCM of Dolby Digital ofzo.
HDMI ARC gaat tot Dolby Digital Plus. Met een bron als Netflix of andere streamingdiensten zit de Atmos meta data in die stream. Wil je Atmos op basis van Dolby TrueHD dan moet je naar eARC. Voor Atmos heb je sowieso ARC nodig, S/PDIF blijft steken op "Dolby Digital" (geen Plus).

Om het compleet te maken: LPCM is over HDMI ARC (net als S/PDIF) max twee kanalen waar eARC wel surround ondersteunt.
Dan zou ik kiezen voor een soundbar met 2x HDMI zodat je soundbar direct atmos van je chromecast krijgt, en vervolgens het beeld doorstuurt naar je tv.
Voordeel van deze methode van aansluiten, de TV niet als hub gebruiken, is dat alle audio wordt ondersteunt. Al is het de vraag of de, bijvoorbeeld, sound bar wel alles ondersteunt qua codecs. DTS is langzaamaan aan het verdwijnen, vandaar dat ik het hierboven niet aanhaalde. TV van TS is ouder en doet nog wel DTS maar huidige Samsung niet meer. Net als LG, Panasonic,.. Al geldt ook hier: het hangt van je collectie/aanbod en aanwezige hardware af. Doe je niets met fysieke media is het gemis van DTS er niet. Wil je wel DTS en heb je toevallig apparatuur met HDMI eARC, decoderen naar LPCM en je bent er ook.

Het blijft ook een discutabel kunt hoe veel waarde je moet hechten aan iets van "surround" of "Atmos" op een sound bar. Dat een device iets kan verwerken wil niet zeggen dat het merkbaar is. Haast elke TV heeft tegenwoordig een "HDR" label maar genoeg TV's die door de toegepaste techniek eigenlijk helemaal niets HDR kunnen tonen.

Edit:
Ik gooi hierboven puur de theorie neer. Ook ik maak geen beloftes of iets werkt of niet.

Van een Chromecast weet ik echter niet zeker welke audio deze allemaal door kan sturen. Kan een bron bijvoorbeeld slechts stereo of alleen "Dolby Digital" aan dan ga je natuurlijk nooit meer uit de TV krijgen dan wat er in komt. Idem met de Samsung UE48JU7000, ouder model dus mogelijk niet eens bekend met Dolby Digital Plus qua codecs. Maar dat is iets aan TS om uit te zoeken.

[Voor 27% gewijzigd door FeaR op 28-01-2023 13:49]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-03 15:41
Zolang de tv arc of earc heeft kan dat. of optical.
Met CEC is dit mogelijk dat als je de tv aandoet de soundbar ook aangaat.
en dus ook zo het volume te bepalen met 1 afstandsbediening.
(bijna elke tv heeft dit inmiddels wel)

Via optical (mocht de tv dat hebben) is het ook mogelijk.
Maar dan kun je niet met 1 afstandsbediening alles regelen.
je moet dan het volume en aan en uit van de soundbar met zijn eigen afstandsbediening moeten regelen.

Kortom: Ja de tv stuurt een signaal uit naar je bose/sonos meer niet.

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-03 19:35
Hi, thanks voor je bericht.
Op het moment heb ik nog de Samsung UE48JU7000.
Maar mijn vraagteken was er vooral omdat de TV dan dus tegelijkertijd 2 HDMI poorten moet kunnen aanspreken.

Soundbar en de Google TV. Maar jij zegt, dat kan dus..

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Zou geen probleem moeten/mogen zijn. De chromecast levert audio/video. Dit is voor je tv niet noemenswaardig anders dan bv een bluray speler oid.

Let op dat je de soundbar wel aan een HDMI aansluiting met (e)arc aansluit (vzviw meestal 1 specifieke poort)
En miss moet je in je TV nog instellen dat je audio via (e)arc output.

Anders kan je ook kiezen voor een soundbar met 2 HDMI poorten. Dan hang je je chromecast aan je soundbar, en die weer aan je TV.

/edit
als ik hier even kijk
https://www.displayspecifications.com/en/model/6f4f3c

heb je 4x arc, geen e-arc.

Dat is verder wel allemaal compatible in dat 't werkt, maar wees je bewust dat arc beperkt is qua bitrate, en dus qua geluids kwaliteit.
Ik weet 't even niet uit m'n hoofd, maar gewoon dolby lukt nog wel, maar spul als atmos krijg je volgens mij niet over een arc connectie (itt e-arc) en valt terug naar wat lagers zoals PCM of Dolby Digital ofzo.

Dan zou ik kiezen voor een soundbar met 2x HDMI zodat je soundbar direct atmos van je chromecast krijgt, en vervolgens het beeld doorstuurt naar je tv.
Maar ik ben een sucker voor labeltjes als dolby atmos, dts:x etc. }:O

[Voor 42% gewijzigd door J2pc op 27-01-2023 14:36]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-03 15:41
Zeker kan dat!

Via optical is alleen wel mindere "kwaliteit" van het geluid.
Maar als je een nieuwe tv hebt of soundbar gaat alles via hdmi. optical komt daar nauwelijks nog bij kijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:48

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Queros schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:41:
A: alles tegelijk aan en uit als ik dat wil?
Via HDMI CEC zou dat kunnen werken. Let op, kunnen. HDMI CEC is vrij door fabrikanten om te implementeren waardoor samenwerking in praktijk anders kan gaan dan theorie.
Kan de TV 2 HDMI devices tegelijk aansturen?
TV krijgt audio en video binnen via de bron, in dit geval Chromecast. Audio terug gaat via HDMI ARC (Audio Return Channel), dat is een dedicated uitgang binnen een ingang maar qua idee is het niets anders dan "vroeger" S/PDIF.
zo niet, dan moet de soundbar via optical.. kan het dan wel?
Automatisch in- en uitschakelen/reageren op één remote heb ik wel eens gezien maar ik zou daar niet van uitgaan. Auto sense op S/PDIF is zeldzaam.
En zo ja, is het geluidstechnisch dan minder?
Dat is iets wat Google je had kunnen vertellen. Of even verder lezen, ik haal het zo aan.
Begrijpelijk. Fabrikanten die support geven op elkaars producten zie je niet vaak. Omdat er nul garantie is dat alles op elkaar afstemt en werkt zoals bedoelt. De Samsung TV in de keten hangt nog het meest van af. Als Bose zou ik hier mijn handen ook vanaf houden. Samsung idem, beloftes dat iets werkt maakt schuld.

Voor dit soort dingen is het de handleiding lezen van de apparatuur die je hebt en welke je van plan bent te kopen. Checken of methodes van aansluiten overeen komen en of het spul dus compatible is. Daarna hopen dat alles ook zo werkt. Zo niet hopen dat een HDMI kabel wisselen het probleem oplost. Dat laatste puur als voorbeeld hoe krakkemikkig de implementatie kan zijn.
J2pc schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:22:
HDMI ARC gaat tot Dolby Digital Plus. Met een bron als Netflix of andere streamingdiensten zit de Atmos meta data in die stream. Wil je Atmos op basis van Dolby TrueHD dan moet je naar eARC. Voor Atmos heb je sowieso ARC nodig, S/PDIF blijft steken op "Dolby Digital" (geen Plus).

Om het compleet te maken: LPCM is over HDMI ARC (net als S/PDIF) max twee kanalen waar eARC wel surround ondersteunt.
Voordeel van deze methode van aansluiten, de TV niet als hub gebruiken, is dat alle audio wordt ondersteunt. Al is het de vraag of de, bijvoorbeeld, sound bar wel alles ondersteunt qua codecs. DTS is langzaamaan aan het verdwijnen, vandaar dat ik het hierboven niet aanhaalde. TV van TS is ouder en doet nog wel DTS maar huidige Samsung niet meer. Net als LG, Panasonic,.. Al geldt ook hier: het hangt van je collectie/aanbod en aanwezige hardware af. Doe je niets met fysieke media is het gemis van DTS er niet. Wil je wel DTS en heb je toevallig apparatuur met HDMI eARC, decoderen naar LPCM en je bent er ook.

Het blijft ook een discutabel kunt hoe veel waarde je moet hechten aan iets van "surround" of "Atmos" op een sound bar. Dat een device iets kan verwerken wil niet zeggen dat het merkbaar is. Haast elke TV heeft tegenwoordig een "HDR" label maar genoeg TV's die door de toegepaste techniek eigenlijk helemaal niets HDR kunnen tonen.

Edit:
Ik gooi hierboven puur de theorie neer. Ook ik maak geen beloftes of iets werkt of niet.

Van een Chromecast weet ik echter niet zeker welke audio deze allemaal door kan sturen. Kan een bron bijvoorbeeld slechts stereo of alleen "Dolby Digital" aan dan ga je natuurlijk nooit meer uit de TV krijgen dan wat er in komt. Idem met de Samsung UE48JU7000, ouder model dus mogelijk niet eens bekend met Dolby Digital Plus qua codecs. Maar dat is iets aan TS om uit te zoeken.

[Voor 27% gewijzigd door FeaR op 28-01-2023 13:49]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee