Betrouwbaarheid Google maps reviews

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanleen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-03 10:54
Ik ben naarstig op zoek naar een aannemer voor een badkamerverbouwing, en orienteer me daarbij op de reviews van bedrijven op Google maps. Ik heb enkele aannemers benaderd die helemaal vol zaten met klussen, en andere die volgende week zouden kunnen starten. Allemaal met goede reviews, maar bij de tweede categorie valt op dat de (positieve) reviewers bijna allemaal maar 1 review in totaal hebben gedaan, op dit bedrijf dus.
Bij de eerste categorie valt op dat er veel meer positieve reviewers staan die ook meerdere andere reviews op hun naam hebben.
Mijn vraag: is dit een "known scam" bij Google Reviews? is het mogelijk dat bedrijven reviews " kopen" die dan bv door bots worden ingevoerd? Of desnoods door echte mensen, want het taalgebruik ziet er wel goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:32
Een vriend/vriendin/kennis kan makkelijk een review plaatsen, dit zal moeilijker gaan met 20 of 50 reviews, en 100 al helemaal. Kopen zal wss mogelijk zijn maar daar kan ik niks over vertellen, geen kennis op dat gebied.

Uiteindelijk zou je gewoon via-via iemand het beste kunnen vinden (al gaat dat ook wel eens fout hoor).

[ Voor 19% gewijzigd door grasmanek94 op 27-01-2023 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:21
Op zich heb je aan een gezonde dosis argwaan genoeg.

Alle reviews door mensen met 1 review kun je negeren / minder meewegen.

Elke aanbieder die je verdenkt van fake reviews schrap je van je lijst. Vaak eenvoudig te herkennen aan een patroon.

Aanbieders die actief reageren kun je vaak beter inschatten.

Zowel mijn PV-installateur als glaszetter riepen bij de factuur actief op tot een review (template). Dat kan wel verklaren waarom er veel mensen zijn met 1 review achter hun naam: men gunt de aanbieder een review terwijl men dat normaal niet doet.

Je moet je altijd realiseren dat er een positieve bias in de reviews zit omdat je niet anoniem kunt reageren en sommige sectoren bevolkt worden door wat intimiderender volk.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Reviews kan je kopen. Je kan zelfs googlen naar Google reviews kopen, krijg je nog genoeg resultaten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanleen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-03 10:54
XFlame schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:31:
Reviews kan je kopen. Je kan zelfs googlen naar Google reviews kopen, krijg je nog genoeg resultaten ook.
Inderdaad. Met schaamteloze teksten als "Reviews worden random geplaatst om het zo natuurlijk mogelijk te houden" en " Enkel handgeschreven reviews door echte mensen". Maar dan zou ik verwachten dat deze "echte mensen" daar hun werk aan hebben en meer dan 1 review schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Wij hebben zelf in onze omgeving via buren en vrienden vier aannemers doorgekregen die we hebben benaderd. Twee zaten er vol, bij een moesten we 8 maanden wachten en bij een 6 maanden. Voordeel daarvan is dat je bij iemand kan kijken naar het resultaat, wat een beter gevoel geeft dan reviews. Maar als je niets anders hebt is het logisch dat je daar op af gaat. Dat is altijd nog beter dan je klus op werkspot zetten (ook al kan de aannemer daar wel actief zijn, zouden ook reviews kunnen staan). Onderzoek doen blijft het devies. Betrouwbaarheid van reviews is vaak een lastig issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Dat vraag ik mij ook soms af....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wfSjzMQMP3OsI6WN6vG3aPQ7kQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cOXd2Q2WsQRTlS6HWbI9wLZ3.png?f=fotoalbum_large

Vooral bij autobedrijven valt mij dit steeds op: een gemiddelde van 4.8 uit 5 en dan wanneer ik door de reviews scroll, dan zie ik heel veel accounts welke slechts een review geplaatst hebben. Dan begin ik te twijfelen of ik wel in zee moet gaan met zo'n bedrijf.....

Overduidelijk dat er nep reviews tussen staat, je weet alleen niet welke: kan natuurlijk altijd zijn dat iemand slechts 1 review plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:13
Rukapul schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:06:
Op zich heb je aan een gezonde dosis argwaan genoeg.

Alle reviews door mensen met 1 review kun je negeren / minder meewegen.

Elke aanbieder die je verdenkt van fake reviews schrap je van je lijst. Vaak eenvoudig te herkennen aan een patroon.

Aanbieders die actief reageren kun je vaak beter inschatten.

Zowel mijn PV-installateur als glaszetter riepen bij de factuur actief op tot een review (template). Dat kan wel verklaren waarom er veel mensen zijn met 1 review achter hun naam: men gunt de aanbieder een review terwijl men dat normaal niet doet.

Je moet je altijd realiseren dat er een positieve bias in de reviews zit omdat je niet anoniem kunt reageren en sommige sectoren bevolkt worden door wat intimiderender volk.
Same here, ik vraag ook om reviews in de mail waarin ik de factuur verstuur. Ook veel mensen die maar een review hebben geschreven. Maar het zijn dus wel echte reviews.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-05 23:05
Is wel bekend toch? Bij ons in de regio heb je de BEBO, voor vloeren en parket. Die adverteren met 2,5 euro per m2 voor laminaat. Wat er niet bij staat is dat de plinten die je er verplicht bij af moet nemen 12,5 euro per m kosten (of de ondervloer, dat wisselt nog wel eens). Dus effectief betaal je een normale prijs.

Op diverse plekken in de showrooms staat een QR; gratis vloer winnen? Laat een review achter op google. Voila, duizenden 5 sterren reviews ondanks een smerig verdien en marketing model.

[ Voor 7% gewijzigd door MagniArtistique op 30-01-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Kende een bevriende rijschool die wel is vroeg of er een review geplaatst kon worden als vrienden dienst. Zou dus idd niet op basis van Google reviews afgaan of je met een vakman te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Marco-Peters schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:17:
Dat vraag ik mij ook soms af....

[Afbeelding]

Vooral bij autobedrijven valt mij dit steeds op: een gemiddelde van 4.8 uit 5 en dan wanneer ik door de reviews scroll, dan zie ik heel veel accounts welke slechts een review geplaatst hebben. Dan begin ik te twijfelen of ik wel in zee moet gaan met zo'n bedrijf.....

Overduidelijk dat er nep reviews tussen staat, je weet alleen niet welke: kan natuurlijk altijd zijn dat iemand slechts 1 review plaats.
Ik heb hier toevallig ook slechts 1 review geplaatst. Dit omdat ik bij een zaak kwam waar ik 2x erg goed ben geholpen voor een nette prijs. Dat vond ik een review schrijven waard om dat bedrijf een beetje te helpen. Een review zal ik persoonlijk alleen schrijven wanneer het of erg goed of erg slecht is gegaan. Dat komt ook niet heel vaak voor.

Edit: Reviews zijn voor bedrijven ook een probleem. Er kunnen best 100 mensen prima geholpen zijn, maar omdat het niet uitzonderlijk goed is plaatsen er maar 2 een review. Dan heb je 5 mensen met een slechte ervaring en daarvan plaatsen er 3 een slechte review. Dit zegt in de praktijk met 2 goede en 3 slechte reviews eigenlijk niets over het bedrijf. Sowieso plaatsen mensen eerder een review als het slecht is gegaan dan dus wanneer het goed is gegaan. Ook hier op Tweakers boosten bedrijven hun reviews met dingen als winacties. Genoeg shopreviews hier zijn 2 normale reviews om vervolgens 10 winactie reviews te zien. Dit zegt dus ook weer helemaal niets. Ik snap ook wel dat bedrijven reviews kopen, je moet maar net 3 ziekerds als klanten hebben waarbij het nooit goed is en 50 klanten waarbij het prima was maar die plaatsen geen review, om vervolgens meer slechte reviews te hebben terwijl het bedrijf prima is.

[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 30-01-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:50
PilatuS schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Ik heb hier toevallig ook slechts 1 review geplaatst. Dit omdat ik bij een zaak kwam waar ik 2x erg goed ben geholpen voor een nette prijs. Dat vond ik een review schrijven waard om dat bedrijf een beetje te helpen. Een review zal ik persoonlijk alleen schrijven wanneer het of erg goed of erg slecht is gegaan. Dat komt ook niet heel vaak voor.

Edit: Reviews zijn voor bedrijven ook een probleem. Er kunnen best 100 mensen prima geholpen zijn, maar omdat het niet uitzonderlijk goed is plaatsen er maar 2 een review. Dan heb je 5 mensen met een slechte ervaring en daarvan plaatsen er 3 een slechte review. Dit zegt in de praktijk met 2 goede en 3 slechte reviews eigenlijk niets over het bedrijf. Sowieso plaatsen mensen eerder een review als het slecht is gegaan dan dus wanneer het goed is gegaan. Ook hier op Tweakers boosten bedrijven hun reviews met dingen als winacties. Genoeg shopreviews hier zijn 2 normale reviews om vervolgens 10 winactie reviews te zien. Dit zegt dus ook weer helemaal niets. Ik snap ook wel dat bedrijven reviews kopen, je moet maar net 3 ziekerds als klanten hebben waarbij het nooit goed is en 50 klanten waarbij het prima was maar die plaatsen geen review, om vervolgens meer slechte reviews te hebben terwijl het bedrijf prima is.
Precies, zelf heb ik ooit een bij een bekende vloerenboer een 1 sterren review achtergelaten toen mijn vloer na 1.5 jaar al problemen begon te vertonen. Via de mail kreeg ik het antwoord "Dit is normale slijtage meneer, wij kunnen hier niets mee". Toen ik een 1 ster review schreef over hoe schandalig slecht de kwaliteit van hun vloeren was kreeg ik opeens een telefoontje en kon ik 50% van de aankoopwaarde terug, maar dan moest ik wel de review naar 5 sterren aanpassen.

Persoonlijk laat ik zelf nooit reviews achter, tenzij ze echt een top prestatie voor mij hebben geleverd of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 20:58
Hermanleen schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:48:
[...]

Inderdaad. Met schaamteloze teksten als "Reviews worden random geplaatst om het zo natuurlijk mogelijk te houden" en " Enkel handgeschreven reviews door echte mensen". Maar dan zou ik verwachten dat deze "echte mensen" daar hun werk aan hebben en meer dan 1 review schrijven.
Nu Google Reviews kopen gemaakt door ChatGPT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:55
Google reviews zeggen wel iets maar niet alles. Reviews op websites van bedrijven hecht ik nul waarde aan, ze bepalen zelf wat ze plaatsen. Er zijn zeker bedrijven met talloze reviews, allemaal 5 sterren, gemaakt door mensen die nooit een review schrijven en ineens besluiten dat te doen. Die dingen zijn gewoon te bestellen. Soms zie je ook een review van iemand die alleen 3 tenten in Pakistan heeft beoordeeld en dan ineens de tegelboer in de buurt. Kan echt natuurlijk maar...ik richt mij op de reviews van mensen met minimaal 5 of 10 logisch lijkende reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Het zegt zeker wel iets, maar ik zou er niet blind op varen. Ik zou eerder nog eens in je netwerk kijken of daar via via nog een aannemer te vinden is.

Wij zaten met een aannemer die besloot om te stoppen met zijn bedrijf en moesten opnieuw beginnen met het traject. Uiteindelijk via ons eigen netwerk een leuke aannemer gevonden die aan de slag kon gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De beste tegelzetter die ik ken kan je totaal niet vinden op internet en heeft zijn planning bijna 2 jaar vol staan en is al 20 jaar ofzo aan het tegelen. voor die mensen heeft internet helemaal geen meerwaarde en is het alleen maar lastig.

via via is echt nog steeds de beste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 20:55
Inderdaad eigenlijk altijd via via aan de aannemers, schilders, installatiemonteurs en andere klusjesmannen gekomen. Je hoort dan meteen alles van zo'n klusjesman. Vaak als ze echt druk zijn weten ze vaak ook wel iemand anders die de klus eventueel kan doen of waar je kan informeren. Dan kom je via via toch aan een goede kracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 16:07
Een andere manier waarop dit soort bedrijven positieve reviews farmen is door de klant meteen na de klus vragen een review te plaatsen. Ik heb dit meegemaakt met een studentverhuisservice. Kwam in plaats van 3 man maar 2 opdagen (1 had zich verslapen). De 2 die wel kwamen waren duidelijk ook brak maar deden het werk op zich goed, duurde iets langer dan van tevoren ingeschat maar omdat ik voor 1 man minder hoefde te betalen kwam het netto/netto voor hetzelfde bedrag uit. Aan het eind van de klus vroegen ze me direct een positieve review op google te plaatsen omdat dat een bonus van hun baas oplevert.

Als ik uit eigen beweging een review had geplaatst (doe ik vrijwel nooit) was het max. 3 sterren geweest vanwege die man minder. Maar wilde op dat moment niet de 2 die wel waren gekomen en hun werk goed hadden gedaan dupe laten zijn van hun lakse collega.

Conclusie: (zelfs) al die 5 sterrenreviews van echte mensen incl. foto kan je niet vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:56
Jean-Bob schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:04:
Een andere manier waarop dit soort bedrijven positieve reviews farmen is door de klant meteen na de klus vragen een review te plaatsen. Ik heb dit meegemaakt met een studentverhuisservice. Kwam in plaats van 3 man maar 2 opdagen (1 had zich verslapen). De 2 die wel kwamen waren duidelijk ook brak maar deden het werk op zich goed, duurde iets langer dan van tevoren ingeschat maar omdat ik voor 1 man minder hoefde te betalen kwam het netto/netto voor hetzelfde bedrag uit. Aan het eind van de klus vroegen ze me direct een positieve review op google te plaatsen omdat dat een bonus van hun baas oplevert.

Als ik uit eigen beweging een review had geplaatst (doe ik vrijwel nooit) was het max. 3 sterren geweest vanwege die man minder. Maar wilde op dat moment niet de 2 die wel waren gekomen en hun werk goed hadden gedaan dupe laten zijn van hun lakse collega.

Conclusie: (zelfs) al die 5 sterrenreviews van echte mensen incl. foto kan je niet vertrouwen.
Maar dit is toch niet onbetrouwbaar? Jij kiest er alsnog zelf voor om 5 sterren te geven.

Het is heel gebruikelijk om direct om een review te vragen, omdat zij ook wel weten dat je dat een paar weken later echt niet meer gaat doen. Dat jij vatbaar voor een een beetje druk bent, maakt de review niet onbetrouwbaar.

Dat is meer een gebrek van reviews in het algemeen. Daarom kan je nooit uitgaan van 1 of 2 reviews. Maar een bedrijf met tientallen reviews waarvan veelal door personen met meerdere reviews, kan je over het algemeen prima vertrouwen. Een beetje logisch nadenken en niet alles voor waar aannemen (zowel positief als negatief) helpt al enorm.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 16:07
Ridicuul schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:49:
[...]

Maar dit is toch niet onbetrouwbaar? Jij kiest er alsnog zelf voor om 5 sterren te geven.

Het is heel gebruikelijk om direct om een review te vragen, omdat zij ook wel weten dat je dat een paar weken later echt niet meer gaat doen. Dat jij vatbaar voor een een beetje druk bent, maakt de review niet onbetrouwbaar.

Dat is meer een gebrek van reviews in het algemeen. Daarom kan je nooit uitgaan van 1 of 2 reviews. Maar een bedrijf met tientallen reviews waarvan veelal door personen met meerdere reviews, kan je over het algemeen prima vertrouwen. Een beetje logisch nadenken en niet alles voor waar aannemen (zowel positief als negatief) helpt al enorm.
Ik geef 5 sterren omdat ik studenten met een bijbaantje wat gun en zo zullen er veel meer zijn. Er zijn er vast ook genoeg die niet vatbaar zijn voor dat beetje druk inderdaad. Maar dat maakt voor mij de gemiddelde score niet betrouwbaar. Eigenlijk is het net zoals met uber chauffeurs en zoveel andere ratingsystemen, de gemiddeldes liggen allemaal rond de maximale score en zeggen eigenlijk niets meer. Maar goed, dit zal voor gen z waarschijnlijk boomer talk zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Welke regio? Ik ken nog wel een goeie in Gelderland :) Ik vraag vaak in kenniskringen rond naar goede ervaringen, veel meer waard dan Google reviews.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 08-02-2023 19:25 ]

Pagina: 1