Toon posts:

Nieuwe oude iMac

Pagina: 1
Acties:

• Imaccer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-02 16:16
Ik nam onlang een iMac over van eind 2012. Hij heeft 10 jaar nieuw ingepakt in een doos gezeten. Ik installeerde Catalina. Maar hij werkt bijzonder traag en is nauwelijks bruikbaar. Zelfs dit bericht typen is waanzin. Als ik een activiteitenweergave bekijk zie ik niet echt iets problematisch. Maar ik ken er niks van. Iemand een idee hoe het komt dat deze 'nieuwe' oude iMac zo weerbarstig moeilijk loopt?
Heeft 1T HD
Modelaanduiding: iMac13,1
Processornaam: Quad-Core Intel Core i5
Processorsnelheid: 2,7 GHz
Aantal processors: 1
Totale aantal cores: 4
L2-cache (per core): 256 KB
L3-cache: 6 MB
Geheugen: 8 GB
Opstart-ROM-versie: 429.0.0.0.0
SMC-versie (systeem): 2.9f8
Serienummer (systeem): C02L91U3DNML
Hardware-UUID: C2F718A7-C6E1-50CD-ABB6-1A1BDFEF4100

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Imaccer Een SSD zal al een wereld van verschil zijn.

Is de Mac verder nu al volledige geüpdate?
Zie je niets meer bij software updates?
Hoe lang staat de Mac al aan?
Gebruik je het bijbehorende Apple muis en toetsenbord en zijn deze bedraad aangesloten of via Bluetooth?

Mogelijk is hij nog bezig met indexeren, dus dat kan ook voor vertraging zorgen.

[Voor 26% gewijzigd door Greatsword op 27-01-2023 11:46]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Catalina is van 2019...
en je wilt het nu draaien op een iMac uit 2012 met 8GB RAM-geheugen en vermoedelijk een S-ATA harde schijf (5400-rpm)

Ik zou er zeker niet meer dan macOS Mojave 10.14.6 op draaien (alhoewel de support daarvoor geeindigt is en het verder geenszins meer ondersteund wordt).
verder zal het an te raden zijn er een SSD in te zetten en het geheugen iig naar 16GB te upgraden als je een beetje perfomance wil behouden

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

RM-rf schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:47:
Catalina is van 2019...
en je wilt het nu draaien op een iMac uit 2012 met 8GB RAM-geheugen en vermoedelijk een S-ATA harde schijf (5400-rpm)

Ik zou er zeker niet meer dan macOS Mojave 10.14.6 op draaien (alhoewel de support daarvoor geeindigt is en het verder geenszins meer ondersteund wordt).
verder zal het an te raden zijn er een SSD in te zetten en het geheugen iig naar 16GB te upgraden als je een beetje perfomance wil behouden
Waarom niet verder dan Mojave, Catalina is gewoon het laatst ondersteunde OS voor deze machine.

https://support.apple.com/kb/SP803?locale=nl_NL

16GB voor een beetje browsen zou niet nodig moeten zijn.

• Imaccer
Greatsword schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:44:
@Imaccer Een SSD zal al een wereld van verschil zijn.

Is de Mac verder nu al volledige geüpdate?
Zie je niets meer bij software updates?
Hoe lang staat de Mac al aan?
Gebruik je het bijbehorende Apple muis en toetsenbord en zijn deze bedraad aangesloten of via Bluetooth?

Mogelijk is hij nog bezig met indexeren, dus dat kan ook voor vertraging zorgen.
Ik heb hem hier nu een maand of twee staan draaien, maar het is zoooo vermoeiend. Ik dacht ook al aan ssd, maar ik zie in activiteitenweergave dat er niet bijzonder veel van die 8 GB wordt gebruikt, idem CPU. Enkel de schijf gaat misschien wat ver?
https://tweakers.net/i/T10fKA6IsGO9WPcz1qRL5SBkC3c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NzVr6sV7q28tiBohS5SxmTmB.png?f=user_large

https://tweakers.net/i/A2p7NWqjKPtSVat1XVOck_PnkT0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S6chRXfxNyxnn7cqitdK3h9N.png?f=user_large

• Imaccer
Apple toetsenbord met draad, Dell-muis met draad. Batterijen appelmuis zijn op maar dat gaf geen verschil.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Imaccer Gebruik je Safari of een andere browser?

• Imaccer
Greatsword schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:07:
@Imaccer Gebruik je Safari of een andere browser?
Safari

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dan zijn we weer terug bij af, HDD vervangen voor een SSD als dat het je waard is.
Die 2012 iMacs zijn ook niet al te zuinig, dus mogelijk is het interessanter om gewoon te upgraden naar een wat recenter model met SSD.

Is maar net wat je er voor uit wilt geven.

• Imaccer
Oké, bedankt alvast. Als je ziet hoeveel men er in tweedehands in winkel nog voor vraagt... toch best veel voor een systeem dat nauwelijks nog draait. Dan koop je beter een goedkope tablet.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Imaccer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:15:
Oké, bedankt alvast. Als je ziet hoeveel men er in tweedehands in winkel nog voor vraagt... toch best veel voor een systeem dat nauwelijks nog draait. Dan koop je beter een goedkope tablet.
Ja is natuurlijk een heel ander apparaat en gebruikerservaring.

Misschien dat @nelizmastr nog een suggestie heeft, die zie ik vaak ook wel in topics over oudere Macs.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Greatsword schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:19:
[...]

Ja is natuurlijk een heel ander apparaat en gebruikerservaring.

Misschien dat @nelizmastr nog een suggestie heeft, die zie ik vaak ook wel in topics over oudere Macs.
SSD maakt inderdaad een wereld van verschil. Dat draaiende roest moet je direct het raam uit flikkeren. Moderne besturingssystemen draaien gewoon niet meer op die ouwe schijfjes.
Je kunt ook een externe USB3 SSD kopen en daar macOS op zetten, hoeft-ie niet uit elkaar. De 2012 zou daar voldoende connectiviteit voor moeten hebben.

I reject your reality and substitute my own

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mocht je de operatie van de iMac open maken niet willen doen dan kun je ook werken met een externe SSD. Ook daarmee kun je doorgaans prima werken. Je kunt dan in ieder geval achterhalen dat het aan de HDD ligt en niet aan de rest van je systeem.

Ik heb me laten vertellen dat de Samsung T5 en/of T7 het prima doen als externe SSD.

• Winduss
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-03 06:31
Nadat je er een SSD in hebt gebouwd kan je Monterey of zelfs Ventura installeren via OpenCore Legacy Patcher. Monterey werkt gewoon razend snel op mijn 2012 Mac Mini met een SSD.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Winduss schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:22:
Nadat je er een SSD in hebt gebouwd kan je Monterey of zelfs Ventura installeren via OpenCore Legacy Patcher. Monterey werkt gewoon razend snel op mijn 2012 Mac Mini met een SSD.
Niet overdrijven hé, pas als je M1 gewend bent weet je wat echt snel is ;)

• Winduss
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-03 06:31
Greatsword schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:29:
[...]

Niet overdrijven hé, pas als je M1 gewend bent weet je wat echt snel is ;)
Dat is natuurlijk waar :9
Maar ik moet zeggen dat voor web browsen, office werk en muziek en films, mijn i7 Mac Mini gewoon helemaal top is in 2023. Ik hoef eigenlijk nooit te wachten als ik een programma aanklik.
Je gaat er natuurlijk niet 4k video op editen, maar voor dagelijks gebruik zal zelfs die 2012 iMac goed genoeg zijn.

• Draclira M
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-03 19:54
Deze week IMac eind 2009 core 2 duo opnieuw geïnstalleerd met High Sierra, hierna was de IMac erg traag.
In activiteitenweergave cpu belasting 20-80 % en geheugen gebruikt hoog.
Na het installeren van de laatste update van High Sierra en na het indexeren is de IMac weer normaal bruikbaar.
opstarten duurt ongeveer 20-30 sec met SSD zal dat ongeveer de helft zijn. maar dat het is naar mijn mening niet waard voor een IMac uit 2009.
Mogelijk dat ik later een SSD installeer.
Controleer ook welke processen gestart worden tijdens opstarten.
Suc6

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
De bottleneck is gewoon die 5400rpm schijf.
Sluit gewoon via USB een Samsung T7 aan en gebruik die als bootdisk.
Dan heb je weer een prima bruikbare machine.

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Gisteren en vandaag nog bezig geweest met een 21,5" iMac late 2012, er stond Sierra op maar updaten naar High Sierra lukte niet. Dus via internet-recovery Mountain Lion geïnstalleerd en daarna High Sierra. Daarna kon ik zelfs via OpenCore Legacy Patcher Ventura installeren.

Uiteindelijk heb ik Windows 11 kunnen installeren en dat werkt een stuk soepeler (ondanks de langzame hdd). Deze heb ik gekloond naar een externe SSD, maar hij start er jammer genoeg niet mee op. Iemand enig idee waaraan dat zou kunnen liggen?

Hij is overigens niet van mezelf, maar van mijn oom.

[Voor 6% gewijzigd door syltheboy op 06-02-2023 21:33]

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:07
Ik heb van de week net een iMac 27" late 2013 overgenomen met 1TB Fusion Drive en 24GB ram. Volgens sysinfo is deze met 128GB SSD. De verkoper heeft deze geherinstalleerd met de MacOS 10.9, deze start overigens razendsnel op.

Komende week ga ik er een nieuwere MacOS versie opzetten, dan pas kan ik zien hoe de performance is. Zou deze Fusion drive nog redelijke performance kunnen leveren of maar gelijk kijken naar een SSD? Of kan ik de stock128SSD zelf apart gebruiken voor MacOS?

Uodate: gisteren de iMac geherinstalleerd met Catalina en vervolgens met Opencore geupgrade naar Monterey, alles werkt vlot met de Fusion drive ;)

[Voor 20% gewijzigd door zx9r_mario op 14-03-2023 11:51. Reden: update]

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:27
Van de week een Mac mini late 2012 (QC I7, 16 Gb en 1TB ssd) overgenomen. Zal primair gebruikt worden om vanuit huis te werken met een Telestick (werknemers van Defensie weten wat dit is). Werkt uitstekend, is stil en meer dan voldoende om mijn werk vanuit huis te kunnen doen, enige wat niet word ondersteund door de Telestick is de wifi functionaliteit en dus ook geen bluetooth. Geen probleem want ik heb dat ding aangesloten via bedraad netwerk en er een apple keyboard met draadje op aangesloten.

Qua formaat past deze perfect onder mijn Mac Studio, beide hebben precies hetzelfde oppervlak.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee