Toon posts:

Bouwstof nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-03 12:22
Ik heb een vraag over het intrekken van mijn nieuwbouwwoning. Door omstandigheden moet ik er eerder intrekken (1 maand na oplevering), terwijl de werkzaamheden nog lopen. Ik ga er vanuit dat de vloeren en muren al wel gedaan zijn, zodat er bijv. meubels en een bed op de vloer kan.

Mijn vraag gaat meer over de luchtkwaliteit in de tijd dat ik er woon. Er zweeft nog veel bouwstof rond en dat zal nog wel blijven als de rest van de woning nog verbouwd gaat worden. Zelf zat ik te denken om in ieder geval in mijn slaapkamer een goede luchtreiniger te plaatsen die de lucht ook vochtig maakt. Daardoor kan het stof gaan dalen op de vloer die ik vervolgens met dweil en stofzuiger kan schoonmaken. Een Dyson purifier + humidify kan wellicht de oplossing zijn.

Wat is jullie advies hierover? Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Los van uiteraard de woning goed ventileren, regelmatig de vloeren schoonmaken, etc.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:36
Misschien handig om je mechanische ventilatie op een standje hoger dan normaal te draaien? :)

• perform93
grasmanek94 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:31:
Misschien handig om je mechanische ventilatie op een standje hoger dan normaal te draaien? :)
Yes dat ga ik ook doen inderdaad, thanks. :)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je hebt lucht filter(s) water en papieren varianten, zelfs Ikea heeft ze.

De water-variant maakt het wel wat vochtiger in huis (zegt men).. kan zomers wat prettiger zijn dan in de winter.

In mijn beleving (als roker) scheelt het veel aanslag op alles en ook wat stof dat in de lucht dwarrelt + haren van onze katten. (de plek waar hij bij ons stond was een bruine vlek er achter ..) sindsdien roken we minder binnen. :+

Het is geen wondermiddel, en regelmatig de filters even reinigen is wel handig (mini compressor doet wonderen) maar schaden doet het niet in elk geval.

Tja vanalles

• perform93
vso schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:58:
je hebt lucht filter(s) water en papieren varianten, zelfs Ikea heeft ze.

De water-variant maakt het wel wat vochtiger in huis (zegt men).. kan zomers wat prettiger zijn dan in de winter.

In mijn beleving (als roker) scheelt het veel aanslag op alles en ook wat stof dat in de lucht dwarrelt + haren van onze katten. (de plek waar hij bij ons stond was een bruine vlek er achter ..) sindsdien roken we minder binnen. :+

Het is geen wondermiddel, en regelmatig de filters even reinigen is wel handig (mini compressor doet wonderen) maar schaden doet het niet in elk geval.
Dank voor je reactie. Heb je een voorbeeld van een watervariant filter? Ik zoek ernaar, maar krijg dan resultaten die het water filtert. Meeste luchtreinigers die ik kan vinden hebben een papieren "HEPA" filter. Filters regelmatig vervangen zal ik meenemen!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:22
Goed schoonmaken en extra goed ventileren tegen de stoffen die nog uit materialen kruipen. (Vluchtige Organische Stoffen)

schoonmaken is vooral een paar dagen achterelkaar stofzuigen/dweilen dan heeft het stof snachts de kans om weer neer te dalen. ventileren de mv wat harder zetten, en regelmatig spuien. (ramen open)

je kan luchtreinigers kopen die VOS (VOC) kunnen filteren.. maar raam open zetten werkt ook, alleen niet handig als dat in de winter is :+

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 27-01-2023 13:16]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

perform93 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:36:
[...]
Dank voor je reactie. Heb je een voorbeeld van een watervariant filter? Ik zoek ernaar, maar krijg dan resultaten die het water filtert. Meeste luchtreinigers die ik kan vinden hebben een papieren "HEPA" filter. Filters regelmatig vervangen zal ik meenemen!
Je zal helaas moeten zoeken kon ze ook niet zo snel vinden trouwens, (wisselt met seizoen?)

Idee van de water filters = je bubbelt lucht in water --> water vangt vuil op en komt er "schoon" uit.

Hepa filters (dikker is beter want meer oppervlak) tja gewoon lucht door een semi-doorlaatbare filter

ik heb de ikea (nu) en voorheen had ik een 3x tot 4x de volume van de woonkamer filter. die goedkope ikea (niks mis mee trouwens) is dag en nacht verschil met een oversized bak beest.
(geluid technisch hoor je ze beide niet op standje laag) ..

verwacht niet dat je direct merkt .. totdat je de filter schoonmaakt met een compressor :)

Tja vanalles

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:02
perform93 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:36:
[...]

airwashers zonder hepa filter kunnen geen fijn of ultrafijnstof filteren. Daarom is mijn advies om voor een luchtreiniger met een hepa filter bijv philips ac2887 te gaan.

Je hebt ook airwashers met hepa filters kijk naar venta en stadler.

Vergeet ook niet je kraanwater elke ochtend de spoelen. ivm tijdelijk meer metalen in water.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:58
Ik heb er geen aandelen van of ervaring mee, maar misschien staat hier wat bij:
https://www.cleanair-online.nl/

Soms ben ik bijna gelukkig

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:45
vso schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:58:

Juist andersom toch?
Vochtige lucht die warm is voelt bloedheet.

In de winter hebben wij zowat heel de dag een luchtbevochtiger van 500ml/u draaien om boven de 45% te blijven. zonder duikt de luchtvochtigheid heel rap richting 30 %.

@perform93
die van ikea (even opgezocht naar aanleiding van VSO zijn post) ziet er wel goed uit met hepa en koolstof filter.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:21

_Apache_

For life.

Heb je een stofzuiger met degelijk hepa filter? Vaak stofzuigen met frisse filters.

Het loont ook alle ramen op te zetten als je gaan stofzuiger. Als de stof weer je stofzuiger uitkomt, kan het zo naar buiten waaien

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op dagen dat er veel geklust wordt de deur van slaapkamer dichttapen (schilderstape) en een natte handdoek voor de kier aan de onderkant leggen.

[Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2023 13:43]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:25
Afhankelijk van het soort bouw en de fase zouden luchtbevochtigers mogelijk juist niet nodig zijn.

Beton, lijm en stucwerk heeft vaak nog een redelijke droogtijd voor het volledig uitgehard is. Tot die tijd heb je een hoop vocht in het huis. Vandaar dat je vaak een "droogstook" periode hebt waarin je veel energie zal verbruiken.

Als dat bij jou ook het geval is, moet je vooral ontvochtigen of beter nog: regelmatig ventileren om al dat vocht eruit te krijgen.

Bij mijn (verbouw) huis liep het water een paar weken lang van de (enkelglas) ramen af als alles dicht zat, zo veel vocht kwam er overal uit (nieuwe betonvloer, overal gestucced, etc)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FRANQ schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:40:
[...]
Juist andersom toch?
Vochtige lucht die warm is voelt bloedheet.

In de winter hebben wij zowat heel de dag een luchtbevochtiger van 500ml/u draaien om boven de 45% te blijven. zonder duikt de luchtvochtigheid heel rap richting 30 %.
het is meer de waterdamp (warm / koud) die de energie bevat dan de lucht zelf teminste wat ik weet dan
@perform93
die van ikea (even opgezocht naar aanleiding van VSO zijn post) ziet er wel goed uit met hepa en koolstof filter.
ze zijn niet slecht maar meer geld is wel meer kwaliteit ;)

Tja vanalles

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Raam open en afzuiging hoog zetten(niet een standje maar echt op stand max).
Luchtbevochtiger zet geen zoden aan de dijk gezien een nieuwbouwwoning op zichzelf al erg vochtig is, wil je het nog vochtiger maken dan is het erg ongezond voor jezelf en zal het water langs de ramen lekken.

In iedergeval zorgen dat je slaapkamer goed dicht blijft tijdens de werkzaamheden.
Luchtreinigers met Hepa en koolstoffilters kunnen een beetje helpen te verminderen.

[Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2023 15:55]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
  • Nu online
_Apache_ schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:42:
Heb je een stofzuiger met degelijk hepa filter? Vaak stofzuigen met frisse filters.

Het loont ook alle ramen op te zetten als je gaan stofzuiger. Als de stof weer je stofzuiger uitkomt, kan het zo naar buiten waaien
Stofzuigers hebben geen goede fijnstof filters,ze komen vrijwel altijd niet verder dan de M type filters en dat is onvoldoende, het naampje fijnstof filter zegt niet zoveel, daarnaast zul je de heledag moeten blijven stofzuigen. :+

Even naar het toilet lopen en er dwarrelt alweer een bak fijnstof je slaapkamer in.

[Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2023 16:00]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:21

_Apache_

For life.

mr_evil08 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Stofzuigers hebben geen goede fijnstof filters,ze komen vrijwel altijd niet verder dan de M type filters en dat is onvoldoende, het naampje fijnstof filter zegt niet zoveel, daarnaast zul je de heledag moeten blijven stofzuigen. :+

Even naar het toilet lopen en er dwarrelt alweer een bak fijnstof je slaapkamer in.
slang verlengen en apparaat buiten zetten ? :+

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:22
_Apache_ schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:38:
[...]

slang verlengen en apparaat buiten zetten ? :+
wel een klein gaatje gebruiken anders komt het fijnstof van buiten (verkeer) naar binnen >:)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:58
[...]

En dan maar hopen dat er geen luchtverfrisser op het toilet hangt, want dat geeft ook fijnstof.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
perform93 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:18:
Door omstandigheden moet ik er eerder intrekken (1 maand na oplevering), terwijl de werkzaamheden nog lopen. Ik ga er vanuit dat de vloeren en muren al wel gedaan zijn
Wat voor een werkzaamheden hebben we het dan eigenlijk nog over, als vloeren en muren al wel afgewerkt zijn zal dat toch wel meevallen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mr_evil08
  • Nu online
JukeboxBill schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:51:
[...]

En dan maar hopen dat er geen luchtverfrisser op het toilet hangt, want dat geeft ook fijnstof.
Alles geeft fijnstof inderdaad, zelfs in een schone huis lopen banjeren, maar ik snap TS wel van zijn angst.
Stofzuigen is eigenlijk ook slecht ivm fijnstof.

[Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2023 18:23]

• perform93
mr_evil08 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:51:
Raam open en afzuiging hoog zetten(niet een standje maar echt op stand max).
Luchtbevochtiger zet geen zoden aan de dijk gezien een nieuwbouwwoning op zichzelf al erg vochtig is, wil je het nog vochtiger maken dan is het erg ongezond voor jezelf en zal het water langs de ramen lekken.

In iedergeval zorgen dat je slaapkamer goed dicht blijft tijdens de werkzaamheden.
Luchtreinigers met Hepa en koolstoffilters kunnen een beetje helpen te verminderen.
Hmm goed punt inderdaad, gezien de woning zelf al vochtig is. Dan gaat mijn voorkeur nu naar een normale luchtreiniger zonder bevochtiging. Het hoeft denk ik ook niet eens een hele dure te zijn van Dyson, maar ander merk is ook prima. Is meer dat ik extra zeker wil zijn dat bijna alle fijnstof eruit is gefilterd.
[...]

Ik zou ipv stofzuigen ook alleen laten bij dweilen en vochtige doekjes om de meubels mee schoon te vegen?
Xander schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:54:
[...]

Wat voor een werkzaamheden hebben we het dan eigenlijk nog over, als vloeren en muren al wel afgewerkt zijn zal dat toch wel meevallen?
In principe niet zo heel veel meer inderdaad, maar een nieuwbouwwoning heeft van zichzelf veel bouwstof wat je in de eerste periode wel zal gaan houden. Badkamer, keuken en zolder worden overigens nog verbouwd. Wellicht met extra kamers op zolder, wat weer voor meer stof gaat zorgen.
mr_evil08 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:22:
[...]

Alles geeft fijnstof inderdaad, zelfs in een schone huis lopen banjeren, maar ik snap TS wel van zijn angst.
Stofzuigen is eigenlijk ook slecht ivm fijnstof.
Ik denk dat ik het houd op dweilen, tenzij er echt veel stof ligt en het makkelijker is om dat even op te zuigen. Verder zijn er nog geurtjes zoals de nieuwe vloer en de muren die net gedaan zijn.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Je hebt een stofdeur nodig, samen met wat basisregels.

Vuile kleding en schoenen niet in de slaapkamer, rits altijd dicht, brede en kwalitatief goede tape gebruiken. Als je er op let, zit je in de slaapkamer met een stofvrij paradijs. Wij kregen het een paar jaar terug met een kleine van 2 jaar oud er bij ook voor elkaar om op onze derde verdieping een week of zes door te brengen.

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:51
perform93 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:40:
[...]

Yes dat ga ik ook doen inderdaad, thanks. :)
Als er nog verbouwd wordt is dat het laatste wat je moet doen. Je hele ventilatie zit dan vol met stof, kan je meteen iemand voor een paar honderd euro langs laten komen om je kanalen te laten reinigen. Er wordt juist geadviseerd de ventilatie uit te zetten tijdens verbouwen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:30
Luchtreinigers in een huis waar verbouwd wordt laten in elk geval zien dat ze werken. Heb 2x Winix Zero gebruikt. Sprongen aan van alle schoonmaakmiddelen en filters zaten kneitervol met stof na een paar weken.

• perform93
Boel-Shit schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:25:
[...]

Als er nog verbouwd wordt is dat het laatste wat je moet doen. Je hele ventilatie zit dan vol met stof, kan je meteen iemand voor een paar honderd euro langs laten komen om je kanalen te laten reinigen. Er wordt juist geadviseerd de ventilatie uit te zetten tijdens verbouwen.
Oke, dat is misschien wel goed om rekening mee te houden. Ga ik nog over nadenken / informeren wat nu precies wijsheid is.

Overigens, wat betreft de stofzuiger heb ik een van Karcher gehaald: https://www.kaercher.com/...ted-edition-16297840.html in combinatie met vliesfilterzakken. Dat zou denk ik wel goed genoeg moeten zijn, toch?

[Voor 21% gewijzigd door perform93 op 30-01-2023 22:19]

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:55
Na stofzuigen ook dweilen of eens zo'n waterzuiger proberen?

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als er nog veel werkzaamheden met veel stof gebeuren is het huren van een bouwventilator met slang wel een uitkomst (weet ik uit ervaring).

Gewoon slang naar buiten (al dan niet met stofzak eraan, ligt een beetje aan de omgeving buiten) en een beetje de opening naar buiten dichtmaken (stukje karton).

Hierdoor zuig je direct het stof af en gaat het naar buiten. Zo heb ik genoeg lopen frezen in een bewoonde woning zonder dat alles onder het stof kwam te zitten.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:09
Bladblazer er door voordat je begint met afwerking en aankleding.
Daarna ventilatie vol aan

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07
[...]

Mijn stofzuiger heeft "gewoon" een HEPA filter hoor. Een niet ál te bijzondere Philips.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• mr_evil08
  • Nu online
Makkelijk schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:41:
[...]

Mijn stofzuiger heeft "gewoon" een HEPA filter hoor. Een niet ál te bijzondere Philips.
Dat zijn niet de filters wat hier bedoelt wordt, Hepa zegt weinig als je de type niet weet.
Hier zit ook Hepa in maar fijn bouwstof gaat er gewoon doorheen.

[Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 31-01-2023 18:50]

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07
mr_evil08 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:49:
[...]

Dat zijn niet de filters wat hier bedoelt wordt, Hepa zegt weinig als je de type niet weet.
Hier zitten ook Hepa in maar fijn bouwstof gaat er gewoon doorheen.
De helft van de posts voor je heeft het over Hepa filters. Mijn stofzuiger heeft dezelfde klasse Hepa filter als mijn luchtreiniger. Dus dan vraag ik me af of een luchtreiniger zoveel zin heeft.

Edit: Winix Zero: H13, Philips stofzuiger: H14..
Stofzuiger filter was wel een aftermarket optie..

Ik zeg niet dat de stofzuiger filters zo fanatastisch zijn hoor, ik denk alleen dat de luchtreinigers van 0 - 1000 euro misschien ook wel een beetje overgewaardeerd zijn in filtering van fijnstof :)

Misschien is de ventilatie van je woning zelf (WTW?) nog wel de beste optie. Als je die vol aan zet terwijl er nog gebouwd wordt moet je misschien wel de filters even vervangen nadat alles klaar is..

[Voor 34% gewijzigd door Makkelijk op 31-01-2023 18:56]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• mr_evil08
  • Nu online
Makkelijk schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:51:
[...]

De helft van de posts voor je heeft het over Hepa filters. Mijn stofzuiger heeft dezelfde klasse Hepa filter als mijn luchtreiniger. Dus dan vraag ik me af of een luchtreiniger zoveel zin heeft.

Edit: Winix Zero: H13, Philips stofzuiger: H14..
Stofzuiger filter was wel een aftermarket optie..

Ik zeg niet dat de stofzuiger filters zo fanatastisch zijn hoor, ik denk alleen dat de luchtreinigers van 0 - 1000 euro misschien ook wel een beetje overgewaardeerd zijn in filtering van fijnstof :)

Misschien is de ventilatie van je woning zelf (WTW?) nog wel de beste optie. Als je die vol aan zet terwijl er nog gebouwd wordt moet je misschien wel de filters even vervangen nadat alles klaar is..
Met het risico om je stofzuiger te slopen als dit regelmatig gebeurd, ze zijn niet bedoelt voor bouwstof.
Net als een wtw komt die rotzooi wel door je luchtkanalen en mogelijk door de WTW unit / platenwisselaar omdat daar vaak G filters voor afzuiging in zitten en F filters voor inlaat, daarom wordt het ook vaak afgeraden om een keuken afzuigkap op een wtw aan te sluiten.

Een WTW is gevoeliger dan een ventilatie C box.
Ik zou het alleen doen bij ventilatie C of een keuken afzuigkap, bouwstof blijft wel even rondzweven.

Een luchtreiniger draait continue een stofzuiger heel incidenteel.

[Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 31-01-2023 19:18]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee