Toon posts:

Videochip: niet in alle laptops?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aljichim4510
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-01 23:15
Hoi,

Omdat ik een nieuwe laptop nodig heb, ben ik aan het vergelijken bij Tweakers. Hierbij zie ik dat bij sommige laptops een streepje staat bij Videochip ipv een productnaam zoals GeForce met een nummer.
Betekent dit dat er dan geen videochip in zit?
Ik speel soms een spelletje, maar ben geen gamer. Heb ik dan een videochip nodig?
Ik ben niet echt thuis in al deze materie. Heb nu een oude Acer Aspire V3-571G en daar werkt mijn spelletje prima op. Geen idee of daar een videochip inzit.

Ik doe niets aan foto bewerking, wel surfen en mailen.
Mijn budget is rond 1000 euro.
Laptop blijft thuis en ik denk aan een Acer, Asus, HP of Lenovo.

Bedankt, Aljichim.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Welke games wil je spelen?
Elke laptop heeft een videochip. Veel laptops “ingebouwd in de CPU”
Die laptops met een streepje hebben dus geen externe videokaart voor zwaarder grafisch geweld.
Als je simpele spelletjes speelt is dat misschien ook niet nodig. Als je verwacht de zwaardere 3D games te gaan spelen is dat wel nodig.

Je moet toch echt even gaan specificeren wat je verwacht te gaan doen met de laptop.
En kijk eens welke laptops je al in gedachte hebt

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:34
Je hebt wat betreft video output notebooks waar de processor ook de video regelt en notebooks die een aparte videochip hebben. Je huidige notebook heeft een aparte videochip en is daardoor meer geschikt voor het spelen van games.

We do what we must because we can.

• Darksequence
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:21
Simpel gezegd als die Acer het enige spelletje dat je speelt kan draaien (I5 5500u) zal iedere modernere laptop met een I5 of Ryzen 5 of hoger dat ook (beter) kunnen.

Maar als je echt zeker wilt zijn laat dan weten welk spel het is en welke laptop je voor ogen hebt.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:39
Ik had voorheen een Acer Aspire V3-772G met Core i5 processor en Geforce GT750M, en ben sinds Juli in het gelukkige bezit van een uitvoering: Lenovo ThinkBook 15p IMH (20V30038MH). Deze heeft ook een i5 (wel nog 10e generatie, terwijl we inmiddels richting gen 13 gaan) en als grafische kaart een Geforce GTX 1650 Max-Q.

Dat is één van de lichtste grafische kaarten, maar voor mij voor wat casual gaming prima. Van de week Need for Speed Heat gespeeld, die draait prima op hoge instellingen op 2560*1080 (externe 21:9 monitor).
Ook Asetto Corsa draait met redelijk hoge instellingen ruim >60 fps. Hele nieuwe spellen speel ik verder niet.

Persoonlijk heb ik wel bewust gekozen voor een laptop met externe GPU, zodat ik ook wel weer wat recentere spellen kan spelen dan op mijn oude laptop. Daarnaast ben ik ook wat gaan hobbyen met Davinci Resolve en daarvoor heeft de grafische kaart ook wat voordelen.

Ik zou op dit moment denk ik niet mijn laptop aanbevelen (zou voor iets met een nieuwere CPU gaan), maar ik denk dus wel dat je voor onder de €1000,- iets moet kunnen vinden.

Als ik uitga van 15-16 Inch:
Dit lijkt me bijvoorbeeld een hele nette aanbieding: uitvoering: ASUS VivoBook Pro 16X N7600PC-KV203W i5 11e generatie, Geforce RTX3050, aluminium behuizing, knap beeldscherm (16 Inch, 2560*1600, 120 Hz, 500 Cd/m2, DCI-P3 kleurbereik).
Ik kan alleen niet vinden of er een 2e SSD bij past. Je houdt budget over om er een grotere SSD in te zetten (als je dat nodig hebt), persoonlijk zou ik het dan lekker vinden om die naast de huidige te kunnen zetten (heb ik bij die van mij ook gedaan). Doet het op al die fronten beter dan die van mij en is €50,- goedkoper :'(
Ik zie wel dat ze bij het numeriek toetsenbord hebben besloten om de -, + en Enter weg te laten...

EDIT: Nog even bij Asus gekeken, maar er is geen extra SSD slot (dus als je groter wilt, moet je de huidige vervangen), en het geheugen is niet uitbreidbaar (wat ook niet nodig is, denk ik, maar goed om te weten). https://www.asus.com/nl/l...-11th-gen-intel/techspec/

[Voor 9% gewijzigd door Wild Chocolate op 30-01-2023 13:47]

iRacing Profiel

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee