Toon posts:

Van single split naar multi split, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Videokeizer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-03 01:34
Hallo, ik heb een vraag, wie denkt er even mee? Ik heb 3 single spilts airco;s staan draaien, in de woonkamer en 2 in twee verschillende kantoor kamers. Ik dacht er vaak maar 1 aan te hebben staan, maar naar nu blijkt heb ik er toch vaak 2 aan staan, woonkamer en kantoor. Ik verbruik zo best veel stroom en toch is het in de gang en boven dus heel koud. 1 Kantoor is beneden, eentje boven. Partner zit beneden, ik boven.

Mijn plan is om wat te reorganiseren met waar ik zit, ik zou verhuizen naar kantoor beneden met partner. Ik zou dan over willen gaan op multisplit. Ik zou dan mijn binnenunit van mijn kantoor boven onder aan de gang willen verplaatsen. Zo is de gang ook warm, en boven ook want ik zou hem dan onder aan de trap hangen. dan verwarmt hij de gang en strommt er warme lucht naar boven, wij hebben 1 trap met een kleine gang boven. Een 3e verdieping hebben we niet.

Boven hoeft het niet 20 graden te zijn, maar met een 2,5 die ik dan in de gang zou ophangen hoop ik op 18 graden ofzo, dat zou al genoeg zijn. Ook kan ik dan de woonkamer en kantoor in één klap mee verwarmen en is het dan overal warm. Nu heb ik vaak 2, soms zelfs drie single splits naast elkaar aanstaan, en dat kost dus veel stroom.

Vraag: kan ik ipv 3 buitenunits ook één multisplit buitenunit aanschaffen en deze 3 single buitenunits vervangen voor 1 multi buitenunit? En 2. Kan ik een binnenunit verplaatsen die dan wat verder weg komt te liggen van de buitenunit, waardoor ik een nieuwe slang/koppelingssnoer moet kopen en installeren. Is dit technisch haalbaar? (kost geld, snap ik, maar kán het?)

Beste antwoord (via Videokeizer op 28-01-2023 13:19)

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:04
Videokeizer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:55:
Koelen doe ik eigenlijk nooit, tenzij het echt 38 graden wordt ofzo, en het gaat mij vooral om het energieverbruik van 3 single splits tov 1 multisplit. Ik ben er dus ook niet helemaal uit of dit nou een goed idee is, daarom vraag ik het hier maar even. Maar als ik het goed begrijp schiet ik er dus weinig mee op qua stroomkosten?)
Waarschijnlijk niet, omdat het stroomverbruik niet afhankelijk is van het (maximale) vermogen van de airco maar van de warmtevraag van je woning. Het is geen elektrische weerstand die je aan of uit zet en die automatisch draait op maximaal vermogen, zoals bij een elektrische kachel.

Als je in januari tot nu tot zo'n 700kWh hebt verbruikt alleen voor je airco, dan is je warmtevraag behoorlijk groot. Dat komt toch overeen met een gasverbruik van rond de 15m3 per dag. Dan kun je beter gaan isoleren als je de stookkosten wil verlagen.

Alle reacties

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:06

Detmer

Professioneel prutser

Heb je al uitgezocht wat de verschillen zijn en berekend wat het verschil in kosten zou zijn? Als je bij wijze van spreken €100,- per jaar bespaard met een €1500,- unit, is het dan de moeite nog wel waard?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ga je ook de binnenunits vervangen? Die moeten compatible zijn met de buitenunit, zelfs binnen hetzelfde merk is het dat niet altijd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Videokeizer
Nou ik wilde niet de binnenunits vervangen nee, ik kan me herinneren dat mijn aannemer de units had besteld en toen met een multisplit buitenunit aankwam. Ik was toen zo eigenwijs, op basis van het forum overigens met ook eigenwijze mensen, dat ik zei: doe maar 3 singel splits Dat was achteraf een verkeerde keuze. Hij heeft toen 3 singel units besteld en de multi afbesteld. Dus ik zou verwachten dat dit ook weer omgedraaid kan worden, maar dat ben ik dus met hem nu aan het uitzoeken...

@Detmer ja het gaat ook om comfort. Ik ga van een kantoor boven naar kantoor beneden waardoor ik daar geen airco unit meer nodig heb, dus die binnenunit wil ik verplaatsen, dan is mijn hele huis warm op één enkele buitenunit. Nu is het in de gang/wc en boven ijskoud...

• Vistajevski
Waarom denk je dat een triple-split zuiniger is in gebruik dan drie single-splits?

• Videokeizer
@Vistajevski denk jij van niet dan? Bij een Multisplit is er slechts één buitenunit dat draait, en als ik drie single aanzet gebruiken die 3 samen toch meer dan 1 buitenunit. Ook al gebruikt die ene buitenunit dan wel wat meer energie dan een enkele single split, natuurlijk, dat snap ik...

• Vloris
  • Laatst online: 21:07
Heb je ook nagedacht over de zomer?
Warme lucht stijgt op, dus ’s winters krijg je het boven wel (een beetje warm). Maar koude lucht stijgt niet op, dus krijg je het ’s zomers nog wel afgekoeld dan?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Videokeizer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:02:
Nou ik wilde niet de binnenunits vervangen nee, ik kan me herinneren dat mijn aannemer de units had besteld en toen met een multisplit buitenunit aankwam. Ik was toen zo eigenwijs, op basis van het forum overigens met ook eigenwijze mensen, dat ik zei: doe maar 3 singel splits Dat was achteraf een verkeerde keuze. Hij heeft toen 3 singel units besteld en de multi afbesteld. Dus ik zou verwachten dat dit ook weer omgedraaid kan worden, maar dat ben ik dus met hem nu aan het uitzoeken...
Toen :) De vraag is dan of die buitenunit nog te koop is.
Videokeizer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:52:
@Vistajevski denk jij van niet dan? Bij een Multisplit is er slechts één buitenunit dat draait, en als ik drie single aanzet gebruiken die 3 samen toch meer dan 1 buitenunit. Ook al gebruikt die ene buitenunit dan wel wat meer energie dan een enkele single split, natuurlijk, dat snap ik...
Het voordeel van wat je nu hebt is dat als er over x jaar een unit kapot is je alleen die installatie hoeft te vervangen als er geen onderdelen meer zijn om hem te herstellen. Het nadeel is dat je drie keer geluid hebt en drie buitenunits.

[Voor 34% gewijzigd door Marzman op 27-01-2023 11:58]

/▌

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-03 11:12
Zijn denk ik een paar voor- en nadelen.
Ik denk dat een multisplit buitenunit die meerdere binnenunits behelst energiezuiniger is dan meerdere buitenunits die ieder één binnenunit behelzen.
2 redenen om toch voor meerdere buitenunits te gaan:
- Gaat er 1 buitenunit stuk, dan hoef je alleen die te vervangen. Het is in ieder geval niet zo dat je gehele airco systeem niet meer werkt
- Met meerdere buitenunits kun je in je binnenunits veel uiteenlopendere temperaturen instellen. Ik maak het in de wintertijden wel eens mee dat ik op mijn studiekamer met een paar vrienden aan het gamen ben, en dan heb ik de airco nodig om te koelen (er kan daar geen raam open). Een verdieping lager, op de slaapkamer, hangt ook een airco die we soms gebruiken om te verwarmen. Je kan met één buitenunit niet de ene airco laten koelen naar 21 graden en de ander laten verwarmen naar 21 graden. Met meerdere buitenunits kan dat wel.
2e puntje is wel een niche, overigens :P

Verder eens met Detmer, als het overstappen naar een multisplit airco je nu X euro kost, en het levert je Y besparing per maand op, dan kun je uitrekenen hoe lang je erover doet voordat je weer break-even bent. En dat kan dan misschien ineens niet meer zo interessant zijn. Of juist wel. Meten is weten.

• Vistajevski
Multisplits zijn niet zuiniger dan singlesplits, het is juist eerder andersom als je kijkt naar de COP en EER. Grootste nadeel van mulitsplits is vaak het hoge minimale vermogen waardoor je, bij lage warmte/koudevraag, meer pendelgedrag krijgt en dat is per definitie onzuiniger. Een mulitsplit maakt je installatie bovendien complexer en duurder. Er worden nog altijd (veel) meer singlesplits geproduceerd dan multisplits, wat je ook terugziet in de prijzen.

Belangrijkste reden voor een multisplit is plaatsgebrek voor de buitenunits. Als je daar geen last van hebt, gewoon laten staan wat je nu hebt. En anders inderdaad meten en rekenen.

• Videokeizer
Koelen doen wij eigenlijk niet, zeker niet boven. Is gewoon niet nodig.
Waar ik "bang" voor ben is dat ik straks 3 singels heb staan loeien in december t/m maart, en dat kost behoorlijk wat stroom. Ik maak me geen zorgen om of er iets stuk gaat, ze hangen er net en dat los ik dan wel op tzt... Meten is weten, maar ik zie alleen een totaal overzicht van mijn dagelijkse stroom verbruik en dat is in januari in totaal bijn 700 kilowatt geweest. Dan laadt ik mijn auto ook op, maar daar gaat maar 2 KW per dag, (prius plug in) met een klein batterijtje.... Verder moet ik wat glas vervangen/isoleren want overal oud dubbel glas en de gang is ook slecht geïsoleerd...

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:35
Als je een lager verbruik wil, dan is isoleren een betere optie dan een andere airco.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• Videokeizer
Ja alleen isoleren van pui en glas kost €15.000 - €20.000
Een andere airco / ombouwen multisplit wellicht €2.000

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:23

JdM

Gas?Gas!

Videokeizer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:42:
Koelen doen wij eigenlijk niet, zeker niet boven. Is gewoon niet nodig.
Waar ik "bang" voor ben is dat ik straks 3 singels heb staan loeien in december t/m maart, en dat kost behoorlijk wat stroom. [....]
Denk dat je het niet helemaal handig berekent: Je moet rekenen met COP en EER
Drie single-splits die aan staan en samen 3KW gebruiken met een COP van 5 zijn de helft (grof gezegd) zuiniger met energie dan een Multisplit die 2,5KW gebruikt en een COP van 3. Zeker het pendelgedrag van een multisplit heeft zoals anderen ook aangeven een zeer slecht effect op je rendement.
Ik zal vast wat kort door de bocht redeneren, maar jouw aanname dat een multispplit zuiniger is, is ook niet geheel waar.

[Voor 7% gewijzigd door JdM op 27-01-2023 14:17]

N54 powered

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Videokeizer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:06:
Ja alleen isoleren van pui en glas kost €15.000 - €20.000
Een andere airco / ombouwen multisplit wellicht €2.000
Ik denk niet dat dit voor 2000 euro gaat lukken.

/▌

• Videokeizer
@JdM Dus eigenlijk zeg jij dat 3 afzonderlijk draaiende single splits, van 3,5, 2,5 en 2,5 die alledrie gelijktijdig aanstaan, niet meer energie verbruiken dan 1 multisplit van zeg 7 kW? Serieus? Ja het kan hoor, maar dat zou mij echt enorm verbazen. Dan zou ik dus met 3 singles net zo duur (of goedkoop) uitzijn als met 1 multisplit? Waarom zou überhaupt iemand dan een multi split kopen?

[Voor 33% gewijzigd door Videokeizer op 27-01-2023 16:12]

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:21
Beste Videokeizer, wat is eigenlijk precies je reden voor deze dure operatie? Al zou je het andersom willen dan kan ik me er nog iets bij voorstellen maar om zonder reden van de luxe en zuinige functie over te stappen naar, ja naar wat eigenlijk, een ruimtebesparende optie, dan klinkt dat mij als een onzalig plan. Zeker als je er met je verlies op comfort nog energie mee denkt te besparen.

Ik heb ook 3 losse units en heb er met plezier voor bijbetaald om 3 onafhankelijke systemen te nemen. Voor mij was juist het minimale vermogen zo interessant omdat je geen pendelend systeem wilt.

3 losse systemen hebben volgens mij op de aanschafkosten en plaats voor de condensor na, alleen maar voordelen.

Maar als je het graag wilt moet je het natuurlijk gewoon doen...

[Voor 4% gewijzigd door thisisnotmyname op 27-01-2023 16:28]

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:23

JdM

Gas?Gas!

Videokeizer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:11:
@JdM [....]Waarom zou überhaupt iemand dan een multi split kopen?
Zoals al eerder gezegd: bij ruimtegebrek voor de buitenunit vooral. De capaciteit is ook nog eens 20% lager bij gebruik van alle binnenunits tegelijk, bij singlesplits kom je nooit capaciteit tekort (mits goed uitgekozen natuurlijk). Verder kun je bij multi de verschillende units ook nog eens niet een andere modus laten uitvoeren (airco op de ene unit, en tegelijkertijd ontvochtigen op de ander bijv.)
Maargoed, alle voors en tegens opzoeken lijken me dan ook een beetje je eigen huiswerk :+
Ik reageer verder enkel maar op je overtuiging dat het zuiniger zou zijn en dat is dus maar de vraag.
Een singlesplit van 3,5KW staat ook niet continu 3,5KW te verstoken (mits inverter) en daarmee blijf ik erbij dat de (S)COP bij singlesplit beter is over de gehele gebruikstijd genomen ten opzichte van een pendelende multisplit. Echter kan ik dat niet met empirische resultaten staven (ik heb hier zelf maar 1 airco hangen in 1 ruimte), maar ga ik uit van de interpretatie van de theorieën en de ervaringen die ik hier en daar gelezen heb op internet (en dit forum) :)

N54 powered

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
... en als ik drie single aanzet gebruiken die 3 samen toch meer dan 1 buitenunit. Ook al gebruikt die ene buitenunit dan wel wat meer energie dan een enkele single split, natuurlijk, dat snap ik...
Nee dat gebruik is even hoog (bij gelijke EER).
Je wint er qua verbruik helemaal niks mee door er een multisplit van te maken.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-02 17:22
Videokeizer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:02:

@Detmer ja het gaat ook om comfort. Ik ga van een kantoor boven naar kantoor beneden waardoor ik daar geen airco unit meer nodig heb, dus die binnenunit wil ik verplaatsen, dan is mijn hele huis warm op één enkele buitenunit. Nu is het in de gang/wc en boven ijskoud...
Ik houd je niet tegen als je naar een multi-split toe wil, maar ik denk dat je straks graag terug wil naar single splits.
Bij multi-splits loop je een grote kans dat een wijziging op 1 van de units ook consequenties heeft voor de andere units.
En 3 single-splits gaan nooit tegelijk in een defrost.
Ze gaan ook niet tegelijk in storing, en ze zijn niet tegelijk versleten.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:25
uhmm waarom zou dat zijn? de warmtevraag blijft toch gewoon gelijk de cop ook ongeveer dus het verbruik ook. ;)

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:44
Vistajevski schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:12:
Multisplits zijn niet zuiniger dan singlesplits, het is juist eerder andersom als je kijkt naar de COP en EER. Grootste nadeel van mulitsplits is vaak het hoge minimale vermogen waardoor je, bij lage warmte/koudevraag, meer pendelgedrag krijgt en dat is per definitie onzuiniger. Een mulitsplit maakt je installatie bovendien complexer en duurder. Er worden nog altijd (veel) meer singlesplits geproduceerd dan multisplits, wat je ook terugziet in de prijzen.

Belangrijkste reden voor een multisplit is plaatsgebrek voor de buitenunits. Als je daar geen last van hebt, gewoon laten staan wat je nu hebt. En anders inderdaad meten en rekenen.
Welke voordeliger is, is volledig afhankelijk van de situatie en het gebruik.

• Sjamo
JdM schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Denk dat je het niet helemaal handig berekent: Je moet rekenen met COP en EER
Drie single-splits die aan staan en samen 3KW gebruiken met een COP van 5 zijn de helft (grof gezegd) zuiniger met energie dan een Multisplit die 2,5KW gebruikt en een COP van 3. Zeker het pendelgedrag van een multisplit heeft zoals anderen ook aangeven een zeer slecht effect op je rendement.
Ik zal vast wat kort door de bocht redeneren, maar jouw aanname dat een multispplit zuiniger is, is ook niet geheel waar.
Wat je hier aangeeft is afhankelijk van situatie en gebruik.

• Sjamo
Hier een multisplit met 3 binnen-units, op een betrekkelijk klein aantal m2, en die pas pendelt boven de 14 a 15 graden buitentemperatuur. De vorm van pendelen die hier dan geldt is waarbij het verbruik nog lager wordt dan anders, en waarbij we absoluut geen last hebben van wisselende temperaturen binnen.

Erg tevreden, en al hadden we in de toekomst plek voor 4 buitenunits dan zou ik nog steeds voor de huidige opstelling kiezen.

• Videokeizer
Koelen doe ik eigenlijk nooit, tenzij het echt 38 graden wordt ofzo, en het gaat mij vooral om het energieverbruik van 3 single splits tov 1 multisplit. Ik ben er dus ook niet helemaal uit of dit nou een goed idee is, daarom vraag ik het hier maar even. Maar als ik het goed begrijp schiet ik er dus weinig mee op qua stroomkosten?)

• Sjamo
Bij een airco wisselt het verbruik doorlopend, afhankelijk van oa de binnen- en buitentemperatuur. Dat maakt voorspellen wat een verandering als die jij voorstelt voor gevolg zal hebben lastig.

Ik denk dat het ook uitmaakt wat voor merk en type binnen- en buitenunit je nu hebt.

Wij hebben mhi, en hebben bij een aantal omstandigheden het voordeel van het "gratis" meeverwarmen van de 2e en 3e ruimte via de fanstand. Maar, wanneer het buiten dusdanig koud wordt dat onze buitenunit z'n best moet doen, verhoogt het totaalverbruik wel door gebruik van 2e en 3e unit.

Maar dat geldt voor ons merk, dat kan voor een ander merk weer heel anders liggen.

Over het algemeen wordt aangegeven dat je wanneer je geregeld meerdere binnenunits gebruikt, een multisplit voordeliger is in gebruik. Maar een multisplit is vaak ook weer wat duurder dan een singlesplit. En of dit dan al met al nog financieel voordeel zal brengen is denk ik voor een buitenstaander erg lastig te beoordelen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

FD2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Ik houd je niet tegen als je naar een multi-split toe wil, maar ik denk dat je straks graag terug wil naar single splits.
Bij multi-splits loop je een grote kans dat een wijziging op 1 van de units ook consequenties heeft voor de andere units.
En 3 single-splits gaan nooit tegelijk in een defrost.
Ze gaan ook niet tegelijk in storing, en ze zijn niet tegelijk versleten.
Je hebt wel weer drie keer meer kans dat de buitenunit stuk gaat ;)

/▌

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-02 17:22
Marzman schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:08:
[...]

Je hebt wel weer drie keer meer kans dat de buitenunit stuk gaat ;)
Dat is de vraag.
Want die multi wordt voor iedere warmtevraag aangesproken, en de singles alleen bij behoefte van die ene binnen unit. 8)

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Vistajevski
Videokeizer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:55:
Waarschijnlijk niet, omdat het stroomverbruik niet afhankelijk is van het (maximale) vermogen van de airco maar van de warmtevraag van je woning. Het is geen elektrische weerstand die je aan of uit zet en die automatisch draait op maximaal vermogen, zoals bij een elektrische kachel.

Als je in januari tot nu tot zo'n 700kWh hebt verbruikt alleen voor je airco, dan is je warmtevraag behoorlijk groot. Dat komt toch overeen met een gasverbruik van rond de 15m3 per dag. Dan kun je beter gaan isoleren als je de stookkosten wil verlagen.

• Videokeizer
@Vistajevski Nou dat ga ik dan dus maar doen, isoleren.
Nee ik zit nu op 700 kW voor de hele maand januari, maar dat ik voor het totale gebruik aan stroom, dus ook bijv. 60-80 kW stroom voor alleen onze plug in auto. Maar ook veel wassen, droger, vaatwasser, etc. Maar eigenlijk wil ik een airco verplaatsen van een kantoor naar de gang en dan zal het verbruik ook omhoog gaan. Dus isoleren is zeker een ding.

[Voor 79% gewijzigd door Videokeizer op 28-01-2023 13:54]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee