Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik heb gisteren de wifi kaart van mijn laptop, HP 14s fq1707 vervangen met een AX200 kaart van Intel.

Nu heeft deze kaart 2 antenne aansluitingen, echter zat er op de vorige kaart maar 1 aansluiting en is er ook 1 antenne ingebouwd in de laptop.

Ik haal nu een snelheid van rond de 40mb/s, op mijn andere laptop met de AX200 voorzien van 2 antennes haal ik rond de 70mb/s.

Nu vroeg ik mij af of het zinvol is om een 2e antenne te kopen op bijv. AliExpress voor een paar euro en deze in te bouwen in de laptop, maar dan niet in het deksel, maar onder het toetsenbord. Linksonder heb ik daar genoeg ruimte voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IijZyQ05wsrZ3n_jf-ajRUaNwJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhDTZKRRNfAQE2x6mw0kq7L5.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand hier ervaringen mee en loont het de moeite? Of moet ik het ergens anders zoeken in mijn netwerk? Sowieso is 70mb/s ook maar 500MB/s. Als accesspoint gebruik ik een Asrock G10 (zou max 2600MB/s moeten geven met mimo) en verbinding loopt via 5Ghz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 14:37
Met extra/andere antennes heb ik nooit resultaten als 2x de snelheid gehaald, maar wel apart het is dezelfde netwerkkaart. Ik zou dan inderdaad een extra antenne regelen, die kosten slechts een paar euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Mijn APs geven ook per client aan wat de verbinding zou moeten kunnen. Heb je al eens gekeken of jouw Asrock dat ook doet en welke bitrate er wordt weergegeven?

Om zeker te zijn dat het in je laptop zit: Heb je een directe line of sight naar je access point? Zodat muren e.d. niet van invloed zijn?

Ik heb geen ervaring met bijplaatsen van een antenne.
Als je spreekt van mb/s wat bedoel je dan? Het is nogal hoofdlettergevoelig. Eigenlijk specificeer je een eenheid die niet bestaat, de mili bit. Een duizendste van een bit.
En je accesspoint doet geen 2600 MegaByte per sec, maar 2600 Mbit/s. En dat is full duplex dus theoretische downloadsnelheid is 1300 Mbit/s. Veel variabelen hebben dan nog invloed op de snelheid.

Bedoel je Mbit/s of MByte/s? Hoe meet je de snelheid?

[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 27-01-2023 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mooieboot
Hann1BaL schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:29:
Mijn APs geven ook per client aan wat de verbinding zou moeten kunnen. Heb je al eens gekeken of jouw Asrock dat ook doet en welke bitrate er wordt weergegeven?

Om zeker te zijn dat het in je laptop zit: Heb je een directe line of sight naar je access point? Zodat muren e.d. niet van invloed zijn?

Ik heb geen ervaring met bijplaatsen van een antenne.
Als je spreekt van mb/s wat bedoel je dan? Het is nogal hoofdlettergevoelig. Eigenlijk specificeer je een eenheid die niet bestaat, de mili bit. Een duizendste van een bit.

Bedoel je Mbit/s of MByte/s? Hoe meet je de snelheid?
De interface van de G10 is vrij omslachtig en beperkt, ik zie daar geen link statistieken zoals ik die weleens zie in routers met openwrt/dd-wrt.

Ik bedoel denk ik 70 MBytes/s en 500 Mbit. Ik kopieer een bestand naar m'n NAS over Wifi en zie dan met hoeveel megabytes per seconde er in Windows iets wordt overgekopieerd dat is rond de 70 met de 'twee antenne laptop'. Deze waarde heb ik ook gecontroleerd met FileZilla over FTP en daar zie ik hetzelfde.

Ik ga eens op zoek naar een Windows tool die de link snelheid kan weergeven als client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

mooieboot schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:34:
[...]

De interface van de G10 is vrij omslachtig en beperkt, ik zie daar geen link statistieken zoals ik die weleens zie in routers met openwrt/dd-wrt.

Ik bedoel denk ik 70 MBytes/s en 500 Mbit. Ik kopieer een bestand naar m'n NAS over Wifi en zie dan met hoeveel megabytes per seconde er in Windows iets wordt overgekopieerd dat is rond de 70 met de 'twee antenne laptop'. Deze waarde heb ik ook gecontroleerd met FileZilla over FTP en daar zie ik hetzelfde.

Ik ga eens op zoek naar een Windows tool die de link snelheid kan weergeven als client.
Misschien toch eens denken aan een andere testopstelling. Ik zeg dit omdat Windows Explorer ook notoir onbetrouwbaar is voor snelheidstesten. Echter heb ik even geen andere tip voor intern netwerkverkeer, omdat ik een 1Gbit/s internetverbinding heb. Dus ik kan gewoon speedtest gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mooieboot
Hann1BaL schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:39:
[...]

Misschien toch eens denken aan een andere testopstelling. Ik zeg dit omdat Windows Explorer ook notoir onbetrouwbaar is voor snelheidstesten. Echter heb ik even geen andere tip voor intern netwerkverkeer, omdat ik een 1Gbit/s internetverbinding heb. Dus ik kan gewoon speedtest gebruiken.
Helemaal eens m.b.t snelheden onder Windows Explorer en via SMB, daarom heb ik het getest met FileZilla en SFTP naar de NAS.

Ja ik heb 500 Mbit internet, dus nooit verder gekeken dan dat, wel heb ik net getest met mijn andere laptop (die heeft een Ethernet kabel onboard) en via ethernet op de Asrock G10 kan ik met 113 MB/s schrijven naar mijn NAS en trek ik als het ware de Gigabit verbinding vol.

Dus ik heb echt een bottleneck in mijn WIFI zitten, die zou 2600 Mbit moeten geven, op de laptop met 2 antennes krijg ik ongeveer 500 Mbit en op de laptop met 1 antenne krijg ik ongeveer 300 Mbit.

Nu staat deze Asrock G10 in de huiskamer (met line of sight) en ik kan het nog even testen bij de meterkast, op de WIFI van het modem van Youfone/KPN, als ik daar hogere snelheden haal dan ligt het 'bottleneck' verhaal aan de Asrock G10, maar verklaart nog steeds niet waarom ik op de HP 14s 300 Mbit haal en met de Deputy P25 500 Mbit haal, het is hetzelfde kaartje/chipset en de verdere specs van de laptops lijken me er ook meer dan krachtig genoeg voor en/of dat ligt dus aan de 'extra' antenne in de laptop, die ga ik sowieso bestellen/proberen is leuk om mee te rommelen.

[ Voor 3% gewijzigd door mooieboot op 27-01-2023 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Staar je niet blind op de specs van de Asrock. Veel fabrikanten schuwen zich niet voor het optellen van alle verbindingen bij elkaar om de maximale snelheid aan te duiden. Soms is het zo dat de wifi snelheid alleen gehaald kan worden als je 2.4GHz clients de lijn laat voltrekken EN op 5GHz andere clients.

Een echte GBit/s wifi link moet je misschien niet willen verwachten. Dus de focus zou vooral moeten liggen om de snelheid van de 2e laptop vergelijkbaar te laten zijn van de laptop die wel 70 MB/s haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:57
Met maar een antenne halveer je effectief de maximale snelheid.
Dus koop er een antenne bij en plaats die op een plek waar hij niet door metaal wordt afgeschermd.
Ik vermoed dat onder het toetsenbord geen goede plek is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
Ik ben het met je eens Ben en de tweede antenne zou ook in de schermrand moeten boven naast de webcam. Het scherm bezel er af klikken zou mij nog wel lukken, maar om het weg te werken moet echt de hele laptop uit elkaar en dat zie ik niet zitten. Ook is zo'n antenne kabel glasvezel en kun je bijvoorbeeld de connector niet afknippen, kabel routeren en weer vast solderen. Dus gaat allemaal ver buiten mijn kunnen en dan is een antenne van 2 euro linksonder plaatsen leuk om te proberen zonder al te hoge verwachting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@mooieboot als je een DM stuurt kan ik je wellicht een paar doen toekomen die uit oude laptops komen scheelt je veel "gepruts" .. teminste een envelop op de bus doen is nu niet al te zwaar werk ;)

let op dat je afhankelijk van het kaartje ..je wifi en/of BT kan hebben en niet alle antennes zijn gelijk. en die aansluitingen zijn nogal fragiel.

Tja vanalles

Pagina: 1