• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-03 22:07
De werkgever heeft mij een vaste maandelijkse netto bonus toegezegd en die zou vanaf 1 januarie in gaan. De bonus zou betaald worden uit de WKR regeling dus gewoon volledig netto.

Nu zag ik op de eerste loonstrook van deze maand dat deze bonus niet via de WKR gaat, maar gewoon belast wordt. met het bijzonder tarief. (49.5%) Netto blijft het afgesproken bonus bedrag over. Maar bruto is mijn inkomen nu hoger.

Nu vroeg ik me af of dit nadelig kan uitpakken? Ik heb geen recht op toeslagen etc.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:11
jan011 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:09:
De werkgever heeft mij een vaste maandelijkse netto bonus toegezegd en die zou vanaf 1 januarie in gaan. De bonus zou betaald worden uit de WKR regeling dus gewoon volledig netto.

Nu zag ik op de eerste loonstrook van deze maand dat deze bonus niet via de WKR gaat, maar gewoon belast wordt. met het bijzonder tarief. (49.5%) Netto blijft het afgesproken bonus bedrag over. Maar bruto is mijn inkomen nu hoger.

Nu vroeg ik me af of dit nadelig kan uitpakken? Ik heb geen recht op toeslagen etc.
Je totale (bruto) inkomen word hoger, waardoor het kan zijn dat je met je inkomen in de 2e schijf terecht komt (49.5%, mocht je meer dan 73k verdienen)
Tegelijkertijd kan het ook zo zijn dat je hierdoor weer meer hypotheekrente kan aftrekken (mocht de limiterende factor nu zijn dat je je al niet meer kan aftrekken omdat je te weinig belasting zou betalen)

Daarnaast kan het ook bij een eventuele hypotheek positief uitpakken als een hypotheekverstrekker op deze manier de bonus wel mee mag nemen in de berekening waar die dat met de WKR volgens mij sowieso niet mag

[Voor 9% gewijzigd door Puc van S. op 27-01-2023 10:18]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:11
Eigenlijk alleen maar voordelig zou ik verwachten, want dat betekent meer pensioen opbouw, meer UWV recht toch? etc..

Als je toch al geen toeslagen etc krijgt. Maar wel raar want uit WKR is idd niet belast (tot de max vrije ruimte). Niet een communicatiefoutje naar de salaris afdeling? Of misschien kan hun software dat niet aan (zou wel slechts zijn)? Vraag het ze ;)

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-03 22:07
veel voordeel heb ik er niet van, want de pensioen opbouw, vakantiegeld etc. wordt niet over deze bonus berekend.

Bij de besprekken werd duidelijk WKR gecommuniceerd. ik weet dat het salaris systeem dit kan want in het verleden heb ik vaker iets uit de WKR mogen ontvangen.
De laatste tijd is er behoorlijk wat verschuiving in het personeel geweest. momenteel zijn we met zeer weinig medewerkers, wellicht dat dit de reden is.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:14

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Misschien is men wakker geworden en heeft men bedacht dat de wkr ook voor het andere personeel gebruikt kan/moet worden. WKR is niet oneindig natuurlijk.

Waarom? Omdat het kan!!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:24
Let goed op of er effect is op de arbeidskorting en algemene heffingskorting, die worden allebei met zo’n 6% afgebouwd vanaf ca 35k per jaar bruto. Ook kinderopvangtoeslag is inkomensafhankelijk.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-03 21:51
De WKR is natuurlijk maar zeer beperkt qua ruimte die je hebt. Over de - uit mijn hoofd - eerste 400.000 loonsom is het uit mijn hoofd 3%, daarna 1,18%. Als je dus 8 medewerkers met een gezamenlijke loonsom van 400.000 euro, heb je 12.000 euro ruimte. Het maximum wat je vanuit WKR mag besteden is 2.400 euro per medewerker. Je kan dan dus maximaal 5 medewerkers een maximale WKR vergoeding geven. Daarna zie je echter dat het percentage dus keldert naar 1,18% en dat betekent dat er steeds minder over blijft uit dat potje om individueel te verdelen. Als een werkgever over de WKR heen gaat, moeten ze 80% naheffing betalen.

Werkgevers kijken wel regelmatig naar een evenredige verdeling per werknemer. Echter moeten personeelsfeesten, kerstgeschenken, etc. ook al uit de WKR. Zoals hierboven al genoemd zijn er veel inkomensafhankelijke regelingen, maar die zitten vnl. in de toeslagenhoek en daar heb je geen recht op. Voor je hypotheekrenteaftrek kan het ook "gunstig" zijn als je hierdoor in een hogere schijf komt, daar heb je dan net iets meer aftrek op.

Voor je werkgever is overigens wel een hele dure regeling. Dus ik zou ze er zeker op wijzen of dit goed gaat, omdat zij over het brutobedrag ook nog eens werkgeverslasten betalen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee