Toon posts:

Hue filament ambiance lampen voor keuken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stefantim
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-03 22:05
Goededag tweakers,

Onze keuken is zo goed als rond, alleen zijn we nu bezig met de verlichting in de keuken. Ik ben fan van HUE. Vanaf het begin erin gestapt en nooit problemen mee.

Boven het lange kook en spoel eiland willen we een paar smoke glas hanglampen hangen met HUE filament ambiance lampen erin.
Het idee: het ziet er mooi uit en geeft warm licht, maar tijdens het koken willen we ook feller en witter licht.

Nu mijn vraag; zijn deze lampen fel genoeg voor tijdens het koken? volgens de site is het 550lm in warm en wit licht. Maar is dit in de praktijk genoeg? Heeft iemand al ervaring hiermee?

Alle reacties

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:48

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
550lm is niet super veel maar ook niet heel weinig. Maar denk ook dat je in een lamp waar je zo in kijkt eigenlijk ook niet feller wilt hebben. Dus dat je vooral moet zorgen dat je dan genoeg lampen hebt (of nog extra verlichting). Maar heb had zelf boven de eettafel 2x 470lm hangen (= ~570lm per meter) en dat is ook al wel prima werk licht. Tijdens gewoon eten staat het flink gedimd.

Maar je zou er altijd een kunnen kopen om proberen te beoordelen.

Zijn wel smart lampen maar gaat niet over de smarts => schopje naar WON

[Voor 8% gewijzigd door septillion op 27-01-2023 09:29]

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-03 23:19
Als je lamp aan alle kanten open is ga ik er niet vanuit dat 550 lumen genoeg is. Is het misschien handiger om boven het kookeiland spots te plaatsen, en voor de rest van de ruimte zo'n hue ambiance te gebruiken?

• septillion

septillion

Nog aanvulling, ik lijk wel te vinden dat die lampen maar een CRI van 80 hebben, dat is dan weer niet zo geweldig, zeker voor in de keuken. :/

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:59
stefantim schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:19:
Boven het lange kook en spoel eiland willen we een paar smoke glas hanglampen hangen met HUE filament ambiance lampen erin.
Het idee: het ziet er mooi uit en geeft warm licht, maar tijdens het koken willen we ook feller en witter licht.

Nu mijn vraag; zijn deze lampen fel genoeg voor tijdens het koken? volgens de site is het 550lm in warm en wit licht. Maar is dit in de praktijk genoeg? Heeft iemand al ervaring hiermee?
Nee, die zijn verre van ideaal voor gebruik als werkverlichting..... zowel zo'n smoke glasplaat als de HUE's zelf zijn vooral bedoeld als sfeerverlichting.

Maar heb je geen afzuig met ingebouwde verlichting boven je kookplaat?

Anders zou ik altijd een paar fatsoenlijke spots op je werkblad richten. Ergens rond 3000-4000K en liefst met een hogere CRI, die zijn tegenwoordig in overvloed verkrijgbaar.

Liefst ook niet (teveel) dimmen want dat is bij koken vaak suboptimaal omdat je toch bij led vaak een klein stroboscoop effect krijgt als je dimt (bij dingen als in de pan roeren vaak net zichtbaar).

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 18:10
Filament lampen hangen doorgaans bloot in het zicht, toch?
Ik zou dit alleen gebruiken voor sfeer licht.
Als je intensief licht nodig hebt voor koken, zou ik eerder kiezen voor wat weggewerkte spotjes die je dan apart schakelt (via Hue) om een goede boost te geven in het lichtvermogen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• stefantim
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-03 22:05
CirclDigital schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:53:
[...]

Nee, die zijn verre van ideaal voor gebruik als werkverlichting..... zowel zo'n smoke glasplaat als de HUE's zelf zijn vooral bedoeld als sfeerverlichting.

Maar heb je geen afzuig met ingebouwde verlichting boven je kookplaat?

Anders zou ik altijd een paar fatsoenlijke spots op je werkblad richten. Ergens rond 3000-4000K en liefst met een hogere CRI, die zijn tegenwoordig in overvloed verkrijgbaar.

Liefst ook niet (teveel) dimmen want dat is bij koken vaak suboptimaal omdat je toch bij led vaak een klein stroboscoop effect krijgt als je dimt (bij dingen als in de pan roeren vaak net zichtbaar).
Ja er komen sowieso spots in de keuken en afzuigkap. Deze lampen zijn ook vooral als toevoeging en sfeer boven kook eiland. Als ik ze kan gebruiken zoals in mijn uitleg hoef ik minder spotje boven de het blad. Maar denk dat ik gewoon beide doe als ik het zo lees.

De CRI waarde kende ik eigenlijk nog niet echt, dat is wel even goed in de gaten te houden!

Voor in de keuken hebben we smoke glas lampen gevonden die wel dicht zijn aan de bovenkant, dus schijnen vooral naar het blad.

Thanks voor de info alvast!

• CirclDigital
stefantim schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:28:
[...]
Als ik ze kan gebruiken zoals in mijn uitleg hoef ik minder spotje boven de het blad.
Je legt helemaal niets uit en dat je spotjes hebt gepland geef je ook niet aan..... kortom ben eens wat vollediger als je fatsoenlijk advies wilt.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-03 01:50
septillion schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:51:
Nog aanvulling, ik lijk wel te vinden dat die lampen maar een CRI van 80 hebben, dat is dan weer niet zo geweldig, zeker voor in de keuken. :/
Precies de reden dat ik alleen CRI >95 heb ik huis en in de keuken zelfs 99 (op de Hue spots na die ik nooit aan heb). Boven werkblad combinatie van 3000 en 5000k strip met CRI 99 en beide strips onafhankelijk van elkaar dimbaar.

Als je sla grijs eruit ziet zoals bij sommige led verlichting (met een CRI van 80) dan heb ik spontaan geen trek meer. :)

Tldr: die Hue filament zijn leuk als je sfeerverlichting wil hebben, niet in je keuken tenzij je een woonkeuken hebt en het er als extra bij hebt naast fatsoenlijke werkverlichting.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• CirclDigital
Uberprutser schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 07:40:
[...]
Precies de reden dat ik alleen CRI >95 heb ik huis en in de keuken zelfs 99 (op de Hue spots na die ik nooit aan heb). Boven werkblad combinatie van 3000 en 5000k strip met CRI 99 en beide strips onafhankelijk van elkaar dimbaar.
Ben wel benieuwd welke lampen dat dan zijn.... er is amper iets serieus boven CRI 90 te vinden. En zelfs kwaliteitsmerken hebben moeite om een hoge R9 score te halen.....

Nou is een kwaliteits led met CRI 90 prima te doen maar CRI 99 heb ik nog nooit gezien.

• septillion

septillion

CRI99 zie ik ook niet zo veel nee. CRI90+ is tegenwoordig wel prima te krijgen, ook Tradfri zit daar tegenwoordig bijvoorbeeld. En meen dat Hue tegenwoordig ook wat heeft maar ook nog veel CRI80. CRI95+ is al wel wat lastiger maar heb vooral wat ledstrips daarvoor, bijvoorbeeld die van Auxmer.

En de stap van CRI80 naar CRI90 is in ieder geval al veeeel groter dan dat daarboven. Dus juich toe dat ze nog beter worden maar zolang mensen al geen CRI80 meer toepassen ben ik al wel blij :D

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-03 01:50
CirclDigital schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:27:
[...]

Ben wel benieuwd welke lampen dat dan zijn.... er is amper iets serieus boven CRI 90 te vinden. En zelfs kwaliteitsmerken hebben moeite om een hoge R9 score te halen.....

Nou is een kwaliteits led met CRI 90 prima te doen maar CRI 99 heb ik nog nooit gezien.
Is trouwens 98 wat ik in de keuken heb niet 99. Merk is Yujiled. Kosten wel wat maar heb een paar jaar terug met een maatje samen gekocht.

Op Ali staan ook mooie strips van het merk Marswalled, ook hoge CRI (>95). Die heb ik op diverse plaatsen in huis.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee