Ithodaalderop HP-S55 warmtepomp haalt temperatuur niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacques-Oh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-03 16:50
Hallo allen, wij hebben 1,5 jaar geleden een warmtepomp HP-S55 bij een nieuwbouwwoning gekregen (2-kapper) waarbij deze zowel de begane grond als de eerste verdieping moet verwarmen.

Nu valt mij op dat op koude dagen, de stooklijn bijv. 37 graden zou moeten geven. Echter, als ik kijk naar de in/uitvoertemperatuur dan blijft deze hangen op maximaal 28 graden. De delta voor terugmodeleren staat op 4 graden. Zie bijlage. Het is niet persé heel koud in huis, maar hierdoor blijft de warmtepomp op koude dagen wel de hele dag draaien. En omdat het apparaat een mega-herrie maakt, is dat best vervelend.

Klopt het wel dat de ingestelde temperatuur van de stooklijn niet gehaald wordt? En waar is die temperatuur dan voor?

De reden dat ik dit zo vraag: we hebben al sinds de oplevering erg veel gedoe met het apparaat en zijn al geruime tijd in conclaaf met de aannemer over de geluidsproductie. Maar wij hebben ook het vermoeden dat het apparaat erg zwak is voor het formaat huis (160m2+). Wij zitten nu nog in de garantieperiode en mocht er iets niet goed zijn is het lastig later nog je gelijk te halen. We zullen dit ook bij hen zelf aankaarten, maar het vertrouwen in de aangesloten installateur alsmede de andere mensen die tot nu toe over de vloer zijn gekomen is niet heel hoog.

Ik heb ook Ithodaalderop zelf gecontact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kImxv5VaBVFMRBB3rzHXM-wlv2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7XJ8XoCf8VifdsDe4vn7Duu9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cyRXEz0JtmvNM_V_1yzL7lChTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/InTfmXkn6ZIaCYZWiGc0m5ph.png?f=fotoalbum_large

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Dat zou mij erg helpen in de verdere zoektocht / stappen.

Beste antwoord (via Jacques-Oh op 27-01-2023 16:13)

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:50
Dat is een 5 kW warmtepomp, die gaat never nooit niet 37C kunnen halen bij 160m2 vloerverwarming. (Mits alles ook door de vloer gaat)

https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf

Laten we zeggen dat je 95 watt kwijt kan in een vloer per m2 bij 35C aanvoer temperatuur, dan kan je dus 14 kW warmte kwijt in je vloer bij 35C aanvoer temperatuur. Bij 37 graden misschien wel 16 kW.

Maar je pomp die doet maar 5kW als het buiten niet te koud is, dus die temperatuur zal daar nooit kunnen komen en ergens blijven steken tussen 25-30 graden.

Maar dat is helemaal prima zo hoort het ook, de vraag die je jezelf moet stellen: is mijn warmteverlies in huis meer dan 5kW bij -10C buiten ? Zo nee: niks aan de hand, je moet dan de keet warm kunnen houden. Het is toch comfortabel binnen ? Ofniet ?

Gezien het schema van je pomp zal de boel wel inefficient zijn aangesloten met open verdelers en extra pompen, daar kan je misschien nog 5-10% winst halen maximaal. Maar dat is niet per definitie een bouwfout.
Teveel herrie klopt niet natuurlijk.
Met weer rond 0C is het vrij normaal dat een warmtepomp 24/7 aan het stampen is.

[ Voor 8% gewijzigd door Lollercopter op 26-01-2023 21:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:23
Als je het wel warm krijgt is het vermogen niet te laag...
37 graden voor vloerverwarming en een nieuwe woning is wel hoog qua gevraagde temperatuur.
Ik weet niet hoe mega herrie klinkt, maar dat zou wel abnormaal kunnen zijn. Hoe verhoudt dit zich tot je buren? Of hebben die deze warmtepomp niet?
Hoe regel je de temperatuur in de ruimtes?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:50
Dat is een 5 kW warmtepomp, die gaat never nooit niet 37C kunnen halen bij 160m2 vloerverwarming. (Mits alles ook door de vloer gaat)

https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf

Laten we zeggen dat je 95 watt kwijt kan in een vloer per m2 bij 35C aanvoer temperatuur, dan kan je dus 14 kW warmte kwijt in je vloer bij 35C aanvoer temperatuur. Bij 37 graden misschien wel 16 kW.

Maar je pomp die doet maar 5kW als het buiten niet te koud is, dus die temperatuur zal daar nooit kunnen komen en ergens blijven steken tussen 25-30 graden.

Maar dat is helemaal prima zo hoort het ook, de vraag die je jezelf moet stellen: is mijn warmteverlies in huis meer dan 5kW bij -10C buiten ? Zo nee: niks aan de hand, je moet dan de keet warm kunnen houden. Het is toch comfortabel binnen ? Ofniet ?

Gezien het schema van je pomp zal de boel wel inefficient zijn aangesloten met open verdelers en extra pompen, daar kan je misschien nog 5-10% winst halen maximaal. Maar dat is niet per definitie een bouwfout.
Teveel herrie klopt niet natuurlijk.
Met weer rond 0C is het vrij normaal dat een warmtepomp 24/7 aan het stampen is.

[ Voor 8% gewijzigd door Lollercopter op 26-01-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:30
Is het huis wel op de gewenste temperatuur?

Indien ja, dan staat de ingestelde stooklijn gewoon te hoog en zou je eens kunnen beginnen met het terugzetten van de stooklijn naar 27 graden (bij deze buitentemp, even goed kijken wat de stooklijn dan zou moeten zijn). Dat zou al een rustiger draaien WP moeten opleveren, want nu staat hij een temperatuur na te streven die zo goed als onhaalbaar is.

Aan de grafiek te zien doe je ook aan nachtverlaging? Indien de WP erg krap is berekend mis je op die manier zomaar 8 uur energie van de 24 uur die in een dag zitten. Als de WP dan overdag ook nog tapwater moet maken ben je zomaar nog een uur verwarming kwijt. Dat moet je dan de overige 15 uur compenseren. Het helpt in dat geval zeker om niet aan nachtverlaging te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door B-lex op 26-01-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacques-Oh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-03 16:50
Hoi beiden, super bedankt voor de reacties.

Dus als ik het goed begrijp is een max temperatuur van 25-30 graden niet persé een issue. Het is overigens geen 160m2 vloerverwarming, het zal eerder richting de 120m2 gaan (zolder is niet verwarmd).

De buren hebben hetzelfde probleem en dezelfde waardes op het apparaat. We zijn nu met woningborg voor een geluidsmeting bezig omdat de pomp door het hele huis heel goed hoorbaar is. Niet zo'n ramp als hij even aanslaat en dan weer af, maar wel als hij de hele dag door aan het pompen is. Voor zover huis-tuin-keuken metingen betrouwbaar zijn zit je soms al gauw rond de 40 decibel aan zwaar brommend monotoon geluid met name door resonantie. De oplossingen hiervoor zijn aangedragen (rubbers, omkasting buitenunit etc of vervanging voor iets fatsoenlijks) en daarvoor gaan we richting een juridische kwestie. Maar dat is meer voor een ander topic ;)

Mijn aanname was dat het niet halen van de (standaard) stooklijnwaardes dus betekende dat de pomp te zwak zou zijn voor de woning en dus over de toeren gejaagd wordt wat mogelijk bijdraagt aan geluid. Maar het is niet koud in huis, daar ligt het probleem dus niet. Nu is het nog niet -10 geweest, maargoed dat komt ook niet zo vaak voor.
Het gaat ons er met name om dat we 2 jaar garantie hebben en tekortkomingen dus voor die tijd gemeld moeten hebben. Dan wil je graag weten of iets een tekortkoming is of niet :)

We doen overigens niet aan nachtverlaging. De periode waarop hij uit staat is juist een tijd overdag waarop de zon op het huis stond en dan slaat de pomp soms af. Het was toen ongeveer 7 graden buiten dus niet de koudste periode.