Toon posts:

Woning kopen in België wanneer inschrijven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:31
Ik ben van plan om een woning te kopen ( verhuizen naar België). Binnen hoeveel tijd moet ik mezelf en mijn partner uitschrijven in Nederland en dan inschrijven in België?

Kan ik bijv. een huis kopen in België en pas na een jaar daadwerkelijk verhuizen (renovatie, inrichten etc) en dan pas mezelf inschrijven in België? Heb dit gegoogled maar kon niet echt een antwoord vinden.

Ik woon dichtbij de grens.

Alle reacties

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:04
Los van het feit dat er her en der al wat hierover op het forum staat, kan deze site erg handig zijn voor je:

https://www.grensinfo.nl/nl/nlvebe/?situatie=nlvebe

• Supreme_One
Colini schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:50:
Los van het feit dat er her en der al wat hierover op het forum staat, kan deze site erg handig zijn voor je:

https://www.grensinfo.nl/nl/nlvebe/?situatie=nlvebe
Schrijf u in bij de gemeente waar gaat wonen
Als u in België gaat wonen dan moet u zich als ingezetene inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen. U moet dit doen binnen enkele dagen na uw aankomst in België. Dat geldt ook voor uw partner en/of kinderen als die met u meekomen. Op de website van de gemeente waar u gaat wonen leest u meer over de inschrijvingsprocedure en welke documenten u nodig heeft.
Dankjewel maar dit vond ik niet duidelijk genoeg. Dus als ik over 3 weken een huis koop ongeacht of het ingericht is me meteen inschrijven in België?

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:04
Volgens die site moet het binnen enkele dagen na aankomst in België, afhankelijk van de gemeente. Zie https://www.grensinfo.nl/...ndex.html?situatie=nlvebe

Wat je kan doen, zoek je gemeente op waar je gaat wonen in België en de gemeente waar je nu woont in Nederland en vraag beide wat het beste moment is.

Lees rustig eens alles door op die site. Ik heb deze gevonden door een snelle Google... Maar als ik zo kijk, staat daar zo ongeveer alle informatie gegeven waar je rekening mee moet houden en ook contact gegevens voor duidelijkere informatie.

[Voor 26% gewijzigd door Colini op 26-01-2023 23:03]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:20
Supreme_One schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:56:
Dankjewel maar dit vond ik niet duidelijk genoeg. Dus als ik over 3 weken een huis koop ongeacht of het ingericht is me meteen inschrijven in België?
Misschien wat laat.

Nee dat hoeft niet, maar….

De meeste gemeentes heffen een leegstandsbelasting. Controleren. Je krijgt dan na een tijd een brief in de bus met een flinke aanslag, makkelijk 800€. Je kan daar wel vanaf als.
- De woning te koop of te huur staat
- Je renoveert

Gemeente vraagt dan om bewijzen voor te leggen

Je zal ook een jaarlijkse onroerend goed belasting moeten betalen. Hoogte hangt af van het KI van die woning.

• Supreme_One
Merion schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:15:
[...]
Misschien wat laat.

Nee dat hoeft niet, maar….

De meeste gemeentes heffen een leegstandsbelasting. Controleren. Je krijgt dan na een tijd een brief in de bus met een flinke aanslag, makkelijk 800€. Je kan daar wel vanaf als.
- De woning te koop of te huur staat
- Je renoveert

Gemeente vraagt dan om bewijzen voor te leggen

Je zal ook een jaarlijkse onroerend goed belasting moeten betalen. Hoogte hangt af van het KI van die woning.
Het antwoord wat ik zocht. Het zou wel apart zijn als je je meteen moet inschrijven in België terwijl je een opknap woning koopt uit de jaren 50 die je eerst nog wekenlang moet renoveren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Merion
Ook dit nog.

De meeste energieleveranciers alsook de Watergroep sturen geen rekeningen naar buitenlandse adressen. Je zal het facturatieadres dus ook daar moeten plaatsen, tenzij je nog ergens een ander Belgisch adres hebt. Maak dus je brievenbus regelmatig leeg of beter zorg ervoor dat je de rekeningen via email krijgt anders zou het wel eens kunnen dat op een dag “thuis” komt en geen licht, gas of water meer hebt.

• Supreme_One
Merion schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:50:
Ook dit nog.

De meeste energieleveranciers alsook de Watergroep sturen geen rekeningen naar buitenlandse adressen. Je zal het facturatieadres dus ook daar moeten plaatsen, tenzij je nog ergens een ander Belgisch adres hebt. Maak dus je brievenbus regelmatig leeg of beter zorg ervoor dat je de rekeningen via email krijgt anders zou het wel eens kunnen dat op een dag “thuis” komt en geen licht, gas of water meer hebt.
Dankjewel ik ben nog altijd aan het twijfelen om te verhuizen, maar dit zijn zeer bruikbare tips.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:12
Goed verhuizen naar Duitsland of België is echt emigreren. Daarmee kom je een aantal dingen op je pad waar je misschien niet zo aan denkt. Zoals rijbewijs verlengen: Dan krijg je een Belgisch rijbewijs. Kijk ook eens op de website: Rijksoverheid: Grensinfopunt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Merion
Was ik dd nog vergeten. Rijbewijs omwisselen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:56
Merion schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:49:
Was ik dd nog vergeten. Rijbewijs omwisselen.
Volgens mij hoeft dat pas als je rijbewijs verloopt. Tot die tijd mag je gewoon met je Nederlandse rijbewijs blijven rijden.

Wel moet je de auto uitvoeren en invoeren (Belgische kentekenplaten). Ik heb zelf alleen ervaring met de andere richting (België naar Nederland) en dat was best een papierwinkel.

dus...

• Merion
Je hebt gelijk is enkel het geval voor een niet-EU rijbewijs. Authentiek NL rijbewijs mag je houden tot aan de vervaldatum, dan BE rijbewijs. Een NL rijbewijs dat ook een omwisseling was van een niet-EU rijbewijs moet je echter onmiddellijk omwisselen, als BE dit erkent tenminste. Het geval voor mijn vrouw, dacht dus dat dit ook voor authentieke NL rijbewijzen was.

[Voor 13% gewijzigd door Merion op 13-03-2023 10:56]

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:37
Supreme_One schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:18:
[...]

Het antwoord wat ik zocht. Het zou wel apart zijn als je je meteen moet inschrijven in België terwijl je een opknap woning koopt uit de jaren 50 die je eerst nog wekenlang moet renoveren.
Nee hoor zo gek is dat niet. Toen wij toendertijd emigreerden naar Duitsland stond er binnen een maand al iemand van de gemeente op de stoep, of we ons even wilden komen aanmelden.

Ze willen wel weten of er iemand woont om gezeik te voorkomen met criminele activiteiten enz.

• Merion
legofanaten schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:01: Wel moet je de auto uitvoeren en invoeren (Belgische kentekenplaten). Ik heb zelf alleen ervaring met de andere richting (België naar Nederland) en dat was best een papierwinkel.
Veel Belgen kopen een auto in Duitsland vanwege het hogere aanbod, vroeger ook prijs maar dat verschil is miniem geworden. Heb dat zelf ook twee keer gedaan.

Eens je toegang hebt tot MyFin is dat twee keer niks. Gewoon NL inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest inscannen en online data invoeren. Dag nadien heb je al een zogenaamd 705 Vignet, digitaal tegenwoordig, gaat rechtstreeks naar de keuring. Daarmee rij je naar de keuring waar je een formulier aanvraagformulier tot inschrijving meekrijgt, ook wel roos formulier genoemd vanwege de kleur. Dat breng je naar de verzekering die je plaat aanvraagt. Kan je ook zelf als je online een verzekering aangaat.

Rij wel naar de keuring met
- Oorspronkelijke NL platen
- Groene handelaarsplaten
- Exportplaten

Anders mag je de auto hoogstwaarschijnlijk ter plekke laten staan.

Wel geen idee hoe snel je toegang krijgt tot MyFin na verhuis naar BE.

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:56
Merion schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:58:
[...]
Veel Belgen kopen een auto in Duitsland vanwege het hogere aanbod, vroeger ook prijs maar dat verschil is miniem geworden. Heb dat zelf ook twee keer gedaan.

Eens je toegang hebt tot MyFin is dat twee keer niks. Gewoon NL inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest inscannen en online data invoeren. Dag nadien heb je al een zogenaamd 705 Vignet, digitaal tegenwoordig, gaat rechtstreeks naar de keuring. Daarmee rij je naar de keuring waar je een formulier aanvraagformulier tot inschrijving meekrijgt, ook wel roos formulier genoemd vanwege de kleur. Dat breng je naar de verzekering die je plaat aanvraagt. Kan je ook zelf als je online een verzekering aangaat.

Rij wel naar de keuring met
- Oorspronkelijke NL platen
- Groene handelaarsplaten
- Exportplaten

Anders mag je de auto hoogstwaarschijnlijk ter plekke laten staan.

Wel geen idee hoe snel je toegang krijgt tot MyFin na verhuis naar BE.
Bij verhuizen mag je belastingvrij huisgoed en auto meenemen, maar dat kan voor de NL belasting wat formulieren invullen betekenen. (Denk bijvoorbeeld aan teruggave rest BPM). Zoals gezegd heb ik zelf alleen de ervaring de andere kant op, maar daarvoor hadden we destijds 7 verschillende formulieren nodig. Kan me voorstellen dat de Belgische belastingdienst minder complexe regels heeft rondom autos.

dus...

• Merion
Inboedel mag je ook in BE belastingsvrij binnenbrengen, zelfs van buiten de EU.
Een auto invoeren vanuit een ander EU land is belastingsvrij, echter niet buiten de EU

Wat je wel moet betalen is:
- BTW als voertuig als nieuw wordt beschouwd in BE (< 6000km of < 6 maanden oud, ook als auto tweedehands is)
- BIV eenmalig
- Jaarlijkse verkeersbelasting

Simulatie

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

legofanaten schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Volgens mij hoeft dat pas als je rijbewijs verloopt. Tot die tijd mag je gewoon met je Nederlandse rijbewijs blijven rijden.

Wel moet je de auto uitvoeren en invoeren (Belgische kentekenplaten). Ik heb zelf alleen ervaring met de andere richting (België naar Nederland) en dat was best een papierwinkel.
Je moet hem wel inschrijven in de gemeente (je Nederlands rijbewijs), anders kun je hem niet vernieuwen en moet je daarvoor naar Nederland als hij verlopen is.

Je auto krijg je een half jaar de tijd voor (de mijne ging naar 5 maanden stuk, toen een Belgische auto gekocht :p )

[Voor 9% gewijzigd door Marzman op 19-03-2023 12:57]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-03 13:26
Ja, als je in Belgie gaat wonen moet je je sowieso in de gemeente inschrijven, dus komt vanzelf allemaal goed. Ik zou de betreffende gemeente een opbellen, die kunnen je vaak over dit soort dingen goed antwoord geven.

// TODO: Schrijf een signature

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee