Toon posts:

MSI MPG B650I EDGE WIFI werkt niet geheel naar behoren

Pagina: 1
Acties:

• giantheadphone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-02 14:21
Beste tweakers,

Ik hoop dat jullie verstand hebben van zaken waar ik dat niet heb. Gisteren heb ik een nieuw systeem gebouwd, het oude is nml al ruim 7jaar oud en ik was wel even toe aan een nieuwe.
Ervoor gekozen om een game/ render/ werkstation in elkaar te zetten in een kleine kast omdat ik dit nou eenmaal mooi vindt en de kast mij heel erg aansprak. Daarnaast was ik ook erg benieuwd naar het nieuwe AM5 en DDR5, ik dacht een mooie gooi te doen naar de toekomst, naar team rood, maar helaas gaat dat dus niet geheel gesmeerd.

De unit bestaat uit het volgende:
- AMD Ryzen 9 7900X Boxed
- MSI MPG B650I edge WIFI
- Gigabyte Radeon RX 7900 XTX GAMING OC 24GB
- Cooler Master MasterBox NR200P MAX
- Kingston Fury Beast KF556C40BBK2-64
- WD_Black SN850 1TB (zonder heatsink)
- WD_Black SN850 2TB (zonder heatsink)

Efin, ik had een draadbreuk in de powerswitch kabel welke inmiddels is opgelost maar, ik behou wel de volgende problemen. Bij opstarten (wat inmiddels een eeuw in beslag neemt) geeft het moederbord (de EZ-Debug ledjes) aan dat ik een CPU Fail or not detected en een Dram Fail or not detected heb. Opstarten duur hierdoor bijzonder lang en heb eigenlijk geen flauw idee wat er misgaat of juist goed?
Daarnaast detecteerd de PC de tweede (2TB) m.2 wel in BIOS maar windows ziet deze niet, voor mij ook een flink raadsel maar niet het einde van de wereld. Echter ben ik nu wel dit vraagstuk aan het schrijven op bovengenoemde computer. Het werkt dus wel alleen waarom doet het geheel dan zo moeilijk.
Want het moment dat het draait verdwijnen ook de Debug ledjes, kan dat zomaar? is het dan namelijk nog wel fail of doet de mobo er gewoon bijzonder lang over ze te herkennen?

Volgende zaken heb ik al geprobeerd:
- Alle kabels en aansluitingen hiervan nagelopen (zeker na de draad breuk maar dat werkt weer goed)
- CPU losgehad voor BIOS update
- RAM losgehad, ook enkele stick geprobeerd....zelfde resultaat.
- Geprobeerd met onboard videokaart alleen (zelfde probleem, moest alleen een HDMI van de buurman lenen)

Kan het zijn dat het probleem in het moederbord zit en dat ik nu alleen maar meer zaken kapot maak?
En wat zijn de beste vervolg stappen? Nieuw Mobo/ CPU/ RAM?

In ieder geval, hartelijk dank!

• giantheadphone
Oh ja, vergeten te vermelden dat ik ook al de trouble shooting lijst van MSI voor het Mobo heb nagelopen. (zo ben ik achter het kleine breukje gekomen). Strippen krimpen klaar

Geld is het issue even niet maar, ik zou wel graag willen dat het normaal werkt.
En dat het weer jaren meegaat,

[Voor 24% gewijzigd door giantheadphone op 26-01-2023 21:00]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 06:38
Update de bios nog eens met de cpu erin, misschien is het wel niet goed gelukt.
Erna chipsetdrivers en moederbord drivers updaten.
Met nieuw systeem installeren gebruik ik maar 1 schijf waar windows op staat.
Pas als alles stabiel is sluit ik de andere schijven aan, die kun je bij schijfbeheer wel weer vinden en toevoegen hoor.

[Voor 8% gewijzigd door Goofy1978 op 26-01-2023 22:27]

• giantheadphone
Gaan we proberen, ik denk alleen wel morgen. Dank je wel voor je reactie, ik zal hier wel laten wten wat eruit komt!

-Edit, uurtje later toch maar geprobeerd. Bedankt voor je input maar het is helaas nog hetzelfde.

[Voor 30% gewijzigd door giantheadphone op 26-01-2023 23:36]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 06:38
Staat je geheugen op de ondersteuningsijst van het moederbord?
En draait het op het xmp profiel in bios?
Ryzen was 3 jaar geleden ook best kieskeurig met geheugen samsung b die werkte wel altijd.
Heb je ook een verse windows instal gedaan?
Hoe zijn de temps cinebench23? Zit de koelpasta goed op de cpu en zit er toch geen plastic folie meer onder je cpu koeler.

[Voor 30% gewijzigd door Goofy1978 op 27-01-2023 07:04]

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-03 08:19
Heb je al na gekeken of er beschadigingen zitten in de RAM sloten (Contactpunten die er niet goed uitzien) en in het CPU socket (Gebogen pins)?

Ik heb gekeken op de website en je RAM is gewoon ondersteund, dit zou dus geen probleem moeten zijn.
Ik zie niet welke PSU je gebruikt, dus dit kan ik dan niet checken.

Gekke vraag natuurlijk, maar krijg je deze meldingen ook als je alle randapparatuur behalve je monitor aansluit?

Ik ga er van uit dat de CPU niet bijzonder warm wordt in de BIOS? Check

Ook zouden foto's van de build ook handig zijn, dan kunnen we bekijken of je bijvoorbeeld niet iets verkeerd hebt aangesloten per ongeluk. Uiteraard snap ik dat dit lastig is met een ITX build, maar wel heel erg handig voor troubleshooten.

Mocht dit allemaal niets opleveren is denk ik het handigst om in de volgende volgorde onderdelen te gaan vervangen:

1. PSU vervangen, gezien je aangeeft al een draadbreuk had dat er dan misschien ook iets mis is hiermee. In principe is dit niet al te lastig als je alles aansluit zonder de PSU in de case te knallen.

2. Een ander setje RAM, al ga ik er niet vanuit dat dit het probleem is gezien het een hele kleine kans is dat je 2 defecte DIMM's hebt ontvangen.

3. CPU vervangen, die kan deze 2 errors beide veroorzaken als deze defect is.

4. Moederbord vervangen, als deze 2 bovenste opties dus helemaal geen verschil maken, dan ligt het waarschijnlijk aan het moederbord.

Het is natuurlijk lastig gezien je geen oud systeem hebt die DDR5 en AM5 ondersteunt, dus troubleshooting is dan een pain in the ass.

Graag hoor ik je bevindingen.

• giantheadphone
Hoi, dank normaals.
- Het geheugen staat op de support lijst op de MSI website.
- Koelpasta zit goed op de CPU en uiteraard geen folie meer aanwezig.
- Cinebench23 temperaturen zitten op 40 ish idle, 91~94 full load.
- Windows staat er vers op, net weer geactiveerd.
- XMP profiel moet ik ff checken, *gechecked ja correct.

[Voor 4% gewijzigd door giantheadphone op 27-01-2023 10:43]

• giantheadphone
Beste,
1. PSU vervangen, ik had mn oude 650W van CM aangesloten en heb dezelfde probleempjes gehad mbt de twee ledjes, dit was uiteraard zonder GPU (en dan krijg je daar ook een extra ledje voor). Het draadbreukje zat in de Power switch cable, deze had een onnatuurlijke hoek uit de doos.
PSU is inbegrepen bij de Cooler Master NR200P Max (850W 80Plus Gold, volledig modulair, het is een kleintje)
2/ 3/ 4 Tja, dat wordt dan wel een hele dure opgave. zoals je zelf ook al aangeeft DDR5 en AM5 is niet zo oud. Ik heb geen andere ram op cpu liggen die hierin past.

Aparte is dus wel zoals beschreven, het draait dus wel. Alleen issie even bezig met herkennen..ofzo?

Deze vraag heb ik ook uitgezet bij MSI zelf, op dezelfde manier opgesteld wellicht dat zij licht op de ledjes kunnen werpen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

• giantheadphone
Met alle problemen omtrend de CPU en RAM heb ik de videokaart over het hoofd gezien. Geen herkenning in BIOS of windows, wel een fanspin, RGB (wat ik niet wil) en beeld via DP maar windows herkent het niet. Tijd om AMD ook maar eens bij het geheel te betrekken.
Allen iig alvast bedankt

*EDIT, de drivers opnieuw verwijderd en geinstaleerd. Ding wordt herkend door windows _/-\o_

[Voor 14% gewijzigd door giantheadphone op 27-01-2023 12:21]

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-03 10:07
Ik vind je temperaturen onder load wel aan de hoge kant. Die zouden niet boven de 80 a 85 graden moeten komen.
Wat voor koeler heb je er op zitten, correct aangesloten en draait deze ook?

Verder ben ik toch bang dat het je CPU is.
Als je de Fix or Flop playlist van Greg Salazar bekijkt op Youtube, dan zie je dat jouw foutmeldingen (CPU Fail en Mem Fail) vaak worden veroorzaakt door een defect memory lane vanuit de CPU.

Als geld nog geen issue is, bestel dan een andere AMD 7000 processor online. Test het daarmee en als dat geen resultaat oplevert, retour je hem weer. Je hebt immers 14 dagen bedenktijd op online bestellen.

Echter denk ik dat je CPU toch echt het issue is hier.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• giantheadphone
Koeler is van Cooler Master meegeleverd in de NR200P (280mm radiator, 2 x 140mm SickleFlow PWM, Gen 3 Cooler Master Pump / CPU Block) Pomp/ en fans op de radiator draaien en gaat algeheel soepel en redelijk geluidsloos.

Maar het is wel balen wat je zegt over de CPU, heb vandaag wat extra hulplijnen ingezet. Ik hoop dat zij hetzelfde kunnen concluderen en dan gaan we maandag maar over op actie.
Dank!

• giantheadphone
Wylana schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:11:
Ik vind je temperaturen onder load wel aan de hoge kant. Die zouden niet boven de 80 a 85 graden moeten komen.
Wat voor koeler heb je er op zitten, correct aangesloten en draait deze ook?

Verder ben ik toch bang dat het je CPU is.
Als je de Fix or Flop playlist van Greg Salazar bekijkt op Youtube, dan zie je dat jouw foutmeldingen (CPU Fail en Mem Fail) vaak worden veroorzaakt door een defect memory lane vanuit de CPU.

Als geld nog geen issue is, bestel dan een andere AMD 7000 processor online. Test het daarmee en als dat geen resultaat oplevert, retour je hem weer. Je hebt immers 14 dagen bedenktijd op online bestellen.

Echter denk ik dat je CPU toch echt het issue is hier.
Dank,
Zojuist contact gehad met Alternate, zij nemen de processor retour en controleren deze. Mocht dit de fout zijn dan krijg ik een nieuwe terug, indien dat niet het geval is de oude. Maar, dan kan ik iig weer verder met storing zoeken en de CPU uitsluiten.

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-03 23:25
Als je lange POST tijd hebt kan dat komen door Memory Training. Dat kan je in BIOS uitzetten, ik heb zelf Asus dus weet niet precies waar je dat kan vinden op een MSI moederbord. Scheelt enorm in de opstarttijd.

Als jouw SSD wel herkend wordt in BIOS en niet in Windows check even of Schijfbeheer hem wel ziet (rechts klikken op de start knop, en dan schijfbeheer). Je kan hem daar instellen en daarna staat ie ook in de lijst.

Dat de processor 90 graden wordt klopt, die is op standaard instelling zo ingesteld. Als die temperatuur je niet bevalt kan je een stroomlimiet instellen of ECO modus gebruiken, zie ook dit Artikel
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee