Toon posts:

Bestaat een 3-fasen PV-verdeler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mark S.
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-01 21:27
Beste Tweakers,

Binnenkort worden er zonnepanelen geplaatst met een 3 fasen omvormer. De omvormer komt op zolder te hangen, waar nu ook een gasgeiser hangt (alleen voor douche). Ik zou graag de gasgeiser vervangen door een elektrische doorstromer en voor voldoende capaciteit is die zeker ook 3-fasen.

Overigens: ik had liever een warmtepompboiler opgehangen maar ik heb daar geen mogelijkheid om een rioolafvoer te maken.

Bij een 1 fase PV-systeem kan je mooi werken met een PV-verdeler voor bijvoorbeeld de wasmachine. Alleen kan ik nergens een 3-fasen PV-verdeler vinden (bijvoorbeeld Elektramat). Bestaat een 3 fasen PV-verdeler? Of kan dat technisch niet? En waarom dan niet:-)?

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Groet,

Mark

Alle reacties

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:19
Natuurlijk kan dat, alleen weinig mensen kopen dat want wie heeft er 3 fasen bovenin je huis? Meestal beperkt zich dat tot je laadpaal, garage of kookplaat. Dus je zou dan alsnog een kabel naar je omvormer moeten trekken.

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:29

JayPe

Ondertitel

Tuurlijk wel.

Een PV-verdeler is niets anders dan gewoon een extra groepenkast, met een ander naampje.

Ik heb in mijn garage een extra groepenkast hangen,. 3 fasen (draaibank, compressor) en daar kunnen ook de zonnepanelen op.

[Voor 37% gewijzigd door JayPe op 26-01-2023 19:14]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dan wel eentje waar slechts 1 apparaat aanhangt

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tuurlijk bestaan er drie fasen verdelers. Plat gezegd maak je een distributiegroep; je zekert de kabel vanaf de meterkast af en dan verdeel je hem daarna weer naar de omvormer en doorstromer. Of je dat nu met eenfase modules of met driefase modules doet maakt niet uit.

Enneh... als je toch een dikke driefase kabel naar boven trekt, kan er ook wel een afvoertje bij toch? ;)

[Voor 5% gewijzigd door teacher op 26-01-2023 19:18]

Wise enough to play the fool

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:00
Ik denk dat het niet te vinden is omdat het vrijwel nooit voorkomt.

Maar een pv verdeler is gewoon een kleine groepenkast met een hoofdschakelaar en 2 automaten.

Die kun je prima zelf samenstellen. Bij een elektramat kun je die wellicht wel als "groepenkast" samenstellen en bestellen

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:11
Navi schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:13:
Natuurlijk kan dat, alleen weinig mensen kopen dat want wie heeft er 3 fasen bovenin je huis? Meestal beperkt zich dat tot je laadpaal, garage of kookplaat. Dus je zou dan alsnog een kabel naar je omvormer moeten trekken.
Dat laat ik bij m’n nieuwbouw zeker aanleggen, pv, warmtepomp warmteboiler wasmachine en wasdroger kunnen daar allemaal lekker op, ipv 3x3fase en 2x1fase naar beneden.

De technische term is onderverdeler, maar dat wordt ook gebruikt voor vloerverwarmingen.

[Voor 8% gewijzigd door BCC op 26-01-2023 19:16]

• JayPe

JayPe

Ondertitel

SMSfreakie schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:14:
dan wel eentje waar slechts 1 apparaat aanhangt
Het hele idee van een verdeler is juist dat je NIET maar één apparaat hangt aan de verdeler.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:19
BCC schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:15:
[...]

Dat laat ik bij m’n nieuwbouw zeker aanleggen, pv, warmtepomp warmteboiler wasmachine en wasdroger kunnen daar allemaal lekker op, ipv 3x3fase en 2x1fase naar beneden.

De technische term is onderverdeler, maar dat wordt ook gebruikt voor vloerverwarmingen.
Nieuwbouw is een ander verhaal omdat er nu standaard 3 fasen ligt en er veel meer nagedacht wordt over warmtepompen en omvormers. Bij oude huizen speelde dat allemaal nog niet.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:08

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Bij een secundaire groepenkast moet je dus wel nadenken over selectiviteit. Als je 3 x 25A hebt op je hoofdaansluiting, dan mag je op je secundaire groepenkast een hoofdschakelaar op 3 x 16A afmonteren en de groepen binnen die groepenkast op maximaal 10A per groep. Dan hou je naar alle waarschijnlijkheid te weinig over voor een doorstromer (krap 7kW). En met te veel zonnepanelen kom je ook boven de 7kW uit. In dat geval kun je dus beter twee driefase kabels trekken vanuit de meterkast naar zolder en de PV en doorstromer apart aansluiten.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Ronald
  • Laatst online: 14:30
In off the shelf enkelfase PV verdelers kijkt niemand naar selectiviteit. Waarom hier wel?

Met automaten ben je met 1,6x al niet zo selectief als de selectiviteit-fanboys denken… de 1,6 gaat uit van smeltzekeringen welke gewoon heel anders werken.

Dus niet mogelijk doen: gebrek aan selectiviteit is geen veiligheids probleem. Het is een diagnostisch probleem mocht er een fout optreden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-03 22:25
DexterDee schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:56:
Bij een secundaire groepenkast moet je dus wel nadenken over selectiviteit. Als je 3 x 25A hebt op je hoofdaansluiting, dan mag je op je secundaire groepenkast een hoofdschakelaar op 3 x 16A afmonteren en de groepen binnen die groepenkast op maximaal 10A per groep. Dan hou je naar alle waarschijnlijkheid te weinig over voor een doorstromer (krap 7kW). En met te veel zonnepanelen kom je ook boven de 7kW uit. In dat geval kun je dus beter twee driefase kabels trekken vanuit de meterkast naar zolder en de PV en doorstromer apart aansluiten.
Selectiviteit is gelukkig geen vereiste meer, dus je mag achter de 3x 25A hoofdzekering / automaat gewoon een 3x20A 300 mA aardlekautomaat hangen om de kabel naar de onderverdeler mee te beschermen om in de onderverdeler al dan niet 16A of 20A groepen te plaatsen.

• BCC
  • Laatst online: 15:11
Dat heb ik hier ook inderdaad en dat werkt prima. Het was hier in mij jaren 60 woning trouwens een stuk eenvoudiger om 1x5 aderige kabel naar zolder te trekken dan 3x3.

[Voor 21% gewijzigd door BCC op 27-01-2023 13:48]

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:24
DexterDee schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:56:
Selectiviteit en een PV verdeler hebben NIETS met elkaar te maken:
Selectiviteit is er voor om te zorgen dat de hoofdzekering er altijd als laatste uitgaat.

Een PV verdeler kan prima op een groep van 16A worden toegepast. Dan wordt er na de leiding vanaf de 16A groep 2 zekeringedn van 16A toegepast. Niet met de hoop dat dit selectief is maar om te voorkomen dat de gebruikers meer dan 16A mogen gebruiken,

Cedo Nulli

• DexterDee

DexterDee

BCM schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Selectiviteit en een PV verdeler hebben NIETS met elkaar te maken:
Selectiviteit is er voor om te zorgen dat de hoofdzekering er altijd als laatste uitgaat.
Ik heb het woord PV verdeler niet in de mond genomen hoor. In de NEN1010 normen van een paar jaar geleden staat duidelijk wat de richtlijnen zijn voor een tweede groepenkast (waar mijn antwoord over ging en in dit topic gelijkgesteld werd aan een PV verdeler). Daar is selectiviteit wel degelijk van toepassing (afhankelijk van de afstand van de hoofdkast). Mogelijk zijn de richtlijnen recentelijk versoepeld zoals anderen voorstellen, ik hou ze niet nauwlettend bij. En zoals ook al vermeld, het is niet echt een veiligheidsissue, maar maakt het diagnostiseren wat lastiger.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Die NEN1010,.. waar vind ik die online? Ja, op NEN.nl natuurlijk, maar 450 euro vind deze tweakert iets te gortig om eens een keertje door die norm te bladeren.

• DexterDee

DexterDee

JayPe schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:17:
Die NEN1010,.. waar vind ik die online? Ja, op NEN.nl natuurlijk, maar 450 euro vind deze tweakert iets te gortig om eens een keertje door die norm te bladeren.
Die vind je niet online, althans niet legaal. En daarmee is het dus op GoT helaas niet toegestaan om antwoord op te geven.

Een tien keer zo goedkoop alternatief is een boek die niet door de NEN is uitgegeven:
https://meetwinkel.nl/p/nen-1010-voor-monteurs/

• JayPe

JayPe

Ondertitel

DexterDee schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Die vind je niet online, althans niet legaal. En daarmee is het dus op GoT helaas niet toegestaan om antwoord op te geven.

Een tien keer zo goedkoop alternatief is een boek die niet door de NEN is uitgegeven:
https://meetwinkel.nl/p/nen-1010-voor-monteurs/
Ja precies. Ik verwacht niet dat de norm in z'n geheel zomaar ergens actief gehost wordt, maar verwachtte wel een praktische vertaling,. een handreiking, handleiding, of zoals een boek zoals deze. Dank voor de tip!

• Ronald
  • Laatst online: 14:30
Een PV verdeler is een onderverdeler, Fancy naam of niet.

En de reden dat de NEN 1010 niet vrij verkrijgbaar is is domweg dat het volgen ervan niet verplicht is. De overheid betaald de nen voor de normen die verplicht zijn en deze zijn daarom gratis beschikbaar.

Nu is dit te triest voor woorden, maar de hele discussie over nen1010 is daarmee zinloos.

En ik roep het nogmaals: goede selectiviteit met automaten bereik je niet met factor 1,6. Dat geld alleen voor smeltzekeringen.

Automaten moet je veel meer verschil hebben, welke niet haalbaar is in een huisinstallatie.

Gebrek aan selectiviteit is geen veiligheid probleem. Het is een diagnostisch probleem omdat je onderverdeler en hoofdverdeler beide klappen.

In een groot bedrijfspand is een diagnostisch probleem een drama. In een huisinstallatie niet.

En zolang zogenoemde professionele elektriciens met droge ogen 32A kookgroepen in 3x25A nieuwbouw proppen…. Wat daadwerkelijk een probleem is…. Waar maakt men zich druk om….

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:55
Ronald schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:24:
. . .
En de reden dat de NEN 1010 niet vrij verkrijgbaar is is domweg dat het volgen ervan niet verplicht is. De overheid betaald de nen voor de normen die verplicht zijn en deze zijn daarom gratis beschikbaar.
. . .
Enigszins offtopic, maar ...
De NEN normen worden opgesteld door de Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut, in overleg en samenwerking met o.a. overheidsdiensten en bedrijfsleven.

Een stichting dus, die z'n eigen financiële broek moet ophouden. Daarom moet je betalen voor de normbladen, die zij uitgeven. Ook de EU normen worden door hun uitgegeven.
In feite zijn ze wat dat betreft gewoon een uitgeverij.

Wat wel gratis is en vrij in te zien is het Bouwbesluit, waar dus wel veelvuldig, direct of indirect, de NEN van toepassing wordt verklaard.

[Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 30-01-2023 17:45]

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee