Vraag

• jhorden
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-03 20:25
Ha Tweakers,

Ik heb het issue dat thuis op de WiFi mijn Android telefoon regelmatig de verbinding met het internet verliest. Ik heb het idee dat dit ligt aan het roamen tussen mijn 2 WiFi zenders. Mijn setup:

Hoofd router:
Zyxel VMG8825-T50
IP: 192.168.1.1
Subnetmask: 255.255.252.0

DHCP range 192.168.1.100 - 192.168.3.254

SSID: xxx
Kanaal: Auto
Beveiliging: WPA2-Personal
802.11-modus: 802.11b/g/n Mixed / 802.11a/n/ac Mixed

2e router:
TP-Link AX1500 in Wireless router mode (geen AP mode)
WAN:
IP: 192.168.1.2 (static)
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1
DNS: 192.168.1.1

LAN:
IP: 192.168.1.2 (static)
Subnetmask: 255.255.252.0
Gateway: 192.168.1.1
DNS: 192.168.1.1 / 8.8.8.8

DHCP: uit

SSID: xxx (gelijk aan hoofdrouter, wachtwoorden zijn ook gelijk)
Kanaal: Auto
Beveiliging: WPA2-Personal/WPA3-Personal
802.11-modus: 802.11b/g/n Mixed / 802.11a/n/ac Mixed

De hoofd router is verbonden met de 2e router via een UTP kabel in de LAN poort van de 2e router. Mijn Android telefoon geeft nu overal in huis volledig signaal sterkte aan dus het roamen an sich lijkt te werken, want eerder had ik in bepaalde delen van het huis veel minder signaal. Mijn vrouw geeft aan geen problemen te ervaren met haar mobiel dus voor de zekerheid heb ik de netwerk settings van mijn Android telefoon volledig gereset. Probleem bestaat nog steeds helaas.
Kan iemand aangeven of hier iets verkeerd geconfigureerd staat of waar het mogelijk anders mis gaat?

Alle reacties

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:23
Ben geen netwerk expert, maar paar dingen waar ik aan denk:

Lijkt me er aan te liggen dat je 2 routers naast elkaar hebt werken. Dit levert vaak problemen op, als je ze dezelfde SSID geeft. Normaal doe je 2 routers als je gescheiden netwerken wilt.
Kan je de 2e niet in AP modus zetten?
Ook staat DHCP uit, als je telefoon met je 2e router verbindt moet deze dus zelf bedenken welk IP hij heeft. Dat hij dit onthoudt van de eerste router is geen garantie.

Het 3e subnetmask wat ander is vind ik ook vreemd:
255.255.252.0 ipv 255.255.255.0?

De DHCP range 192.168.1.100 - 192.168.3.254 is de 3 ook vreemd, waarom geen 1?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• jhorden
Als ik de 2e router in AP mode zet heb ik een minder stabiele verbinding achter de 2e router. Dit komt vermoedelijk door de UTP kabel naar de 2e router waarvan niet alle aders werken.

Het subnetmask 255.255.255.0 is voor het WAN gedeelte van de 2e router wat niet gebruikt wordt (zou ik zeggen) omdat deze aansluiting niet gebruikt wordt.

Waarom ik voor deze DHCP range heb gekozen is mij ontschoten en niet echtnodig maar zou ook geen issue moeten zijn lijkt me.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:23
jhorden schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:28:
Als ik de 2e router in AP mode zet heb ik een minder stabiele verbinding achter de 2e router. Dit komt vermoedelijk door de UTP kabel naar de 2e router waarvan niet alle aders werken.
Dit is heel onlogisch. Voor AP mode of routermode zou een slechte kabel geen verschil moeten maken. Als je hem in AP mode zet, stop je de kabel dan in een lan poort, of in de wan poort?
Voor sommige routers maakt dit een verschil

[Voor 4% gewijzigd door Cyriel85 op 26-01-2023 19:33]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zelfde SSID en dan 2 verschillende netwerken dat is vragen om problemen. Denk dat je echt even goed moet kijken wat er mis gaat in AP mode.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• jhorden
Als ik me niet vergis zit de kabel bij AP mode in de WAN poort, want met een LAN poort werkt het niet. Het kan best zijn dat mijn redenering niet klopt, maar dat ik bijv met videobellen soms weg val komt nu niet meer voor en toen de router in AP mode stond wel.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:42
Als eerste: zorg voor goede bekabeling. Als je zegt dat er aders niet goed aangeknepen zijn, brrrrrrrrr......
Daarna:
Ik zou beide routers hun wifi op vaste kanalen zetten ipv Auto (effe scannen met wifi analyzer voor het meest gunstige kanaal).
Waarom zo een grote reeks IP adressen? Met hoeveel devices wil je gaan verbinden dan wel in je netwerk hebben?
Ik zou DHCP range zetten op 192.168.1.30 t/m 200 (255.255.255.0)
Als je de 2e router in AP mode zet dan moet dit echt wel functioneren. Dus aansluiten op een vrije LAN poort, niet de WAN poort gebruiken vd 2e router.
In beide routers kun je dan hetzelfde SSID configureren (met zelfde wachtwoord).

• jhorden
Ik weet dat goede bekabeling belangrijk is maar heb de aders al opnieuw aangeknepen. Ik vrees dat er een breuk in zit halverwege en de kabel is niet zomaar te vervangen omdat deze achter lambrisering heen gaat op de 1e etage.
Ik wil de DHCP reeks prima aanpassen, maar zie het probleem niet. Ik snap dat het overbodige luxe is maar meer toch niet?
Ik zal de 2e router in AP mode weer eens proberen. Ik zal eens gaan ondervinden wat ik hinderlijker vind. Het lijkt er namelijk op dat de router modes het verlies in pakketten corrigeert en de AP modes niet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee