Toon posts:

Nieuwbouwhuis met zonnepanelen, zonder App

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vBr8
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-03 16:22
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje over mijn nieuwbouwhuis welke as we speak gebouwd wordt. Er worden panelen op gelegd vanuit de bouw, LR5-54HPH van LONGi. Nu ben ik mij aan het verdiepen in eventueel extra's die geleverd worden bij de bouw. Alleen een App om de opbrengst bij te houden wordt aangeboden voor een best aardig bedrag, totaal bijna 500 euro.

Ik vroeg mij af hoe lastig is het om zelf de app aan te sluiten en moet het een specifieke app zijn of kan dit met een standaard app? Ik heb al op internet gezocht en zie alleen maar "third party" en geen app van bijv de fabrikant zelf.

Kan iemand mij vertellen hoe dit precies in elkaar zit?

The only way to get smarter, is by playing a smarter opponent || Twitch

Beste antwoord (via vBr8 op 27-01-2023 10:17)

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:36

JayPe

Ondertitel

vBr8 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:31:
973-sma-omvormer-sunny-boy-sb-36

<KNIP> een energymeter die 350 euro kost, maar op de pagina zelf staat dat de SMA SunnyBoy omvormer alle prestaties verzameld van de installatie en deze op de sunny portal zet, waar enkel een internetverbinding voor nodig is.

Wat kun je extra met het "intelligent energiebeheer" ?
Soms heb je nog wat extra's nodig om die internet verbinding te cheffen. Zo heeft Growatt (een ander merk omvormers) een stick die ofwel draadloos of wel via ethernet de verbinding met je router maakt. Soms zit 't gewoon ingebakken (mijn Solar Edge heeft een RJ45 aansluiting ingebouwd).

Wat SMA precies nodig heeft, durf ik niet te zeggen, maar als ik de folder lees, zou dat al ingebakken zijn.

Die energiemeter is 'slim' want hangt aan de SMA portal, en geeft dan nog net ff wat meer data door, en je zou, misschien, ooit, als de techniek tegen die tijd niet alweer achterhaald is, een thuis accu kunnen koppelen, of je laadpaal kunnen sturen, qua 'intelligent energiebeheer'. Maar dan zal je waarschijnlijk wel allemaal specifek SMA spul moeten gebruiken. Lang verhaal kort: Als je dat niet NU direct al in gebruik neemt, heb je er geen fluit aan.

Trust me: De aannemer wil gewoon panelen leggen, de hardware aansluiten en verder dóór naar 't volgende huis. Iets aan internet hangen, instellingen maken, doorgeven of noteren voor de koper: allemaal hassle en allemaal tijdrovend. Want is er uberhaupt al internet in de woning aanwezig (werkend) als die omvormer wordt geplaatst?

SMA is een grote speler, dus als je achteraf toch wat anders wilt: Dat kan echt nog wel achteraf met precies die spullen van SMA, maar op andere, goedkopere, manieren kan het ook.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Alle reacties

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:57
Je leest de zonnepanelen niet uit maar de omvormer(s), je zal dus aan moeten geven welke omvormer er gebruikt gaat worden.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:54
Welke omvormer? Je meldt alleen de panelen. Als je die weet, weet je ook of er een app voor is.

En anders uitlezen middels Domotica. Er zijn veel mogelijkheden. Je kan in de meterkast maatregelen treffen om de boel uit te lezen. Neem aan dat de omvormer op een aparte groep komt.

Die €500,- in je zak houden en hier op Tweakers diverse topics lezen. Mogelijkheden genoeg. HA, Domoticz, HomeWizard enz enz.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

500 voor een App is wel erg veel geld. Maar dat is met álles wat je extra aankruist bij nieuwbouw.

Wat een 'App' doet, kan veel zijn, maar feitelijk gaat 't er natuurlijk enkel om dat je weet hoeveel kWh stroom er opgewekt wordt. Een veredelde stroommeter dus, maar 'als app' op je telefoon.

Niet doen dus. Want een installateur achteraf een kWh meter in je meterkast laten plaatsen kost je hooguit 500 euro,.. maar met een beetje hobby-tweak houd je minimaal de helft op zak, zoek je het zelf uit (uitlezen omvormer is meestal niet zo moeilijk), en je hebt er een hobby bij!

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

vBr8 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:01:
Kan iemand mij vertellen hoe dit precies in elkaar zit?
Ja, dat de bijbehorende app doorgaans gewoon bij de omvormer hoort en (gratis) te verkrijgen is. Dus als je even uitzoekt welke omvormer je krijgt, kan je in dezelfde handeling ook bekijken hoe het zit met de bijbehorende app.

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• vBr8
Bedankt voor alle snelle reacties!
De omvormer wordt niet genoemd, wellicht bewust. Maar ik ga daar zeker achteraan om het eens goed uit te pluizen, ik vond de prijs ook al exorbitant hoog. Als ik meer weet zal ik een update geven

Update: Snelle reactie van de aannemer:
Het blijkt deze te zijn https://www.alma-solarsho...rmer-sunny-boy-sb-36.html
Nu is het mij niet helemaal duidelijk, bij de accessoires staat een energymeter die 350 euro kost, maar op de pagina zelf staat dat de SMA SunnyBoy omvormer alle prestaties verzameld van de installatie en deze op de sunny portal zet, waar enkel een internetverbinding voor nodig is.

[Voor 51% gewijzigd door vBr8 op 26-01-2023 19:58]

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:17

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor de levensverwachting zou ik ook zeggen dat het belangrijker is om te weten welke omvormer dan welke panelen...

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:03
Als e.e.a. al naar een portal wordt geupload snap ik niet wat er voor die 500 euro nog aan extra diensten wordt geleverd?

Anyway zoals iedereen eigenlijk al aangeeft niet doen. Het moet te doen zijn die omvormer uit te lezen en in het uiterste geval gooi je er zelf voor veel minder geld een eigen kWh meter tussen.

Heb zomaar deze willekeurige instructievideo aangeklikt, misschien behulpzaam?
https://www.youtube.com/watch?v=1yITpd6tGKA

[Voor 17% gewijzigd door Slinkos op 26-01-2023 20:59]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

vBr8 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:31:
973-sma-omvormer-sunny-boy-sb-36

<KNIP> een energymeter die 350 euro kost, maar op de pagina zelf staat dat de SMA SunnyBoy omvormer alle prestaties verzameld van de installatie en deze op de sunny portal zet, waar enkel een internetverbinding voor nodig is.

Soms heb je nog wat extra's nodig om die internet verbinding te cheffen. Zo heeft Growatt (een ander merk omvormers) een stick die ofwel draadloos of wel via ethernet de verbinding met je router maakt. Soms zit 't gewoon ingebakken (mijn Solar Edge heeft een RJ45 aansluiting ingebouwd).

Wat SMA precies nodig heeft, durf ik niet te zeggen, maar als ik de folder lees, zou dat al ingebakken zijn.

Die energiemeter is 'slim' want hangt aan de SMA portal, en geeft dan nog net ff wat meer data door, en je zou, misschien, ooit, als de techniek tegen die tijd niet alweer achterhaald is, een thuis accu kunnen koppelen, of je laadpaal kunnen sturen, qua 'intelligent energiebeheer'. Maar dan zal je waarschijnlijk wel allemaal specifek SMA spul moeten gebruiken. Lang verhaal kort: Als je dat niet NU direct al in gebruik neemt, heb je er geen fluit aan.

Trust me: De aannemer wil gewoon panelen leggen, de hardware aansluiten en verder dóór naar 't volgende huis. Iets aan internet hangen, instellingen maken, doorgeven of noteren voor de koper: allemaal hassle en allemaal tijdrovend. Want is er uberhaupt al internet in de woning aanwezig (werkend) als die omvormer wordt geplaatst?

SMA is een grote speler, dus als je achteraf toch wat anders wilt: Dat kan echt nog wel achteraf met precies die spullen van SMA, maar op andere, goedkopere, manieren kan het ook.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:27
HASS heeft er in ieder geval een native integratie voor, welke ook lokaal de inverter polled: https://www.home-assistant.io/integrations/sma/

Zeker als je meer (met) smarthome wil gaan toepassen zou ik in die hoek gaan kijken. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• septillion

septillion

Een SMA SB is heel netjes d:)b Die heeft standaard ethernet en wifi dus dat zou goed moeten komen qua inzicht.

Heb er zelf ook een SMA SB maar moest kijken of er ook een app voor is, lijkt wel zo te zijn (maar of het officiële zijn....). Maar ben zelf niet van de apps en ben juist erg blij dat het ding ook gewoon een webinterface heeft en daarnaast direct (en lokaal) in Home Assistent te integreren is :+

Enige is natuurlijk wel dat ze netjes de inloggegevens moeten geven, in ieder geval van het gebruikersaccount (maar liever ook installer account :+).

De energy meter heb je allen nodig als je in dezelfde interface ook het verbruik/levering aan het net wilt kunnen zien (en dus je eigen verbruik te kunnen berekenen) maar dit kan ook met een andere P1 meter alleen dan niet in dezelfde interface (tenzij je beide importeert in iets externs als Home Assistant). Dus daarvoor moet je zelf kiezen wat je het waard vind.

• vBr8
Dank voor alle reacties! Ik ga het, zoals aanbevolen door velen, zelf fixen tegen die tijd. Dan hou ik de centen in mijn zak voor andere (hopelijk) leuke en nodige zaken bij de bouw :)

• septillion

septillion

@vBr8 Zou ik nu al wel checken of je wel account gegevens krijgt :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee