Thuis accu / thuisbatterij zonnepanelen omvormer & plaatsing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:30
Hallo,

Ik wil zonnepanelen aanschaffen, maar de vragen die ik in dit topic stel gaan over een toekomstige thuis batterij/accu voor het tijdelijk opslaan van zonne-energie.

Het gaat dus niet over of een accu nu al rendabel is, en ook niet over string vs geen string (last van schaduw).

Eerste vraag gaat over Solar-Edge vs Enphase in relatie tot de accu.
Als ik het goed heb begrepen dan kun je bij Solar-Edge DC koppelen zodat je minder verlies hebt omdat zowel de opgewekte stroom als de batterij in DC werkt.
Bij Enphase zet ieder paneel de stroom om in AC waardoor dit altijd eerst omgezet moet worden in DC om het in de accu op te kunnen slaan.
In beide gevallen zal de DC stroom uit de accu omgezet moeten worden naar AC.
In een artikel dat ik heb gelezen (https://groene-woningen.n...gekoppelde-thuisbatterij/) staan voor en nadelen. Hier staat ook vermeld dat er bij AC systemen meer keuze is. Maar ik hoorde vandaag dat er voor een koppeling met Enphase er momenteel alleen gewerkt kan worden met Enphase accu's. Dus dat zou de keuze meer beperken dan bij Solar-Edge.

Vanwege deze verschillen lijkt de keuze voor een Solar-Edge systeem, als een accu uitbreiding in de toekomst belangrijk is, de beste keuze.

Daarnaast moet de accu ergens worden geplaatst. Dat kan zowel op zolder als in de schuur. In de schuur zou beter uitkomen maar de schuur is een stuk kouder in de winter. Het is momenteel 5 graden in de schuur en 14 graden op zolder. En ik dacht dat accu's minder goed presteren in een koude omgeving, daarom lijkt het me beter om de accu op zolder te plaatsen. Of is dat niet van toepassing op dit soort accu's?

Wie heeft er ervaring met deze 2 vragen?

Is Solar-Edge of Enphase beter als je kijkt naar een accu?

Waar kan de accu het beste worden geplaatst een warmere zolder of koudere schuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Volgens mij kun je de vraag zelf beantwoorden?

Enphase kan op zijn best even goed werken met een accu als een niet merk gebonden AC gekoppeld systeem. Dus Enphase heeft wat mij betreft geen U.S.P. wat betreft accu.

Blijft over: wil je de voordelen van een DC gekoppeld systeem of de flexibiliteit en keuze van een AC gekoppeld systeem.

Er is wat mij betreft geen “beste”

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Laatst online: 23:47
Heb je momenteel een 3 fase of 1 fase aansluiting?

Ik zit zelf ook te kijken naar een SolarEdge StorEdge omvormer. Zodat ik later simpel een accu kan toevoegen.

De meeste losse accu systemen zijn voor 1 fase. Nu saldeert de meter wel intern. Maar als je dat bij 3 fasen netjes wilt doen heb je dus 3 losse omvormers nodig van accu naar AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
Ik heb een 3 fase aansluiting. Daar heb ik nog niet over nagedacht. Dat maakt het een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Eigenlijk moet je de roudn trip bekijken bij jouw gebruiks patroon, daarmee kan je bepalen welke het meest rendabel is. Zelf zou ik kijken naar goedkopere (niet merk gebonden/gekoppelde) oplossingen. Dat maakt ook uitbreiding of aanpassingen in de toekomst eenvoudiger zonder vendor lock.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
DukeBox schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:54:
Eigenlijk moet je de roudn trip bekijken bij jouw gebruiks patroon, daarmee kan je bepalen welke het meest rendabel is. Zelf zou ik kijken naar goedkopere (niet merk gebonden/gekoppelde) oplossingen. Dat maakt ook uitbreiding of aanpassingen in de toekomst eenvoudiger zonder vendor lock.
Vorige week kreeg ik te horen van een zonnepanelen leverancier dat Enphase alleen te koppelen is met Enphase accu's. @Ronald geeft aan dat dit niet klopt. Blijft een wat lastige en ondoorzichtige markt, veel leveranciers spreken elkaar tegen.

Zou het zelf ook fijner vinden als het mogelijk is zonder vendor lock-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Loewe schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:10:
.. veel leveranciers spreken elkaar tegen.
Wat bedoel je precies? Enphase is afzonderlijk te gebruiken maar er zitten dan wel beperkingen in de software/aansturing via de cloud (lees: via de software van Enphase).

Ik weet niet of je ook eisen hebt als island mode e.d. maar als je dat soort dingen niet nodig hebt (en zou niet weten wie dat in NL nodig heeft) kan je daar ook kosten op besparen. Eventueel zou je eens naar sessy kunnen kijken om in je vergelijkingen mee te nemen. Iets dergelijks kan je altijd achteraf nog aan je installatie toevoegen en uitbreiden. Ook zoals in je TS staat, kan je deze ook eenvoudig verplaatsen van je schuur naar je zolder mocht je schuur toch te koud zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 30-01-2023 10:29 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 16:30
Kan je aan die SolarEdge omvormer rechtstreeks een 48V accu hangen of zit je vast aan een SolarEdge accu?
Pagina: 1