Toon posts:

Inflatie Onderhoudstarieven - Overstappen naar dorpsgararage

Pagina: 1
Acties:

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:19
Ik laat al enkele jaren met redelijke tevredenheid mijn auto door de dealer onderhouden: mede omdat het redelijk betaalbaar was en je ook gratis pechhulp krijgt, zolang je als een trouw hondje jaarlijks op tijd het onderhoud laat uitvoeren. Dat laatste zeg ik niet zomaar: want zo voelt het wel.

Zo moet ik in-principe enkele maanden vantevoren al het onderhoud inplannen, want anders hebben ze geen plek meer. Wat mij nu ook steekt is de onpersoonlijke benadering: klant is koning, behalve in de automotive wereld. Want telkens moet er weer gebeld worden, aangezien ze emails maar half of helemaal niet beantwoorden.

Want mij nu dan behoorlijk steekt: de dealer volgt zelf niet het onderhoudsschema letterlijk. Mijn auto wordt 8 jaar en dus moet de versnellingsbak olie vervangen worden, iets wat Bosch Car Service wel netjes aangeeft wanneer je online een afspraak/prijs opvraag doet.

Dat laatste stoort mij ook aan de dealer..... al jaren kan ik niet online niet de prijzen opvragen, behalve dan van de kleine beurt. Deze keer kreeg ik wel een prijsopgave terug per mail, alleen daar ben ik nogal van geschrokken :-(

Prijsstijgingen

Kleine beurt is in enkele jaren van € 165 naar € 200 gestegen. Ik ben geen rekenwonder, maar dit is een prijsstijging van 20% totaal! Met deze prijsstijging had ik ansich geen probleem, want COVID en nu Oekraïne....

Wat mij echt verbaasd heeft: de prijsstijging om een paar filtersjes te vervangen 8)7 Interieur en luchtfilter, was eerst altijd een kleine € 30 wat al veel geld is voor 5 minuten werk. Maar nu vragen ze dus € 50 totaal. Ik doe die filters sowieso zelf en als ze enigszins aan klantbinding deden, dan hadden ze geweten dat meneer Peters zelf de filters vervangt :+

Dus dat vind ik ook jammer: daarom overweeg ik nu om mijn auto bij een dorpsgarage te laten onderhouden. Via Mijngarage.nl kun je aan de hand van je kenteken opvragen, wat een kleine onderhoudsbeurt kost. Hier zijn redelijk veel garages bij aangesloten, waardoor je direct een beeld krijgt van de onderhoudstarieven.

Wat blijkt: terwijl de dealers flink hun prijzen aan het verhogen zijn. Lijkt dit bij de dorpsgarages minder het geval te zijn. Een kleine onderhoudsbeurt kost namelijk € 130 een verschil van € 70 in vergelijking met de dealer.

Ja je krijgt bij de dealer gratis pechhulp, echter dit is totaal niet te vergelijken met de ANWB Wegenwacht. Die proef heb ik namelijk al op de som genomen: buiten een reserve band op je auto monteren, kunnen ze eigenlijk alleen maar afslepen. Terwijl de ANWB ook daadwerkelijk aan noodreparaties doet: of doen ze dat enkel op hun YouTube kanaal?

APK

Aangezien ik vorig jaar een achteruitrijcamera geïnstalleerd heb op mijn auto, waarbij ik hem naast de rechter kentekenverlichting gemonteerd heb. Daarom wil nu sowieso naar een onafhankelijk APK Keuringsstation. Toen ik nog 2 jaar APK kreeg had ik van zoiets, dan mag de dealer het ook doen.

Maar de APK is niet gratis bij de dealer: daar wordt € 29 voor gevraagd, terwijl de onderhoudsbeurt al € 200 kost. Dus dan betaal ik liever € 20 meer en laat ik de APK doen, door onafhankelijk Keuringsstation. Dan weet ik zeker dat alles volgens de regels gebeurd en niet mijn ruitenwissers, die nog in redelijke staat zijn: plotseling vervangen moeten worden.

Voorheen deed ik gewoon een nieuw setje plaatsen om de 2 jaar: alleen nu probeer ik echt op de kleintjes te letten. Dus de ruitenwissers vervang ik pas, wanneer het echt nodig is. Goede ruitenwissers gaan namelijk veel langer mee.

Onnodige werkzaamheden

Bij de dealer heb ik ook het idee dat er onnodige werkzaamheden aan je auto gedaan worden: versnellingsbak olie en multiriemen, volgens onderhoudsschema vervangen. Dat gebeurd schijnbaar niet....

Twee jaar geleden moesten mijn multiriemen vervangen worden: monteur had beoordeeld, dat ze nog in goede conditie waren. Toen was de vervangingstermijn, de leeftijd van de auto en nu zouden de multiriemen vanwege de aantal gereden km's vervangen moeten worden.

Dat vind ik belangrijk aan onderhoud: niet een beetje onnodig de remmen reinigen voor een dikke € 100 |:( Als je remblokken of remschijven vervangen worden, dan worden de remmen immers ook gereinigd. En nieuwe remblokken heb ik vorig jaar in Duitsland al laten vervangen, voor een kleine € 90 oOo

Als ik de dealer dan vraag, of de versnellingsbak olie en multiriemen echt niet vervangen hoeft te worden: dan krijg ik geen antwoord meer op mijn email, terwijl ze in eerste instantie wel snel konden antwoorden toen ze eventjes een prijsopgave van € 500 mailde.

Voor die € 500 doen ze een onderhoudsbeurt, filtertjes vervangen, remmen reinigen en APK: het is maar een stadsauto, dus ja dit is veel geld.

Wat merken jullie van de inflatie in onderhoudstarieven?

Een discussie, zou een discussie niet zijn als andere niet hun zegje doen: dus wat merken jullie? Vallen jullie ook achterover van de extreem gestegen onderhoudstarieven? Of zijn jullie team Autoblog.nl en van mening, dat ongeacht hoeveel het kost? Je toch niet op onderhoud gaat besparen.

Ik wil mijn auto dus gewoon zijn onderhoud blijven geven: al vraag ik mij soms af, waarom ik het doe? Want in mijn familie, rijdt iedereen jarenlang rond met hun auto's zonder ze te onderhouden. Mijn vader komt jaarlijks zonder problemen met zijn Aygo Brommobiel door de APK, terwijl die auto nooit onderhoud krijgt }:|

En ik geef gemiddeld € 500 per jaar aan onderhoud uit: dus soms denk ik weleens, ben ik nou gek? Want voor mijn familieleden staat APK gelijk aan onderhoud: wat altijd verhitte discussies oplevert. Vooral mijn zus zegt dan altijd, dat onderhoud onzin is :X

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-03 11:36
Lang verhaal kort; maar bij de grote dealers werken ook maar leerlingen.. mijn ervaring is dat je bij een goede garage meer liefde terugziet in de auto dan bij de merkdealer..
Alleen software updates doen ze bij de dealer, dit kan nog weleens nuttig zijn, maar dat is ook merk en type afhankelijk..

Sluit lekker een anwb wegenwacht abonnement af en ga naar de lokale garage

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De dealer is net als een printer fabrikant. De auto verkopen levert niet heel veel op, het onderhoud echter wel.

En wat levert het jou als klant nou op dat je in een deftige omgeving wordt ontvangen bij het inleveren en ophalen van de sleutels?

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-03 12:25
Mijn (15 jaar oude) auto heeft 3 weken geleden een kleine beurt + APK gehad bij een dorpsgarage, net als vorig jaar en in 2020. Ik heb uit nieuwsgierigheid de facturen erbij gepakt (2021 niet meegeteld, toen was het een grote beurt):

2020:
-Kleine beurt incl. APK: 68 EU
-Literprijs motorolie: 12,95 EU
-Oliefilter: 10,50 EU
-APK afmeldkosten: 3,48 EU

2022:
-Kleine beurt incl. APK: 70 EU
-Literprijs motorolie: 12,95 EU
-Oliefilter: 10,98 EU

2023:
-Kleine beurt incl. APK: 73 EU
-Literprijs motorolie: 14,95
-Oliefilter: 12,27 EU

Valt mij reuze mee eigenlijk, en wordt enorm goed geholpen bij deze garage dus zal er niet snel weggaan. Ik had dit jaar een grote beurt ingepland, maar na inspectie vond de garage een kleine beurt voldoende. Er moest een kleine reparatie worden gedaan, die viel 20 euro goedkoper uit dan geoffreerd. Afgelopen jaar had ik een kleine olielekkage, ik kon langsrijden en het werd meteen gratis gefixt. Ik heb weinig ervaring met dealers (anders dan dat de rekening voor dezelfde werkzaamheden duurder uitviel), maar doe mij deze persoonlijke benadering maar. Ik heb het gevoel dat bij een dorpsgarage er net even harder gelopen wordt voor klanten (ik kan dat niet onderbouwen).

• pretpik
  • Laatst online: 19:29
Ik weet uit goede bron dat dealermarges flink onder druk staan, dit geld proberen ze terug te halen uit de werkplaats.

Ga naar een garage in de buurt waar je je goed bij voelt, een auto hoeft echt niet per sé naar de dealer tenzij het een exotisch exemplaar is. Je weet zelf wat er bij welke kilometerstand een onderdeel vervangen dient te worden en uit dit topic haal ik ook dat je weet wanneer je bedonderd wordt.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Die keer dat ik een vrij nieuwe auto kocht ging ik gedurende de garantietermijn naar de dealer (stealer). Niet dat je dan de zekerheid hebt dat het helemaal goed gaat uiteraard. Daarna naar de plaatselijke garage. Daar is ook veel meer te regelen met ruil- of gebruikte onderdelen. Ook krijg ik daar een eerlijker advies. Bij de dealer is het standaard alles vervangen wat maar een beetje oud lijkt. De plaatselijke garagist is daar eerlijker in.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:48
Wij zitten al jaren bij een dorpsgarage die is aangesloten bij de vakgarage keten. Zo’n soort keten is best handig, want die hebben ook een pechhulp dienst voor 30€ per jaar. Als je wat hebt bel je en dan krijg je gewoon de anwb aan de lijn. Die hebben dan onderling hartstikke leuk doorgecontracteerd. Ik gok dat een dealer precies hetzelfde doet.

Ooit daar naar toe gegaan toen ik me verbaasde over de kosten die de dealer vroeg en ik als ‘sanity check’ een vroeg wat het bij de dorpsgarage zou kosten. Verschil van meer dan 25%.
Daarna nog de dealer gebeld en gevraagd wat ze hier van vonden en of ze de prijs aan konden passen. Nee meneer helaas, dat is wat we afgesproken hebben.
Met andere woorden: genoeg sukkels betalen het hogere tarief zonder te controleren, dus we hebben uw klandizie niet nodig. Oké dan niet ;)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Smobbo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:56:

Met andere woorden: genoeg sukkels betalen het hogere tarief zonder te controleren, dus we hebben uw klandizie niet nodig. Oké dan niet ;)
Er zijn helaas veel mensen die denken dat een dealerstempel in je onderhoudsboekje de verkoopprijs opkrikt als je gaat verkopen.

Daarbij vergeten ze echter dat die eventuele opgekrikte prijs al lang en breed aan de onderhoudsrekeningen is betaald :+

• Marco-Peters
Wolly schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:59:
[...]

Er zijn helaas veel mensen die denken dat een dealerstempel in je onderhoudsboekje de verkoopprijs opkrikt als je gaat verkopen.

Daarbij vergeten ze echter dat die eventuele opgekrikte prijs al lang en breed aan de onderhoudsrekeningen is betaald :+
Dat is eigenlijk een van de redenen, dat ik toch met de auto naar de dealer ben gegaan: maar ook omdat als je de kosten van een pechhulp abbonement van de prijs aftrekt, dan valt het qua kosten best mee.

Alleen ik heb hele slechte ervaring wat betreft service: je bent een nummertje en het lijkt wel, alsof je heel dankbaar moet zijn. Echter iedere keer toen ik daar in de wachtruimte zat, zag ik voornamelijk oude van dagen.

Als het klantenbestand van dealers voornamelijk
uit oudere mensen bestaat: realiseren ze zich dan niet, dat deze klanten wellicht op korte termijn sterven of stoppen met auto rijden? Terwijl de jongere generaties nog tientallen jaren auto zal rijden.

Dus eigenlijk wil je bij die generatie aan klantbinding doen: ze doen echter het tegenovergestelde. Vorig jaar kreeg ik geen mailtje terug, maar werd ik opgebeld. Deze keer heb ik nadrukkelijk kenbaar gemaakt, dat ik antwoord via de mail wil.

Mijn onvrede over het niet online kunnen opvragen van de prijzen, heb ik ook kenbaar gemaakt. Kudo's voor Bosch Car Service, want aan de hand van mijn kenteken en km-stand kreeg ik direct een prijsopgave waarbij alle werkzaamheden erop stonden die volgens het onderhoudsschema horen te gebeuren.

Natuurlijk begrijp ik dat sommige garages niet zitten te wachten op aanvragen van prijsopgaven: maar dan wil ik er sowieso niet mijn auto voor onderhoud brengen, want ik heb een hekel aan bellen _O-

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:05
Maar om welk merk dealer gaat het eigenlijk? De ene dealer is de ander niet en bijvoorbeeld toyota of lexus is best schappelijk naar mijn mening met hun tarieven die dan ook weer online allemaal in te zien zijn.

Bij toyota kan je trouwens gewoon kiezen uit verschillende opties basis zonder pechhulp.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:45
Marco-Peters schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:55:
Een kleine onderhoudsbeurt kost namelijk € 130 een verschil van € 70 in vergelijking met de dealer.
Gebruiken ze ook dezelfde merk olie en filters of dat goedkope spul uit polen of een ander land wat budget levert.

Er zit best wat prijsverschil in olie, ik kan hier huismerk krijgen voor zeg 25 euro per 5 liter of een merkolie van 13-14 euro de liter of nog duurder want de prijzen van olie zijn best wel gestegen laatste jaar.

Weet wel dat de dealer zoiezo veels te duur is ook met uurloon, zelfs meegemaakt bij vw dealer dat ze de brandstoffilter 2x vervangen hadden volgens het onderhoudsboekje in de tijd dat die daar in onderhoud is geweest maar ik erachter kwam dat de filter die eronder zat van hetzelfde bouwjaar was als de auto die toen al meer dan 10 jaar oud was.

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:20
Met bekenden die bij een 'dorps'garage werken en bekendheid met de prijzen van de dealer van de bedrijfswagens waarin ik heb gereden het volgende:

Ja, de dealer heeft vaak een hoger uurloon en duurdere onderdelen. Dat verklaart het e.e.a..

Ook heb ik een goede ervaring met de Vakgarage-keten in mijn dorp. Persoonlijke benadering. Snelle service voor kleine dingen even tussendoor. Er wordt goed meegedacht en gebeld of iets wel uitgevoerd moet worden. Als ik naar de kentekenplaten kijk heeft deze garage zowat 1/3 van het dorp in onderhoud en kennen ze hun klanten bij naam.

De prijzen zijn verder acceptabel en ik krijg altijd een offerte als ik daar om vraag.

Met pijn in mijn hart afscheid genomen van de dorpsgarage i.v.m. private lease en verplicht onderhoud bij merkdealer. Mocht ik weer een auto kopen dan ren ik terug naar m'n dorpsgarage.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:57
Het hangt helemaal af van de dealer. Ik ging altijd naar een onafhankelijke garage, heb me nooit druk gemaakt om de prijzen. Ik had er vertrouwen in dat ze de goede dingen deden en dat de dealer veel duurder zou zijn. Maar nu is mijn garage verhuisd, waardoor het niet meer praktisch is om daarheen te gaan.

Dus de dichtstbijzijnde Renault dealer maar geprobeerd. Ik moest daar toch al zijn omdat er nog wat dingetjes binnen garantie moesten worden gerepareerd. Het valt me helemaal niet tegen. Ze vertellen precies wat eraan moet gebeuren (volgens het onderhoudsschema) en wat dat kost. Vorig jaar olie, oliefilers, bougies, bakolie, dit jaar hoefde de olie niet, dan alleen interieurfilter en remvloeistof. De prijzen vielen me echt mee, vergelijkbaar met de eerdere garage. En het zijn vaste prijzen. Het kan natuurlijk dat er nu wat meer moet gebeuren, de auto wordt 5 dus het zou me niet verbazen als de remblokken ook moeten.

Ik heb de voorbanden bij de Kwikfit laten vervangen. Dat ging een beetje knullig, ik had het idee dat ze de auto niet goed op de brug kregen. Er zat ook een beschadiging op het portier die ik niet eerder gezien heb. Kan toeval zijn, maar ik had er geen goed gevoel bij. Ik heb daarom ook bij de dealer een offerte voor dezelfde banden gevraagd (de achterbanden zijn eigenlijk ook aan vervanging toe) en die was maar twee tientjes duurder. Ook dat valt mee.

Het maakt natuurlijk uit wat voor auto het is en hoe je 'm gebruikt. Een stadsauto waar weinig kilometers mee gereden worden, daar kan je best wat bezuinigen op het onderhoud door niet-originele onderdelen en goedkope olie en banden te gebruiken. Maar mijn auto is relatief jong en best duur, en ik maak er lange ritten mee. Dan wil je dat het allemaal wat beter voor elkaar is...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb hetzelfde, remmen reinigen terwijl ze volgende beurt misschien vervangen moeten worden (ze zitten wel aan de km's maar het ligt ook aan je rijstijl natuurlijk). 440 euro, veel geld voor een beurt voor een kleine auto terwijl er niks groots vervangen moest worden.

En mijn dealer zit ook een stadje verderop wat me ook een halve dag kost (2 x 30 min. rijden + 2 uur wachten bij grote beurt). Maar volgende beurt is dan weer een olie wissel die iets van 200 zal kosten.

[Voor 10% gewijzigd door Marzman op 27-01-2023 06:31]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Marco-Peters
Marzman schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 06:19:
En mijn dealer zit ook een stadje verderop wat me ook een halve dag kost (2 x 30 min. rijden + 2 uur wachten bij grote beurt). Maar volgende beurt is dan weer een olie wissel die iets van 200 zal kosten.
Dat is bij mij ook het geval: weleens waar zit er een dealer in mijn woonplaats, welke sinds dit jaar overgenomen is door dezelfde dealer als waar ik een halfuur voor moet rijden. Maar ik las dat er nog steeds dezelfde mensen werken :+

Het was namelijk de 1x dealer waar ik kwam met de auto en niet erg tevreden over was: schijnbaar hebben ze het niet overleefd en zijn nu overgekocht, door de dealer waar ik mijn auto laat onderhouden.

Overigens overweeg ik nog steeds gewoon naar de dealer te gaan: maar dan moeten ze wel op mijn mailtje antwoorden. Ik heb echt het gevoel, dat ze daar heel weinig moeite in stoppen. Zo ontstaat ook miscommunicatie, omdat ze niet een mailtje ter bevestiging terug sturen.

De 1x keer schrok ik mij kapot van de rekening: dat kwam dus, omdat ik geen bevestiging van ze terug ontvangen had per mail en dacht dat ze alleen de kleine onderhoudsbeurt gingen uitvoeren. Hadden ze dus ook mijn remmen gereinigd, interieurfilter vervangen. Terwijl ik daar niet ongevraagd had.

Dat van die remmen reinigen hadden ze wel in een mail genoemd, maar in de laatste mail die ik stuurde: had ze dat niet bevestigd. Dus dan ging ik er vanuit, als ze het niet bevestigen vind het ook niet plaats.

• Marco-Peters
Ik zie trouwens net dat het vervangen van een interieurfilter bij de Vakgarage zelfs € 55,59 kost, dus het is echt niet alleen de dealer waar de onderhoudstarieven flink gestegen zijn. En de kleine onderhoudsbeurt is € 176,51 totaal.

Maar ik vind een term als grote onderhoudsbeurt ontiegelijk vaag: geen enkele garage, specificeert wat ze dan daadwerkelijk doen. Bougies zijn die dan bijvoorbeeld inbegrepen? Want de iridium bougies van mijn auto, kosten aan materiaal alleen al een kleine € 50 totaal.

Echter versnellingsbak olie en de multiriemen, daar staat bij de Vakgarage geen tarief van genoemd. Ze noemen voor veel werkzaamheden gewoon de tarieven: ook de accu, dus dat is wel fijn.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:29
Ik ben van de ene naar de andere dorpsgarage gegaan, allemaal ruk want wilden niet aan zo'n oude auto werken leek het wel (2005....). Alles leek met tegenzin te gaan, over alles werd gezeurd en moeilijk gedaan, tja dure reparatie, veel werk etc. Dus nu naar een universele garage gegaan die voor 3 jaar terug nog merkdealer was, (dus kennis/speciaal gereedschap voor die auto is er). Krijg de auto netjes gewassen terug, goeie service

Maar ik kijk eerlijk gezegd niet naar kosten, hoef ik gelukkig niet. Maar een auto kost nu eenmaal geld. Voor mijn eerste auto tikte ik 3 jaar lang ieder jaar 1000 euro af voor de APK omdat er zoveel aan mankeerde. Nu natuurlijk niet meer, maar of een beurt nou 200 of 500 euro kost omdat er wat meer moest gebeuren, pinpas mee bij het ophalen van de auto alsof ik de boodschappen in de supermarkt afreken en ik kan weer een jaar.

Maar los daarvan, de willekeur in onderhoud valt mij ook op. Mij is altijd geleerd (2 jaar autotechniek voor ik de IT in ging) om remvloeistof iedere 2 jaar te wisselen. Mijn huidige auto heb ik bijna 8 jaar, die remvloeistof is nog nooit vervangen "is niet nodig meneer", ga ik bij garage A langs voor een APK, wordt de auto afgekeurd op een minuscuul scheurtje in de gordel, kom ik bij garage B, goedkeur op de gordel, afkeur op een barstje in een reflector in het achterlicht.

[Voor 54% gewijzigd door FastFred op 27-01-2023 09:09]

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-03 20:40
Marco-Peters schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 06:58:
[...]

Overigens overweeg ik nog steeds gewoon naar de dealer te gaan: maar dan moeten ze wel op mijn mailtje antwoorden. Ik heb echt het gevoel, dat ze daar heel weinig moeite in stoppen. Zo ontstaat ook miscommunicatie, omdat ze niet een mailtje ter bevestiging terug sturen.
Wat let je om de telefoon te pakken en in 1x alles te vragen wat je anders in een onpersoonlijk mailtje zou vragen? Je wil dat ze aan klantenbinding doen, maar wil zelf alle communicatie via de mail voeren?
Uiteraard is het prima dat jij niet van bellen houdt, maar je kent de uitdrukking 'een beller is sneller' neem ik aan?

Ik begrijp je frustratie wel trouwens, maar het is echt een stuk sneller om de telefoon te pakken. En daarmee doe jij ook gelijk aan een stukje binding. En dat biedt gelijk de mogelijkheid om tijdens een (kort) gesprek wat zaken te verduidelijken of te verhelderen.

Een lokale garage met ervaring is absoluut niet minder dan een merkdealer. Echter is het wel zo dat een merkdealer vaak meer specifieke (merkgebonden)kennis heeft. Maar zoals altijd, betaal je daar indirect toch voor.

Uiteindelijk is een 'goed gevoel' ook belangrijk. Als je het gevoel hebt bedonderd te worden dan is dat gewoon niet prettig. En dit kan bij zowel een merkdealer als bij een lokale garage zijn.

• Marco-Peters
FastFred schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:42:
Voor mijn eerste auto tikte ik 3 jaar lang ieder jaar 1000 euro af voor de APK omdat er zoveel aan mankeerde.
Denk je achteraf misschien niet, dat je gewoon belazerd werd? Iedere jaar € 1000 betalen bij de APK Keuring, dat klinkt alsof je in een barrel reed. Wat mankeerde dan telkens met die auto? Ieder jaar je airco lek ofzo?

Ik heb mijn huidige stadsauto uit 2015 (merk is niet relevant voor de discussie) nu 5 jaar in eigendom en heb € 2600 aan onderhoud en reparaties betaald sindsdien. Moet wel zeggen dat ik erg waakzaam ben, dat mij geen poot wordt uitgedraaid.

Bijvoorbeeld: vierseizoensbanden, daarvan wordt aanbevolen om ze bij 4mm te vervangen. Ze verliezen namelijk hun winterse eigenschappen, wanneer ze onder de 4mm komen. Maar ik heb zoiets, dan kunnen ze als ware nog dienen als zomerbanden.

Dan rij ik er een jaartje langer mee en laat de auto wel staan, wanneer als zoals vorige week flink glad is op de weg door sneeuw. Echter veel garages zullen je wijs proberen te maken, dat je echt nieuwe banden nodig hebt. Op die manier wordt het milieu ook onnodig belast, alleen daar denken garages nooit aan. Ze denken vooral aan hun omzet.....

Ik heb nu ook bij de dealer aangegeven, dat ik vanaf dit jaar de APK bij een onafhankelijk APK Keuringsstation laat uitvoeren. Uiteindelijk is het enige wat verplicht is, dat je auto een geldige APK heeft. Maar ik denk dat ik veel te vroeg prijzen op het vragen ben: want het onderhoud hoeft pas tussen april en mei plaats te vinden, terwijl dorpsgarages volgens mij in de regel slechts een maandje vooruit plannen.

Bij de dealer plande ik het altijd eind december al in, voor het onderhoud dat begin april plaats moet vinden. Dus ik ben gewoon niet anders gewend _O-

• Marco-Peters
NileZ_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:18:
[...]

Wat let je om de telefoon te pakken en in 1x alles te vragen wat je anders in een onpersoonlijk mailtje zou vragen? Je wil dat ze aan klantenbinding doen, maar wil zelf alle communicatie via de mail voeren?
Uiteraard is het prima dat jij niet van bellen houdt, maar je kent de uitdrukking 'een beller is sneller' neem ik aan?

Ik begrijp je frustratie wel trouwens, maar het is echt een stuk sneller om de telefoon te pakken.
Omdat ik dit niet wil: dan moet ik aan de telefoon gaan zitten smeken, of ze mij alsjeblieft nog een mailtje willen sturen met de prijsopgave. Moet ik soms ook melden dat ik in het Autisme Spectrum zit?

Ik heb jaren wel gebeld: maar telkens met tegenzin, waarna ik bij het vragen of ik nog een mailtje ter bevestiging kon krijgen. Dan zeggen dat doen ze niet. Het zou ook mijn communicatie voorkeur moeten zijn en niet die van dealer, want ik ben de klant. Dus zij zouden zich naar mij moeten aanpassen.

Als ik gewoon alle prijzen online kon opvragen en een afspraak inplannen, dan zou ik ze geeneens hoeven mailen. Maar ze maken het bewust zo moeilijk, want dan kun je de prijzen lastigere vergelijken.

[Voor 8% gewijzigd door Marco-Peters op 27-01-2023 09:29]

• _JGC_
  • Laatst online: 00:30
Ben hier een paar keer naar Peugeot dealer geweest voor reparaties, maar het is het elke keer net niet en de facturen zijn enorm. inmiddels al 2x verkeerde diagnose gehad met veel kosten, dus bij de dealer kom ik niet meer. Laatste reparatie was dikke factuur, ongevraagd airco gevuld en 5km later stond ik met een warme airco en motor in het rood voor het stoplicht omdat de radiatorfan niet draaide. Had ik gezegd toen ik 'm bracht, maar was geen diagnose op gedaan. Zelf online besteld voor 30 euro en op een zaterdagochtend erin gesleuteld... had me 425 euro bespaard als ik dat eerder had gedaan.

Door de laatste ervaring met de dealer doe ik reparaties en onderhoud gewoon zelf. Jaarlijks naar de dorpsgarage voor APK en dingen die me te moeilijk zijn ook. Dorpsgarage doet daar ook helemaal niet moeilijk over, die sleutelen liever aan Volvo's dan aan Peugeots en snappen zelf ook wel dat je bij een Peugeot 206 van 2006 met bijna 4 ton op de teller zelf gaat sleutelen. Verder heel behulpzaam als je weer eens met een uitlaatdeel aan komt fietsen dat gelast moet worden, of als je een litertje bakolie nodig hebt omdat je de aandrijfas per ongeluk uit de bak hebt getrokken...

Wat betreft onafhankelijke keurstations... dat is leuk voor auto's die regulier onderhoud krijgen of als je zelf aan je auto sleutelt. Als er wat gerepareerd moet worden wat je zelf niet kan moet je eerst een garage zoeken en dan weer terug naar het keurstation. Heb je niet als je een goede relatie opbouwt met een plaatselijke garage. Weet alleen wel uit ervaring dat het even kan duren voor je een goede gevonden hebt.

• FastFred
  • Laatst online: 20:29
Marco-Peters schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:18:
[...]

Denk je achteraf misschien niet, dat je gewoon belazerd werd? Iedere jaar € 1000 betalen bij de APK Keuring, dat klinkt alsof je in een barrel reed. Wat mankeerde dan telkens met die auto? Ieder jaar je airco lek ofzo?
Laswerk, nieuwe voorruit, achterrem revisie, rotte draagarmen, dat soort dingen. De airco is al die jaren ijs en ijskoud gebleven, nul lekkages

• Marco-Peters
_JGC_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:40:
Wat betreft onafhankelijke keurstations... dat is leuk voor auto's die regulier onderhoud krijgen of als je zelf aan je auto sleutelt. Als er wat gerepareerd moet worden wat je zelf niet kan moet je eerst een garage zoeken en dan weer terug naar het keurstation. Heb je niet als je een goede relatie opbouwt met een plaatselijke garage. Weet alleen wel uit ervaring dat het even kan duren voor je een goede gevonden hebt.
De reden om naar een onafhankelijk APK Keuringsstation te gaan, is ook omdat ze geen reparaties of onderhoud uitvoeren. Dus ze hebben er geen belang bij, om je ruitenwissers af te keuren terwijl ze nog aan de APK eisen voldoen. Of je wijs te maken, dat je banden echt vervangen moeten worden.

Als je de APK dus voor de onderhoudsbeurt laat uitvoeren, dan weet je in-principe: mijn auto is in orde. Je zou ook kunnen overwegen om zelf een beurtje uit te voeren, want de controle is al door de APK gedaan. Daarom was een APK ja ook vaak gratis bij een (grote) onderhoudsbeurt.

Dus je zou bij wijze van spreken zelf de olie kunnen versen, oliefilter vervangen en remvloeistof. Ik weet dat je in Düsseldorf zelfs een zogenaamd oliewisselstation hebt, welke bij Mr Wash hoort. Toen ik nog een oude auto reed liet ik daar voor € 30 de olie en oliefilter vervangen _/-\o_ Maja ondertussen ben je daar minimaal € 70 kwijt.

Olie zelf vervangen lijkt mij ook geen geweldig plan: vooral je geen garage ter beschikking hebt, dan moet je het op de parkeerplaats doen. Bougies, filters etc is wel te doen. Maar olie vervangen, dat ik ga ik echt niet zelf doen. Ook niet met zo'n pompje, dat zou sowieso het halve werk zijn.

• Roenie
  • Niet online
Marco-Peters schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Omdat ik dit niet wil: dan moet ik aan de telefoon gaan zitten smeken, of ze mij alsjeblieft nog een mailtje willen sturen met de prijsopgave. Moet ik soms ook melden dat ik in het Autisme Spectrum zit?

Ik heb jaren wel gebeld: maar telkens met tegenzin, waarna ik bij het vragen of ik nog een mailtje ter bevestiging kon krijgen. Dan zeggen dat doen ze niet. Het zou ook mijn communicatie voorkeur moeten zijn en niet die van dealer, want ik ben de klant. Dus zij zouden zich naar mij moeten aanpassen.

Als ik gewoon alle prijzen online kon opvragen en een afspraak inplannen, dan zou ik ze geeneens hoeven mailen. Maar ze maken het bewust zo moeilijk, want dan kun je de prijzen lastigere vergelijken.
Misschien begrijpen zij dit niet of zij vinden het teveel werk omdat het buiten hun normale processen valt. Zolang de meeste mensen geen bezwaar tegen bellen hebben maakt die ene klant minder hen misschien niet echt uit. Mijn garage e-mailt en belt naargelang hoe ik als eerste communiceer. En vaak bel ik, want dat vind ik dan weer fijner. Lekker snel en gelijk antwoord. Zo heeft iedereen zijn voorkeuren. Je kunt ook een garage uitzoeken op hun communicatie en alleen bij de mogelijkheid tot e-mailen met hen in zee gaan als dat zo belangrijk voor je is. Er is dan wel een kans dat je dan een paar dorpen verderop uit komt, maar dat is de prijs die je voor je voorkeur betaalt denk ik dan maar. Bellen is immers bij de meeste garages nog altijd de primaire communicatiemethode.

Overigens kan het merk er wel degelijk toe doen, want de ene dealerorganisatie/merk is de andere niet. Zo heb ik het over het algemeen niet zo op VAG en Pon. Ik heb een aantal Volkswagens en een Audi gehad en steevast moet je bedelen om een afspraak en om duidelijkheid te krijgen en de arrogantie bij fabrieksfouten en terugroepacties is stuitend. En dat was bij verschillende dealers in verschillende regio's over vele verschillende jaren.

Nu al weer jaren bij mijn dorpsgarage voor mijn daily en alles kan: eigen olie leveren (wel afgesloten verpakking), duidelijke uitleg als er veel moet gebeuren, gebruikte onderdelen om de prijs te drukken, flexibel qua afspraak en vervangend vervoer. En dat voor een fijne prijs. Voor mijn hobbyauto ga ik naar een specialist. Niet gelieerd aan het merk, maar een ervaren monteur die alleen dat type auto doet en niets anders.
Marco-Peters schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:07:
...Olie zelf vervangen lijkt mij ook geen geweldig plan: vooral je geen garage ter beschikking hebt, dan moet je het op de parkeerplaats doen. Bougies, filters etc is wel te doen. Maar olie vervangen, dat ik ga ik echt niet zelf doen. Ook niet met zo'n pompje, dat zou sowieso het halve werk zijn.
Tegenwoordig doe ik het niet meer omdat ik het teveel gedoe vind, maar het is zeker wel te doen. Niet zoals mijn oude buren die de auto boven een put zetten en de carterplug eraf draaiden :X Maar als je dat netjes doet is dat geen probleem. Het is mij echter de moeite niet meer waard tegenwoordig.

[Voor 12% gewijzigd door Roenie op 27-01-2023 10:13]

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-03 14:55
Ja je krijgt bij de dealer gratis pechhulp, echter dit is totaal niet te vergelijken met de ANWB Wegenwacht. Die proef heb ik namelijk al op de som genomen: buiten een reserve band op je auto monteren, kunnen ze eigenlijk alleen maar afslepen. Terwijl de ANWB ook daadwerkelijk aan noodreparaties doet: of doen ze dat enkel op hun YouTube kanaal?
Laatste keer dat ik de ANWB nodig had voor een goed lekke band hebben ze ter plekke 2 pluggen in de band gezet als nood-reparatie. Met de waarschuwing dat de band asap vervangen moest worden.
Terwijl hij bezig was, was ook al een flatbad onderweg voor het geval het niet lukte.

Het verschilt per dealer heb ik het idee.
Ik had eerst vanuit mijn eigen zaak een Volvo en die werd bij de dealer onderhouden met nette prijzen.
Was wel een aardig bedrag per jaar, maar wat wil je met 45.000KM/jaar.
Bijvoorbeeld toen ie er voor onderhoud was zeiden ze al dat de distrobutie-riem er een paar maanden later aan zou komen (mijn kilometers in acht nemend) en vroegen of ik die direct mee wilde nemen.

Daaraantegen met mijn prive EV van Opel nu. De standaard onderhoudsbeurt voor die EV is was even duur als de grote beurt van de diesel Volvo, terwijl ik nu veel minder rij 8)7 8)7
Zodra die EV uit de garantie is kan die dealer dan ook stikken.

• Roenie
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Laatste keer dat ik de ANWB nodig had voor een goed lekke band hebben ze ter plekke 2 pluggen in de band gezet als nood-reparatie. Met de waarschuwing dat de band asap vervangen moest worden.
Terwijl hij bezig was, was ook al een flatbad onderweg voor het geval het niet lukte.

Het verschilt per dealer heb ik het idee.
Ik had eerst vanuit mijn eigen zaak een Volvo en die werd bij de dealer onderhouden met nette prijzen.
Was wel een aardig bedrag per jaar, maar wat wil je met 45.000KM/jaar.
Bijvoorbeeld toen ie er voor onderhoud was zeiden ze al dat de distrobutie-riem er een paar maanden later aan zou komen (mijn kilometers in acht nemend) en vroegen of ik die direct mee wilde nemen.

Daaraantegen met mijn prive EV van Opel nu. De standaard onderhoudsbeurt voor die EV is was even duur als de grote beurt van de diesel Volvo, terwijl ik nu veel minder rij 8)7 8)7
Zodra die EV uit de garantie is kan die dealer dan ook stikken.
Een EV heeft toch minder onderhoud nodig? :?

• hackerhater
Roenie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:43:
[...]
Een EV heeft toch minder onderhoud nodig? :?
Klopt, dus mooi voorbeeld dat die Opel dealer met een gouden vork heeft geschreven.

• _JGC_
Marco-Peters schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:07:
[...]

De reden om naar een onafhankelijk APK Keuringsstation te gaan, is ook omdat ze geen reparaties of onderhoud uitvoeren. Dus ze hebben er geen belang bij, om je ruitenwissers af te keuren terwijl ze nog aan de APK eisen voldoen. Of je wijs te maken, dat je banden echt vervangen moeten worden.

Als je de APK dus voor de onderhoudsbeurt laat uitvoeren, dan weet je in-principe: mijn auto is in orde. Je zou ook kunnen overwegen om zelf een beurtje uit te voeren, want de controle is al door de APK gedaan. Daarom was een APK ja ook vaak gratis bij een (grote) onderhoudsbeurt.

Dus je zou bij wijze van spreken zelf de olie kunnen versen, oliefilter vervangen en remvloeistof. Ik weet dat je in Düsseldorf zelfs een zogenaamd oliewisselstation hebt, welke bij Mr Wash hoort. Toen ik nog een oude auto reed liet ik daar voor € 30 de olie en oliefilter vervangen _/-\o_ Maja ondertussen ben je daar minimaal € 70 kwijt.

Olie zelf vervangen lijkt mij ook geen geweldig plan: vooral je geen garage ter beschikking hebt, dan moet je het op de parkeerplaats doen. Bougies, filters etc is wel te doen. Maar olie vervangen, dat ik ga ik echt niet zelf doen. Ook niet met zo'n pompje, dat zou sowieso het halve werk zijn.
Ik onderhoud mijn auto zelf, onder andere olie. Oktober een grote beurt zelf gedaan met olie, koelvloeistof en remolie, volgende maand voor de APK. Als dat een beetje goed lijkt ga ik het oude lijk nog voorzien van een nieuwe distributieset, de oude viert in juli z'n 10e verjaardag.
Maargoed, als je zelf geen garage of oprit hebt wordt dat lastig. Zelfs het vervangen van bougies of luchtfilter op een openbare parkeerplaats kan je al een prent voor krijgen als je de verkeerde handhaver treft.

Wat APK betreft: APK is een basis checkup voor veiligheid en milieu en daarnaast een momentopname. Een heleboel dingen hoef je voor de APK niet te doen en is zeker geen vervanging van onderhoud. Waar je bijvoorbeeld bij een onderhoudsbeurt de remblokken alvast vervangt omdat ze het waarschijnlijk niet redden tot de volgende onderhoudsbeurt mag je die bij de APK niet afkeuren.
Banden van 7 jaar oud met kleine droogtescheurtjes en glimmend rubber waarmee je bij een beetje motregen al achterstevoren op een rotonde staat als je niet oppast, mag niet afgekeurd worden.

Nog zoiets: ik heb bij mijn Peugeot 207 destijds waterpomp, krukaspoelie, omkeerrol en multiriem kapot gehad. Oorzaak was een versleten poelie op de waterpomp. Die vervangen ze bij de Peugeot dealer zo'n 3-5x per week. Als die versleten is gaat de waterpomp klapperen, vreet het rubber van je poelies en omkeerrol af en gaat je waterpomp stuk. Zelfstandige monteur wist dat niet... bij de APK wordt er ook niet naar gekeken.

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ik heb jaren in de automotive automatisering gewerkt, en uit de financieele analyses blijkt dat van de inkoop van een nieuwe auto tot en met de inruil van het laatste wrak er in het totaal niks verdiend zit aan die hele transactie reeks, sterker nog, menige transactie reeks wordt met verlies afgesloten.

een dealerbedrijf moet het hebben van de werkplaats ( tarief ) en onderdelen.
een dealerbedrijf mag alleen originele en/of voorgeschreven materialen gebruiken, zelfs voor de meest basale dingen. dat drijft de prijs enorm op.

het is niet voor niets dat kleinere dealerbedrijven het niet redden en opgeslokt worden door grote conglomeraten.

zelf blijf ik gedurende de garantieperiode bij de dealer, daarna gauw naar de onafhankelijke garage. scheelt een vermogen.

• _JGC_
@PetervdM Daarom hebben de meeste merken nu vanaf 5 of 7 jaar dat ze met A-merk aftermarket onderdelen repareren, om zo de concurrentie aan te gaan met de universele garages.

Originele onderdelen zijn idd duur. Zo heb ik laatst een thermostaat vervangen bij mijn 206. 27 euro excl BTW bij Winparts voor een Febi thermostaat, 125 euro excl BTW bij de dealer voor een originele. Dan ben je gek als je voor origineel gaat.

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:27
@_JGC_ : Dat originele onderdelen duur zijn hoeft niet altijd waar te zijn. Mits je ze tenminste niet bij de dealer koopt.

Vorig jaar heb ik de bougies van mijn auto vervangen. Deze waren hetzelfde merk en type als ik had gekregen wanneer ik de auto naar de dealer had gebracht en hebben me €10 per stuk gekost. Gewoon via Winparts.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:20

DaWaN

'r you wicked ??

En ik geef gemiddeld € 500 per jaar aan onderhoud uit: dus soms denk ik weleens, ben ik nou gek? Want voor mijn familieleden staat APK gelijk aan onderhoud: wat altijd verhitte discussies oplevert. Vooral mijn zus zegt dan altijd, dat onderhoud onzin is :X
Mensen die denken dat APK onderhoud is, zijn ook de mensen die pech hebben.
Een motor loopt vanzelf in elkaar als je de olie nooit vervangt. Dat zijn dan meteen reparaties van 2500 euro of meer, daar had je ook prima 5 jaar of meer onderhoud van kunnen uitvoeren.

Dus nee, je bent niet gek als je 500 euro uitgeeft, dat geeft je de zekerheid van een betrouwbare auto. Ook kun je een auto dan heel lang blijven rijden. Je hebt daar vooral profijt van als de auto praktisch afgeschreven is: je hebt dan een betrouwbaar exemplaar i.p.v. een barrel.

Maar uiteindelijk zijn de intervallen door de fabrikant voorgeschreven om garantieclaims te minimaliseren. Dus in sommige gevallen kun je intervallen wel oprekken, mits je in staat bent die onderdelen te checken en alsnog op tijd te vervangen.

Ik denk dat jouw aanpak prima is, een kritische kijk en enige kennis van zaken is genoeg om te voorkomen dat je een poot wordt uitgedraaid.
OscarK schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:59:
Vorig jaar heb ik de bougies van mijn auto vervangen. Deze waren hetzelfde merk en type als ik had gekregen wanneer ik de auto naar de dealer had gebracht en hebben me €10 per stuk gekost. Gewoon via Winparts.
Ik vermoed dat een dealer ook via de autofabrikant onderdelen moet inkopen. Ik verwacht dat als ze via andere wegen gaan inkopen dat ze ook flink kunnen besparen, maar mogelijk worden dan garantiegevallen geweigerd door de autofabrikant.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:55
Voor wat betreft de onnodige werkzaamheden; Ik laat altijd weten dat ik gebeld wil worden voordat ze extra kosten mogen maken. Ik dacht dat dit ook gebruikelijk was .. ?

[Voor 14% gewijzigd door Noshi op 27-01-2023 13:54]

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-03 08:58
Ik wil mijn auto dus gewoon zijn onderhoud blijven geven: al vraag ik mij soms af, waarom ik het doe? Want in mijn familie, rijdt iedereen jarenlang rond met hun auto's zonder ze te onderhouden. Mijn vader komt jaarlijks zonder problemen met zijn Aygo Brommobiel door de APK, terwijl die auto nooit onderhoud krijgt }:|

Tsja, en dan over een jaar verrast worden door een rekening van E1500,- want de remmen zijn op, de bak schakelt niet meer lekker, de 12 jaar oude banden zijn uitgedroogd en scheef afgesleten want het onderstel is kats versleten, de uitlaat valt eronder uit door de roest en de motor lekt olie. En dan horen "ik dacht dat Toyota een betrouwbaar merk was..."

E500,- aan onderhoud per jaar is echt niks. Onderhoud is behoud... En als dat te duur is kun je voor de helft van dat geld een Swapfiets huren.

• Zebby
  • Laatst online: 22-03 09:39
Ik was laatst weer eens rijkelijk laat mijn met APK inplannen, dus kwam bij een ServiceOnly werkplaats terecht. Hadden blijkbaar nog een actie lopen, 9 euro voor APK en klaar... Dat zal ze gekost hebben.

Verder ga ik ook al jaren naar een lokale garage nadat ze me daar een keer kosteloos geholpen hebben mijn lekke band te wisselen naar een reserve terwijl ik geen klant was, waarbij ik toen nog geen idee had hoe dat moest. Nou daar win je mijn vertrouwen wel mee. De merkdealer hier wilde ik al niet meer naartoe na een zeer vervelend proces van een reparatie (van 6500 naar 2500 na genoeg zeuren, dat moet niet zo hoeven).

Ook ik dacht dat "dealer onderhouden" goed was voor je verkoop, maar "jaarlijks onderhouden" of "conform onderhoudsboekje onderhouden" is toch even goed?

• _JGC_
OscarK schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:59:
@_JGC_ : Dat originele onderdelen duur zijn hoeft niet altijd waar te zijn. Mits je ze tenminste niet bij de dealer koopt.

De dealer moet ze verplicht in merkverpakking inkopen. Pas als de auto wat ouder is mogen ze ook aftermarket spul monteren in de werkplaats.

De bougies die jij bij Winparts koopt komen waarschijnlijk uit Polen via grijze import. Dat is goedkoper dan bij de distributeur in Nederland kopen.
Nu is Winparts twee jaar terug overgenomen door Alliance Automotive Group en kopen ze daar veel dingen in, maar bij veel artikelen is Polen alsnog goedkoper.

Maar idd, de Dayco poelie voor de waterpomp van mijn 207 is bij de dealer 40 euro, bij Winparts 25. Enige verschil is het zakje met Peugeot logo erop.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kleine beurt is in enkele jaren van € 165 naar € 200 gestegen. Ik ben geen rekenwonder, maar dit is een prijsstijging van 20% totaal!
Moet ff maar dat is dus 21,2 % >:)

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

hackerhater schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Terwijl hij bezig was, was ook al een flatbad onderweg voor het geval het niet lukte
Laatste keer dat ik anwb nodig had voor lekke band (op eigen oprit) kwam de beste man. Pompte 'm op en zei dat ik zsm naar de dealer moest rijden voor een nieuwe band (omdat ze mijn maat band niet konden doen). Dat oppompen had ik ook kunnen doen en hadden ze me net zo goed kunnen vertellen aan de telefoon

PVoutput

• hackerhater
prein2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Laatste keer dat ik anwb nodig had voor lekke band (op eigen oprit) kwam de beste man. Pompte 'm op en zei dat ik zsm naar de dealer moest rijden voor een nieuwe band (omdat ze mijn maat band niet konden doen). Dat oppompen had ik ook kunnen doen en hadden ze me net zo goed kunnen vertellen aan de telefoon
Well het gat in mijn band was groot dat mijn compressor en die van de ANWB er niks mee konden :+
Als ik me goed herinner iets van 0,5 cm in doorsnee. Als je een lekke band rijd, doe het direct goed 8)

Ik heb een waarschijnlijk op een rotonde lek gereden. Binnen een paar 100M bandendruk-waarschuwing.
Eerste beste pechplaats langs die N-weg was de band al bijna compleet leeg.
Omgeacht de grootte van het lek van die band vervangen moeten worden. Volgens de bandenboer was er hitteschade aan de binnenkant.
Maar ja N-weg, je kan bijna nergens veilig stoppen.

[Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 27-01-2023 15:58]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:41

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Persoonlijk kom ik al jaren bij dezelfde Peugeot dealer. Daarvoor bij verschillende andere geweest en ja ook daar zit enorm veel verschil in. Echter bij de huidige dealer, ik weet vooraf wat het standaard onderhoud kost. Alles wat de monteur denkt aan meerwerk te moeten doen wordt eerst met mij besproken. Heb ik vervangend vervoer nodig krijg ik deze, als ik netjes aftank, kost het mij alleen de brandstof.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Marco-Peters
Ik was zojuist prijzen aan het vergelijken van Bosch Car Service garages: moet eerlijk zeggen, dat ik het erg waardeer dat ik bij Bosch Car Service wel heel makkelijk een prijsopgave krijg voor het onderhoud dat volgens fabrieks voorschriften, hoort te gebeuren.

Makkelijkere dan bij de dealer..... die kan ik beter een postduif sturen :+ De arrogantie van de dealer staat mij dan ook erg tegen en ze houden zich niet, aan onderhoud volgens schema. Want ik had ze al voorgekauwd, dat de multiriemen en versnellingsbak olie vervangen moeten worden.

Bij Bosch Car Service krijg ik dus in 1x voor al die werkzaamheden: kleine onderhoudsbeurt, remvloeistof, versnellingsbak olie, multiriem(en), luchtfilter en interieur filter. Aan de hand van mijn kenteken en km-stand, krijg ik dan een prijsopgave. Een postduif hoef ik dus niet te sturen :)

Wat mij opgevallen is bij Bosch Car Service: de prijzen voor de bovengenoemde werkzaamheden, verschillen erg per Garage. De duurste was € 400 en de goedkoopste, welke 25km verderop ligt rekent slechts € 278 totaal.

En bij de dealer zal waarschijnlijk wel tegen de € 500 kwijt zijn: want de enige prijslijst die ik op internet kon vinden, stamt uit 2014 en dus heb ik een schatting gemaakt wat het nu zou kosten.

• _JGC_
@Marco-Peters Bosch Car Service is gewoon een garage concept onder de paraplu van Alliance Automotive Group. Voordeel voor de garage is naamsbekendheid, marketing, training, technische documentatie en een onderdelennetwerk.
Tarieven bepalen de garages zelf, net als welke onderdelen ze monteren. De accu die ik een paar jaar terug kocht bij een Bosch Car Service was iig geen Bosch.

Alliance Automotive Group heeft op dit moment zo'n 50% van de markt in handen, nemen alles over wat maar op hun pad komt.

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-03 21:25
Tja, nu met leaseauto kom ik enkel nog bij de dealer.

Voorheen altijd Volvo en BMW gereden en ik deed 80% van het onderhoud zelf. Lastige dingen zoals distributieriem of koppeling liet ik door de lokale dorpsgarage doen; een vriendelijke, supertechnische man die altijd meedacht en goed werk voor hele nette prijzen levert. Ik liet hier ook mijn jaarlijkse apk doen. Pechhulp via de ANWB.

Ik heb genoeg auto's gezien die "dealer onderhouden" waren maar die technisch ronduit slecht waren. Echt onderhoud wordt daar ook niet altijd gepleegd. Onderhoud is meer dan een apk, af en toe remblokken en een filter. Onderhoud is ook gewoon nieuwe draagarmen, schokdempers, nieuwe vacuümslangen, motorsteunen en dat soort zaken (en ja, dat kost geld maar levert een veel fijnere auto op. Ik krijg kromme tenen van mensen die wél auto willen rijden maar er geen stuiver voor overhebben).

• Marco-Peters
slagroomsoes schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:57:
Onderhoud is ook gewoon nieuwe draagarmen, schokdempers, nieuwe vacuümslangen, motorsteunen en dat soort zaken (en ja, dat kost geld maar levert een veel fijnere auto op. Ik krijg kromme tenen van mensen die wél auto willen rijden maar er geen stuiver voor overhebben).
Dat is geen onderhoud: dat zijn reparaties....... zolang die onderdelen niet kapot zijn, hoeven ze ook niet vervangen te worden. Ja versleten schokdempers wil je wellicht wel vervangen.

Al gaan die in-principe een autoleven mee en zodra die echt versleten zijn, dan kan ik mij best voorstellen dat de eigenaar bij 200.000km van zoiets heeft: ik laat het lekker voor wat het is en ga de auto oprijden.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:23
Het hangt een beetje van de auto/garantie af.

Maar inderdaad, mijn garage belt altijd als er extra kosten zijn. Alhoewel, met de APK hebben ze een lampje vervangen, zonder te bellen. Maar die was ook gratis ;)
De APK was overigens €25,-

Maar ze zijn heel meedenkend, m'n vriendin d'r tankklapje was afgebroken en die hebben ze d'r terug op gelijmd (en zit nog steeds goed!) i.p.v. dat ze een nieuwe kopen en in dezelfde kleur spuiten e.d. Ook komen ze soms de auto terug bij ons thuis brengen of kan ik een leenfiets gebruiken, voor niets :)

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 22:08
Figo112 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:02:
Maar om welk merk dealer gaat het eigenlijk? De ene dealer is de ander niet en bijvoorbeeld toyota of lexus is best schappelijk naar mijn mening met hun tarieven die dan ook weer online allemaal in te zien zijn.

Bij toyota kan je trouwens gewoon kiezen uit verschillende opties basis zonder pechhulp.
Dit idee krijg ik ook. Toyota lijkt schappelijk, terwijl de Duitse merken, maar ook Peugeot je schrikbarend op kosten jagen. Het meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld vind ik het vervangen van de interieurfilter: dit is voor een leek in bijna alle auto’s erg gemakkelijk zelf te vervangen en het kost bijna niets om te kopen. Bij een dealer durven ze daar 50-100 euro voor te vragen.

Ik houd er niet van een beetje cynisch te zijn, maar ik krijg zelf altijd een beetje de kriebels van de in een pak gestoken verkoper in luxe dealer showrooms. Het is niet voor niets een cliché dat ze je daar een poot proberen uit te draaien en dat beeld wordt regelmatig bevestigd.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:31
_JGC_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:53:
@PetervdM Daarom hebben de meeste merken nu vanaf 5 of 7 jaar dat ze met A-merk aftermarket onderdelen repareren, om zo de concurrentie aan te gaan met de universele garages.

Originele onderdelen zijn idd duur. Zo heb ik laatst een thermostaat vervangen bij mijn 206. 27 euro excl BTW bij Winparts voor een Febi thermostaat, 125 euro excl BTW bij de dealer voor een originele. Dan ben je gek als je voor origineel gaat.
Tsja wat is een origineel onderdeel.
Een autofabrikant kijkt ook naar de prijzen van de onderdelen. Is dit jaar bij fabrikant A een onderdeel goedkoper dan is dat het "originele" onderdeel. Is volgend jaar datzelfde onderdeel van fabrikant B goedkoper, dan wordt dat het nieuwe "originele" onderdeel.

En de dealer hanteert sowieso bijzonder hoge prijzen voor onderdelen die zij zelf aanleveren. Wij kregen bij een autoclubje al standaard minstens 25 tot 40% korting bij de dealer voor de onderdelen.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:23
Het is stiekem het zoveelste dealer vs merkongebonden garagebedrijft.
Komt vaak op 't volgend neer:
nieuw/jonge auto in de garantie, bij de merkdealer, want minste gezeur met garantie.
Als je volgens de voorschriften van de fabrikant het onderhoud elders laat doen, dan behoud je je garantie overigens, maar in de praktijk.... gezeur...

Vanaf een jaar of vijf, lekker bij de merkongebonden garage met goede review. Je bespaard een hoop geld en de monteurs komen van dezelfde MBO opleiding hoor. Dan heb je voor sommige merken/types nog de specialisten. Dat zijn gespecialiseerde garages met evenveel of meer kennis dan dealers van een bepaald merk/type auto en heel veel liefde voor die specifiek. Zit qua prijs er vaak tussenin.

Als je een dealer hebt die vertrouwen geeft, dan kan je ervoor kiezen om trouw te blijven. Als dat gevoel er al niet is. Doei!

Je zegt zo'n 500 euro onderhoud per jaar voor een stadsautootje. Probleem met stadsautootjes is weinig KM dus vaak niet goed op temperatuur komen. Dan is goed onderhoud juist extra belangrijk.
Aan de andere kant als de kleinebeurt echt alleen de filters zijn, dan kan je kijken of je er zelf makkelijk bij kan. Dan wordt de kleine beurt van 200 euro naar 40 euro voor een paar filters. Ben je zelf ongeveer 30 minuten zoet mee.

[Voor 19% gewijzigd door PROnline op 29-01-2023 14:44]

• _JGC_
Trichoglossus schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Tsja wat is een origineel onderdeel.
Een autofabrikant kijkt ook naar de prijzen van de onderdelen. Is dit jaar bij fabrikant A een onderdeel goedkoper dan is dat het "originele" onderdeel. Is volgend jaar datzelfde onderdeel van fabrikant B goedkoper, dan wordt dat het nieuwe "originele" onderdeel.

En de dealer hanteert sowieso bijzonder hoge prijzen voor onderdelen die zij zelf aanleveren. Wij kregen bij een autoclubje al standaard minstens 25 tot 40% korting bij de dealer voor de onderdelen.
Origineel is garantie dat het past en de kwaliteit verder ok is. Als de kwaliteit niet ok is betreft het meestal een ontwerpfout en komt er een modificatie.

Bij de dealer zijn dat soort dingen bekend, je krijgt altijd de laatste versie van het betreffende onderdeel. Online vul je kenteken in en krijg je een bak onderdelen waar je zelf de keuze moet maken. Helft past niet want autofabrikanten passen nog wel eens wat aan.

Zo heb ik een keer een weerstandsmodule van Fispa/krios/sidat besteld, gemonteerd en eerste keer starten een ECU storing. Retour gestuurd, nieuwe gekregen, ook ECU storing. Toen de oude en nieuwe naastelkaar gehouden, bleek de connector een centimeter dieper te liggen dan het origineel, stekker maakte geen contact.
Ik vraag me bij dat soort merken ook af waarom ze 3 merken voeren voor hetzelfde onderdeel. Net als bij EPS/Facet/KW.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:03
Als je niet 2 linkerhanden hebt, en met een paar tientjes aan (Action) gereedschap, kun je bijna al het reguliere onderhoud zelf uitvoeren.

Olie en filter vervangen, remblokken, bougies, bij een niet al te jonge auto is het allemaal niet moeilijker dan een fiets onderhouden.

Voor de ingewikkeldere zaken en APK ga ik naar een lokale kleine garage. Die stunt niet met APK tarieven, maar zal ook niet onredelijk de omzet proberen te verhogen.

Pechhulp vind ik sowieso vrij overbodig, als je al pech krijgt dan is dat zeer waarschijnlijk iets als een lekke band of lege accu. Dit zijn beide dingen die je ook zelf kan oplossen danwel voorkomen met preventief onderhoud. Krijg je pech langs de snelweg dan wordt je sowieso toch wel van de snelweg gesleept door RWS omwille van de veiligheid.

Ik rijd in een C-segmenter met ca 200k km op de teller, 7000 km per jaar. Gemiddeld geef ik ca. €100 per jaar aan onderhoudskosten uit (zaken als olie, ruitenwissers etc.), en daarnaast ga ik uit van gemiddeld €400 per jaar voor groot onderhoud/onvoorziene zaken (koppeling, distributieriem).

En waarom onderhoud uitvoeren? Ja, autos kunnen best lang mee zonder veel onderhoud, maar een goed onderhouden auto is betrouwbaarder en rijdt lekkerder. De occassionprijzen zijn afgelopen paar jaar ook door het dak gegaan, wanneer je nog tevreden bent over je auto kun je er maar het beste zuinig op zijn.

Kanttekening is wel dat bij een gemiddeld type auto de belasting je per jaar veel meer kost dan onderhoud, wil je echt besparen ga dan in een kleinere auto rijden.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 22:08
HallonRubus schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:30:
Als je niet 2 linkerhanden hebt, en met een paar tientjes aan (Action) gereedschap, kun je bijna al het reguliere onderhoud zelf uitvoeren.

Olie en filter vervangen, remblokken, bougies, bij een niet al te jonge auto is het allemaal niet moeilijker dan een fiets onderhouden.

Voor de ingewikkeldere zaken en APK ga ik naar een lokale kleine garage. Die stunt niet met APK tarieven, maar zal ook niet onredelijk de omzet proberen te verhogen.

Pechhulp vind ik sowieso vrij overbodig, als je al pech krijgt dan is dat zeer waarschijnlijk iets als een lekke band of lege accu. Dit zijn beide dingen die je ook zelf kan oplossen danwel voorkomen met preventief onderhoud. Krijg je pech langs de snelweg dan wordt je sowieso toch wel van de snelweg gesleept door RWS omwille van de veiligheid.

Ik rijd in een C-segmenter met ca 200k km op de teller, 7000 km per jaar. Gemiddeld geef ik ca. €100 per jaar aan onderhoudskosten uit (zaken als olie, ruitenwissers etc.), en daarnaast ga ik uit van gemiddeld €400 per jaar voor groot onderhoud/onvoorziene zaken (koppeling, distributieriem).

En waarom onderhoud uitvoeren? Ja, autos kunnen best lang mee zonder veel onderhoud, maar een goed onderhouden auto is betrouwbaarder en rijdt lekkerder. De occassionprijzen zijn afgelopen paar jaar ook door het dak gegaan, wanneer je nog tevreden bent over je auto kun je er maar het beste zuinig op zijn.

Kanttekening is wel dat bij een gemiddeld type auto de belasting je per jaar veel meer kost dan onderhoud, wil je echt besparen ga dan in een kleinere auto rijden.
Slim om het zelf te doen en veel kan ook en is niet lastig. Ik vind echter wel dat remblokken, olie en filters nog best lastig kunnen zijn. Ik heb bijvoorbeeld geen eigen oprit en met een krik de auto optillen om de olie eruit te halen vind ik een dusdanig vervelend klusje dat ik het graag uitbesteed aan een garage (naast het feit dat het niet mag op de openbare weg).

• Marco-Peters
Belecthor schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Slim om het zelf te doen en veel kan ook en is niet lastig. Ik vind echter wel dat remblokken, olie en filters nog best lastig kunnen zijn. Ik heb bijvoorbeeld geen eigen oprit en met een krik de auto optillen om de olie eruit te halen vind ik een dusdanig vervelend klusje dat ik het graag uitbesteed aan een garage (naast het feit dat het niet mag op de openbare weg).
Voor banden, remmen, airco onderhoud etc daar shop ik altijd rond voor: maar ik vind het lastig om een garage überhaupt te vertrouwen. Dus mijn remblokjes heb ik vorig jaar uit voorzorg al vervangen, voor hetzelfde geld als wat de dealer vraagt om de remmen te reinigen. Terwijl bij het vervangen van remblokjes, ook de remmen gereinigd worden.

Nog steeds heb ik geen antwoord terug op mijn mail: dat is nu al bijna een week geleden. Eerlijk gezegd vind ik het redelijk schandalig. Bij de dealer betaal je de hoofdprijs, maar mijn communicatie voorkeur respecteren ze niet.

Ik durf te wedden, wanneer ik een auto bij ze wilde kopen: dan krijg je natuurlijk binnen 5 minuten antwoord. Overstappen naar een andere dealer heeft ook geen zin meer: want autodealers worden langzamerhand monopolisten in de regio. De dealer waar ik al ontevreden over was, is ondertussen al overgenomen door de huidige dealer waar ik mijn auto in onderhoud heb.

• Roenie
  • Niet online
Marco-Peters schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:41:
[...]

Voor banden, remmen, airco onderhoud etc daar shop ik altijd rond voor: maar ik vind het lastig om een garage überhaupt te vertrouwen. Dus mijn remblokjes heb ik vorig jaar uit voorzorg al vervangen, voor hetzelfde geld als wat de dealer vraagt om de remmen te reinigen. Terwijl bij het vervangen van remblokjes, ook de remmen gereinigd worden.

Nog steeds heb ik geen antwoord terug op mijn mail: dat is nu al bijna een week geleden. Eerlijk gezegd vind ik het redelijk schandalig. Bij de dealer betaal je de hoofdprijs, maar mijn communicatie voorkeur respecteren ze niet.

Ik durf te wedden, wanneer ik een auto bij ze wilde kopen: dan krijg je natuurlijk binnen 5 minuten antwoord. Overstappen naar een andere dealer heeft ook geen zin meer: want autodealers worden langzamerhand monopolisten in de regio. De dealer waar ik al ontevreden over was, is ondertussen al overgenomen door de huidige dealer waar ik mijn auto in onderhoud heb.
Wat gebeurt er als je een email stuurt met enkele vragen over een nieuwe auto?

• Marco-Peters
Roenie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:56:
[...]
Wat gebeurt er als je een email stuurt met enkele vragen over een nieuwe auto?
Waarschijnlijk wordt die wel snel beantwoord: want dan heb je te maken met de verkopers, die als doel hebben jouw een auto te verkopen welke niet leverbaar is _O-

Misschien wil ik het wel uitproberen |:( Maar ben niet van plan mijn energie daarin te verspillen: wellicht dien ik gewoon een klacht in, bij de overkoepelende organisatie die de auto's naar Nederland importeert.

[Voor 17% gewijzigd door Marco-Peters op 01-02-2023 14:03]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Marco-Peters schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:41:
[...]

Dat gaat bij mijn dealer ook niet goed hoor :) Ze bieden via de website een manier om online een onderhoud aan te vragen, maar dat is een systeem zonder enige checks in hun agenda waar je elk willekeurig tijdstip aan kunt vragen. Er staat dan bij dat je geen afspraak hebt als die niet bevestigd is, maar die bevestiging die komt gewoon niet en dan kun je alsnog bellen waarna ze niks weten van je aanvraag via de website.

Ze hebben wel iemand aan de receptie zitten die de telefoon doet (ook niet altijd, soms neemt denk ik de hoofdmonteur op), lijkt me dat die dan toch dat systeem ook bij moet houden. Ik denk dat ik de volgende keer nog wel ga (klein onderhoud, normaal alleen olie wisselen) en daarna niet meer. Ik weet ook niet hoe lang ik nog door rijdt met de auto.

Bij mijn volgende auto ga ik wel ook kijken naar prijzen van onderhoud via de dealer, Suzuki springt er dan positief uit, maar ik denk dat Dacia ook redelijk is. Bij Dacia werken de dealers zelfs met thirdparty onderdelen met toestemming van Dacia en bij Suzuki krijg je korting als je auto iets ouder wordt (en de beurten iets duurder ;) )

[Voor 13% gewijzigd door Marzman op 01-02-2023 14:16]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Marco-Peters
Marzman schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:13:
[...]
Ik denk dat ik de volgende keer nog wel ga (klein onderhoud, normaal alleen olie wisselen) en daarna niet meer. Ik weet ook niet hoe lang ik nog door rijdt met de auto.

Bij mijn volgende auto ga ik wel ook kijken naar prijzen van onderhoud via de dealer, Suzuki springt er dan positief uit, maar ik denk dat Dacia ook redelijk is. Bij Dacia werken de dealers zelfs met thirdparty onderdelen met toestemming van Dacia en bij Suzuki krijg je korting als je auto iets ouder wordt (en de beurten iets duurder ;) )
Ik denk dat ik gewoon eerst de APK laat uitvoeren door een onafhankelijk APK Keuringsstation, waarna ik daarna op zoek gaan naar een ander adres voor onderhoud. De dealer waar ik de auto in onderhoud heb, heeft weleens waar een goede reputatie.

Maar wat mij nu ook al vooral frustreert: de prijsopgave die ik heb gekregen, bevat niet de werkzaamheden die volgens het onderhoudschema moeten gebeuren. Kost ze dat teveel moeite multiriemen en versnellingsbak olie vervangen?

Soms denk ik: misschien moet ik maar solliciteren om bij de receptie te gaan werken, want ik ben geen automonteur. Echter onderhoudschema's is de ultieme natte droom van een autist, dus ik heb dat schema helemaal doorgenomen.

In een app genaamd Drivvo heb ik herinneringen ingesteld, zodat ik weet wanneer welk onderhoud aan de beurt is. Kudos voor de Duitsers, want Bosch Car Service heeft wel een systeem wat precies weet wat aan mijn auto moet gebeuren.

Ik overweeg deze Bosch Car Service in Echt: een stukje rijden vindt ik geen probleem, al de tarieven lager liggen dan in mijn woonplaats Heerlen. De filters mogen ze dan ook doen, als het toch al in de prijs inbegrepen is.

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:44
Net zoals bij vele diensten en goederen, kun je kiezen uit twee van de drie aspecten die jij belangrijk vindt:
- Kwaliteit
- Service
- Prijs

Een garage die uitmuntende kwaliteit én service én een lage prijs biedt zijn er niet zoveel. Ik krijg het idee dat je hier té veel over nadenkt. Ik snap dat het een hoop geld is, maar ik zou gewoon lekker naar een garage gaan waar je een goed gevoel van krijgt. Ook al is die misschien 20 euro duurder dan een concurrent.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:50
Je wilt zoals ze dat zeggen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dat lukt je niet en daarom frustraties.

Prijs van een beurt a 165€ naar 200€ is als je kijkt naar de totale kosten per kilometer zo goed als verwaarloosbaar. (Goede olie en arbeid is niet goedkoop, niet gehoord over de inflatie van 15 a 16%? Gestegen energieprijzen etc?)

Hoe vaak moet je een beurtje uitvoeren (per 1 of 2j?) waarom is die 35€ extra dan zo’n probleem? Als dit echt zo is dan kan je beter geen auto hebben denk ik. Reken die 35€ om naar totale kosten (in procenten) dan gaat het waarschijnlijk om 0.0x %

Ofwel niet zo moeilijk doen, of gewoon alles zelf doen: Als jij (écht) in 5 minuten het interieurfilter én luchtfilter kan vervangen voor 50€ en winst maken, begin je eigen garage :p

(Let wel; volgens officiële richtlijnen en met al het bijkomende werk, zoals goed schoonmaken van de filter behuizingen én de offerte en factuur maken, spullen bestellen, klanten 2x bellen en/of lastige klanten emailen, de huur betalen en salaris van alle medewerkers)

Pfoe… ben ik even blij dat ik al aantal jaar geen autotechnicus meer ben 😅

Fwiw: Een beetje monteur gaat minstens 6jaar naar school (APK niet meegerekend) en 3 opleidingen afronden. Helaas kan de maatschappij (in het algemeen) dat niet begrijpen en “mag het allemaal niks kosten “

[Voor 26% gewijzigd door Stef87 op 01-02-2023 17:50]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Marco-Peters
Stef87 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:42:
Je wilt zoals ze dat zeggen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dat lukt je niet en daarom frustraties.
Niet perse: ik ben best bereid € 200 voor een onderhoudsbeurt te betalen, ook € 50 voor de versnellingsbak olie ( of wat het nu ook kost? ) en nog eens € 100 voor twee multiriemen. Dus € 400 heb ik er wel voor over, wanneer ook echt werkzaamheden gedaan worden die moeten gebeuren volgens het onderhoudschema.

Maar € 50 voor een filtertje dat is echt geldklopperij en iedere automobilist zou die zelf kunnen vervangen: zelfs met twee linkse handen :+

En dan remmenreiniging, carrosserie controle etc: allemaal bedoeld om mij geld uit de portemonnee te kloppen, inplaats dat ze echt goed onderhoud uitvoeren. Proberen ze nu, nadat ik al jaren met tevredenheid bij de dealer kwam.

Voor € 500 heel weinig werk uit te voeren: ik heb van nature al geen vertrouwen in autogarages, maar dit maakt het er niet beter op. Al drie jaar kom ik met mijn auto bij dezelfde dealer: echter nu voel ik mij net een nummertje, want de persoonlijke benadering ontbreekt dus. Voorheen was het ook nooit een probleem, dat ik zelf filters vervang.
Ofwel niet zo moeilijk doen, of gewoon alles zelf doen: Als jij (écht) in 5 minuten het interieurfilter én luchtfilter kan vervangen voor 50€ en winst maken, begin je eigen garage :p
Vooral interieurfilter is zo eenvoudig, dat kan zelfs een kind doen: ik heb interieur filters thuis liggen, dat is gewoon een papieren filter. Kosten € 5 per stuk en de luchtfilter, origineel kocht ik voor nog geen € 10 totaal.

Autogarages en met name dealers, moeten niet vergeten dat ze kunnen eten vanwege klanten die hun onderhoud komen laten uitvoeren. Mijn generatie en die erna, zijn veel minder geneigd om net als bejaarde als trouwe hondjes bij de dealer hun onderhoud te laten uitvoeren.

Daarom is private lease ook zo intrek en wie bespaart enorm op onderhoud: de leasemaatschappijen.... dus de dealers winnen er niets mee. Ik heb private lease weleens overwogen, om van het gez**kt af te zijn.

Ook hebben wij andere communicatie voorkeuren: je merkt echt, dat de dealer zich niet aanpast aan de verschillende generaties. Want een 80 jarige wordt misschien graag gebeld: onze generatie ontvangt het liefste een email of WhatsApp ;)
Stef87 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:42:
Fwiw: Een beetje monteur gaat minstens 6jaar naar school (APK niet meegerekend) en 3 opleidingen afronden. Helaas kan de maatschappij (in het algemeen) dat niet begrijpen en “mag het allemaal niks kosten “
Dat wilt de maatschappij heus wel begrijpen: maar veel automobilisten voelen zich vaak belazerd door autogarages. Fietsenmakers hebben precies dezelfde slechte reputatie....

Het mag wel iets kosten: maar er moet gewoon eerlijk gefactureerd worden. Dus geen uur in rekening brengen, wanneer er maar een halfuurtje aan de auto gewerkt is. Bij wijze van spreken.

Ik werk zelf in een winkel: klanten hoeven echt niet extra te betalen, wanneer ik met ze mee loop. Dat heet service en hoort bij mijn werk. Van een autogarage verwacht ik, hoe lastig ze mij ook vinden. Dat ze mijn mailtjes gewoon netjes beantwoorden.

Bij de vorige dealer heb ik het bijvoorbeeld mee gemaakt: dat wanneer ik langs kwam, met een probleem. Dat men niet achter de receptie vandaan kwam om mee te lopen naar de auto en eventjes te kijken: maar direct begon met dan moet je een afspraak maken en het kost minimaal € 50 blablabla.

Terwijl als ze meegelopen waren, gekeken hadden: dan hadden ze ook kunnen zeggen, dat het heel makkelijk op te lossen was. Dankzij internet heb ik mij dat geld bespaard, want het was een simpele oplossing van een paar minuutjes.

[Voor 54% gewijzigd door Marco-Peters op 01-02-2023 18:39]

• _JGC_
Dat filtertje deed ik ook altijd zelf en werd gewoon overgeslagen bij de garages waar ik de beurt liet doen.
Bij een Peugeot 206 heb je die beide in 5 minuten vervangen. En wat een garage rekent voor een papieren stof- en pollenfilter heb ik online een antibacterieel carbonfilter voor.

Wat remmenreiniging betreft, ik heb nu zo'n ding die met luid gepiep tot stilstand komt. Vorige eigenaar heeft 'm van APK naar APK gereden. Zat in over de trommels, maar het is dat ie het jaar voor inruil is afgekeurd op remvoeringen achter. Toen ik de as liet vervangen kwamen de trommels goed los en zaten er nagenoeg nieuwe schoentjes in. Voorkant is alleen een heel ander verhaal, dat moet gewoon schoon en de schuivende delen even invetten.
Vorige auto was ook van APK naar APK gereden, daar zaten de blokken achter schuin in de remklauw omdat de aangekoekte rotzooi ervoor zorgde dat de boel niet goed loste.

Dus ja, remmen reinigen is onderhoud dat uitgevoerd moet worden. Blokjes gaan bij mij een ton of meer mee, het remstof en modder dat je dan verzamelt wil je niet 4 jaar laten zitten.

• Marco-Peters
_JGC_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:11:
Dus ja, remmen reinigen is onderhoud dat uitgevoerd moet worden. Blokjes gaan bij mij een ton of meer mee, het remstof en modder dat je dan verzamelt wil je niet 4 jaar laten zitten.
Ik heb de blokjes na 100.000km uit voorzorg gewoon laten vervangen: hoorde ook een gepiep bij de remmen. Met vervangen zijn dus ook direct de remmen gereinigd.....

Daarom vind ik dat onzinnig: als je 4x de remmen heb laten reinigen, dan ben je meer dan € 400 van kwijt en dan heb je nog steeds geen nieuwe remblokjes of remschijven. De remblokjes uit voorzorg laten vervangen, was bij mij goedkoper dan de remmenreiniging waar de dealer € 104 voor vraagt.

Daarom is het nu ook niet nodig om de remmen te reinigen, dat is vorig jaar al gedaan. Al dan niet bij de dealer inderdaad: maar ik ben ja ook niet verplicht, alles daar uit te voeren laten. Als je remmen piepen, kan ook duiden op versleten rem(blokjes).

Alleen jammer dat garages niet transparant zijn: je krijgt (bijna) nooit de onderdelen te zien, welke vervangen zijn. Zelfs als ze ermee adverteren, want ik was echt reuze benieuwd hoe ver mijn remblokjes na 100k daadwerkelijk versleten waren.

[Voor 13% gewijzigd door Marco-Peters op 01-02-2023 20:24]

• _JGC_
@Marco-Peters Remblokken kosten niet de wereld, hooguit een paar tientjes voor een set. Het werk van reinigen tov vervangen is hetzelfde. Niet vreemd dat reinigen bij de dealer net zoveel kost als nieuwe blokken bij een universele garage.

Wat betreft versleten, de mijne zijn Brembo blokken, die zijn redelijk hard. Als er dan ook nog eens nergens vet op de schuifvlakken zit gaat dat resoneren.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:55
[quote]Marco-Peters schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:08:
[...]

[...]

Autogarages en met name dealers, moeten niet vergeten dat ze kunnen eten vanwege klanten die hun onderhoud komen laten uitvoeren. Mijn generatie en die erna, zijn veel minder geneigd om net als bejaarde als trouwe hondjes bij de dealer hun onderhoud te laten uitvoeren.

Daarom is private lease ook zo intrek en wie bespaart enorm op onderhoud: de leasemaatschappijen.... dus de dealers winnen er niets mee. Ik heb private lease weleens overwogen, om van het gez**kt af te zijn.

[...]

Bij private lease zal je waarschijnlijk discussie met de lease maatschappij gaan krijgen over hetzelfde onderwerp.

• _JGC_
@Marcel Br Krijg je idd andere discussies:
- verplicht naar kwikfit voor banden
- banden verplicht oprijden tot 1,6mm
- geen vrije keuze in banden
- niet die beurt meer 3 maanden voor einde leasecontract

Maargoed, private lease is vooral voor mensen die heel weinig rijden. Met >20K per jaar zijn de kosten van private lease helemaal niet zo interessant. Auto schrijft te hard af door de kilometers, vaker onderhoud nodig en dat zit verwerkt in je tarief.

• Marco-Peters
_JGC_ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:53:

Maargoed, private lease is vooral voor mensen die heel weinig rijden. Met >20K per jaar zijn de kosten van private lease helemaal niet zo interessant. Auto schrijft te hard af door de kilometers, vaker onderhoud nodig en dat zit verwerkt in je tarief.
Naja de wetgever acht het veilig om met 1.6mm profiel te rijden: dus gezien het milieu en aangezien banden, veel langer mee gaan dan 3mm of 4mm bij vierseizoensbanden. Begrijp ik best dat een leasemaatschappij het niet acceptabel vindt, wanneer banden al vroegtijdig vervangen worden.

Banden heb ik tot nu toe bij ATU gedaan: soort Duitse Kwikfit en 1x via zo'n Poolse online Bandenboer. En bij mijn pa heb ik de banden online via Autodoc besteld en vervolgens, bij een bandenboer laten monteren.

Mijn vierseizoensbanden op de vooras zitten momenteel net onder de 4mm: dan zijn de winterse eigenschappen niet meer zo goed, maar het is veel te zonde om ze nu al te vervangen. Ze kunnen nog makkelijk 20k tot 50k mee, al dan wel met in het achterhoofd houdende dat het nu zomerbanden zijn.

Banden met minder profiel dragen ook bij aan een gunstiger brandstofverbruik, dus het scheelt je ook nog benzine als je niet vroegtijdig vervangt. Michelin claimt bijvoorbeeld, dat hun banden tot 1.6mm nog goed presteren.

[Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 02-02-2023 16:10]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:05

MLLL

Palm Treo 650

1,6mm is wel erg weinig, zeker als er veel water op de weg ligt, water kan niet snel genoeg afgevoerd worden en kan leiden tot aquaplaning.
Liefst vervangen bij 2 mm ,schade rijden is duurder.

• Marco-Peters
MLLL schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:22:
1,6mm is wel erg weinig, zeker als er veel water op de weg ligt, water kan niet snel genoeg afgevoerd worden en kan leiden tot aquaplaning.
Liefst vervangen bij 2 mm ,schade rijden is duurder.
Daar ben ik het mee eens: maar bij regen of andere slechte weersomstandigheden, dien je gewoon je snelheid aan te passen. Soms lijkt het wel alsof automobilisten ongeacht weersomstandigheden, perse full speed willen rijden.

Zelf heb ik voornemens om de banden op de vooras te vervangen bij 2 of misschien 3mm: belangrijkste is, dat de banden met meeste profiel op de achteras zitten. Dus zodra de vierseizoensbanden onder de 4mm komen, dan vervang ik direct alle vier de banden.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:05

MLLL

Palm Treo 650

Marco-Peters schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:47:
[...]

Daar ben ik het mee eens: maar bij regen of andere slechte weersomstandigheden, dien je gewoon je snelheid aan te passen. Soms lijkt het wel alsof automobilisten ongeacht weersomstandigheden, perse full speed willen rijden.

Zelf heb ik voornemens om de banden op de vooras te vervangen bij 2 of misschien 3mm: belangrijkste is, dat de banden met meeste profiel op de achteras zitten. Dus zodra de vierseizoensbanden onder de 4mm komen, dan vervang ik direct alle vier de banden.
Niet helemaal mee eens, er zijn omstandigheden waarbij er zoveel water in één keer valt dat er geen tijd is om je snelheid aan te passen.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:55
_JGC_ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:53:

Er ging iets fout bij het quoten. :|
Ik probeer aan OP de tip te geven dat hij er te kritisch instaat om blij te worden met private lease,geld voor mij waarschijnlijk ook :)

• Marco-Peters
Marcel Br schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:51:
[...]

Er ging iets fout bij het quoten. :|
Ik probeer aan OP de tip te geven dat hij er te kritisch instaat om blij te worden met private lease,geld voor mij waarschijnlijk ook :)
Daar zul je waarschijnlijk gelijk in hebben: maar een private lease auto, lever je gewoon na 5 jaar in en dan zou het mij ook echt niets kunnen interesseren.

Ik kreeg vandaag overigens plotseling een brief van de dealer, waarom ik voor hun zou moeten kiezen: aangezien verder eigenlijk altijd tevreden over ze geweest ben, heb ik nu een klacht neergelegd bij de organisatie waar de dealer toebehoort.

Daarin open kaart gespeeld dat ik in het autisme spectrum zit en het mij heel veel energie kost, om mij aan te passen in deze maatschappij. Daarom wil ik mij ook niet aanpassen aan de communicatie voorkeur van de dealer.

Op mijn eigen werkplek kost het mij al meer als genoeg energie om mij aan te passen, want ik verzwijg dat ik in het autisme spectrum zit. Aangezien ik nu al merk, dat collega's je dan anders gaan behandelen.

Maar ik denk dat mijn autisme ook het gevoel van wantrouwen naar de automotive branche versterkt: een van de garages waar ik contact mee had, mailde mij terug dat ze een doorstart gingen maken. Ik heb dus nog steeds geen dorpsgarage gevonden, waarvan ik het gevoel heb dat het echt een eerlijke garage is.

Al die tig reviews van accounts met slecht een geschreven review, geven mij ook het gevoel dat de beoordelingen verre van betrouwbaar zijn en garage eigenaren zelf de gemiddelde score omhoog schroeven. Met al die nep recensies.... maja dat is ook typisch autisme: het niet kunnen voorstellen, dat er wellicht hele volksstammen zijn die uitgerekend enkel een recensie bij een autogarage achterlaten.

• _JGC_
@Marco-Peters Weet niet of je mensen in de buurt kent met een auto? De dorpsgarage hier is een begrip, staat hoog aangeschreven. De garage een dorp verderop waar ik zwaar mijn twijfels over heb besprak ik een keer met iemand uit dat dorp: "die man had gewoon niks met auto's moeten doen" kreeg ik terug.

• Marco-Peters
_JGC_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:07:
@Marco-Peters Weet niet of je mensen in de buurt kent met een auto? De dorpsgarage hier is een begrip, staat hoog aangeschreven. De garage een dorp verderop waar ik zwaar mijn twijfels over heb besprak ik een keer met iemand uit dat dorp: "die man had gewoon niks met auto's moeten doen" kreeg ik terug.
De buren hebben precies dezelfde auto als mij: alleen die laten het dus zwart doen. Dat wil ik juist ook niet, omdat ik daar in verleden al negatieve ervaringen mee gehad had.

Maar nee ik heb niet echt een sociale cirkel: familie beschouwd onderhoud als een vies woord, dus hun hoef ik niet te vragen. Ik heb ook een persoon in de straat gevraagd, welke op zijn kentekenplaat de naam van een van die dorpsgarages had staan.

Echter hij had die auto weer van zijn zus ofzo overgenomen en getuige het feit, dat er een kleine bluetooth luidspreker aan het dashboard vastgeplakt zit: geeft deze persoon sowieso niets om zijn auto _O- Waarschijnlijk wist het niet eens dat de naam van die ene garage op zijn kentekenplaat houder stond :+

Ik wacht nu af, wat de dealer mij terug gaat mailen: als ze van mening zijn dat bepaald onderhoud niet nodig is, dan mogen ze dat onderbouwen. Want dat is een van de dingen die ik vreemd vind: het staat overduidelijk op het onderhoudschema.

Prijs bij dealer mag hoger zijn: er zit immers pechhulp bij inbegrepen, dus dat neem ik mee in mijn overweging om over te stappen naar een dorpsgarage. Of toch bij de dealer te blijven.

[Voor 13% gewijzigd door Marco-Peters op 03-02-2023 19:33]

• Marco-Peters
Ik kan eindelijk een op een de prijzen van de dealer, met diverse dorpsgarages vergelijken: wanneer ik de filters zelf doe, dan bespaar ik bijna € 100 bij de dealer aan kosten. Terwijl die bij Bosch Car Service gewoon in begrepen zitten.

Kosten vallen uiteindelijk nog reuze mee bij de dealer: nadat ik zo geschrokken was van de oorspronkelijke, tevens foutieve prijsopgave. De meest belangrijke onderhoudswerkzaamheden, zijn dit jaar wat mij betreft de versnellingsbak olie en multiriemen. Dat remmen reinigen ook op het onderhoudschema staat snap ik wel, maar is niet nodig daar ik vorig jarig nieuwe remblokjes heb laten monteren.

Bij de dealer moet ik nu dus € 383 betalen en dan nog € 29 voor de APK. Dus zoveel goedkoper was het niet bij de dorpsgarage geweest en die respecteren mijn communicatie voorkeur ook niet in de regel, want op de mails waar ik nog op geantwoord heb. Dat ik akkoord was met € 300 daar heb ik niets meer op gehoord _O-

Misschien maar goed ook: want ik vertrouw het voor geen meter, nadat ik de Google recensies geanalyseerd heb: ik kan het gewoon niet voorstellen, dat zoveel klanten denken. Laat ik speciaal voor deze garage een Google account aanmaken.

Want bij de dealer kom je vrijwel geen recensies tegen, van Google accounts die enkel voor de dealer een recensie geschreven hebben. Prijsstijgingen voor onderhoud vind ik achteraf gezien dus nog best mee vallen, zolang je maar het een en ander zelf doet. Ruitenwissers ga ik ook gewoon zelf vervangen.

Genoeg Bosch Car Service garages die trouwens duurder zijn dan de dealer: maar die van € 277 daar kon je dan weer geen afspraak bij maken en antwoorden op de email, daar hebben ze niet van gehoord. Dus die prijs zal wel niet kloppen.

[Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 06-02-2023 19:57]

• Roenie
  • Niet online
Ik kan mij voorstellen dat je dit soort problemen niet alleen hebt bij garages, maar ook bij andere winkels en dergelijke waarbij een reactie per e-mail nog steeds niet gemeengoed is. Wellicht buiten de scope van deze draad, maar is het dan niet verstandig om te kijken of je met de telefoon iets beter uit de voeten kan proberen te komen. Want dat scheelt je veel frustratie in het leven.

• -tom-562
  • Laatst online: 23:33

-tom-562

Oliesjeik

Idd, mijn ervaring is dat je een garage gewoon met bellen of langs moet gaan. Die hebben daar helemaal geen tijd voor (en terecht, genoeg luchtfietsers of internetmonteurs die ze dan lastig gaan vallen)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Marco-Peters
Roenie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:08:
Ik kan mij voorstellen dat je dit soort problemen niet alleen hebt bij garages, maar ook bij andere winkels en dergelijke waarbij een reactie per e-mail nog steeds niet gemeengoed is. Wellicht buiten de scope van deze draad, maar is het dan niet verstandig om te kijken of je met de telefoon iets beter uit de voeten kan proberen te komen. Want dat scheelt je veel frustratie in het leven.
Nou bij andere winkels heb ik helemaal niet die problemen: mijn telefoon is toevalligerwijs kapot, een van de redenen waarom ik specifiek aangaf bij de dealer terug gemaild te willen worden.

Mijn reserve telefoon werkt wel, maar nadat ik die voorzien had van de Pixel Experience custom ROM i.v.m. Android Auto vond mijn dochtertje het heel leuk om de telefoon op de grond te gooien. Resultaat gebarsten scherm en ik ben van de generatie, welke zijn telefoon aan het oor houdt.

Dus bellen is daardoor geen optie: echter ik heb ook voor mijzelf besloten, dat ik de klant ben! Daarom heb ik ook mijn beklag in gediend, want juist bij de dealer verwacht ik dat men wel gewoon netjes de tijd neemt voor emails. Voor mij persoonlijk werkt email beter. Er zijn ook gewoon mensen die doof, spraakprobleem ( Stephan Hawking) hebben, of voor een andere reden niet (goed) kunnen telefoneren.

Ik zei het al eerder: maar als ik bel, dan moet ik smeken om alsjeblieft de prijsopgave per email te ontvangen. Dat was ze vorig jaar te veel moeite en dit jaar had ik van zoiets: aanpassen aan de communicatie voorkeur, van de dealer gaan wij niet meer doen.

Ja in begrijp dat ze wellicht wat beters te doen hebben: maar die meneer of mevrouw die mijn email beantwoord, werkt niet in de werkplaats. Maar is aangenomen om emails, telefoontjes etc af te handelen.

In de winkel waar ik werk zeg ik ook niet: sorry mevrouw/meneer, maar ik heb wel wat beters te doen dan met u mee lopen. Dat is gewoon klantonvriendelijk en autogarages, die moeten ook mee met de tijd gaan. Kijk maar naar Bosch Car Service: die zijn mee met de tijd gegaan!

Die snappen dat klanten transparantie willen en dus eenvoudig prijzen op kunnen vragen, zonder daarvoor te hoeven bellen of mailen. Als je een auto bij de dealer besteld, dan werkt het online systeem plotseling wel. Echter bij onderhoud inplannen laten ze alleen zien, dat er een onderhoudsbeurt moet gebeuren.

Maar nee ik heb die problemen niet bij andere winkels: mijn telefoon heb ik via de chat aangemeld voor garantie, rechtstreeks via de fabrikant. De rest van de communicatie met dynafix, is ook probleemloos via email verlopen. Dus ik heb daarvoor geen 1x hoeven bellen: het zijn echt de autogarages, die nog in een stenen tijdperk leven wat betreft communicatie naar de klant.

Een email kun je namelijk in alle rust lezen, beantwoorden en een telefoontje plegen is toch al snel een moetje. Ook als je gebeld wordt..... het stoort gewoon, omdat je gedwongen wordt te stoppen met wat je het doen was. Al is dat maar Netflix of YouTube.

Ik ben wel blij dat ik nu de dealer duidelijk gemaakt heb, waarom perse gemaild wil worden: want het kost mij echt enorm veel energie, om op mijn werk iedere dag mij aan te passen. En onderhoud is geen verplichting: dus wellicht had ik het ook nog wel zover laten komen, dat ik gestopt was met als een trouw hondje onderhoud laten uitvoeren.

Waarschijnlijk plegen veel Nederlanders geen onderhoud aan hun auto, omdat ze bang zijn voor autogarages. Blijft toch afentoe een beetje een wilde westen en je moet voorzichtig zijn, niet belazerd te worden.

• -tom-562
  • Laatst online: 23:33

-tom-562

Oliesjeik

Sleutel je zelf wel eens aan auto's? Snap je wel hoeveel variabelen er zijn die voor een tegenvaller kunnen zorgen qua tijd en/of materiaal? Zeker bij oudere auto's of met een hoge km-stand..

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Marco-Peters
-tom-562 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:26:
Sleutel je zelf wel eens aan auto's? Snap je wel hoeveel variabelen er zijn die voor een tegenvaller kunnen zorgen qua tijd en/of materiaal? Zeker bij oudere auto's of met een hoge km-stand..
Nee ik sleutel niet zelf aan auto's: maar ik ben kundig genoeg, om lampjes te vervangen en basis onderhoud zoals ruitenwissers, bougies, filters etc. Zo hoog is de km-stand van mijn auto niet en een oude auto is het ook niet.

Mijn vader rijdt in een Citroën C1 uit 2009 ruim 6 jaar ouder dan mijn auto: hij rijdt al bijna 5 jaar rond in die auto, zonder als een trouw hondje onderhoud uit te voeren. Enige wat hij heeft laten doen: 1x oliewissel in de laatste 5 jaar en 2 jaar geleden, vier nieuwe vierseizoensbanden.

Welke wel veel sneller slijten, dan de mijne van hetzelfde merk en type. Want niet alleen geeft hij niets om onderhoud: zijn rijstijl is ook van de oude stempel, dus die banden slijten sneller daardoor. Terwijl ik een zuinige rijstijl aanhou. Ze bleken ook een te lage bandenspanning te hebben, dus dat heb ik ook gecorrigeerd voor hem.

Ik geloof best dat er weleens iets kapot aan een auto kan zijn: echter mijn auto verkeerd in goede staat van onderhoud. Zolang de auto een paar duizend euro waard is, heb ik geen probleem met het onderhoud.

Zodra het onderhoud meer kost dan de waarde van de auto, dan ga ik de auto gewoon oprijden. En wat ik zelf kan doen, zal ik zelf doen. Doe ik nu eigenlijk ook al :)

[Voor 12% gewijzigd door Marco-Peters op 07-02-2023 22:26]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee