Vraag

• Ben M
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-03 21:02
Beste mensen,

Mijn vraag

Ik heb een moederbord met een Pentium 90 MHz. Nu heb ik 4 bankjes van: 4MB, 72 pin, 70ns, SIMM SDRAM. In de handleiding van het moederbord staat dat er DRAM met de desbetreffende eisen (zoals 72 pin en 70ns etc.) in moet.

Nu vraag ik mij af of de SDRAM bankjes ook in een moederbord kunnen waar bij staat dat er DRAM in hoort?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Moederbord:

https://www.manualslib.co...5tp4n.html?page=19#manual

Geheugen:

4MB 70ns (2xHY5118160-JC70) 72 pins

Groet,

Ben

[Voor 4% gewijzigd door Ben M op 26-01-2023 17:36]

Beste antwoord (via Ben M op 26-01-2023 23:00)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Ben M schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:25:.

Maar als SDRAM met 64 bits werkt. Hoe zit het dan met de 72 pins SIMM SDRAM?
Simpel, dat bestaat dus niet. Misschien dat sommige ebayhandelaren zulke termen nog verwisselen, maar in werkelijkheid betreft het dan óf 72 pins EDO DRAM (of nog ouder) óf 168 pins SDRAM.

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

Alle reacties

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:01
Simm ram is iets anders als sd ram en niet compatibel. Vergelijk het met ddr en ddr4

• Ben M
Ah oké, maar ik bedoel het in de zin van, SIMM is single in line memory. En dan heb je SDRAM en DRAM (volgens mij). Die S staat voor iets met synchroniseren ofzo. Maar dat begrijp ik niet helemaal.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wikipedia: SDRAM bied het wiki artikel geen antwoord?

mijn kennis met 72 pins SIMMS gaat niet verder dan Fast Page en EDO..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

SDRAM reageert per klokpuls, origineel 66 MHz en steeds sneller geworden tot meerdere GHzen tegenwoordig. Dat houdt dat er per klokpuls gegarandeerd iets gebeurt qua data lezen of schrijven, oftewel gesynchroniseerd met die puls. Dat maakt ook dat je 1 algemene bus kan maken voor communicatie tussen CPU, RAM en 'de rest' (insteekkaarten, drive controllers enz), oftewel de Front Side Bus. Dat scheelt een berg aan timing en buffer gedoe, niet alleen voor de CPU maar ook buiten de CPU om via zaken als DMA.

Origineel DRAM (achteraf zou je het ADRAM kunnen noemen, asynchroon) kon dat niet, omdat de snelheid van de lees of schrijfactie variabel was ten opzichte van de precieze actie. Dat hield in dat het geheugen als apart verhaal functioneerde op het moederbord en dat beperkte de bandbreedte enorm, het schaalde simpelweg niet mee met de ontwikkelingen op andere vlakken.

SIMM en DIMM slaan op hoe de modules aangesloten worden, een SIMM heeft 72 pinnetjes aan een kant, de DIMM van SDRAM 84 aan beide kanten, samen 168. SDRAM werkte vanaf het begin met een 64 bits geheugenbus en had daardoor veel meer pinnen nodig dan de 72 pins SIMM kon leveren, wat voor 32 bits was bedoeld. Dat bleek ook uit het feit dat je ze per paar moest plaatsen voor 64-bit geheugenbus CPU's als de Pentium.

• Ben M
Bedankt voor alle informatie. Een helder verhaal. Ik had al even op Wikipedia gekeken, maar daar begreep ik niet meteen alles van.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08
Ik geloof niet dat je 72 pin SDRAM hebt, dat is gewoon DRAM.

Op de pagina van je moederbord staat ook:
72 Pin DRAM in SIMM Socket

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:05
72 pins is Edo of fastpage. 70ns fastpage was veelal 486, 60ns Edo meer voor de pentiums.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ben M schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:25:.

Simpel, dat bestaat dus niet. Misschien dat sommige ebayhandelaren zulke termen nog verwisselen, maar in werkelijkheid betreft het dan óf 72 pins EDO DRAM (of nog ouder) óf 168 pins SDRAM.

• Ben M
Het leek mij ook al erg vreemd, 72 pin SDRAM. Bedankt voor alle reacties. Het is inderdaad zo dat ik geen “officiële” website of iets dergelijks heb gevonden waar een 72 pin edo SIMM, SDRAM module te vinden is. (Behalve op EBay en dergelijke). Het is aan mij verkocht (marktplaats) als 72 pin, 70ns SDRAM. (Niet dat het mij uitmaakt, als het maar in het moederbord werkt). Maar ik weet in het vervolg wel beter. Nogmaals bedankt.

• Ben M
meljor schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:05:
72 pins is Edo of fastpage. 70ns fastpage was veelal 486, 60ns Edo meer voor de pentiums.
Ik heb even gecheckt, de 90MHz pentium is compatibel met 70ns SIMM.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Nog een tip uit de oude doos, die CPU's waren doorgaans (relatief) enorm ver over te klokken. Dus stel je had een 100 MHz gehad, maar door je 70ns RAM op 60 MHz beperkt, dan had 120@2x60 of misschien wel 150@2.5x60 waarschijnlijk ook gewoon gewerkt. Die 10% lagere bussnelheid had een veel kleiner effect op je performance dan de 20-50% hogere kloksnelheid van de CPU.

Je zou met jouw 90 MHz model ook kunnen kijken of bijv 120@2x60 haalbaar is. Mits er wel een ventilatortje op geplaatst is, zeker in die tijd gebruikte sommige PC-bouwers nog wel eens passieve CPU-koelers (groot koelblok en de voedingsventilator voor de luchtstroom).

[Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 27-01-2023 10:38]

• Ben M
Bedankt voor de tips! Ik heb wel en socket 7 “heatsink” met ventilatortje erop.

• Ben M
Er zitten trouwens geen resten van koelpasta op de Pentium, werden die processoren ook wel zonder koelelement gebruikt destijds ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben M schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:42:
Er zitten trouwens geen resten van koelpasta op de Pentium, werden die processoren ook wel zonder koelelement gebruikt destijds ?
Nee, heatsink was noodzakelijk, maar koelpasta werd zelden toegepast. Kan absoluut geen kwaad dat alsnog wel te doen overigens.

Soittakaa Paranoid!

• Ben M
Bedankt! Zet ik die er gewoon op met wat koelpasta.

[Voor 72% gewijzigd door Ben M op 28-01-2023 10:33]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee