Toon posts:

Modulerende thermostaat, aantal schakelingen per uur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-03 13:31
Is er iemand die mij kan helpen met inzicht krijgen in het aantal schakelingen per uur met een modulerende thermostaat.

Heb sinds een paar maanden een Honeywell Lyric T6. Ik lees op internet dat deze eigenlijk modulerend de hele dag zacht zou moeten branden. Echter slaat mij ketel nu elke 5 minuten even aan en weer uit. Bijna de hele dag door.

Ik vind dit raar stook gedrag...

Heb toch nog steeds het idee dat het door de oude ketel komt uit 2006... Remeha avanta 28c.

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:36
Had je voorheen ook inzicht in het gedrag van je ketel? Als de ketel een te hoog vermogen heeft voor wat je afgiftesysteem kan verwerken, kan dit een typische uitkomst zijn.

OhSunnyDay

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo te zien meet je dat met een homewizard P1 meter aan je slimme meter? Houdt er rekening mee dat slimme meters sowieso maar eens per 5 min een update van het gasverbruik doorgeven. Meer detail dan dat ga je dus hoe dan ook niet zien op deze manier.

Dat verklaart nog niet per se de zaagtand die je nu ziet, maar wel even goed om in het achterhoofd te houden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:41
Ik heb dat geintje gehad met een Honeywell Chronotherm Vision Modulation ook met een Remeha avanta.

Daar klapperde op een gegeven moment de ketel iedere 10 minuten aan/uit, ook bij grotere warmtevraag, met de remeha isense werden de stook cycli veel groter/langer.

Repareren doe je zo.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07
Minimum vermogen van deze ketel is 6.2kW, de warmtevraag op dit moment is waarschijnlijk lager en kan ketel zijn vermogen niet kwijt. Als hij wel zou doorbranden op het minimum vermogen dan zou de temperatuur in je ruimte boven wat je ingesteld hebt op de thermostaat komen.Vaak gaan thermostaten dan een soort aan/uit regeling toepassen. Ook wel “ Low load control” genoemd bij Honeywell.

Kan je niet veel aan doen, alleen andere ketel waarschijnlijk, Intergas Xtreme gaat terug tot 3.6kW. Of meer radiatoren open zetten, maar dan ga je meer ruimte verwarmen, en dus meer energie kosten.

[Voor 12% gewijzigd door Stokertje op 26-01-2023 16:01]

• Sine
Stokertje,
Blijkbaar kan het wel, want de thermostaat van Remeha zelf had een heel ander regelgedrag.

De kamertemperatuur fluctueerde met die iSense ook wel iets meer, (enkele tienden graden) dus ik vermoed dat die Honeywell het "te goed" wilt doen.

En dat was niet heel afhankelijk van de warmtevraag overigens, de periodetijd van de Honeywell leek veel korter.

[Voor 24% gewijzigd door Sine op 26-01-2023 16:06]

Repareren doe je zo.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-03 15:19
Heb je hem als aan uit aangesloten of als opentherm?

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-03 16:46
Heb je al eens bij de ketel geluisterd wat die doet?
Ik denk namelijk hieraan: Gemiddeld zit je in de zaagtand op 0.02, mogelijk nog iets lager. Het zou maar zo eens kunnen zijn dat je in de buurt van de resolutie komt van wat doorgegeven wordt.

Wat je dan krijgt is dat er eigenlijk doorgegeven zou moeten worden b.v. 1000.000, 1000.0008, 1000.0016, 1000.0024, maar dat je door de lagere reolutie krijgt: 1000.000, 100.000, 1000.002, 1000.002, 1000.004
Dus een verbruik van: 0.00, 0.02, 0.00, 0.02. Met andere woorden: dankzij de afronding zie je een zaagtand, terwijl het verbruik constant is. De gasmeter werkt intern met een hogere resolutie dan op de P-poort

• Stokertje
Als de thermostaat overschakelt naar low load control door te weinig warmtevraag zou de ketel voor zover ik weet 6x per uur moeten aanslaan. Als het minimum vermogen van de ketel voor nu te hoog is, en je hebt low load control in de thermostaat uitgeschakeld kan je volgens mij juist hebben dat de ketel veel vaker aan/uit gaat.

Mogelijk kan je kijken of low load control “enabled” is? Zo niet deze dan aanzetten en kijken of het aantal schakelmomenten minder wordt.

• Stokertje
Sine schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:02:
Stokertje,
Blijkbaar kan het wel, want de thermostaat van Remeha zelf had een heel ander regelgedrag.

De kamertemperatuur fluctueerde met die iSense ook wel iets meer, (enkele tienden graden) dus ik vermoed dat die Honeywell het "te goed" wilt doen.

En dat was niet heel afhankelijk van de warmtevraag overigens, de periodetijd van de Honeywell leek veel korter.
Ja, zou kunnen, weet het regel gedrag van die Remeha thermostaat niet, maar 6.2kW minimum vermogen is voor veel huizen te hoog bij deze weersomstandigheden, continu op laag pitje doordraaien zoals TO verwacht gaat dan gewoon niet, dan heb je een ketel met lager minimum vermogen nodig.

• Stokertje
Sine schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:57:
Ik heb dat geintje gehad met een Honeywell Chronotherm Vision Modulation ook met een Remeha avanta.

Daar klapperde op een gegeven moment de ketel iedere 10 minuten aan/uit, ook bij grotere warmtevraag, met de remeha isense werden de stook cycli veel groter/langer.
De low load regeling van Honewell heeft 6 schakelingen per uur, en die mode wordt actief als het minimum vermogen te groot is voor de heersende omstandigheden. Dat klopt wel met die 10 minuten wat je zegt.

• Sine
HW heeft dat in latere thermostaten ook aangepast, ik heb nu een modulerende HW round hangen. En die is een stuk 'aardiger' voor de ketel. Ik heb nu een schakeling of 3 a 4 per uur.

Die chronotherm modulation was echt excessief.

Geen idee of dat iets van die thermostaat was of een combinatie thermostaat/ketel.

Dit is over 4 uur:

Met die chrono ging die ketel soms seconden nadat hij gestopt was weer stoken.

[Voor 31% gewijzigd door Sine op 26-01-2023 20:57]

Repareren doe je zo.

• Stanmy
Orion84 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:54:
Zo te zien meet je dat met een homewizard P1 meter aan je slimme meter? Houdt er rekening mee dat slimme meters sowieso maar eens per 5 min een update van het gasverbruik doorgeven. Meer detail dan dat ga je dus hoe dan ook niet zien op deze manier.

Dat verklaart nog niet per se de zaagtand die je nu ziet, maar wel even goed om in het achterhoofd te houden.
Klopt, maar als ik naast de ketel sta, dan hoor je het ook daadwerkelijk elke 5min aan en uit springen.

• Stanmy
DjAntoon schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:24:
Heb je hem als aan uit aangesloten of als opentherm?
Open therm uiteraard. Daarvoor hebben we de modulerende thermostaat gekocht.

• Stanmy
Stokertje schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:37:
Als de thermostaat overschakelt naar low load control door te weinig warmtevraag zou de ketel voor zover ik weet 6x per uur moeten aanslaan. Als het minimum vermogen van de ketel voor nu te hoog is, en je hebt low load control in de thermostaat uitgeschakeld kan je volgens mij juist hebben dat de ketel veel vaker aan/uit gaat.

Mogelijk kan je kijken of low load control “enabled” is? Zo niet deze dan aanzetten en kijken of het aantal schakelmomenten minder wordt.
Dit is een goede, ik kan deze instelling echter niet terug vinden. Jij misschien wel? Betreft een remeha avanta 28C

• Stanmy
Gramser schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:47:
Had je voorheen ook inzicht in het gedrag van je ketel? Als de ketel een te hoog vermogen heeft voor wat je afgiftesysteem kan verwerken, kan dit een typische uitkomst zijn.
Als antwoord hierop, voor allen. Ik lees veel mensen die schrijven dat je het max ketelvermogen moet verlagen. Dit heb ik geprobeerd, maar dat werkt niet. Volgensmij ook totale onzin met een modulerende thermostaat, want die regelt zowel de aanvoer temperatuur zelf, almede het vermogen.

Ik denk dus dat het inderdaad te laag draait, maar dit gedrag lijkt mij niet echt gezond voor de ketel. Tevens ook vervelend want de ketel hangt dichtbij en je hoort het elke keer aan en uitslaan :-)...

Maar.... Low load control, volgensmij? Als ik de grafiek bekijk, dan lijkt het alsof de ketel ook 5min aan gaat, en 5 min uit. Dat zou dan al op 6 schakelingen per uur uitkomen.

Tijd voor een nieuw ketel denk ik zo..... Volgensmij valt hier met een lager min vermogen nog wel wat winst te behalen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:10

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Stanmy
5 min aan en 5 min uit betekent effectief ongeveer de helft van het minimum vermogen van 6,2 kW (b.w.)
= ca. 3,1 kW effectief verwarmingsvermogen op dit moment (geschat).

Voor zover ik weet is het laagste minimum vermogen
bij een nieuwe HR-combiketel 3,6 kW (b.w.).
Het gaat dan om de meest populaire/bekende merken in NL.

Trouwens het zgn. "Cateye Pattern" in het HomeWizard plaatje komt door "interferentie" tussen
de aftastfrequentie van 5 minuten met de low-load aansturing ca. 5 min aan/ca. 5min uit tot stand
en is puur cosmetisch.

Anekdote: Mijn 22 jaar oude HR-combiketel (8,1 kW minimum) brand bijna de hele tijd in de "low-load" modus (HW Chronotherm Modulation) - tot nu toe zonder "gezondheidsproblemen".
Als ik de low-load uitzet worden de temperatuurschommelingen in de woonkamer (=referentieruimte)
veel groter, tot ca. 0,4°C, bij het opwarmen nog groter.
Maar dit komt natuurlijk deels door het grote minimum vermogen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Stokertje
Stanmy schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Dit is een goede, ik kan deze instelling echter niet terug vinden. Jij misschien wel? Betreft een remeha avanta 28C
Dit is een instelling in de thermostaat, niet in de ketel. Even alle documentatie en instelbare parameters van de thermostaat opzoeken. De meeste Honeywell thermostaten hebben deze functie volgens mij.

• Stokertje
De intergas Xtreme ketels gaan alledrie terug tot 3.6kW vokgens mij, dit is een van de ketels met het grootste modulatiebereik. Mogelijk zijn er inmiddels ook andere die zover terug gaan, maar dit was een paar jaar terug het geval.

• Stokertje
De low load control in deze thermostaat wordt laag-uit regeling genoemd. Het aantal schakelmomenten per uur kan je ook instellen (standaard 6), ik weet alleen niet of deze setting werkt op een Opentherm aangesloten thermostaat. Kwestie van proberen, mogelijk kan je hiermee het aantal schakelmomenten verminderen wanneer de laag-uit regeling actief is, dan werkt functioneert de thermostaat immers tijdelijk als aan/uit thermostaat

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:38
Stanmy schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:54:
[...]
Ik denk dus dat het inderdaad te laag draait, maar dit gedrag lijkt mij niet echt gezond voor de ketel. Tevens ook vervelend want de ketel hangt dichtbij en je hoort het elke keer aan en uitslaan :-)...

Tijd voor een nieuw ketel denk ik zo..... Volgensmij valt hier met een lager min vermogen nog wel wat winst te behalen.
Ik heb al enkele keren een post/topic van je gezien over dit zaagtandprobleem. Die van mij heeft dit ook 1,5 gedaan waarschijnlijk en heeft na 2 jaar zijn eerste beurt gehad (Remeha Avanta 35c). De ketel was hartstikke schoon en doet het prima.

Ik zou de informatie van kzin ter harte nemen, als ook de informatie van Stokertje (waarvoor dank, heb hetzelfde probleem en zelfde thermostaat). Ik ga mijn thermostaat op de laag-uit regeling zetten. Kijken wat er gebeurd. Daarna het aantal starts per uur naar 3 zetten als het bevalt met de minimale aantijd stapsgewijs omhoog brengen om het toch confortabel te houden. Ik ben benieuwd wat er gebeurd!

• Stanmy
BlackthunderAwf schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:03:
[...]

Ik heb al enkele keren een post/topic van je gezien over dit zaagtandprobleem. Die van mij heeft dit ook 1,5 gedaan waarschijnlijk en heeft na 2 jaar zijn eerste beurt gehad (Remeha Avanta 35c). De ketel was hartstikke schoon en doet het prima.

Ik zou de informatie van kzin ter harte nemen, als ook de informatie van Stokertje (waarvoor dank, heb hetzelfde probleem en zelfde thermostaat). Ik ga mijn thermostaat op de laag-uit regeling zetten. Kijken wat er gebeurd. Daarna het aantal starts per uur naar 3 zetten als het bevalt met de minimale aantijd stapsgewijs omhoog brengen om het toch confortabel te houden. Ik ben benieuwd wat er gebeurd!
Ben benieuwd naar jouw bevindingen en of het gas bespaard! Vind het erg jammer dat je het uit open therm zou moeten halen, heb de thermostaat juist gehaald vanwege de open therm communicatie. Dus wil daar ook gebruik van maken het liefst... Schakelingen per uur kunnen alleen aangepast worden met aan/uit communicatie.

[Voor 3% gewijzigd door Stanmy op 30-01-2023 09:14]

• Sine
Uit opentherm moet je zeker niet willen. En als het dan niet blijkt te lukken met deze thermostaat dan zou ik eerder naar een andere thermostaat kijken.

Zoals gezegd, De Isense van Remeha werkt prima. En de honeywell round modulation (de laatste versie) ook.

Aansturen van de thermostaat doe ik via de opentherm gateway:
https://otgw.tclcode.com/
https://www.nodo-shop.nl/...11-opentherm-gateway.html

Repareren doe je zo.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee