• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online

Het kleine camouflagetopic - Deel 1

Waarom dit topic?
Camouflage is binnen diverse vakgebieden en hobby’s een onderwerp waar veel over wordt gediscussieerd. Is camouflage zinvol en zo ja, welke camouflage werkt het beste? Ook fotografen en videografen gebruiken regelmatig camouflage om zowel zichzelf als hun apparatuur minder zichtbaar te maken. Op Tweakers wordt er echter nog weinig over gesproken. Met dit topic probeer ik daar verandering in te brengen.
Wat is camouflage?
Volgens Wikipedia is camouflage “het zodanig toepassen van kleur, tekening en vorm dat een normalerwijs zichtbaar object tegen zijn achtergrond verdwijnt of moeilijker wordt herkend.” Van Dale spreekt over het onzichtbaar of onopvallend maken en maskeren.

Een bekend voorbeeld van camouflage is uiteraard de kleding en uitrusting van militairen, die meestal uit een vlekkenpatroon van meerdere zorgvuldig gekozen kleuren bestaat. Denk bijvoorbeeld aan het oude Woodland-patroon en het Netherlands Fractal Pattern (NFP). NFP is het nieuwe camouflagepatroon dat TNO in samenwerking met het ministerie van Defensie heeft ontwikkeld voor onze krijgsmacht. Op YouTube staan diverse filmpjes die laten zien wat de effectiviteit van camouflage is, zoals deze.

NFP-Green (Bron: Ministerie van Defensie - www.defensie.nl)

Eén van de meest aansprekende voorbeelden van camouflage is misschien wel de ghillie suit, die niet alleen gebruikmaakt van schutkleuren, maar bijvoorbeeld ook de vorm van de drager wijzigt én de omgeving nabootst. Al dan niet door vegetatie aan het kledingstuk te bevestigen.

Niet alleen militairen gebruiken camouflage, maar bijvoorbeeld ook jagers, airsofters en dieren zelf maken er veelvuldig gebruik van. Denk onder andere aan de wandelende tak, de bladstaartgekko en de kameleon.
Camouflage door foto- en videografen
Wilde dieren proberen over het algemeen zo veel mogelijk afstand te houden tot mensen. Vaak hebben ze ons al in de gaten voordat we ons perfecte plaatje hebben geschoten. Ook (natuur)foto- en videografen gebruiken daarom regelmatig camouflage om zichzelf en/of apparatuur minder zichtbaar te maken. Door kleding te dragen die opgaat in de omgeving waarin ze zich begeven. Door zichzelf te verstoppen in het riet langs de waterkant, of door bijvoorbeeld in een camouflagetentje te zitten. Als ik op pad ga, draag ik meestal kleding van Fjallraven in de kleur ‘dark olive’. Een ghillie suit zie ik mijzelf nog niet zo snel dragen.

Eén van mijn eigen lenzen is de EF 70-200mm f/2.8L IS III USM. Een toplens, maar tegelijkertijd niet de meest geschikte lens voor het fotograferen van wildlife. Niet alleen vanwege het beperkte zoombereik, ook vanwege de witte kleur die erg opvalt tussen de groen- en bruintinten in de natuur. Zelfs in stad trek je met zo’n witte toeter al snel de aandacht van de mensen om je heen. Vaak niet het soort aandacht waarop je zit te wachten. Daarom heb ik ervoor gekozen mijn lens te camoufleren met een matte vinyl wrap van 3M met een camouflagepatroon van Mossy Oak. Anderen camoufleren hun lenzen vaak met neopreen.

Matte vinyl wrap van 3M met camouflagepatroon Obsession van Mossy Oak (Bron: eigen foto Squawk)
Taboe in Nederland?
Zelf ben ik ervan overtuigd dat camouflage helpt bij het fotograferen en filmen van wildlife. Tegelijkertijd krijg ik de indruk dat het in het buitenland gangbaarder is om tijd en geld te investeren in camouflage. Ik las zelfs op een Nederlandse website dat er mogelijk een taboe rust op camouflagekleding bij natuurfotografen in Nederland. Hardop werd de vraag gesteld of Nederlandse fotografen bang zijn om geassocieerd te worden met jagers, of dat zij het wellicht zinloos of belachelijk vinden om je te verstoppen in een 'rambo-outfit'.

Wat doe jij om jezelf in de natuur te camoufleren? Kun je jouw ervaringen met camouflage delen met andere fotografen en videografen op Tweakers die graag erop uitgaan? Wat werkt voor jou wel en wat werkt in de praktijk voor jou juist niet? :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb om mijn telelenzen van die neopreen banden met realtree camo van Lenscoat. Of het echt werkt qua camo vind ik lastig te zeggen, maar zelfs als dat niet zo is dan vormt het in elk geval nog wat bescherming voor de lens.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:40:
Ik heb om mijn telelenzen van die neopreen banden met realtree camo van Lenscoat. Of het echt werkt qua camo vind ik lastig te zeggen, maar zelfs als dat niet zo is dan vormt het in elk geval nog wat bescherming voor de lens.
RealTree en Mossy Oak zijn inderdaad twee grote namen in de wereld van camouflage. Vooral in de Verenigde Staten krijg ik de indruk.

Voor het camoufleren van mijn lenzen heb ik ook gekeken naar neopreen lens covers van merken als easyCover en LensCoat omdat ze de lens niet alleen camoufleren, maar zoals je zelf ook schrijft omdat ze bescherming bieden tegen stoten en krassen. Een ander voordeel is de beschikbaarheid in Nederland. De nadelen vond ik persoonlijk de prijs en het feit dat er alsnog zand en dergelijke tussen de lens en de cover kunnen komen. Daarom heb ik ervoor gekozen om mijn lenzen te camoufleren met vinyl wrap. Beschermt enigszins tegen krassen, er kan geen zand tussen komen én het kost een paar tientjes voor een rol van circa 15 bij 200 cm. Genoeg materiaal om meerdere lenzen of een lens en een statief mee te wrappen. Een groot nadeel is de beschikbaarheid in Nederland.

Zijn er verder nog zaken waar je wat betreft camouflage rekening mee houdt als je op pad gaat? Kledingkeuze bijvoorbeeld, of neem je weleens een camouflagetentje mee?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Qua kleding is dat in mijn geval meestal gewoon normale outdoor kleding, waarbij ik doorgaans sowieso geen hele felle kleuren draag (dus veel zwart/grijs/bruin/groen). Maar geen echte camo kleding. Heb wel nog een camo net liggen wat ik wel eens gebruikt heb om onder/achter te gaan zitten of om grote openingen in een observatie hut/scherm wat kleiner te maken. Maar sowieso de laatste tijd niet heel actief bezig geweest met natuurfotografie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee