Het kleine camouflagetopic - Deel 1
Waarom dit topic?
Camouflage is binnen diverse vakgebieden en hobby’s een onderwerp waar veel over wordt gediscussieerd. Is camouflage zinvol en zo ja, welke camouflage werkt het beste? Ook fotografen en videografen gebruiken regelmatig camouflage om zowel zichzelf als hun apparatuur minder zichtbaar te maken. Op Tweakers wordt er echter nog weinig over gesproken. Met dit topic probeer ik daar verandering in te brengen.Wat is camouflage?
Volgens Wikipedia is camouflage “het zodanig toepassen van kleur, tekening en vorm dat een normalerwijs zichtbaar object tegen zijn achtergrond verdwijnt of moeilijker wordt herkend.” Van Dale spreekt over het onzichtbaar of onopvallend maken en maskeren.Een bekend voorbeeld van camouflage is uiteraard de kleding en uitrusting van militairen, die meestal uit een vlekkenpatroon van meerdere zorgvuldig gekozen kleuren bestaat. Denk bijvoorbeeld aan het oude Woodland-patroon en het Netherlands Fractal Pattern (NFP). NFP is het nieuwe camouflagepatroon dat TNO in samenwerking met het ministerie van Defensie heeft ontwikkeld voor onze krijgsmacht. Op YouTube staan diverse filmpjes die laten zien wat de effectiviteit van camouflage is, zoals deze.
NFP-Green (Bron: Ministerie van Defensie - www.defensie.nl)
Eén van de meest aansprekende voorbeelden van camouflage is misschien wel de ghillie suit, die niet alleen gebruikmaakt van schutkleuren, maar bijvoorbeeld ook de vorm van de drager wijzigt én de omgeving nabootst. Al dan niet door vegetatie aan het kledingstuk te bevestigen.
Niet alleen militairen gebruiken camouflage, maar bijvoorbeeld ook jagers, airsofters en dieren zelf maken er veelvuldig gebruik van. Denk onder andere aan de wandelende tak, de bladstaartgekko en de kameleon.
Camouflage door foto- en videografen
Wilde dieren proberen over het algemeen zo veel mogelijk afstand te houden tot mensen. Vaak hebben ze ons al in de gaten voordat we ons perfecte plaatje hebben geschoten. Ook (natuur)foto- en videografen gebruiken daarom regelmatig camouflage om zichzelf en/of apparatuur minder zichtbaar te maken. Door kleding te dragen die opgaat in de omgeving waarin ze zich begeven. Door zichzelf te verstoppen in het riet langs de waterkant, of door bijvoorbeeld in een camouflagetentje te zitten. Als ik op pad ga, draag ik meestal kleding van Fjallraven in de kleur ‘dark olive’. Een ghillie suit zie ik mijzelf nog niet zo snel dragen.Eén van mijn eigen lenzen is de EF 70-200mm f/2.8L IS III USM. Een toplens, maar tegelijkertijd niet de meest geschikte lens voor het fotograferen van wildlife. Niet alleen vanwege het beperkte zoombereik, ook vanwege de witte kleur die erg opvalt tussen de groen- en bruintinten in de natuur. Zelfs in stad trek je met zo’n witte toeter al snel de aandacht van de mensen om je heen. Vaak niet het soort aandacht waarop je zit te wachten. Daarom heb ik ervoor gekozen mijn lens te camoufleren met een matte vinyl wrap van 3M met een camouflagepatroon van Mossy Oak. Anderen camoufleren hun lenzen vaak met neopreen.
Matte vinyl wrap van 3M met camouflagepatroon Obsession van Mossy Oak (Bron: eigen foto Squawk)
Taboe in Nederland?
Zelf ben ik ervan overtuigd dat camouflage helpt bij het fotograferen en filmen van wildlife. Tegelijkertijd krijg ik de indruk dat het in het buitenland gangbaarder is om tijd en geld te investeren in camouflage. Ik las zelfs op een Nederlandse website dat er mogelijk een taboe rust op camouflagekleding bij natuurfotografen in Nederland. Hardop werd de vraag gesteld of Nederlandse fotografen bang zijn om geassocieerd te worden met jagers, of dat zij het wellicht zinloos of belachelijk vinden om je te verstoppen in een 'rambo-outfit'.Wat doe jij om jezelf in de natuur te camoufleren? Kun je jouw ervaringen met camouflage delen met andere fotografen en videografen op Tweakers die graag erop uitgaan? Wat werkt voor jou wel en wat werkt in de praktijk voor jou juist niet?