Vraag

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-03 16:10
Hallo allemaal,

Ik heb een game PC met een ASUS PRIME A520M-A II moederbord. Beetje dom dat ik er niet tijdens mijn aankoop naar keek, maar deze heeft helaas geen onboard bluetooth functie. Ik wil toch graag mijn PS5 controller draadloos koppelen zodat ik vanaf de bank kan gamen (PC is gekoppeld aan de TV voor de bank dmv een HDMI 2.1 kabel van 15 meter).

Ik heb dus 3 verschillende 5.1 bluetooth dongle's aangeschaft (mocht het nodig zijn kan ik de links posten), maar alle 3 hadden ze een slecht bereik. Zodra ik 2 meter van de PC vandaan ga, begint de controller al heftige input delay te vertonen. Ja, de dongle's zitten in een USB 3.2 poort. Ik krijg dus geen stabiele bluetooth verbinding via dongle's.

Mijn vraag aan jullie is: zou een onboard bluetooth optie meer uitkomst bieden of raden jullie toch echt aan om gewoon een PS5 kabel van 6m aan te schaffen?

Of het kan zijn dat ik natuurlijk ook iets fout doe qua instellingen? Want ik heb ook artikelen gelezen waarbij ze claimen dat bluetooth dongle's zelfs een grotere range bieden t.o.v. onboard.

Bedankt!

[Voor 8% gewijzigd door sytrusze op 26-01-2023 14:32]

Alle reacties

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-03 16:44
Kan je die bluetooth dongle niet met een verlengkabel verlengen tot waar je zit? Bijv. langs de HDMI kabel en bij de TV laten uitkomen?

• jeroen3
  • Laatst online: 22:20
Ik neem aan deze je hem wel in de voorkant van je PC hebt gebruikt?

Een PCI-express bluetooth kaart zou kunnen helpen, die hebben meestal een losse antenne.
Maar je zou ook nog wat kunnen uitproberen met een USB verlengsnoer en de locatie van de dongle.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:28
misschien een domme opmerking, maar zitten de dongles aan de voor of achterkant van de kast? de inhoud van de kast kan volgens mij gewoon het signaal wat blokkeren of verstoren.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:19

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wat je sowieso kan proberen is een USB verlengkabel, of een USB2 poort.
Het is algemeen bekend dat bij Zigbee sticks (die werken in dezelfde frequency range) niet heel blij zijn als deze in de buurt van een USB 3 controller leven, dat levert blijkbaar interference op. Ik vermoed dat dat bij bluetooth ook wel eens het geval kan zijn. Een verlengkabeltje om je dongle verder van je PC te leggen is dan een simpele oplossing.

Android developer & dürüm-liefhebber

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:15
Meestal presteren losse dongles juist beter voor WiFi en/of BT omdat ze niet verstopt zitten achter een metalen computerbehuizing en je ze met een kabeltje op een fatsoenlijke plek kan (ver)leggen.

Gaat het om van die mini-dongles:

Mijn eigen ervaring is dat die na 3-4m al niet helemaal geweldig meer zijn voor low-latency toepassingen als controllers.

[Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 26-01-2023 14:36]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kan je niet gewoon de PC dichterbij zetten? Een HDMI kabel van 15 meter is ook wel erg lang, toch? :)
Dat het HDMI signaal sterk genoeg blijft over die lengte, verbaasd mij stiekem ook een beetje.

Een andere optie kan zijn om de Steam Link te kopen. Die leg je dan in de buurt van de TV en dan pair je de controller met de Steam Link. Volgens mij ben je er dan ook. Zie bijvoorbeeld uitvoering: Valve Steam Link

[Voor 75% gewijzigd door CH4OS op 26-01-2023 14:51]

• sytrusze
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik dacht juist altijd: een verlengsnoer = nog meer delay omdat je het signaal verlegd. Maar ik ga het zeker proberen, goede tip!

@CH4OS Dat Steam Link ideetje is ook een goeie, ook zeker het proberen waard. Ik ga er eens ff naar kijken bedankt!
CH4OS schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:39:
Kan je niet gewoon de PC dichterbij zetten? Een HDMI kabel van 15 meter is ook wel erg lang, toch? :)
Dat het HDMI signaal sterk genoeg blijft over die lengte, verbaasd mij stiekem ook een beetje.
Dat is helaas niet mogelijk. De 15m HDMI kabel werkt overigens prima! 120hz op mijn TV en met muis en toetsenbord geen delay, dus wat dat betreft ben ik meer dan tevreden! Mijn TV en PC zitten op ongeveer 6m uit elkaar vandaan, alleen heb ik bewust een langere genomen zodat deze in de plinten rondom de muren kan wegwerken :)
D4NG3R schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:35:
Gaat het om van die mini-dongles:

[Afbeelding]

Mijn eigen ervaring is dat die na 3-4m al niet helemaal geweldig meer zijn voor low-latency toepassingen als controllers.
Klopt ja, alle 3 waren het van die mini 5.1 dongle's. Ik heb dezelfde ervaring als jij.

[Voor 27% gewijzigd door sytrusze op 26-01-2023 16:26]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-03 17:03

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

sytrusze schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:25:
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik dacht juist altijd: een verlengsnoer = nog meer delay omdat je het signaal verlegd. Maar ik ga het zeker proberen, goede tip!

@CH4OS Dat Steam Link ideetje is ook een goeie, ook zeker het proberen waard. Ik ga er eens ff naar kijken bedankt!

[...]

Dat is helaas niet mogelijk. De 15m HDMI kabel werkt overigens prima! 120hz op mijn TV en met muis en toetsenbord geen delay, dus wat dat betreft ben ik meer dan tevreden! Mijn TV en PC zitten op ongeveer 6m uit elkaar vandaan, alleen heb ik bewust een langere genomen zodat deze in de plinten rondom de muren kan wegwerken :)

[...]

Klopt ja, alle 3 waren het van die mini 5.1 dongle's. Ik heb dezelfde ervaring als jij.
Theoretisch is dat inderdaad zo; een langere kabel levert vertraging op, maar dat is misschien niet eens meetbaar. Dat levert je echt geen latency issues op.

• D4NG3R
sytrusze schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:25:
Klopt. Zo'n 0.000005054001ms per (1) m koper. :+
(Na ~100KM dus ~1ms round-trip)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-03 17:03

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@D4NG3R we zijn in vorm vandaag of niet?

• sytrusze
Hahah dan is een verlengsnoer, denk ik, de beste oplossing tot nu toe. Heb even gekeken naar dat Steam Link kastje en opzich is het niet verkeerd, alleen ben je dan toch weer afhankelijk van je internetverbinding etc. Ik game toch liever via HDMI dan via netwerk streamen, alleen de controller zou ik wel graag draadloos willen.

Al moet ik zeggen dat ik soms ook op 1m van mn PC soms het gevoel heb dat de bluetooth connectiviteit niet helemaal op en top is met mijn Bluetooth mini dongle. Wellicht dat zo’n grotere dongle iets stabieler is?

• D4NG3R
Altijd toch? :Y

@sytrusze Je spreekt in de TS over '6M PS5 kabel halen', maar ook van 15M aan HDMI kabel. Hoe ver is het nu precies van bank naar PC? >5M over USB (al helemaal 3 en hoger) is meestal vrij iffy zonder versterkers.

[Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 26-01-2023 16:38]

• sytrusze
Bank naar PC = ong 3/4m. Maar heb een grote bank dus als er een tweede persoon mee komt gamen zit die op 5/6m.

Pc naar TV = ong 5/6m

Bank naar TV = ong 3m

• D4NG3R
Dan zou ik zeggen pak lekker een USB verlengkabel van 2-3m zodat dat ding wat dichterbij/centraler ligt. Waarschijnlijk ben je er dan al. :)

• sytrusze
Hmm denk dat dat de beste optie is dan indd. Ik ga het eens proberen, bedankt allemaal!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:23

sapphire

Die-hard pruts0r

15m kabel met 6m tussen PC en TV heb je zo, dat is hier in huis namelijk ook het plan ooit.

6m breedte huis, 2x1,5m uit de wand dus 9m en dan nog een stukje omhoog/wegwerken/speling en je komt ruim boven de 10m uit en dan snel op een 15m kabel.

Hier staat de bank 3~4m van de PC en met een onboard kaartje(=m.2 kaartje die ook gewoon op BT/WiFi PCIe kaartjes zit) en 2 relatief kleine antenne’s gaat dat gewoon met een Xbox controller.
Heb als reserve grotere antennes liggen maar dit werkt eigenlijk goed. Die antennes zijn enorm in vergelijking met zo’n dongle dat wel…

Gabriël ITX

• sytrusze
sapphire schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:06:
6m breedte huis, 2x1,5m uit de wand dus 9m en dan nog een stukje omhoog/wegwerken/speling en je komt ruim boven de 10m uit en dan snel op een 15m kabel.
Precies dat dus _/-\o_

Ps. wat betreft de USB verlengkabel heb ik nu een 3.0 kabel besteld. Maakt dat nog verschil of moet het echt 3.2 zijn, of nog beter een 2.0 ivm wat @Mavamaarten zei:
Mavamaarten schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:33:
Wat je sowieso kan proberen is een USB verlengkabel, of een USB2 poort.
Het is algemeen bekend dat bij Zigbee sticks (die werken in dezelfde frequency range) niet heel blij zijn als deze in de buurt van een USB 3 controller leven, dat levert blijkbaar interference op. Ik vermoed dat dat bij bluetooth ook wel eens het geval kan zijn. Een verlengkabeltje om je dongle verder van je PC te leggen is dan een simpele oplossing.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:23

sapphire

Die-hard pruts0r

sytrusze schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:26:
[...]

Precies dat dus _/-\o_

Ps. wat betreft de USB verlengkabel heb ik nu een 3.0 kabel besteld. Maakt dat nog verschil of moet het echt 3.2 zijn, of nog beter een 2.0 ivm wat @Mavamaarten zei:

[...]
Als je alleen die dongle wilt verlengen is 2.0 al voldoende, 3.0 is nice to have maar niet nodig.

2 is makkelijker bij langere lengtes maar sowieso zou ik niet langer gaan dan 5m. Daarboven heb je een actieve versterker nodig maar persoonlijk vind ik het een hoop gedoe en heb ze vaak genoeg zien sneuvelen :(

Gabriël ITX

• sytrusze
Hmm oke duidelijk, bedankt. Ik ga het even testen, meer info volgt later!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:19

Mavamaarten

Omdat het kan!

sytrusze schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:26:
[...]

Precies dat dus _/-\o_

[...]
Maakt niet uit. Ik had het over de controller die nabij een usb3 poort zit. Als je een verlengkabel gebruikt dan zit je er qua afstand genoeg van verwijderd.

Android developer & dürüm-liefhebber

• sytrusze
Ah super, thanks!

• sytrusze
sytrusze schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:05:
Hmm oke duidelijk, bedankt. Ik ga het even testen, meer info volgt later!
Zoals beloofd: dit werkt prefect! Zelfs op 5m, geen connectiviteit issues.
Conclusie: USB verlengkabel is de oplossing!. Bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee