Vraag

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-03 08:48

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Topicstarter
Ik zoek een?
Vervanging van mijn huidige Qnap NAS TS451

Wat is je budget?
Best bang for buck maar laten we zeggen tot max 600 euro ex disks

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
QNAP / Synology zelfbouw van eenzelfde of betere kwaliteit I don't care als het maar goed is en een fijne bang for buck

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige 4bay Qnap 451 is oud, en niet perse te traag maar om niet een keer wakker te worden met een defecte nas is hij gezien zijn leeftijd (ruim 5 jaar) echt aan vervanging toe.

Gezien ik hem ook intensief gebruik voor een lading containers en voorheen voor het draaien van 2 Linux doosjes in VM heb ik er 16GB in gebropt (Niet supported by Qnap maar werkt prima).
Echter gezien deze virtualisatie ambitie zoek ik dus een fijne snellere replacement waar ik ook nog het nodige aan storrage (in Raid config) in kan proppen (huidige NAS zit 4 x 2TB disks in).
Maar ik zie door de bomen van CPU's het bos niet meer, en met de combi met flash heb ik geen idee meer wat wijsheid is.

Snelheid storrage is geen primair doel, betrouwbaarheid van storrage (RAID oid) wel.
Heb nog ergens een 512Gb M2 reepje rondslingeren dus mocht ik die nog handig in kunnen zetten voor caching oid zou dat mooi zijn meegenomen.

Wie wo wie is al ingelezen en kan me meenemen in een fijn advies ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Beste antwoord (via cyclone op 27-01-2023 08:36)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:22
Ik zou echt geen 453D meer kopen nu er een 464 is:

https://nascompares.com/g...s-ts-453d-nas-comparison/

Standaard ondersteuning voor 2 nvme-ssd's, 30% snellere cpu, 10 Gbit USB ipv 5 Gbit en geheugen is uitbreidbaar tot 16 GB (officieel) of 64 (onofficieel), 2 jaar nieuwer, dus waarschijnlijk langere ondersteuning.

Voor € 25,- extra.

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57
Waarom niet gewoon de opvolger?
uitvoering: QNAP TS-453D, 8GB ram, zonder harde schijven

Een ssd als caching laten werken is een kwestie van configureren na inpluggen: https://www.qnap.com/solution/ssd-advantage/nl-nl/

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Omdat ik niet perse aan qnap hang en er wellicht betere keuzes zijn, met name qua cpu kan ik het niet meer bijhouden en vraag ik me dus hier even hardop af of dit wel de slimste keuze is.

Alle opties nog even open dus.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-03 09:25
Op zich vind ik 5 jaar nog niet heel oud, en leeftijd alleen zou voor mij geen reden zijn voor vervanging.
Het voornaamste wat slijt zijn de disks.
Maar als je die in RAID hebt geconfigureerd mag er gewoon eentje uitvallen zonder problemen.

Ik denk dat je wat wensen moet verzamelen en een lijstje kandidaten moet maken.

Bijvoorbeeld de QNAP TS-453D heeft 4 bays en kost ongeveer EUR 623.
Bij de concurrent Synology kon je dan vermoedelijk uit bij de DS-923+ voor EUR 620.

De qnap heeft een Intel Celeron J4125 processor.
De synology een AMD Ryzen R1600.
Die zijn redelijk aan elkaar gewaagd.

De qnap heeft 8GB geheugen, maar dit is niet uit te breiden.
De synology heeft 4GB maar is uitbreidbaar naar 32

Wat vind je zelf nog meer belangrijk?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57
Op deze site kun je wat cpu vergelijken:
https://www.cpubenchmark.net/compare/2167vs3667vs2984

451: J1800
uitvoering: QNAP TS-453D, 4GB ram, zonder harde schijven J4125
uitvoering: Synology DiskStation DS923+ (zonder harde schijven) AMD ryzen 5 1600

Dit zijn 2 nassen die bij je prijs in de buurt liggen maar geheugen wil je waarschijnlijk wel uitbreiden.
De prijs van nieuwe synology valt mij reuzen mee ten opzichte wat ik had verwacht.

Ik heb zelf de 453D en draai er nextcloud en HA vm`s op, een pihole docker. survialance, syncthing en wireguard apps op. Mocht ik er nu een aanschaffen zou het misschien de 923+ worden maar wat betreft CPU heb ik eigenlijk geen problemen.

[Voor 26% gewijzigd door Tazzios op 26-01-2023 15:11]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• White Feather
Ik zou echt geen 453D meer kopen nu er een 464 is:

https://nascompares.com/g...s-ts-453d-nas-comparison/

Standaard ondersteuning voor 2 nvme-ssd's, 30% snellere cpu, 10 Gbit USB ipv 5 Gbit en geheugen is uitbreidbaar tot 16 GB (officieel) of 64 (onofficieel), 2 jaar nieuwer, dus waarschijnlijk langere ondersteuning.

Voor € 25,- extra.

• cyclone

cyclone

Topicstarter
NasCompares .. damn die had ik nog niet op het netvlies dank !
Nou precies vanwege de opmerking van @White Feather , ik ben niet up to date en klakkeloos de opvolger kiezen is niet altijd de meest slimme keuze :-)

• White Feather
Er is overigens ook nog een 453E, maar die is wel een stuk duurder (ook wel nieuw), maar ik zie weinig voordelen boven de 464, behalve dat die standaard 8 GB geheugen heeft.

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Thanks allen !
Met nascompares kom ik er wel uit.
Denk dat het zelfbouw gaat worden zodat ik een cleane docker omgeving heb want de container station van Qnap maakt het leven (op de cli / met docker compose) onnodig complex.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee