Toon posts:

Kan ik tv coax kabels gebruiken voor internet signaal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• speedwell
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De situatie:

De vorige bewoner van mijn huis heeft overal tv-coax aangelegd in elke kamer.
Echter gebruiken wij die kabels niet en bungelen er nu 4 van die f-connector kabels los in de meterkast.

De vraag:

Kan ik dmv deze adapter een coax kabel op mijn modem in de meterkast aansluiten om vervolgens met een adapter (die ik nog niet gevonden heb (tips?)), van tv-coax naar rj45 te gaan. En deze aan de computer te hangen voor internet?

Dat zou enorm schelen om geen UTP kabels door mijn huis te moeten trekken.

Alvast bedankt voor je reactie.

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Nee. Waar jij naar op zoek bent is MoCA.

Of het betere (en goedkopere) alternatief; Vervang die dingen met daadwerkelijke ethernetkabels. Als je bestaande kabels vervangt is dat vaak vrij makkelijk; nieuwe kabel aan de oude vastknopen en dan de oude er aan de andere kant uit trekken. Trek je de nieuwe direct de muur in. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat je zoekt is MoCA. Dat is ethernet over COAX.

Maar een andere wat meer futureproof oplossing is via de COAX kabels nieuwe CAT6 kabels trekken, dus de kabels in huis vervangen. Als dat een beetje gaat zou ik voor die optie gaan.

@D4NG3R , waarom was je nu net eerder? Ik geef de schuld aan de latency :P

[Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 26-01-2023 13:51]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
En om dat laatste te testen: laat een persoon een beetje trekken/duwen aan de coax kabel terwilj iemand anders op de andere plek kijkt / losjes vasthoudt. Als dat eenvoudig gaat dan is het vervangen van de kabels vaak een fluitje van een cent.

• speedwell
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reacties.
Jammer dat het niet op die manier kan.

En wij hebben ooit eens automatische zonnewering aangelegd en de electricien had stroom nodig om die dingen aan te sluiten. Hij bedacht toen om de coax te vervangen voor electra (omdat wij het toch niet gebruikten). Echter heeft hij met zijn collega er geen beweging in gekregen. Dus ik denk dat het niet makkelijk zal gaan.

Nogmaals bedankt. :)

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En als je de Coax wil behouden dan kun je er ook nog voor kiezen om een combi kabel van coax en UTP te trekken:

Cat6 en coax kabel - Deze gecombineerde kabel bestaat uit een Cat6 en een coax kabel. Hierdoor hoef je maar één kabel te gebruiken voor zowel internet als televisie. De kabels zijn plat naast elkaar verlijmd, waardoor je ze eenvoudig door een standaard doorvoerbuis kunt trekken.

doe je er zo'n WCD bij: https://imgur.com/a/GYRzQNE

[Voor 15% gewijzigd door njitter op 26-01-2023 13:59]

• speedwell
  • Niet online
Even gezochte op MoCA adapters.
Dit soort producten helpen daar ook niet bij?

@njitter, bedankt voor de optie. Echter hebben wij niet eens TVs in huis. :P

[Voor 21% gewijzigd door speedwell op 26-01-2023 14:02]

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-03 16:55
speedwell schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:55:

En wij hebben ooit eens automatische zonnewering aangelegd en de electricien had stroom nodig om die dingen aan te sluiten. Hij bedacht toen om de coax te vervangen voor electra (omdat wij het toch niet gebruikten). Echter heeft hij met zijn collega er geen beweging in gekregen. Dus ik denk dat het niet makkelijk zal gaan.

Ik denk dat dat een gevalletje pech is geweest ik heb zelf in mijn huidige woning 7 coax aansluiting vervangen voor UTP contacten vrijwel allemaal aan de Coax getaped en trekken maar, daarnaast nog een aantal in loze leidingen met een trekveer die zou ik sowieso vast aanschaffen mocht het niet lukken met tape/coax.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
speedwell schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:01:
Even gezochte op MoCA adapters.
Dit soort producten helpen daar ook niet bij?

@njitter, bedankt voor de optie. Echter hebben wij niet eens TVs in huis. :P
Dat soort adapters zoek je. Hirschmann INCA is ook een bekende MoCA adapter.

• speedwell
  • Niet online
Groentjuh schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:10:
[...]

Dat soort adapters zoek je. Hirschmann INCA is ook een bekende MoCA adapter.
Thanks! Ik ga eens rondkijken. Dit biedt weer mogelijkheden. :)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
@Hann1BaL Great minds think alike, al vind ik de Duitse versie leuker: zwei Dumme, ein Gedanke. :>

@speedwell dat artikel bedoeld het goed, maar gaat een beetje van hot naar her. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de adapters welke @Groentjuh hierboven aanraad zie ik vaker langs komen. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

speedwell schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:55:

Even terzijde:
Als je 3 van de 4 kabels (om maar wat te noemen) kunt vervangen heb je ook dikke winst. Dus 1 vaste kabel betekent niet dat de andere het niet waard zijn om te checken. kabel vervangen is echt beter dan converters..

• speedwell
  • Niet online
@Hann1BaL zal ik onthouden. Ik heb hier al wifi versterkers in huis, maar met name video calls (met 5+ video streams) blijft al niet stabiel. En juist de studie/werkkamer, waar het om gaat, zit die kabel die zo vast zit.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:40
speedwell schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:23:
@Hann1BaL zal ik onthouden. Ik heb hier al wifi versterkers in huis, maar met name video calls (met 5+ video streams) blijft al niet stabiel. En juist de studie/werkkamer, waar het om gaat, zit die kabel die zo vast zit.
Wifi repeaters en versterkers lijken handig op papier, maar praktijk valt tegen vooral als je "hoofd" wifi signaal al zwak(ker) is.
Ik heb hier in huis ook MoCa adapters van Hirschman, werkt super en stabiel (en volle 1Gbps snelheid).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee