• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-02 09:57
Ik heb een aantal partijen laten komen en ik wil graag jullie input. Ik heb al een keuze gemaakt op twee partijen. Schuin dak twee helften West en Oost georiënteerd.

Ik verbruik nu maar 2400kw maar ik woon nu alleen en verwacht samen te gaan wonen in dit huis en mogelijk op termijn kinderen. Ik verwarm steeds meer met airconditioning dus verbruik gaat ook zo omhoog.

1.
10x sunpower P6 405wp full black
Huawei omvormer sun2000 3.68ktl-l1
Totaal vermogen 4050, opbrengst 3400kw
Totaal prijs: 6700 euro

2.
12x jinko neo n-type tiger jkm420n all black
Huawei sun2000 4ktl-l1
2x Huawei 450w optimizer (volgens hem hebben twee panelen iets van schaduw van een kleine schoorsteen
Totaal vermogen 5040, opbrengst 4049kw
Totaal prijs: 6500 euro

De jinkos heeft een hogere opbrengst maar met meer panelen, daar kan 1 of 2 panelen vanaf voor ongeveer 400 euro per paneel all in.

De boom op de foto is weg, ik heb geen andere schaduw, oriëntatie is op het noorden.

Waar zouden jullie voor gaan en waarom?

Klopt het dat de jinko's dezelfde degradatie hebben als de sunpowers?

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:12
Opbrengst simulaties hangen meer af van de gebruikte tool dan van de gebruikte panelen. Voor de panelen geldt dat je van de specificaties uit kunt gaan, 420 Wp is 420 Wp. Dus ik zou kijken met welke oplossing je zoveel mogelijk Wp op je dak krijgt. En het advies hier op het forum is in 1x zoveel mogelijk leggen als je budget toelaat (installatiekosten betaal je al, dus ieder volgend paneel wordt goedkoper. En saldering wordt straks gekoppeld aan de hoeveelheid teruggekeerde stroom, dus ieder extra paneel geeft meer ruimte om te salderen).

Opbrengstgaranties kosten vooral vooraf veel geld en in de praktijk moet je maar afwachten hoe je er aanspraak op kunt maken (hoe ga je bewijzen dat een paneel minder presteert, wie gaat er het dak op om hem eraf te halen, is hetzelfde /een vergelijkbaar paneel nog leverbaar, bestaat de producent nog, etc.). Voor het geld dat de opbrengstgarantie kost, kun je beter extra panelen leggen. En mocht er 1 kapot gaan, heb je voor ca. 200 euro een nieuwe.

Zonder serieuze schaduw van een boom zou ik de optimizers skippen. Die gaan sneller kapot dan panelen.
Kort gezegd: de tweede offerte is een veel betere deal dan de eerste. En die optimizers zou ik eraf laten, dat scheelt weer 100 euro. De omvormer is wel een duur ding zie ik, dus met een Growatt, Goodwe of Solis is er misschien verder nog wat te besparen als dat belangrijk voor je is.

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-02 09:57
En het kwaliteitsverschil dat die sunpowers mij leveren? Is dat het waard of niet?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:19
Absoluut niet. Opbrengst is opbrengst… de sunpower doen het misschien een paar procent beter op lange duur… maar dat rechtvaardigt het prijsverschil niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee